Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkalain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/11255/2023
Vastausaika on päättynyt: 25.11.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne hallituksen esityksen luonnoksesta laiksi tupakkalain muuttamisesta. Esitysluonnoksessa ehdotetaan ns. nikotiinipussien ottamista nykyistä kattavammin tupakkalain piiriin.
Esityksessä ehdotetaan, että tupakkalakiin lisättäisiin savuttoman nikotiinituotteen määritelmä, joka kattaisi nikotiinipussit ja niitä läheisesti muistuttavat tuotteet. Kyse on nuuskankaltaisista tuotteista, jotka eivät sisällä tupakkakasvia mutta joihin on lisätty nikotiinia ja jotka vastaavat käyttötarkoitukseltaan ja ulkoasultaan perinteistä suussa käytettäväksi tarkoitettua tupakkaa.
Savuttomista nikotiinituotteista ehdotetaan säädettäväksi pitkälti vastaavalla tavalla kuin tupakkalaissa säädetään tupakkatuotteista ja nikotiininesteistä. Tämä tarkoittaisi muun muassa sitä, että tuotteille säädettäisiin nikotiiniraja ja niistä kiellettäisiin alkoholin ja kannabiksen maut sekä maut, jotka ovat omiaan houkuttelemaan nuoria. Tuotteiden vähittäismyyntipakkauksiin vaadittaisiin terveysvaroitukset ja pakkausten ulkoasu yhdenmukaistettaisiin. Tuotteiden vähittäismyynti säädettäisiin luvanvaraiseksi ja tukkumyynti ilmoituksenvaraiseksi ja tuotteiden etämyynti kiellettäisiin. Maahantuonnille säädettäisiin muun muassa määrällisiä ja ajallisia rajoituksia. Tuotteista ja niiden myynnistä perittäisiin valvontamaksut. Lisäksi ehdotetaan savuttomien nikotiinituotteiden käyttökieltoa päiväkotien ja esi- ja perusopetusta, ammatillista koulutusta tai lukio-opetusta antavien oppilaitosten sisä- ja ulkotiloihin sekä leikkikentille.
Ehdotetun lain on tarkoitettu tulevan voimaan mahdollisimman pian. Osa sääntelystä tulisi kuitenkin voimaan myöhemmin, minkä lisäksi ehdotettuun lakiin sisältyy useita siirtymäsäännöksiä.
Esityksessä ehdotetaan, että tupakkalakiin lisättäisiin savuttoman nikotiinituotteen määritelmä, joka kattaisi nikotiinipussit ja niitä läheisesti muistuttavat tuotteet. Kyse on nuuskankaltaisista tuotteista, jotka eivät sisällä tupakkakasvia mutta joihin on lisätty nikotiinia ja jotka vastaavat käyttötarkoitukseltaan ja ulkoasultaan perinteistä suussa käytettäväksi tarkoitettua tupakkaa.
Savuttomista nikotiinituotteista ehdotetaan säädettäväksi pitkälti vastaavalla tavalla kuin tupakkalaissa säädetään tupakkatuotteista ja nikotiininesteistä. Tämä tarkoittaisi muun muassa sitä, että tuotteille säädettäisiin nikotiiniraja ja niistä kiellettäisiin alkoholin ja kannabiksen maut sekä maut, jotka ovat omiaan houkuttelemaan nuoria. Tuotteiden vähittäismyyntipakkauksiin vaadittaisiin terveysvaroitukset ja pakkausten ulkoasu yhdenmukaistettaisiin. Tuotteiden vähittäismyynti säädettäisiin luvanvaraiseksi ja tukkumyynti ilmoituksenvaraiseksi ja tuotteiden etämyynti kiellettäisiin. Maahantuonnille säädettäisiin muun muassa määrällisiä ja ajallisia rajoituksia. Tuotteista ja niiden myynnistä perittäisiin valvontamaksut. Lisäksi ehdotetaan savuttomien nikotiinituotteiden käyttökieltoa päiväkotien ja esi- ja perusopetusta, ammatillista koulutusta tai lukio-opetusta antavien oppilaitosten sisä- ja ulkotiloihin sekä leikkikentille.
Ehdotetun lain on tarkoitettu tulevan voimaan mahdollisimman pian. Osa sääntelystä tulisi kuitenkin voimaan myöhemmin, minkä lisäksi ehdotettuun lakiin sisältyy useita siirtymäsäännöksiä.
