Statsrådets förordning om redovisning i mikroföreningar
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/4163/2023
Svarstiden gick ut: 21.4.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Kontrollen av föreningens ekonomi får ske genom bokföring eller, på vissa villkor, genom lättad redovisning enligt föreningslagen (503/1989).
I en förening som tillämpar bokföringsreglerna kan medlemsinsynen och medlemstillsynen i fråga om den ekonomiska verksamheten förverkligas antingen genom medlemmarnas fortlöpande (månatliga) rätt att få uppgifter om bokföringstransaktionerna och förteckningen över tillgångar eller genom en årskalkyl som upprättas på basis av dessa. Om en förening som tillämpar bokföringsreglerna i stället för medlemmarnas fortlöpande rätt att få uppgifter beslutar att upprätta en årskalkyl över bokföringen, är det skäl att vid föreningsmötet besluta om fastställande av den. Genom mötesbehandling och beslutsfattande säkerställs det att medlemmarna i en förening som tillämpar en årskalkylmodellen årskalkyl får information om innehållet i årskalkylen. (RP 200/2022 rd, s. 21 och 22).
I en förening som tillämpar bokföringsreglerna kan medlemsinsynen och medlemstillsynen i fråga om den ekonomiska verksamheten förverkligas antingen genom medlemmarnas fortlöpande (månatliga) rätt att få uppgifter om bokföringstransaktionerna och förteckningen över tillgångar eller genom en årskalkyl som upprättas på basis av dessa. Om en förening som tillämpar bokföringsreglerna i stället för medlemmarnas fortlöpande rätt att få uppgifter beslutar att upprätta en årskalkyl över bokföringen, är det skäl att vid föreningsmötet besluta om fastställande av den. Genom mötesbehandling och beslutsfattande säkerställs det att medlemmarna i en förening som tillämpar en årskalkylmodellen årskalkyl får information om innehållet i årskalkylen. (RP 200/2022 rd, s. 21 och 22).
Bakgrund
I förslaget föreslås antagandet av en ny statsrådets förordning om redovisning i mikroföreningar. Förordningen skulle antas med stöd av 37 a § 7 mom. i föreningslagen och skulle innehålla närmare bestämmelser om hur redovisningen ska ordnas och vad den ska innehålla samt om scheman och om årskalkylen.
Med mikroförening avses i lag och förslaget till förordning en förening enligt 37 a § 2 mom. i föreningslagen vars sammanlagda belopp av de understöd och andra inkomster som föreningen erhållit per räkenskapsperiod är högst 30 000 euro för både den avslutade räkenskapsperioden och den räkenskapsperioden som omedelbart föregår det, som inte bedriver affärsverksamhet och som har beslutat om tillämpningen av de bestämmelser som avses i 3—7 mom. i samma lagrum på föreningens redovisning.
Förordningen föreslås träda i kraft den 30 juni 2023. Enligt övergångsbestämmelsen i föreningslagen gäller 37 a § 3―6 mom. i lagen för räkenskapsår som börjar den 1 juli 2023 eller senare.
Med mikroförening avses i lag och förslaget till förordning en förening enligt 37 a § 2 mom. i föreningslagen vars sammanlagda belopp av de understöd och andra inkomster som föreningen erhållit per räkenskapsperiod är högst 30 000 euro för både den avslutade räkenskapsperioden och den räkenskapsperioden som omedelbart föregår det, som inte bedriver affärsverksamhet och som har beslutat om tillämpningen av de bestämmelser som avses i 3—7 mom. i samma lagrum på föreningens redovisning.
Förordningen föreslås träda i kraft den 30 juni 2023. Enligt övergångsbestämmelsen i föreningslagen gäller 37 a § 3―6 mom. i lagen för räkenskapsår som börjar den 1 juli 2023 eller senare.
Målsättningar
Den redovisning som avses i förslaget till förordning beräknas minska de administrativa kostnaderna åtminstone för sådana små föreningar som inte erhåller offentliga bidrag och som inte deltar i godkänd insamling av pengar (tillståndspliktig penninginsamling kräver bokföring i enlighet med bokföringslagen).
I praktiken kan det finnas situationer där finansiärer eller avtalspartner till eller aktiviteter annars i en förening som uppfyller definitionen av en mikroförening kräver bokföring och bokslut i enlighet med bokföringslagen (1336/1997). Sådana situationer som grundar sig på annan lagstiftning (se 3 § 2 mom. i förslaget till förordning) och det bidrag som föreningen erhållit (3 § 5 mom.) beaktas uttryckligen i förslaget till förordning, som inte hindrar att man kommer överens om rapporteringskrav som går utöver redovisningen, till exempel när det gäller villkor av annan finansiering som föreningen erhåller.
