Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av tobakslagen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/11255/2023
Svarstiden gick ut: 25.11.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av tobakslagen. I utkastet till proposition föreslås det att de så kallade nikotinpåsarna i större utsträckning än för närvarande ska omfattas av tobakslagen.
I propositionen föreslås det att till tobakslagen fogas en definition av rökfria nikotinprodukter som omfattar nikotinpåsar och produkter som har en nära likhet med sådana. Det är fråga om snusliknande produkter som inte innehåller tobaksplanta men till vilka nikotin har tillsatts och som till användningssätt och utseende motsvarar traditionell tobak för användning i munnen.
Det föreslås att bestämmelserna om rökfria nikotinprodukter i stort sett ska motsvara tobakslagens bestämmelser om tobaksprodukter och nikotinvätskor. Detta innebär bland annat att det för produkterna föreskrivs en nikotingräns och att smaker av alkohol och cannabis och smaker som tilltalar ungdomar förbjuds i dem. Detaljhandelsförpackningarna för sådana produkter ska vara försedda med hälsovarningar och förpackningarnas utformning ska förenhetligas. Detaljhandeln med produkterna görs tillståndspliktig och partihandeln anmälningspliktig samtidigt som distansförsäljningen av produkterna förbjuds. För införseln ska det införas bland annat kvantitativa gränser och tidsgränser. Det ska tas ut avgifter för övervakningen av produkterna och försäljningen av dem. Dessutom föreslås det att användningen av rökfria nikotinprodukter ska vara förbjuden i lokaler och på utomhusområden som används av daghem eller läroanstalter som ger förskoleundervisning, grundläggande utbildning, yrkesutbildning eller gymnasieutbildning och på utomhuslekplatser.
Den föreslagna lagen avses träda i kraft så snart som möjligt. En del av bestämmelserna träder dock i kraft först senare, och dessutom innehåller den föreslagna lagen flera övergångsbestämmelser.
I propositionen föreslås det att till tobakslagen fogas en definition av rökfria nikotinprodukter som omfattar nikotinpåsar och produkter som har en nära likhet med sådana. Det är fråga om snusliknande produkter som inte innehåller tobaksplanta men till vilka nikotin har tillsatts och som till användningssätt och utseende motsvarar traditionell tobak för användning i munnen.
Det föreslås att bestämmelserna om rökfria nikotinprodukter i stort sett ska motsvara tobakslagens bestämmelser om tobaksprodukter och nikotinvätskor. Detta innebär bland annat att det för produkterna föreskrivs en nikotingräns och att smaker av alkohol och cannabis och smaker som tilltalar ungdomar förbjuds i dem. Detaljhandelsförpackningarna för sådana produkter ska vara försedda med hälsovarningar och förpackningarnas utformning ska förenhetligas. Detaljhandeln med produkterna görs tillståndspliktig och partihandeln anmälningspliktig samtidigt som distansförsäljningen av produkterna förbjuds. För införseln ska det införas bland annat kvantitativa gränser och tidsgränser. Det ska tas ut avgifter för övervakningen av produkterna och försäljningen av dem. Dessutom föreslås det att användningen av rökfria nikotinprodukter ska vara förbjuden i lokaler och på utomhusområden som används av daghem eller läroanstalter som ger förskoleundervisning, grundläggande utbildning, yrkesutbildning eller gymnasieutbildning och på utomhuslekplatser.
Den föreslagna lagen avses träda i kraft så snart som möjligt. En del av bestämmelserna träder dock i kraft först senare, och dessutom innehåller den föreslagna lagen flera övergångsbestämmelser.
Bakgrund
Under de senaste åren har det på marknaden i EU och på andra håll i världen kommit ut så kallade nikotinpåsar, det vill säga produkter som till sitt yttre och till sitt användningssätt påminner om sådan tobak för användning i munnen (nedan även kallat snus) som avses i 2 § 12 punkten i tobakslagen (549/2016). Nikotinpåsar innehåller nikotin, som antingen extraherats ur tobaksplantan eller framställts syntetiskt, samt cellulosa och andra ingredienser, såsom sötningsmedel. Nikotinpåsar innehåller inte tobaksplanta.