Tausta
Viime vuosina markkinoille EU:ssa ja muualla maailmassa on tullut niin sanottuja nikotiinipusseja eli tuotteita, jotka muistuttavat ulkoisesti ja käyttötavaltaan tupakkalain (549/2016) 2 §:n 12 kohdassa tarkoitettua suussa käytettäväksi tarkoitettua tupakkaa (jäljempänä myös nuuska). Nikotiinipussit sisältävät joko tupakkakasvista uutettua tai synteettisesti valmistettua nikotiinia, selluloosaa ja muita ainesosia, kuten makeutusaineita. Nikotiinipussit eivät sisällä tupakkakasvia.
Suomessa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus (jäljempänä Fimea) luokitteli aiemmin nikotiinipussit lääkevalmisteiksi. Fimea katsoi, että nikotiinipussit täyttävät lääkkeen määritelmän nikotiinin farmakologisen vaikutuksen perusteella. Fimea teki luokittelua lähinnä Tullille annettujen tuotearviolausuntojen muodossa.
Lääkeluokittelusta seurasi, että nikotiinipusseja ei saanut myydä Suomessa ilman lääkelain (395/1987) mukaista myyntilupaa, minkä lisäksi nikotiinipussien maahantuonti oli lääkelain nojalla rajoitettua. Toisin kuin monessa muussa EU-maassa, Suomessa nikotiinipusseja ei siis ollut myynnissä lukuun ottamatta tuotteita, joille oli myönnetty lääkelupa. Tästä huolimatta nikotiinipusseja tuotiin Suomeen matkustajatuontina ja tilaamalla niitä ulkomailta, vaikka tuotteet, joissa on nikotiinia yli 4 milligrammaa, rinnastettiin reseptilääkkeiksi eikä niitä saanut tuoda maahan ilman lääkemääräystä. Fimean aikaisemman linjauksen perusteella Tulli otti haltuunsa tai takavarikoi laittomasti maahantuodut nikotiinipussit ja aloitti tarvittaessa esitutkinnan asiassa.
Fimea tiedotti 4.4.2023 muuttaneensa tulkintaansa nikotiinipusseista ja päätyneensä katsomaan, että nikotiinipussit, joilla ei ole lääkelain mukaista myyntilupaa, eivät kuulu lääkelain soveltamisalaan, ellei niitä nimenomaisesti markkinoida lääkkeelliseen käyttötarkoitukseen tai muuten voida osoittaa, että niitä tyypillisesti käytetään lääkkeen tavoin. Fimean muuttuneen tulkinnan myötä nikotiinipusseihin sovelletaan tupakkalain ja kemikaalilain (599/2013) säännöksiä. Tästä seuraa, että nikotiinipusseja voi tällä hetkellä myydä Suomessa ilman vähittäismyyntilupaa. Lainsäädännöstä ei myöskään johdu suoria rajoja esimerkiksi nikotiinipussien nikotiinipitoisuudelle.
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan nikotiinipussit otetaan tupakkalain soveltamisalan piiriin ja niiden myynti sallitaan noudattaen niille asetettuja sääntöjä, joilla pyritään ehkäisemään nuorisokäyttöä, harmaatuontia ja laitonta kauppaa sekä torjumaan järjestäytynyttä rikollisuutta. Vähittäismyynti säädetään luvanvaraiseksi, tuotteille säädetään naapurimaissa käytössä olevat nikotiinirajat ja tuotteissa sallitaan vain aikuisille tarkoitetut maut.
Suomessa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus (jäljempänä Fimea) luokitteli aiemmin nikotiinipussit lääkevalmisteiksi. Fimea katsoi, että nikotiinipussit täyttävät lääkkeen määritelmän nikotiinin farmakologisen vaikutuksen perusteella. Fimea teki luokittelua lähinnä Tullille annettujen tuotearviolausuntojen muodossa.
Lääkeluokittelusta seurasi, että nikotiinipusseja ei saanut myydä Suomessa ilman lääkelain (395/1987) mukaista myyntilupaa, minkä lisäksi nikotiinipussien maahantuonti oli lääkelain nojalla rajoitettua. Toisin kuin monessa muussa EU-maassa, Suomessa nikotiinipusseja ei siis ollut myynnissä lukuun ottamatta tuotteita, joille oli myönnetty lääkelupa. Tästä huolimatta nikotiinipusseja tuotiin Suomeen matkustajatuontina ja tilaamalla niitä ulkomailta, vaikka tuotteet, joissa on nikotiinia yli 4 milligrammaa, rinnastettiin reseptilääkkeiksi eikä niitä saanut tuoda maahan ilman lääkemääräystä. Fimean aikaisemman linjauksen perusteella Tulli otti haltuunsa tai takavarikoi laittomasti maahantuodut nikotiinipussit ja aloitti tarvittaessa esitutkinnan asiassa.
