Yrityksille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvien käytäntöjen kehittäminen
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/32537/2022
Vastausaika on päättynyt: 2.10.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Valtiovarainministeriössä on käynnissä hanke valtionavustustoiminnan kehittämiseksi ja valtionavustusprosessin digitalisoimiseksi. Valtionavustushankkeessa toimii yritysjaosto, joka selvittää ja selkeyttää yrityksille ja muille taloudellista toimintaa harjoittaville yksiköille myönnettävien valtionavustusten muodostamaa kokonaisuutta ja valtionavustuksiin liittyviä käytäntöjä.
Yritysjaosto on valmistellut selvityksensä perusteella raporttiluonnoksen yrityksille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvien käytäntöjen kehittämisestä. Valtiovarainministeriö pyytää siitä lausuntoja, jotka otetaan huomioon selvitystä valmisteltaessa ja raporttia viimeisteltäessä. Raportti julkaistaan valtiovarainministeriön julkaisusarjassa vuoden 2023 loppuun mennessä.
Yritysjaosto on valmistellut selvityksensä perusteella raporttiluonnoksen yrityksille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvien käytäntöjen kehittämisestä. Valtiovarainministeriö pyytää siitä lausuntoja, jotka otetaan huomioon selvitystä valmisteltaessa ja raporttia viimeisteltäessä. Raportti julkaistaan valtiovarainministeriön julkaisusarjassa vuoden 2023 loppuun mennessä.
Tausta
Valtionavustustoimintaa kehitetään ja valtionavustusprosessia digitalisoidaan valtiovarainministeriön hankkeessa, jonka viides ja viimeinen vuosi päättyy 31.12.2023. Valtionavustushankkeen tavoitteena on lisätä valtionavustustoiminnan vaikuttavuutta, läpinäkyvyyttä, tehokkuutta ja yhdenmukaisuutta.
Tavoitteisiin päästään digitalisoimalla valtionavustusprosessia ja kehittämällä valtionavustustoimintaa yhteisen toimintamallin suuntaisesti valtionapuviranomaisissa. Valtionavustustoimintaa varten perustetaan kansallinen tietovaranto ja kehitetään siihen sisältyvät digitaaliset palvelut (Haeavustuksia.fi; Tutkiavustuksia.fi; Hallinnoiavustuksia.fi), jotka valtionapuviranomaiset ottavat käyttöön vaiheittain.
Yritysjaosto
1. laatii kartoituksen yrityksille myönnettävien valtionavustusten muodostamasta kokonaisuudesta;
2. selvittää erityiskysymyksiä, jotka koskevat yrityksille myönnettäviä valtionavustuksia ja niihin liittyviä käytäntöjä ja jotka pitää ottaa huomioon valtionavustustoiminnan tietovarantoa valmisteltaessa;
3. osallistuu valtionavustustoiminnan yhteisen toimintamallin ja sitä tukevien digitaalisten palvelujen ketterään ja käyttäjälähtöiseen kehittämiseen tuottamalla ratkaisuehdotuksia erityisesti yrityksille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvistä kysymyksistä;
4. selvittää, mitä pohjatietoja yrityksistä voitaisiin tuottaa valtionavustusasioiden käsittelyyn automaattisesti ja miten valtionapuviranomaisten pitäisi ottaa pohjatiedot huomioon valtionavustustoiminnassaan;
5. selvittää mahdollisuudet kehittää ja yhdenmukaistaa valtionapuviranomaisten käytäntöjä, jotka liittyvät yrityksille myönnettäviin valtionavustuksiin ja laatia asiaa koskeva esitys.
Yritysjaoston toimikausi alkoi 1.1.2023 ja se päättyy suunnitellusti 31.10.2023.
Tavoitteisiin päästään digitalisoimalla valtionavustusprosessia ja kehittämällä valtionavustustoimintaa yhteisen toimintamallin suuntaisesti valtionapuviranomaisissa. Valtionavustustoimintaa varten perustetaan kansallinen tietovaranto ja kehitetään siihen sisältyvät digitaaliset palvelut (Haeavustuksia.fi; Tutkiavustuksia.fi; Hallinnoiavustuksia.fi), jotka valtionapuviranomaiset ottavat käyttöön vaiheittain.