I Finland klassificerade Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet tidigare nikotinpåsar som läkemedelspreparat. Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet ansåg att nikotinpåsar uppfyller definitionen av läkemedel på basis av den farmakologiska verkan som nikotin har. Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet gjorde klassificeringen närmast i form av produktbedömningsutlåtanden till Tullen.
En följd av klassificeringen som läkemedel var att nikotinpåsar inte fick säljas i Finland utan försäljningstillstånd enligt läkemedelslagen (395/1987), och dessutom var importen av nikotinpåsar begränsad med stöd av läkemedelslagen. Till skillnad från många andra EU-länder fanns nikotinpåsar alltså inte till salu i Finland, med undantag för produkter som hade beviljats tillstånd enligt läkemedelslagen. Nikotinpåsar importerades trots detta till Finland som resandeinförsel och beställdes från utlandet, även om produkter med mer än 4 milligram nikotin jämställdes med receptbelagda läkemedel som inte fick importeras utan recept. Med stöd av de tidigare riktlinjerna från Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet fick Tullen omhänderta eller ta i beslag nikotinpåsar som importerats olagligen och vid behov inleda förundersökning i ärendet.
Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet meddelade den 4 april 2023 att den ändrat sin tolkning i fråga om nikotinpåsar och kommit fram till att nikotinpåsar som saknade i läkemedelslagen avsett försäljningstillstånd inte omfattas av läkemedelslagens tillämpningsområde, om de inte uttryckligen marknadsförs för medicinskt bruk eller det på annat sätt kan visas att de i regel används på samma sätt som läkemedel. I och med att Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet ändrat sin tolkning ska bestämmelserna i tobakslagen och kemikalielagen (599/2013) tillämpas på nikotinpåsar. Av detta följer att nikotinpåsar för närvarande kan säljas i Finland utan detaljhandelstillstånd. Lagstiftningen begränsar inte heller till exempel nikotinhalten i nikotinpåsarna.
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering ska nikotinpåsar inkluderas i tobakslagens tillämpningsområde, och försäljning tillåtas med beaktande av de bestämmelser som föreskrivs för detta. Syftet med bestämmelserna är att förhindra användningen bland ungdomar, grå import och illegal handel samt att motverka organiserad brottslighet. Detaljförsäljning blir tillståndspliktig, det föreskrivs om samma nikotingränser som i grannländerna och endast smaker riktade till vuxna tillåts.
I Finland klassificerade Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet tidigare nikotinpåsar som läkemedelspreparat. Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet ansåg att nikotinpåsar uppfyller definitionen av läkemedel på basis av den farmakologiska verkan som nikotin har. Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet gjorde klassificeringen närmast i form av produktbedömningsutlåtanden till Tullen.
En följd av klassificeringen som läkemedel var att nikotinpåsar inte fick säljas i Finland utan försäljningstillstånd enligt läkemedelslagen (395/1987), och dessutom var importen av nikotinpåsar begränsad med stöd av läkemedelslagen. Till skillnad från många andra EU-länder fanns nikotinpåsar alltså inte till salu i Finland, med undantag för produkter som hade beviljats tillstånd enligt läkemedelslagen. Nikotinpåsar importerades trots detta till Finland som resandeinförsel och beställdes från utlandet, även om produkter med mer än 4 milligram nikotin jämställdes med receptbelagda läkemedel som inte fick importeras utan recept. Med stöd av de tidigare riktlinjerna från Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet fick Tullen omhänderta eller ta i beslag nikotinpåsar som importerats olagligen och vid behov inleda förundersökning i ärendet.
Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet meddelade den 4 april 2023 att den ändrat sin tolkning i fråga om nikotinpåsar och kommit fram till att nikotinpåsar som saknade i läkemedelslagen avsett försäljningstillstånd inte omfattas av läkemedelslagens tillämpningsområde, om de inte uttryckligen marknadsförs för medicinskt bruk eller det på annat sätt kan visas att de i regel används på samma sätt som läkemedel. I och med att Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet ändrat sin tolkning ska bestämmelserna i tobakslagen och kemikalielagen (599/2013) tillämpas på nikotinpåsar. Av detta följer att nikotinpåsar för närvarande kan säljas i Finland utan detaljhandelstillstånd. Lagstiftningen begränsar inte heller till exempel nikotinhalten i nikotinpåsarna.
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering ska nikotinpåsar inkluderas i tobakslagens tillämpningsområde, och försäljning tillåtas med beaktande av de bestämmelser som föreskrivs för detta. Syftet med bestämmelserna är att förhindra användningen bland ungdomar, grå import och illegal handel samt att motverka organiserad brottslighet. Detaljförsäljning blir tillståndspliktig, det föreskrivs om samma nikotingränser som i grannländerna och endast smaker riktade till vuxna tillåts.
Målsättningar
De föresatser om nikotinpåsar som ingår i regeringsprogrammet är en del av åtgärderna för att öppna upp marknaden och öka konkurrensen. I enlighet med regeringsprogrammet är målet med propositionen att förhindra grå import och illegal handel samt att motverka organiserad brottslighet. Ett mål med propositionen är att finländare som har skaffat snus via olagliga kanaler ska övergå till att använda lagligt sålda nikotinpåsar. Ur denna synvinkel ska regleringen vara sådan att nikotinpåsar förblir ett tillräckligt lockande alternativ till snus.
Ett mål med propositionen är att i enlighet med regeringsprogrammet förhindra användningen av nikotinpåsar bland ungdomar. Ett mål är också att minska sådana livshotande nikotinförgiftningar som små barn kan orsakas om de kommer åt att svälja eller suga på nikotinpåsar.
Propositionens mål står delvis i strid med varandra, eftersom en etablering av nikotinpåsarnas ställning på den finländska marknaden ohjälpligt ökar sannolikheten för att produkterna blir en ny inkörsport till nikotinberoende för barn och unga och därigenom till användning av andra tobaks- och nikotinprodukter. Denna risk kan emellertid minskas till exempel genom att begränsa nikotinpåsarnas nikotinhalt, lockelse och tillgänglighet.
Ett mål med propositionen är att i enlighet med regeringsprogrammet förhindra användningen av nikotinpåsar bland ungdomar. Ett mål är också att minska sådana livshotande nikotinförgiftningar som små barn kan orsakas om de kommer åt att svälja eller suga på nikotinpåsar.
Propositionens mål står delvis i strid med varandra, eftersom en etablering av nikotinpåsarnas ställning på den finländska marknaden ohjälpligt ökar sannolikheten för att produkterna blir en ny inkörsport till nikotinberoende för barn och unga och därigenom till användning av andra tobaks- och nikotinprodukter. Denna risk kan emellertid minskas till exempel genom att begränsa nikotinpåsarnas nikotinhalt, lockelse och tillgänglighet.
Länkar:
Bilagor:
TupL_HE_luonnos_lausuntoversio_12102023.pdf - Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkalain muuttamisesta
VN0080742_TobL_RP_UtlåtandetVersion_12102023_sv.pdf - Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av tobakslagen
Tidtabell
Vi ber er vänligen lämna in era yttranden senast den 24 november 2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post. Också instanser som inte nämns i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten kan begäras på [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi och på webbplatsen för projektet i Statsrådets tjänst för projektinformation. Utlåtanden av privatpersoner publiceras dock inte automatiskt i Statsrådets tjänst för projektinformation. Om en privatperson önskar att hans eller hennes utlåtande också ska publiceras i Statsrådets tjänst för projektinformation ska han eller hon sända en begäran om detta till adressen [email protected] och i begäran ange projektkoden STM029:00/2023.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten kan begäras på [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi och på webbplatsen för projektet i Statsrådets tjänst för projektinformation. Utlåtanden av privatpersoner publiceras dock inte automatiskt i Statsrådets tjänst för projektinformation. Om en privatperson önskar att hans eller hennes utlåtande också ska publiceras i Statsrådets tjänst för projektinformation ska han eller hon sända en begäran om detta till adressen [email protected] och i begäran ange projektkoden STM029:00/2023.