Fimea tiedotti 4.4.2023 muuttaneensa tulkintaansa nikotiinipusseista ja päätyneensä katsomaan, että nikotiinipussit, joilla ei ole lääkelain mukaista myyntilupaa, eivät kuulu lääkelain soveltamisalaan, ellei niitä nimenomaisesti markkinoida lääkkeelliseen käyttötarkoitukseen tai muuten voida osoittaa, että niitä tyypillisesti käytetään lääkkeen tavoin. Fimean muuttuneen tulkinnan myötä nikotiinipusseihin sovelletaan tupakkalain ja kemikaalilain (599/2013) säännöksiä. Tästä seuraa, että nikotiinipusseja voi tällä hetkellä myydä Suomessa ilman vähittäismyyntilupaa. Lainsäädännöstä ei myöskään johdu suoria rajoja esimerkiksi nikotiinipussien nikotiinipitoisuudelle.
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan nikotiinipussit otetaan tupakkalain soveltamisalan piiriin ja niiden myynti sallitaan noudattaen niille asetettuja sääntöjä, joilla pyritään ehkäisemään nuorisokäyttöä, harmaatuontia ja laitonta kauppaa sekä torjumaan järjestäytynyttä rikollisuutta. Vähittäismyynti säädetään luvanvaraiseksi, tuotteille säädetään naapurimaissa käytössä olevat nikotiinirajat ja tuotteissa sallitaan vain aikuisille tarkoitetut maut.
Tavoitteet
Nikotiinipusseja koskevat hallitusohjelman kirjaukset ovat osa toimenpiteitä, joilla avataan markkinoita ja lisätään kilpailua. Hallitusohjelman mukaisesti esityksen tavoitteena on ehkäistä harmaata tuontia ja laitonta kauppaa sekä torjua järjestäytynyttä rikollisuutta. Esityksellä tavoitellaan sitä, että suomalaiset, jotka ovat hankkineet laittomien kanavien kautta nuuskaa, siirtyisivät käyttämään laillisesti myytyjä nikotiinipusseja. Tästä näkökulmasta katsottuna sääntelyn on oltava sellaista, että nikotiinipussit säilyvät riittävän houkuttelevana vaihtoehtona nuuskalle.
Toisaalta esityksen tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti samalla ehkäistä nikotiinipussien käyttöä nuorison keskuudessa. Tavoitteena on myös vähentää hengenvaarallisia nikotiinimyrkytyksiä, joita pienille lapsille voi aiheutua, jos nämä pääsevät nielemään tai imeskelemään nikotiinipusseja.
Esityksen tavoitteet ovat osittain ristiriidassa keskenään, sillä nikotiinipussien aseman vakiinnuttaminen Suomen markkinoilla väkisinkin lisää sen todennäköisyyttä, että tuotteista muodostuu lapsille ja nuorille uusi väylä nikotiiniriippuvuuteen ja sitä kautta muiden tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön. Tätä riskiä voidaan kuitenkin pienentää esimerkiksi rajoittamalla nikotiinipussien nikotiinipitoisuutta, houkuttelevuutta ja saatavuutta.
Toisaalta esityksen tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti samalla ehkäistä nikotiinipussien käyttöä nuorison keskuudessa. Tavoitteena on myös vähentää hengenvaarallisia nikotiinimyrkytyksiä, joita pienille lapsille voi aiheutua, jos nämä pääsevät nielemään tai imeskelemään nikotiinipusseja.
Esityksen tavoitteet ovat osittain ristiriidassa keskenään, sillä nikotiinipussien aseman vakiinnuttaminen Suomen markkinoilla väkisinkin lisää sen todennäköisyyttä, että tuotteista muodostuu lapsille ja nuorille uusi väylä nikotiiniriippuvuuteen ja sitä kautta muiden tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön. Tätä riskiä voidaan kuitenkin pienentää esimerkiksi rajoittamalla nikotiinipussien nikotiinipitoisuutta, houkuttelevuutta ja saatavuutta.