Yritysjaosto
1. laatii kartoituksen yrityksille myönnettävien valtionavustusten muodostamasta kokonaisuudesta;
2. selvittää erityiskysymyksiä, jotka koskevat yrityksille myönnettäviä valtionavustuksia ja niihin liittyviä käytäntöjä ja jotka pitää ottaa huomioon valtionavustustoiminnan tietovarantoa valmisteltaessa;
3. osallistuu valtionavustustoiminnan yhteisen toimintamallin ja sitä tukevien digitaalisten palvelujen ketterään ja käyttäjälähtöiseen kehittämiseen tuottamalla ratkaisuehdotuksia erityisesti yrityksille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvistä kysymyksistä;
4. selvittää, mitä pohjatietoja yrityksistä voitaisiin tuottaa valtionavustusasioiden käsittelyyn automaattisesti ja miten valtionapuviranomaisten pitäisi ottaa pohjatiedot huomioon valtionavustustoiminnassaan;
5. selvittää mahdollisuudet kehittää ja yhdenmukaistaa valtionapuviranomaisten käytäntöjä, jotka liittyvät yrityksille myönnettäviin valtionavustuksiin ja laatia asiaa koskeva esitys.
Yritysjaoston toimikausi alkoi 1.1.2023 ja se päättyy suunnitellusti 31.10.2023.
Tavoitteet
Lausuntopyynnön tavoitteena on saada asiantuntijapalautetta selvityksen valmistelua ja raportin viimeistelyä varten. Palautetta pyydetään sekä valtionapuviranomaisilta että valtionavustusten hakijoilta ja saajilta sekä niiden edustajilta, kuten järjestöiltä. Raporttia ja siinä tehtyjä ehdotuksia hyödynnetään valtionavustustoiminnan kehittämisessä ja valtionavustusprosessin digitalisoinnin jatkamisessa. Sen lisäksi kehittämisehdotuksia on tarkoitus viedä käytäntöön valtionapuviranomaisten kanssa.
Raporttiluonnoksessa kuvataan valtiontuen, yritystuen ja valtionavustuksen käsitteitä ja käsitteiden välisiä suhteita sekä yrityksille myönnettävien valtionavustusten muodostamaa kokonaisuutta. Raporttiluonnoksessa tunnistetaan valtionavustuslain muutostarpeita, käydään lävitse valtionavustusten suunnittelua ja arviointia, pohditaan valtionapuviranomaisten välisen tiedonvaihdon helpottamista sekä kartoitetaan tietovarantoja.
Raporttiluonnoksessa ei esitetä muutoksia esimerkiksi valtiontuen suuntaviivoihin tai valtiontukisääntöihin eikä raporttiluonnoksessa oteta kantaa yritystukien kohdentamiseen.
Lausuntoja pyydetään erityisesti yritysjaoston tekemistä kehittämisehdotuksista, joiden tarkoituksena on yhtenäistää hallinnon menettelyjä, lisätä asiakaslähtöisyyttä ja keventää valtionavustusten hakijoiden ja saajien hallinnollista taakkaa ja työmäärää. Kutakin kehittämisehdotusta perustellaan sitä käsittelevässä luvussa, minkä lisäksi kehittämisehdotukset kootaan yhteen raporttiluonnoksen seitsemänneksi luvuksi. Lausunnonantajia pyydetään ottamaan kantaa kehittämisehdotusten tarkoituksenmukaisuuteen ja toteuttamiskelpoisuuteen.
Raporttiluonnoksessa kuvataan valtiontuen, yritystuen ja valtionavustuksen käsitteitä ja käsitteiden välisiä suhteita sekä yrityksille myönnettävien valtionavustusten muodostamaa kokonaisuutta. Raporttiluonnoksessa tunnistetaan valtionavustuslain muutostarpeita, käydään lävitse valtionavustusten suunnittelua ja arviointia, pohditaan valtionapuviranomaisten välisen tiedonvaihdon helpottamista sekä kartoitetaan tietovarantoja.
Raporttiluonnoksessa ei esitetä muutoksia esimerkiksi valtiontuen suuntaviivoihin tai valtiontukisääntöihin eikä raporttiluonnoksessa oteta kantaa yritystukien kohdentamiseen.
Lausuntoja pyydetään erityisesti yritysjaoston tekemistä kehittämisehdotuksista, joiden tarkoituksena on yhtenäistää hallinnon menettelyjä, lisätä asiakaslähtöisyyttä ja keventää valtionavustusten hakijoiden ja saajien hallinnollista taakkaa ja työmäärää. Kutakin kehittämisehdotusta perustellaan sitä käsittelevässä luvussa, minkä lisäksi kehittämisehdotukset kootaan yhteen raporttiluonnoksen seitsemänneksi luvuksi. Lausunnonantajia pyydetään ottamaan kantaa kehittämisehdotusten tarkoituksenmukaisuuteen ja toteuttamiskelpoisuuteen.