Beredare
Reetta Honkanen, specialsakkunnig, tfn 0295 163 684 och e-post [email protected]
Ytterligare information från den 16 till den 20 oktober 2023: Jari Keinänen, direktör, tfn 0295 163 311 och e-post [email protected]
Ytterligare information från den 16 till den 20 oktober 2023: Jari Keinänen, direktör, tfn 0295 163 311 och e-post [email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
British American Tobacco Denmark | ||
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Espoon seudun ympäristöterveys | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Eteläkärjen ympäristöterveys | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Filha ry | ||
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Haapaveden kaupungin ympäristöpalvelut Helmi | ||
Haminan kaupungin ympäristön ja rakentamisen valvonta | ||
Helsingin hyvinvointialue | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS | ||
Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut | ||
Hengitysliitto ry | ||
Hyvinkään kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Hämeenlinnan kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Imatran seudun ympäristötoimi | ||
Inarin ja Utsjoen ympäristösuojelun ja ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alue | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
JIK Peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
JNTL Consumer Health (Finland) Oy | ||
JNTL Consumer Health (Finland) Oy | ||
Jyväskylän kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Kalajoen kaupungin ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuolto | ||
Keski-Savon Ympäristötoimi | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus | ||
Keurusselän ympäristön- ja terveydensuojelutoimisto | ||
Koillis-Lapin ympäristöterveydenhuolto | ||
Kotkan ympäristökeskus | ||
Kouvolan kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Kuopion kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen ympäristöterveydenhuolto | ||
Kuusamon, Posion ja Taivalkosken ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun yhteistoiminta-alue | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lahden kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lappeenrannan seudun ympäristötoimi | ||
Laukaan ympäristöterveydenhuolto | ||
Lidl Suomi Kommandiittiyhtiö | ||
Liedon kunnan ympäristöterveyspalvelut | ||
Liikennepalvelukauppiaat ry | ||
Lohjan kaupungin ympäristöterveyspalvelut | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsirannikon ympäristöyksikkö | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Meri-Lapin ympäristöterveysvalvonta | ||
Mikkelin Seudun Ympäristöpalvelut | ||
Myrkytystietokeskus | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun seudun ympäristötoimi -liikelaitos | ||
Oulunkaaren ympäristöterveysvalvonta | ||
Peruspalvelukuntayhtymä Kallion ympäristöterveydenhuolto | ||
Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen ympäristöterveydenhuolto | ||
Philip Morris Finland Oy | ||
Pietarsaaren kaupungin sosiaali- ja terveysviraston ympäristöterveydenhuolto | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkkalan ympäristöterveydenhuollon valvontayksikkö Pirteva | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjoisen Keski-Suomen ympäristötoimi | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan Ympäristöterveys | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Porin kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Porvoon kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Pyhäjärviseudun ympäristötoimi | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän ympäristöterveyskeskus | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Raision kaupungin valvontayksikkö | ||
Rauman kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Rovakaaren ympäristötervedenhuolto | ||
Salon kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalvelujen ympäristöterveydenhuolto | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Seinäjoen alueen ympäristöterveydenhuolto | ||
Siilinjärven kunnan ympäristöterveyspalvelut | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen ASH ry | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Syöpäjärjestöt | ||
Tampereen kaupungin ympäristöterveys | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tervon kunnan ympäristöterveyspalvelut | ||
Tulli | ||
Tunturi-Lapin ympäristöterveydenhuolto | ||
Tupakkateollisuusliitto ry | ||
Turun kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenkaupungin kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Vaasan ja Laihian ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alue | ||
Valo SWE Oy | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupungin ympäristöterveydenhuolto | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
tupakka
nikotiini
harmaa talous
kansanterveys
tobak
nikotin
folkhälsa
grå ekonomi