Utveckling av praxis i anslutning till statsunderstöd till företag
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/32537/2022
Svarstiden gick ut: 2.10.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Vid finansministeriet pågår ett projekt för att utveckla statsunderstödsverksamheten och digitalisera statsunderstödsprocessen. Inom projektet finns en företagssektion som har som mål att utreda och förtydliga helheten av statsunderstöd som beviljas företag och andra enheter som bedriver ekonomisk verksamhet samt praxis i anslutning till statsunderstöd.
Utifrån sin utredning har företagssektionen utarbetat ett rapportutkast om utvecklingen av praxis i anslutning till statsunderstöd till företag. Finansministeriet begär utlåtanden om detta vilka beaktas vid beredningen av utredningen och färdigställandet av rapporten. Rapporten publiceras i finansministeriets publikationsserie före utgången av 2023.
Utifrån sin utredning har företagssektionen utarbetat ett rapportutkast om utvecklingen av praxis i anslutning till statsunderstöd till företag. Finansministeriet begär utlåtanden om detta vilka beaktas vid beredningen av utredningen och färdigställandet av rapporten. Rapporten publiceras i finansministeriets publikationsserie före utgången av 2023.
Bakgrund
Statsunderstödsverksamheten utvecklas och statsunderstödsprocessen digitaliseras inom finansministeriets projekt vars femte och sista år avslutas den 31 december 2023. Målet för statsunderstödsprojektet är att öka statsunderstödsverksamhetens genomslagskraft, transparens, effektivitet och enhetlighet.
Målen uppnås genom att statsunderstödsprocessen digitaliseras och genom att statsunderstödsverksamheten utvecklas vid statsbidragsmyndigheterna enligt en gemensam verksamhetsmodell. För statsunderstödsverksamheten inrättas en nationell informationsresurs och i anslutning till den produceras digitala tjänster (Sokunderstod.fi; Granskaunderstod.fi; Administreraunderstod.fi) som statsbidragsmyndigheterna stegvis tar i bruk.
Företagssektionen
1. gör en kartläggning av helheten av statsunderstöd som beviljas företag;
2. utreder särskilda frågor som gäller statsunderstöd till företag och praxis i anslutning till dessa och som måste beaktas vid beredningen av informationsresursen för statsunderstödsverksamheten;
3. deltar i en smidig och användarorienterad utveckling av den gemensamma verksamhetsmodellen för statsunderstödsverksamheten och de digitala tjänster som stöder den genom att ta fram förslag till lösningar särskilt i frågor som gäller statsunderstöd till företag;
4. utreder vilka basuppgifter om företag som kan produceras automatiskt för behandlingen av statsunderstöd och hur statsbidragsmyndigheterna ska beakta basuppgifterna i sin statsunderstödsverksamhet samt;
5. utreder möjligheterna att förenhetliga statsbidragsmyndigheternas praxis i anslutning till statsunderstöd till företag och utarbetar ett förslag om ärendet.
Företagssektionens mandatperiod började den 1 januari 2023 och går ut den 31 oktober 2023 som planerat.
Målen uppnås genom att statsunderstödsprocessen digitaliseras och genom att statsunderstödsverksamheten utvecklas vid statsbidragsmyndigheterna enligt en gemensam verksamhetsmodell. För statsunderstödsverksamheten inrättas en nationell informationsresurs och i anslutning till den produceras digitala tjänster (Sokunderstod.fi; Granskaunderstod.fi; Administreraunderstod.fi) som statsbidragsmyndigheterna stegvis tar i bruk.
Företagssektionen
1. gör en kartläggning av helheten av statsunderstöd som beviljas företag;
2. utreder särskilda frågor som gäller statsunderstöd till företag och praxis i anslutning till dessa och som måste beaktas vid beredningen av informationsresursen för statsunderstödsverksamheten;
3. deltar i en smidig och användarorienterad utveckling av den gemensamma verksamhetsmodellen för statsunderstödsverksamheten och de digitala tjänster som stöder den genom att ta fram förslag till lösningar särskilt i frågor som gäller statsunderstöd till företag;
4. utreder vilka basuppgifter om företag som kan produceras automatiskt för behandlingen av statsunderstöd och hur statsbidragsmyndigheterna ska beakta basuppgifterna i sin statsunderstödsverksamhet samt;
5. utreder möjligheterna att förenhetliga statsbidragsmyndigheternas praxis i anslutning till statsunderstöd till företag och utarbetar ett förslag om ärendet.