Linkit
https://vm.fi/valtionavustustoiminnan-kehittaminen - Valtionavustustoiminnan kehittäminen (valtionavustushanke)
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM157:00/2022 - Valtionavustushankkeessa toimiva yritysjaosto
https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/muut-palvelut/valtionavustuspalvelut/ - Valtionavustustoiminnan tietovaranto ja siihen sisältyvät palvelut
Liitteet:
Yrityksille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvien käytäntöjen kehittäminen -raporttiluonnos.pdf - Yrityksille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvien käytäntöjen kehittäminen -raporttiluonnos
Aikataulu
Lausuntopyyntö on julkaistu 8. päivänä syyskuuta 2023. Raporttiluonnosta koskeva lausunto pyydetään antamaan viimeistään 2. päivänä lokakuuta 2023.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään toimittamaan ensisijaisesti Lausuntopalvelu.fi-palvelun kautta tähän lausuntopyyntöön vastaamalla. Lausunnon antamiseksi ei tarvitse vastata jokaiseen kysymykseen, vaan lausunnonantaja arvioi, mihin asioihin se haluaa keskittyä lausunnossaan. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta kohdasta Ohjeet > Käyttöohjeet. Tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Lausunnon voi antaa myös sähköpostitse lähettämällä sen valtiovarainministeriön kirjaamoon (kirjaamo.vm(at)gov.fi). Sähköiset lausunnot tulee toimittaa pdf-, word-, tai rtf- tallennusmuodossa. Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/32537/2022.
Lausunnon voi antaa joko organisaatio tai yksittäinen henkilö. Myös muut kuin lausuntopyynnön vastaanottajat voivat antaa asiassa lausuntonsa, ja lausuntopyyntöä saa jakaa vapaasti eteenpäin.
Lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelun lisäksi hankeikkunassa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta kohdasta Ohjeet > Käyttöohjeet. Tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Lausunnon voi antaa myös sähköpostitse lähettämällä sen valtiovarainministeriön kirjaamoon (kirjaamo.vm(at)gov.fi). Sähköiset lausunnot tulee toimittaa pdf-, word-, tai rtf- tallennusmuodossa. Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/32537/2022.
Lausunnon voi antaa joko organisaatio tai yksittäinen henkilö. Myös muut kuin lausuntopyynnön vastaanottajat voivat antaa asiassa lausuntonsa, ja lausuntopyyntöä saa jakaa vapaasti eteenpäin.
Lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelun lisäksi hankeikkunassa.
Valmistelijat
Lisätiedot
Mikko Lehtonen, erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
puh. 0295 160 197
mikko.lehtonen(at)gov.fi
Raporttiluonnoksen valmistelleen yritysjaoston kokoonpano
Hallitusneuvos Elise Pekkala, työ- ja elinkeinoministeriö, puheenjohtaja
Erityisasiantuntija Konsta Luukka, liikenne- ja viestintäministeriö
Johtava asiantuntija Juuso Kalliokoski, maa- ja metsätalousministeriö
Erityisasiantuntija Anu Häkli, ympäristöministeriö
Asiantuntija Sari Gyllenbögel, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Yksikön päällikkö Pasi Loukasmäki Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Johtava asiantuntija Reijo Martikainen, Ruokavirasto
Erityisasiantuntija Pekka Kouhia, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Erityisasiantuntija Ulla Suomela, valtiovarainministeriö
Erityisasiantuntija Marita Virtanen, valtiovarainministeriö
Mikko Lehtonen, erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
puh. 0295 160 197
mikko.lehtonen(at)gov.fi
Raporttiluonnoksen valmistelleen yritysjaoston kokoonpano
Hallitusneuvos Elise Pekkala, työ- ja elinkeinoministeriö, puheenjohtaja
Erityisasiantuntija Konsta Luukka, liikenne- ja viestintäministeriö
Johtava asiantuntija Juuso Kalliokoski, maa- ja metsätalousministeriö
Erityisasiantuntija Anu Häkli, ympäristöministeriö
Asiantuntija Sari Gyllenbögel, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Yksikön päällikkö Pasi Loukasmäki Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Johtava asiantuntija Reijo Martikainen, Ruokavirasto
Erityisasiantuntija Pekka Kouhia, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Erityisasiantuntija Ulla Suomela, valtiovarainministeriö
Erityisasiantuntija Marita Virtanen, valtiovarainministeriö
Jakelu:
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Euroopan unionin sisäasioiden rahastot | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | ||
Kansallisarkisto | ||
KEHA-keskus | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Museovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Palosuojelurahasto | ||
Perheyritysten liitto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rakennerahastot | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen elokuvasäätiö | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen startup-yhteisö | ||
Suomen yrittäjät | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Yritystukineuvottelukunta |
Asiasanat
valtiontuki
valtionavustus
Hallinnon kehittäminen
yritystuki
yritykset
valtionavustukset
hallintopolitiikka