Lausuntopyyntö asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian ja toimeenpanosuunnitelman 2022-2026 luonnoksesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/5787/2021
Svarstiden gick ut: 16.12.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet ber om ert utlåtande om det bifogade utkastet till klient- och patientsäkerhetsstrategi och genomförandeplan 2022–2026.
Bakgrund
Att främja klient- och patientsäkerheten och kvaliteten ingår i ansvaret för att ordna social- och hälsovård. Klient- och patientsäkerhetsstrategin styr den finländska social- och hälsovården till en enhetlig säkerhetskultur och främjar genomförandet av den. Beredningsarbetet för den nya klient- och patientsäkerhetsstrategin och genomförandeplanen 2022–2026 inleddes våren 2021. Företrädare för hela social- och hälsovården har i omfattande utsträckning bjudits in för att delta i beredningsarbetet av strategin. Under våren och sommaren 2021 har det ordnats åtta workshoppar kring olika teman för viktigaste intressentgrupperna. För beredningen och styrningen av strategiarbetet har det tillsatts en styrgrupp den 13 april 2021 och styrgruppen har tillsatt en arbetsgrupp med uppgift att bl.a. bistå styrgruppen som operativ aktör.
Målsättningar
Genom den nya klient- och patientsäkerhetsstrategin och genomförandeplanen 2022–2026 främjas genomförandet av delaktighet, åtgärder som stärker säkerheten och ledningen av säkerhetskulturen i Finland. Till skillnad från tidigare innehåller strategin också en genomförandeplan, så att tillämpningen av målen i den dagliga verksamheten kan inledas genast i början av strategiperioden. Klient- och patientsäkerhetsstrategin och genomförandeplanen 2022–2026 har beretts för att användas av yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården, aktörer som leder och övervakar verksamheten, politiska beslutsfattare samt klienter, patienter och deras närstående.
Strategins vision är att Finland ska vara ett modelland inom klient- och patientsäkerhet 2026. Strävan efter att vara ett modelland innebär inte att vi i en internationell bedömning är det bästa landet i fråga om alla säkerhetsindikatorer. Det innebär att vi tar i bruk internationella rekommendationer som baserar sig på bästa tillgängliga forskningsrön så att de gagnar yrkespersoner, patienter och klienter i alla organisationer och på alla nivåer i arbetet.
För att visionen ska kunna förverkligas har den delats in i fyra strategiska spetsar. Under varje spets anges tre mål, vars genomförande konkret främjar klient- och patientsäkerheten. De strategiska spetsarna, målen och åtgärderna har utarbetats så att denna vision är möjlig att uppnå.
Strategins vision är att Finland ska vara ett modelland inom klient- och patientsäkerhet 2026. Strävan efter att vara ett modelland innebär inte att vi i en internationell bedömning är det bästa landet i fråga om alla säkerhetsindikatorer. Det innebär att vi tar i bruk internationella rekommendationer som baserar sig på bästa tillgängliga forskningsrön så att de gagnar yrkespersoner, patienter och klienter i alla organisationer och på alla nivåer i arbetet.
För att visionen ska kunna förverkligas har den delats in i fyra strategiska spetsar. Under varje spets anges tre mål, vars genomförande konkret främjar klient- och patientsäkerheten. De strategiska spetsarna, målen och åtgärderna har utarbetats så att denna vision är möjlig att uppnå.
Bilagor:
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026, lausuntopyyntö.PDF -
Sähköisen allekirjoituksen kansilehti.PDF -
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026, luonnos.pdf -
Klient- och patientsäkerhetsstrategi och genomförandeplan 2022–2026, begäran om utlåtande.pdf -
Sähköisen allekirjoituksen kansilehti, sv.PDF -
Klient- och patientsäkerhetsstrategi och genomförandeplan 2022–2026, utkast.pdf -
Tidtabell
Vänligen lämna svenskspråkiga utlåtande senast den 16 december 2021 klockan 16.15.
Svarsanvisningar för mottagare
Lämna i första hand in utlåtandet via tjänsten utlåtande.fi.
Det går också att sända svaren per e-post till adressen [email protected]. Nämn diarienumret VN/5787/2021 och STM114:00/2021 i meddelandet.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
Alla remissvar är offentliga och de publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och i projektregistret.
Begäran om utlåtande finns också på social- och hälsovårdsministeriets webbplats på adressen http://stm.fi/sv/begaran-om-utlatande.
Det går också att sända svaren per e-post till adressen [email protected]. Nämn diarienumret VN/5787/2021 och STM114:00/2021 i meddelandet.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande.
Alla remissvar är offentliga och de publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och i projektregistret.
Begäran om utlåtande finns också på social- och hälsovårdsministeriets webbplats på adressen http://stm.fi/sv/begaran-om-utlatande.
Beredare
Kaisa Halinen, medicinalråd, [email protected], tfn +358 295 163 154
Sonja Jantunen, jurist, [email protected], tfn +358 295 163 366
Sonja Jantunen, jurist, [email protected], tfn +358 295 163 366
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Ammattikorkeakoulun terveysalan johtajien verkosto | ||
Apteekkariliitto | ||
Eksote - Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri | ||
Erityisvastuualueiden potilasturvallisuuslähettiläät | ||
Erityisvastuualueiden potilasturvallisuuslähettiläät | ||
Erityisvastuualueiden potilasturvallisuuslähettiläät | ||
Erityisvastuualueiden potilasturvallisuuslähettiläät | ||
Erityisvastuualueiden potilasturvallisuuslähettiläät | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon sairaanhoitopiiri Essote | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETENE | ||
Farmasialiitto | ||
Fimea | ||
HALI ry | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS | ||
Helsingin yliopisto kirjaamo | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri Sosteri | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto kirjaamo | ||
Jyväskylän yliopisto kirjaamo | ||
Kainuun sote | ||
Kansanterveystyön johtajaverkosto | ||
Kansanterveystyön johtajaverkosto | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri Soite | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntatyönantajat | ||
Kymenlaakson sairaanhoitopiiri Kymsote | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin yliopisto kirjaamo | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä | ||
Lääkitysturvallisuusverkosto | ||
Lääkäriliitto | ||
Lääkäripalveluyritykset ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
OTKES | ||
Oulun yliopisto kirjaamo | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiiri Siun sote | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri KYS | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Potilasvakuutuskeskus | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri PHHYKY | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
Sosiaalialan osaamiskeskukset | ||
Sosnet | ||
Sosnet | ||
Soste Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STM kirjaamo | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto | ||
Suomen Hygieniahoitajat | ||
Suomen infektioidentorjuntayhdistys ry | ||
Suomen Lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry | ||
Suomen Sairaanhoitajaliitto | ||
Super | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Tampereen yliopisto kirjaamo | ||
Tehy | ||
Tehy | ||
Tehy | ||
THL | ||
Turun yliopisto kirjaamo | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työterveyslaitos | ||
Vaasan potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittämiskeskus | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Vaasan yliopisto kirjaamo | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri TYKS | ||
Åbo Akademi kirjaamo |