I praktiken kan det finnas situationer där finansiärer eller avtalspartner till eller aktiviteter annars i en förening som uppfyller definitionen av en mikroförening kräver bokföring och bokslut i enlighet med bokföringslagen (1336/1997). Sådana situationer som grundar sig på annan lagstiftning (se 3 § 2 mom. i förslaget till förordning) och det bidrag som föreningen erhållit (3 § 5 mom.) beaktas uttryckligen i förslaget till förordning, som inte hindrar att man kommer överens om rapporteringskrav som går utöver redovisningen, till exempel när det gäller villkor av annan finansiering som föreningen erhåller.
Länkar:
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM015:00/2023 - Hankkeen internetsivu (suomeksi)
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM015:00/2023 - Webbsidan av projektet (på svenska)
Bilagor:
VNA esittelymuistioluonnos 09032023.docx - (suomeksi)
VNA tilinpidosta taittopohjalla 09032023.docx - (suomeksi)
Utkast till statsrådets förordning om mikroföreningars bokföring.docx - (på svenska)
Tidtabell
Justitieministeriet ber om ert utlåtande om förslaget till förordningen. Vänligen lämna in ert utlåtande senast den 21 april 2023.
Det svenska förslaget till förordningnen tilläggs under remissperioden.
Det svenska förslaget till förordningnen tilläggs under remissperioden.
Svarsanvisningar för mottagare
Vänligen lämna in ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet ska inte sändas in separat per e-post eller post. För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på adressen utlåtande.fi under fliken Anvisningar -> Bruksanvisningar. Om ni behöver hjälp med att använda tjänsten kan ni kontakta [email protected].
Beredare
Juha Jokinen, lagstiftningsråd, justitieministeriet, tfn 02951 50039, [email protected]
Markus Tervonen, lagstiftningsråd, justitieministeriet, tfn 02951 50558, [email protected]
Markus Tervonen, lagstiftningsråd, justitieministeriet, tfn 02951 50558, [email protected]
Sändlista:
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu | ||
Akava ry | ||
Ammattitilintarkastajat – Yrkesrevisorer ry | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Demos Helsinki oy | ||
Dodo ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssiala ry | ||
Finlands Svenska Scouter rf | ||
Gutsy Go ry | ||
Helsingin kaupunginosayhdistykset ry Helka | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Helsingin yliopisto, teologinen tiedekunta | ||
Helsingin yliopisto, valtiotieteellinen tiedekunta | ||
Helsinki Urban Art ry | ||
Iholiitto | ||
Invalidiliitto | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto, yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | ||
Kansalaisareena ry | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta | ||
Kansallinen Kokoomus | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kopiosto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Lapin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Liike Nyt | ||
Luonto-Liitto ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliitto MTK ry | ||
Maanmittauslaitos | ||
Ministeri Lauri Tarasti | ||
MYYRMÄKI-liike | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto ry | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oranssi ry | ||
Osakesäästäjien keskusliitto ry | ||
Oulun kaupunki | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Perussuomalaiset | ||
Professori Heikki Halila | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Savonlinnan seudun kolomonen ry | ||
Siskot ja Simot ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STTK ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt Fingo ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Asianajajaliitto ry | ||
Suomen Demokratian Pioneerien Liitto SDPL ry | ||
Suomen harrastajateatteriliitto ry | ||
Suomen Jääkiekkoliitto ry | ||
Suomen Keskusta | ||
Suomen Kristillisdemokraatit | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Kylät ry | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto ry | ||
Suomen Nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen Nuorisoseurat ry | ||
Suomen Olympiakomitea ry | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen Palloliitto ry | ||
Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry | ||
Suomen Salibandyliitto ry | ||
Suomen Sosiaalidemokraattinen Puolue (SDP) | ||
Suomen Sydänliitto ry | ||
Suomen Taloushallintoliitto ry | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen Työväen Urheiluliitto TUL ry | ||
Suomen Voimisteluliitto ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suomi-Seura ry | ||
Suomi-Seura ry / Ulkosuomalaisparlamentti | ||
Svenska Folkpartiet i Finland (SFP) | ||
Svenska hörselförbundet rf | ||
Säätiöt ja rahastot ry | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teosto | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion nuorisoneuvosto | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovaranministeriö | ||
Valvira Sosiaali- ja terveysalan valvontavirasto | ||
Vanhustyön keskusliitto ry | ||
Vantaan kaupunki | ||
Vasemmistoliitto | ||
Verohallinto | ||
Verohallinto / Harmaan talouden selvitysyksikkö | ||
Vihreä liitto | ||
Yhteismaa ry | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
rekisteröity yhdistys
kirjanpito
bokföring
Registrerad förening
tilinpito
redovisning