Företagssektionens mandatperiod började den 1 januari 2023 och går ut den 31 oktober 2023 som planerat.
Målsättningar
Syftet med begäran om utlåtande är att få expertrespons för beredningen av utredningen och färdigställandet av rapporten. Respons begärs både från statsbidragsmyndigheterna och från dem som ansöker om statsunderstöd och dem som beviljas statsunderstöd samt deras företrädare, såsom organisationer. Rapporten och förslagen i den utnyttjas för att utveckla statsunderstödsverksamheten och fortsätta digitaliseringen av statsunderstödsprocessen. Dessutom är avsikten att utvecklingsförslagen genomförs i praktiken med statsbidragsmyndigheterna.
I rapportutkastet beskrivs begreppen statsstöd, företagsstöd och statsunderstöd samt relationer mellan begreppen samt helheten av statsunderstöd som beviljas företag. I rapportutkastet identifieras ändringsbehov av statsunderstödslagen, behandlas planeringen och utvärderingen av statsunderstöd, övervägs hur informationsutbytet mellan statsbidragsmyndigheterna kan underlättas och kartläggs informationsresurser.
I rapportutkastet föreslås inga ändringar till exempel i riktlinjerna för statsstöd eller statsstödsreglerna, och rapportutkastet tar inte ställning till fördelningen av företagsstöd.
Utlåtanden begärs framför allt om de utvecklingsförslag som företagssektionen tagit fram i syfte att förenhetliga förvaltningsförfaranden, öka kundorienteringen och minska den administrativa bördan och arbetsmängden för dem som ansöker om och beviljas statsunderstöd. Varje utvecklingsförslag motiveras i det kapitel som behandlar utvecklingsförslaget, och dessutom finns en sammanställning av utvecklingsförslagen i sjunde kapitlet i rapportutkastet. De som lämnar in utlåtanden ombes att ta ställning till om utvecklingsförslagen är ändamålsenliga och genomförbara.
I rapportutkastet beskrivs begreppen statsstöd, företagsstöd och statsunderstöd samt relationer mellan begreppen samt helheten av statsunderstöd som beviljas företag. I rapportutkastet identifieras ändringsbehov av statsunderstödslagen, behandlas planeringen och utvärderingen av statsunderstöd, övervägs hur informationsutbytet mellan statsbidragsmyndigheterna kan underlättas och kartläggs informationsresurser.
I rapportutkastet föreslås inga ändringar till exempel i riktlinjerna för statsstöd eller statsstödsreglerna, och rapportutkastet tar inte ställning till fördelningen av företagsstöd.
Utlåtanden begärs framför allt om de utvecklingsförslag som företagssektionen tagit fram i syfte att förenhetliga förvaltningsförfaranden, öka kundorienteringen och minska den administrativa bördan och arbetsmängden för dem som ansöker om och beviljas statsunderstöd. Varje utvecklingsförslag motiveras i det kapitel som behandlar utvecklingsförslaget, och dessutom finns en sammanställning av utvecklingsförslagen i sjunde kapitlet i rapportutkastet. De som lämnar in utlåtanden ombes att ta ställning till om utvecklingsförslagen är ändamålsenliga och genomförbara.
Länkar:
https://vm.fi/valtionavustustoiminnan-kehittaminen - Valtionavustustoiminnan kehittäminen (valtionavustushanke)
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM157:00/2022 - Valtionavustushankkeessa toimiva yritysjaosto
https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/muut-palvelut/valtionavustuspalvelut/ - Valtionavustustoiminnan tietovaranto ja siihen sisältyvät palvelut
Bilagor:
Yrityksille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvien käytäntöjen kehittäminen -raporttiluonnos.pdf - Yrityksille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyvien käytäntöjen kehittäminen -raporttiluonnos
Tidtabell
Begäran om utlåtande publicerades den 8 september 2023. Vi ber er lämna in ert utlåtande om utredningen senast den 2 oktober 2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er i första hand lämna in utlåtandena via tjänsten Utlåtande.fi genom att svara på denna begäran. För att lämna in ett utlåtande behöver man inte svara på varje fråga, utan den som lämnar in ett utlåtande bedömer själv vilka frågor den vill fokusera på i utlåtandet. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post.
