Valtioneuvoston asetus mikroyhdistysten tilinpidosta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/4163/2023
Vastausaika on päättynyt: 21.4.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Yhdistyksen taloudenpidon valvonta voidaan järjestää kirjanpidon avulla tai tietyin edellytyksin yhdistyslain (503/1989, YhdL) nojalla helpotetun tilinpidon avulla.
Tilinpitoa soveltavassa yhdistyksessä taloudellisen toiminnan jäsenavoimuus ja -kontrolli voidaan toteuttaa joko jäsenten jatkuvana (kuukausittaisena) tiedonsaantioikeutena tilinpidon tapahtumista ja omaisuusluettelosta tai näiden perusteella tilikausittain laadittavan vuosilaskelman kautta. Jos tilinpitoa soveltava yhdistys päättää lähtökohtana olevan jäsenten jatkuvan tiedonsaantioikeuden sijasta laatia tilinpidosta vuosilaskelman, on sen vahvistamisesta syytä päättää yhdistyksen kokouksessa. Kokouskäsittelyllä ja päätöksenteolla varmistetaan se, että vuosilaskelmaan perustuvaa mallia soveltavassa yhdistyksessä jäsenet saavat tiedon vuosilaskelman sisällöstä ja voivat yhdistyksen kokouksessa kyselyoikeutta käyttämällä saada lisätietoja yhdistyksen tilikauden aikaisesta taloudellisesta toiminnasta (HE 200/2022 vp, s. 21)
Tilinpitoa soveltavassa yhdistyksessä taloudellisen toiminnan jäsenavoimuus ja -kontrolli voidaan toteuttaa joko jäsenten jatkuvana (kuukausittaisena) tiedonsaantioikeutena tilinpidon tapahtumista ja omaisuusluettelosta tai näiden perusteella tilikausittain laadittavan vuosilaskelman kautta. Jos tilinpitoa soveltava yhdistys päättää lähtökohtana olevan jäsenten jatkuvan tiedonsaantioikeuden sijasta laatia tilinpidosta vuosilaskelman, on sen vahvistamisesta syytä päättää yhdistyksen kokouksessa. Kokouskäsittelyllä ja päätöksenteolla varmistetaan se, että vuosilaskelmaan perustuvaa mallia soveltavassa yhdistyksessä jäsenet saavat tiedon vuosilaskelman sisällöstä ja voivat yhdistyksen kokouksessa kyselyoikeutta käyttämällä saada lisätietoja yhdistyksen tilikauden aikaisesta taloudellisesta toiminnasta (HE 200/2022 vp, s. 21)
Tausta
Ehdotuksella esitetään annettavaksi uusi valtioneuvoston asetus mikroyhdistysten tilinpidosta. Asetus annettaisiin yhdistyslain 37 a §:n 7 momentin nojalla, ja se sisältäisi tarkemmat säännökset mainitun lainkohdan perusteella ns. mikroyhdistyksille sallitun tilinpidon järjestelyistä ja sisällöstä sekä tilinpidon kaavoista ja vuosilaskelmasta.
Mikroyhdistyksellä tarkoitetaan laissa ja asetusehdotuksessa yhdistyslain 37 a §:n 2 momentin mukaista yhdistystä, jonka saamien avustusten ja muiden tulojen yhteenlaskettu määrä tilikaudella on enintään 30 000 euroa sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella, joka ei harjoita liiketoimintaa ja joka on päättänyt saman lainkohdan 3―7 momentissa tarkoitettujen säännösten soveltamisesta yhdistyksen tilinpitoon.
Asetuksen ehdotetaan tulevaan voimaan 30.6.2023. Yhdistyslain siirtymäsäännöksen mukaan lain 37 a §:n 3–6 momenttia sovelletaan tilinpitoon tilikaudella, joka alkaa 1.7.2023 tai sen jälkeen.
Mikroyhdistyksellä tarkoitetaan laissa ja asetusehdotuksessa yhdistyslain 37 a §:n 2 momentin mukaista yhdistystä, jonka saamien avustusten ja muiden tulojen yhteenlaskettu määrä tilikaudella on enintään 30 000 euroa sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella, joka ei harjoita liiketoimintaa ja joka on päättänyt saman lainkohdan 3―7 momentissa tarkoitettujen säännösten soveltamisesta yhdistyksen tilinpitoon.
Asetuksen ehdotetaan tulevaan voimaan 30.6.2023. Yhdistyslain siirtymäsäännöksen mukaan lain 37 a §:n 3–6 momenttia sovelletaan tilinpitoon tilikaudella, joka alkaa 1.7.2023 tai sen jälkeen.
Tavoitteet
Asetusehdotuksessa tarkoitetun tilinpidon arvioidaan vähentävän ainakin sellaisten pienten yhdistysten hallinnollisia kustannuksia, jotka eivät saa julkisia tukia eivätkä harjoita luvanvaraista rahankeräystä (luvanvaraisen rahankeräyksen edellytyksenä on kirjanpitolain mukainen tilinpito).
