Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av utlänningslagens 72 a § och lag om ändring av 72 § i en lag om ändring av utlänningslagen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/24082/2023
Svarstiden gick ut: 31.1.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
I denna proposition föreslås det att utlänningslagen och en lag om ändring av utlänningslagen (389/2023) ändras. I propositionen föreslås det att det införs en separat inkomstgräns i fråga om uppehållstillstånd för arbetstagare och att inkomstgränsen fastställs genom förordning av statsrådet.
Bakgrund
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering är arbetsrelaterad invandring ytterst viktig med tanke på den ekonomiska tillväxten och tryggandet av tjänsterna i Finland. Arbetskraftsinvandringen måste stärka de offentliga finanserna.
Enligt regeringsprogrammet höjs inkomstgränsen för uppehållstillstånd för arbetstagare så att den utgörs av miniminivån i kollektivavtalet för respektive bransch, men emellertid är minst 1 600 euro i månaden. I regeringsprogrammet fastställs dessutom att lagen ändras så att beslut om inkomstgränserna i fortsättningen fattas genom förordning av statsrådet.
Regeringsprogrammet innehåller också en punkt om att regeringen utreder med snabb tidtabell en höjning av inkomstgränsen för uppehållstillstånd med beaktande av konsekvenserna för tillgången på arbetskraft och den offentliga ekonomin. Detta projekt genomförs som ett separat utredningsprojekt i samarbete mellan arbets- och näringsministeriet, inrikesministeriet och finansministeriet. I utredningen granskas hur inkomstgränserna för arbetsrelaterade uppehållstillstånd påverkar tillgången på arbetskraft och den offentliga ekonomin. I utredningen, som genomförs med snabb tidtabell, försöker man inte granska andra eventuella konsekvenser. Utredningen avses bli klar i februari 2024.
Utredningen kompletterar statsrådets utredningsprojekt ”utvecklingsalternativ och deras konsekvenser för försörjningsförutsättningen för dem som anländer till Finland med uppehållstillstånd”, som inrikesministeriet beställt och som avses bli färdigt i mars 2024. Den information som fås av utredningen utnyttjas vid konsekvensbedömningen i lagberedningsprojektet.
Enligt regeringsprogrammet höjs inkomstgränsen för uppehållstillstånd för arbetstagare så att den utgörs av miniminivån i kollektivavtalet för respektive bransch, men emellertid är minst 1 600 euro i månaden. I regeringsprogrammet fastställs dessutom att lagen ändras så att beslut om inkomstgränserna i fortsättningen fattas genom förordning av statsrådet.
Regeringsprogrammet innehåller också en punkt om att regeringen utreder med snabb tidtabell en höjning av inkomstgränsen för uppehållstillstånd med beaktande av konsekvenserna för tillgången på arbetskraft och den offentliga ekonomin. Detta projekt genomförs som ett separat utredningsprojekt i samarbete mellan arbets- och näringsministeriet, inrikesministeriet och finansministeriet. I utredningen granskas hur inkomstgränserna för arbetsrelaterade uppehållstillstånd påverkar tillgången på arbetskraft och den offentliga ekonomin. I utredningen, som genomförs med snabb tidtabell, försöker man inte granska andra eventuella konsekvenser. Utredningen avses bli klar i februari 2024.
Utredningen kompletterar statsrådets utredningsprojekt ”utvecklingsalternativ och deras konsekvenser för försörjningsförutsättningen för dem som anländer till Finland med uppehållstillstånd”, som inrikesministeriet beställt och som avses bli färdigt i mars 2024. Den information som fås av utredningen utnyttjas vid konsekvensbedömningen i lagberedningsprojektet.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att säkerställa att de arbetstagare som anländer till landet har en faktisk möjlighet att försörja sig med den lön de förtjänar och att öka mängden heltidsarbete i Finland. Ett ytterligare mål är att säkerställa att arbetskraftsinvandringen stärker de offentliga finanserna utan att en inkomstgräns för mycket begränsar tillgången på arbetskraft. Inkomstgränsen på 1 600 euro är i linje med minimilönerna för heltidsarbete enligt kollektivavtalen för branscher som behöver arbetskraftsinvandring.
Avsikten är att i lagen skapa en tydlig och transparent mekanism genom vilken man vid behov kan reglera lönekravet för beviljande av uppehållstillstånd för arbetstagare, om det behövs med tanke på den offentliga ekonomin eller tillgången på arbetskraft.
Avsikten är att i lagen skapa en tydlig och transparent mekanism genom vilken man vid behov kan reglera lönekravet för beviljande av uppehållstillstånd för arbetstagare, om det behövs med tanke på den offentliga ekonomin eller tillgången på arbetskraft.
Bilagor:
lausuntokierrosversio Hallituksen esitys eduskunnalle.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi
utkast till proposition.pdf - Utkast till regeringens proposition
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten senast den 31 januari 2024. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post. Även aktörer utanför sändlistan kan lämna utlåtande om de så önskar.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten senast den 31 januari 2024. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten.
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten.
Beredare
Tilläggsuppgifter ges av:
Specialsakkunnig Ariann Grandell (på semester 25.12.2023-5.1.2024)
Tel. +358 295 047 236
[email protected]
Specialsakkunnig Ariann Grandell (på semester 25.12.2023-5.1.2024)
Tel. +358 295 047 236
[email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan hallintotuomioistuin | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
AKAVA | ||
AMS (Ahvenanmaan TE-toimisto tv.) | ||
Autoliikenteen työnantajaliitto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
EK | ||
Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue | ||
Helsingin HAO | ||
Helsingin kauppakamari | ||
Hämeenlinnan HAO | ||
Itä-Suomen HAO | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
KEHA | ||
Kela | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
LVM | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maaseudun työnantajaliitto | ||
MMM | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
OKM | ||
OM | ||
OPH | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
PLM | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen HAO | ||
Poliisihallitus | ||
SAK | ||
SM | ||
STM | ||
STTK | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen yrittäjät | ||
Turun HAO | ||
UM | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan HAO | ||
VM | ||
VNK | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
YM |
Ämnesord
maahanmuttajat
maahanmuutto
oleskelulupa