Hallituksen esitys eduskunnalle ulkomaalaislain 72 a §:n muuttamisesta ja ulkomaalaislain muuttamisesta annetun lain 72 §:n muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/24082/2023
Vastausaika on päättynyt: 31.1.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Esityksessä ehdotetaan muutettavan ulkomaalaislakia ja ulkomaalaislain muuttamisesta annettua lakia. Esityksessä ehdotetaan lisättävän työntekijän oleskelulupaan erillinen tuloraja, jonka taso määritellään valtioneuvoston asetuksella.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan työperusteinen maahanmuutto on Suomen talouskasvun ja palvelujen turvaamisen kannalta erittäin tärkeää. Työperäisen maahanmuuton on vahvistettava julkista taloutta.
Hallitusohjelman mukaan työntekijän oleskeluluvan tulorajaa nostetaan siten, että se on alakohtainen TES:n minimi, kuitenkin vähintään 1 600 euroa kuukaudessa. Lisäksi hallitusohjelmassa linjataan, että lakia muutetaan siten, että jatkossa tulorajoista päätetään valtioneuvoston asetuksella.
Hallitusohjelma sisältää myös kirjauksen siitä, että oleskelulupien tulorajojen korottamista selvitetään nopealla aikataululla ottaen huomioon vaikutukset työvoiman saatavuuteen ja julkiseen talouteen. Tämä hanke toteutetaan lakihankkeesta erillisenä selvityshankkeena yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön, sisäministeriön ja valtiovarainministeriön kesken. Selvityksessä tarkastellaan työperäisten oleskelulupien tulorajojen vaikutuksia työvoiman saatavuuteen ja julkiseen talouteen. Muita mahdollisia vaikutuksia ei nopealla aikataululla toteutettavassa selvityksessä pyritä tarkastelemaan. Selvityksen on tarkoitus valmistua helmikuussa 2024.
Selvitys on täydentävä suhteessa sisäministeriön tilaamaan VN TEAS -hankkeeseen ”Oleskeluluvalla Suomeen tulevien toimeentuloedellytyksen kehittämisvaihtoehdot ja niiden vaikutukset”, jonka on tarkoitus valmistua maaliskuussa 2024. Selvityksestä saatavaa tietoa hyödynnetään lakihankkeen vaikutusarvioinnissa.
Hallitusohjelman mukaan työntekijän oleskeluluvan tulorajaa nostetaan siten, että se on alakohtainen TES:n minimi, kuitenkin vähintään 1 600 euroa kuukaudessa. Lisäksi hallitusohjelmassa linjataan, että lakia muutetaan siten, että jatkossa tulorajoista päätetään valtioneuvoston asetuksella.
Hallitusohjelma sisältää myös kirjauksen siitä, että oleskelulupien tulorajojen korottamista selvitetään nopealla aikataululla ottaen huomioon vaikutukset työvoiman saatavuuteen ja julkiseen talouteen. Tämä hanke toteutetaan lakihankkeesta erillisenä selvityshankkeena yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön, sisäministeriön ja valtiovarainministeriön kesken. Selvityksessä tarkastellaan työperäisten oleskelulupien tulorajojen vaikutuksia työvoiman saatavuuteen ja julkiseen talouteen. Muita mahdollisia vaikutuksia ei nopealla aikataululla toteutettavassa selvityksessä pyritä tarkastelemaan. Selvityksen on tarkoitus valmistua helmikuussa 2024.
Selvitys on täydentävä suhteessa sisäministeriön tilaamaan VN TEAS -hankkeeseen ”Oleskeluluvalla Suomeen tulevien toimeentuloedellytyksen kehittämisvaihtoehdot ja niiden vaikutukset”, jonka on tarkoitus valmistua maaliskuussa 2024. Selvityksestä saatavaa tietoa hyödynnetään lakihankkeen vaikutusarvioinnissa.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on varmistaa, että maahan saapuvilla työntekijöillä on todellinen mahdollisuus elättää itsensä ansaitsemallaan palkalla, ja lisätä kokoaikatyön määrää Suomessa. Lisäksi tavoitteena on varmistaa, että työperusteinen maahanmuutto vahvistaa julkista taloutta, ilman että tulorajan asettaminen rajoittaisi liikaa työvoiman saatavuutta. Asetettava 1 600 euron tuloraja on linjassa työperusteista maahanmuuttoa tarvitsevien alojen työehtosopimusten kokoaikaisesta työstä maksettavien vähimmäispalkkojen kanssa.
Tarkoituksena on luoda lakiin selkeä ja läpinäkyvä mekanismi, jolla voidaan tarpeen mukaan säädellä palkkavaatimusta työntekijän oleskeluluvan myöntämiselle, mikäli se on tarpeen julkisen talouden tai työvoiman saatavuuden näkökulmasta.
Tarkoituksena on luoda lakiin selkeä ja läpinäkyvä mekanismi, jolla voidaan tarpeen mukaan säädellä palkkavaatimusta työntekijän oleskeluluvan myöntämiselle, mikäli se on tarpeen julkisen talouden tai työvoiman saatavuuden näkökulmasta.
Liitteet:
lausuntokierrosversio Hallituksen esitys eduskunnalle.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi
utkast till proposition.pdf - Utkast till regeringens proposition
Aikataulu
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään 31.1.2024. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään 31.1.2024. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa:
Valmistelija:
Erityisasiantuntija Ariann Grandell (lomalla 25.12.2023-5.1.2024)
Puh. +358 295 047 236
[email protected]
Valmistelija:
Erityisasiantuntija Ariann Grandell (lomalla 25.12.2023-5.1.2024)
Puh. +358 295 047 236
[email protected]
Jakelu:
Ahvenanmaan hallintotuomioistuin | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
AKAVA | ||
AMS (Ahvenanmaan TE-toimisto tv.) | ||
Autoliikenteen työnantajaliitto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
EK | ||
Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue | ||
Helsingin HAO | ||
Helsingin kauppakamari | ||
Hämeenlinnan HAO | ||
Itä-Suomen HAO | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
KEHA | ||
Kela | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
LVM | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maaseudun työnantajaliitto | ||
MMM | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
OKM | ||
OM | ||
OPH | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
PLM | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen HAO | ||
Poliisihallitus | ||
SAK | ||
SM | ||
STM | ||
STTK | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen yrittäjät | ||
Turun HAO | ||
UM | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan HAO | ||
VM | ||
VNK | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
YM |
Asiasanat
maahanmuttajat
maahanmuutto
oleskelulupa