Käytännössä voi olla tilanteita, joissa mikroyhdistyksen määritelmän tuottojen ja toiminnan luonteen osalta täyttävän yhdistyksen rahoittajat, sopimuskumppanit tai sen harjoittama toiminta muuten edellyttää kirjanpitolain (1336/1997) mukaista kirjanpitoa ja tilinpäätöstä. Tällaiset muuhun lainsäädäntöön (ks. asetusehdotuksen 3 §:n 2 momentti) ja yhdistyksen saamaan avustukseen (3 §:n 5 momentti) perustuvat tilanteet on nimenomaisesti otettu huomioon asetusehdotuksessa, joka ei estä tilinpitoa pidemmälle menevistä raportointivaatimuksista sopimista esimerkiksi yhdistyksen saaman muun rahoituksen ehdoissa.
Käytännössä voi olla tilanteita, joissa mikroyhdistyksen määritelmän tuottojen ja toiminnan luonteen osalta täyttävän yhdistyksen rahoittajat, sopimuskumppanit tai sen harjoittama toiminta muuten edellyttää kirjanpitolain (1336/1997) mukaista kirjanpitoa ja tilinpäätöstä. Tällaiset muuhun lainsäädäntöön (ks. asetusehdotuksen 3 §:n 2 momentti) ja yhdistyksen saamaan avustukseen (3 §:n 5 momentti) perustuvat tilanteet on nimenomaisesti otettu huomioon asetusehdotuksessa, joka ei estä tilinpitoa pidemmälle menevistä raportointivaatimuksista sopimista esimerkiksi yhdistyksen saaman muun rahoituksen ehdoissa.
Linkit
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM015:00/2023 - Hankkeen internetsivu (suomeksi)
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM015:00/2023 - Webbsidan av projektet (på svenska)
Liitteet:
VNA esittelymuistioluonnos 09032023.docx - (suomeksi)
VNA tilinpidosta taittopohjalla 09032023.docx - (suomeksi)
Utkast till statsrådets förordning om mikroföreningars bokföring.docx - (på svenska)
Aikataulu
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne asetusehdotuksesta. Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 21.4.2023.
Ruotsinkielinen asetusehdotus lisätään lausuntokierroksen aikana.
Ruotsinkielinen asetusehdotus lisätään lausuntokierroksen aikana.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei lähetetä erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Valmistelijat
lainsäädäntöneuvos Juha Jokinen, oikeusministeriö, puh. 02951 50039, [email protected]
lainsäädäntöneuvos Markus Tervonen, oikeusministeriö, puh. 02951 50558, [email protected]
lainsäädäntöneuvos Markus Tervonen, oikeusministeriö, puh. 02951 50558, [email protected]
Jakelu:
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu | ||
Akava ry | ||
Ammattitilintarkastajat – Yrkesrevisorer ry | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Demos Helsinki oy | ||
Dodo ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssiala ry | ||
Finlands Svenska Scouter rf | ||
Gutsy Go ry | ||
Helsingin kaupunginosayhdistykset ry Helka | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Helsingin yliopisto, teologinen tiedekunta | ||
Helsingin yliopisto, valtiotieteellinen tiedekunta | ||
Helsinki Urban Art ry | ||
Iholiitto | ||
Invalidiliitto | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto, yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | ||
Kansalaisareena ry | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta | ||
Kansallinen Kokoomus | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kopiosto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Lapin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Liike Nyt | ||
Luonto-Liitto ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliitto MTK ry | ||
Maanmittauslaitos | ||
Ministeri Lauri Tarasti | ||
MYYRMÄKI-liike | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto ry | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oranssi ry | ||
Osakesäästäjien keskusliitto ry | ||
Oulun kaupunki | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Perussuomalaiset | ||
Professori Heikki Halila | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Savonlinnan seudun kolomonen ry | ||
Siskot ja Simot ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STTK ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt Fingo ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Asianajajaliitto ry | ||
Suomen Demokratian Pioneerien Liitto SDPL ry | ||
Suomen harrastajateatteriliitto ry | ||
Suomen Jääkiekkoliitto ry | ||
Suomen Keskusta | ||
Suomen Kristillisdemokraatit | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Kylät ry | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto ry | ||
Suomen Nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen Nuorisoseurat ry | ||
Suomen Olympiakomitea ry | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen Palloliitto ry | ||
Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry | ||
Suomen Salibandyliitto ry | ||
Suomen Sosiaalidemokraattinen Puolue (SDP) | ||
Suomen Sydänliitto ry | ||
Suomen Taloushallintoliitto ry | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen Työväen Urheiluliitto TUL ry | ||
Suomen Voimisteluliitto ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suomi-Seura ry | ||
Suomi-Seura ry / Ulkosuomalaisparlamentti | ||
Svenska Folkpartiet i Finland (SFP) | ||
Svenska hörselförbundet rf | ||
Säätiöt ja rahastot ry | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teosto | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion nuorisoneuvosto | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovaranministeriö | ||
Valvira Sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto | ||
Vanhustyön keskusliitto ry | ||
Vantaan kaupunki | ||
Vasemmistoliitto | ||
Verohallinto | ||
Verohallinto / Harmaan talouden selvitysyksikkö | ||
Vihreä liitto | ||
Yhteismaa ry | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
rekisteröity yhdistys
kirjanpito
bokföring
Registrerad förening
tilinpito
redovisning