För att lämna in ett utlåtande ska den som vill lämna in ett utlåtande registrera sig och logga in på Utlåtande.fi. Närmare anvisningar finns på webbplatsen Utlåtande.fi under Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd kan begäras på adressen lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Utlåtandet kan även lämnas in per e-post genom att skicka det till finansministeriets registratorskontor (kirjaamo.vm(at)gov.fi). Elektroniska utlåtanden ska lämnas in sparade som pdf-, word- eller rtf-filer. Ange diarienummer VN/32537/2022 som referens på utlåtanden som lämnats in per e-post.
Utlåtandet kan lämnas in antingen av en organisation eller av en enskild person. Även andra än de som mottagit en begäran om utlåtande är välkomna att lämna in ett utlåtande i ärendet, och begäran får fritt spridas vidare.
Utlåtandena är offentliga och publiceras utöver utlåtandetjänsten också i statsrådets projektportal.
För att lämna in ett utlåtande ska den som vill lämna in ett utlåtande registrera sig och logga in på Utlåtande.fi. Närmare anvisningar finns på webbplatsen Utlåtande.fi under Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd kan begäras på adressen lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Utlåtandet kan även lämnas in per e-post genom att skicka det till finansministeriets registratorskontor (kirjaamo.vm(at)gov.fi). Elektroniska utlåtanden ska lämnas in sparade som pdf-, word- eller rtf-filer. Ange diarienummer VN/32537/2022 som referens på utlåtanden som lämnats in per e-post.
Utlåtandet kan lämnas in antingen av en organisation eller av en enskild person. Även andra än de som mottagit en begäran om utlåtande är välkomna att lämna in ett utlåtande i ärendet, och begäran får fritt spridas vidare.
Utlåtandena är offentliga och publiceras utöver utlåtandetjänsten också i statsrådets projektportal.
Beredare
Mer information ges av
Mikko Lehtonen, specialsakkunnig
finansministeriet
tfn 0295 160 197
mikko.lehtonen(at)gov.fi
Sammansättningen av den företagssektion som berett rapportutkastet
Elise Pekkala, regeringsråd, arbets- och näringsministeriet, ordförande
Konsta Luukka, specialsakkunnig, kommunikationsministeriet
Juuso Kalliokoski, ledande sakkunnig, jord- och skogsbruksministeriet
Anu Häkli, specialsakkunnig, miljöministeriet
Sari Gyllenbögel, sakkunnig, Innovationsfinansieringscentret Business Finland
Pasi Loukasmäki, enhetschef, NTM-centralen i Norra Österbotten
Reijo Martikainen, ledande expert, Livsmedelsverket
Pekka Kouhia, specialsakkunnig, Transport- och kommunikationsverket Traficom
Ulla Suomela, specialsakkunnig, finansministeriet
Marita Virtanen, specialsakkunnig, finansministeriet
Mikko Lehtonen, specialsakkunnig
finansministeriet
tfn 0295 160 197
mikko.lehtonen(at)gov.fi
Sammansättningen av den företagssektion som berett rapportutkastet
Elise Pekkala, regeringsråd, arbets- och näringsministeriet, ordförande
Konsta Luukka, specialsakkunnig, kommunikationsministeriet
Juuso Kalliokoski, ledande sakkunnig, jord- och skogsbruksministeriet
Anu Häkli, specialsakkunnig, miljöministeriet
Sari Gyllenbögel, sakkunnig, Innovationsfinansieringscentret Business Finland
Pasi Loukasmäki, enhetschef, NTM-centralen i Norra Österbotten
Reijo Martikainen, ledande expert, Livsmedelsverket
Pekka Kouhia, specialsakkunnig, Transport- och kommunikationsverket Traficom
Ulla Suomela, specialsakkunnig, finansministeriet
Marita Virtanen, specialsakkunnig, finansministeriet
Sändlista:
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Euroopan unionin sisäasioiden rahastot | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | ||
Kansallisarkisto | ||
KEHA-keskus | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Museovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Palosuojelurahasto | ||
Perheyritysten liitto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rakennerahastot | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen elokuvasäätiö | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen startup-yhteisö | ||
Suomen yrittäjät | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Yritystukineuvottelukunta |
Ämnesord
valtiontuki
valtionavustus
Hallinnon kehittäminen
yritystuki
yritykset
valtionavustukset
hallintopolitiikka