Linkit
Liitteet:
TupL_HE_luonnos_lausuntoversio_12102023.pdf - Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkalain muuttamisesta
VN0080742_TobL_RP_UtlåtandetVersion_12102023_sv.pdf - Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av tobakslagen
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 24.11.2023.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet ->Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja hankkeen sivuilla Hankeikkuna-palvelussa. Yksityishenkilöiden lausuntoja ei kuitenkaan automaattisesti julkaista Hankeikkuna-palvelussa. Jos yksityishenkilö haluaa, että hänen lausuntonsa julkaistaan myös Hankeikkunassa, hänen tulee lähettää tästä pyyntö osoitteeseen [email protected] ja mainita pyynnössä hankkeen tunniste STM029:00/2023.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet ->Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja hankkeen sivuilla Hankeikkuna-palvelussa. Yksityishenkilöiden lausuntoja ei kuitenkaan automaattisesti julkaista Hankeikkuna-palvelussa. Jos yksityishenkilö haluaa, että hänen lausuntonsa julkaistaan myös Hankeikkunassa, hänen tulee lähettää tästä pyyntö osoitteeseen [email protected] ja mainita pyynnössä hankkeen tunniste STM029:00/2023.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Reetta Honkanen, puhelin 0295 163 684 ja sähköposti [email protected]
Ajalla 16.-20.10.2023 lisätietoja antaa johtaja Jari Keinänen, puhelin 0295 163 311 ja sähköposti [email protected]
Ajalla 16.-20.10.2023 lisätietoja antaa johtaja Jari Keinänen, puhelin 0295 163 311 ja sähköposti [email protected]
Jakelu:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
British American Tobacco Denmark | ||
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Espoon seudun ympäristöterveys | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Eteläkärjen ympäristöterveys | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Filha ry | ||
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Haapaveden kaupungin ympäristöpalvelut Helmi | ||
Haminan kaupungin ympäristön ja rakentamisen valvonta | ||
Helsingin hyvinvointialue | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS | ||
Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut | ||
Hengitysliitto ry | ||
Hyvinkään kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Hämeenlinnan kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Imatran seudun ympäristötoimi | ||
Inarin ja Utsjoen ympäristösuojelun ja ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alue | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
JIK Peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
JNTL Consumer Health (Finland) Oy | ||
JNTL Consumer Health (Finland) Oy | ||
Jyväskylän kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Kalajoen kaupungin ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuolto | ||
Keski-Savon Ympäristötoimi | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus | ||
Keurusselän ympäristön- ja terveydensuojelutoimisto | ||
Koillis-Lapin ympäristöterveydenhuolto | ||
Kotkan ympäristökeskus | ||
Kouvolan kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Kuopion kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen ympäristöterveydenhuolto | ||
Kuusamon, Posion ja Taivalkosken ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun yhteistoiminta-alue | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lahden kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lappeenrannan seudun ympäristötoimi | ||
Laukaan ympäristöterveydenhuolto | ||
Lidl Suomi Kommandiittiyhtiö | ||
Liedon kunnan ympäristöterveyspalvelut | ||
Liikennepalvelukauppiaat ry | ||
Lohjan kaupungin ympäristöterveyspalvelut | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsirannikon ympäristöyksikkö | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Meri-Lapin ympäristöterveysvalvonta | ||
Mikkelin Seudun Ympäristöpalvelut | ||
Myrkytystietokeskus | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun seudun ympäristötoimi -liikelaitos | ||
Oulunkaaren ympäristöterveysvalvonta | ||
Peruspalvelukuntayhtymä Kallion ympäristöterveydenhuolto | ||
Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen ympäristöterveydenhuolto | ||
Philip Morris Finland Oy | ||
Pietarsaaren kaupungin sosiaali- ja terveysviraston ympäristöterveydenhuolto | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkkalan ympäristöterveydenhuollon valvontayksikkö Pirteva | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjoisen Keski-Suomen ympäristötoimi | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan Ympäristöterveys | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Porin kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Porvoon kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Pyhäjärviseudun ympäristötoimi | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän ympäristöterveyskeskus | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Raision kaupungin valvontayksikkö | ||
Rauman kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Rovakaaren ympäristötervedenhuolto | ||
Salon kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalvelujen ympäristöterveydenhuolto | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Seinäjoen alueen ympäristöterveydenhuolto | ||
Siilinjärven kunnan ympäristöterveyspalvelut | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen ASH ry | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Syöpäjärjestöt | ||
Tampereen kaupungin ympäristöterveys | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tervon kunnan ympäristöterveyspalvelut | ||
Tulli | ||
Tunturi-Lapin ympäristöterveydenhuolto | ||
Tupakkateollisuusliitto ry | ||
Turun kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenkaupungin kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Vaasan ja Laihian ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alue | ||
Valo SWE Oy | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
tupakka
nikotiini
harmaa talous
kansanterveys
tobak
nikotin
folkhälsa
grå ekonomi