Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta (lupamääräysten tarkistamismenettely)
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/18003/2024
Vastausaika päättyy: 10.12.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Esityksessä ehdotetaan palautettavaksi ympäristönsuojelulakiin lupamääräysten tarkistamismenettelyä koskeva säännös (uusi 71 §). Samalla tehtäisiin säännösmuutoksesta johtuvat vähäiset muutokset eräisiin muihin lain säännöksiin.
Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi ympäristönsuojelulain 42 §:ää ympäristölupahakemuksesta pyydettävistä lausunnoista kunnan terveydensuojeluviranomaiselta pyydettävän lausunnon osalta.
Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi ympäristönsuojelulain 42 §:ää ympäristölupahakemuksesta pyydettävistä lausunnoista kunnan terveydensuojeluviranomaiselta pyydettävän lausunnon osalta.
Tausta
Ympäristönsuojelulakiin (527/2014) ehdotettavassa uudessa 71 §:ssä säädettäisiin mahdollisuudesta antaa ympäristöluvassa määräys lupamääräysten tarkistamiseksi. Määräys voitaisiin antaa uuden toiminnan ympäristöluvassa tai olemassa olevan toiminnan olennaisen muutoksen yhteydessä. Määräys voitaisiin antaa toiminnassa käyttöön otettavan tekniikan uutuuden tai toiminnasta aiheutuvien vaikutuksia koskevien tietojen epävarmuuden vuoksi.
Lupamääräysten tarkistamisesta määräisi 1.1.2026 alkaen uusi Lupa- ja valvontavirasto. Tarkistaminen ei koskisi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen toimivallassa olevia ympäristölupia.
Lakiin aiemmin sisältynyt samaa aihepiiriä koskenut säännös kumottiin vuonna 2015 (laki 423/2015; HE 257/2014 vp). Kumoamisen taustalla oli se, että vähentämällä tarkistuslupahakemusten määrää voitiin vaikuttaa tehokkaasti lupaviranomaisten asioiden käsittelyn ruuhkautumiseen.
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman jaksoon 7.3 Luvituksen sujuvuudesta Suomen kilpailuetu sisältyy kirjaus ympäristönsuojelulain mukaisen lupamääräysten tarkistamisesta: ”Mahdollisuutta palauttaa lupamääräyksiin lupien tarkastamisen edellytyksiä tarkastellaan ja tarkastelun pohjalta tehdään tarpeelliset lainsäädäntömuutokset”.
Lisäksi esitysluonnoksessa ehdotetaan muutettavaksi ympäristönsuojelulain säännöstä (42 §), joka koskee ympäristölupahakemuksesta pyydettäviä lausuntoja. Ehdotuksen mukaan lausunto voitaisiin pyytää toiminnan sijaintikunnan terveydensuojeluviranomaiselta tarvittaessa, kun voimassa olevan sääntelyn mukaan kyseinen lausunto velvoitetaan pyytämään kaikissa tapauksissa. Ehdotus liittyy pääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelman tavoitteeseen jatkaa kuntien tehtäväkenttään kohdistuvien normien purkamista.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan samaan aikaan kuin valtion aluehallinnon uudistusta koskeva lainsäädäntö (1.1.2026). Samassa yhteydessä ympäristönsuojeluasetusta ehdotetaan muutettavaksi pieneltä osin lakiin lisättävän uuden 71 §:n johdosta.
Lupamääräysten tarkistamisesta määräisi 1.1.2026 alkaen uusi Lupa- ja valvontavirasto. Tarkistaminen ei koskisi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen toimivallassa olevia ympäristölupia.
Lakiin aiemmin sisältynyt samaa aihepiiriä koskenut säännös kumottiin vuonna 2015 (laki 423/2015; HE 257/2014 vp). Kumoamisen taustalla oli se, että vähentämällä tarkistuslupahakemusten määrää voitiin vaikuttaa tehokkaasti lupaviranomaisten asioiden käsittelyn ruuhkautumiseen.
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman jaksoon 7.3 Luvituksen sujuvuudesta Suomen kilpailuetu sisältyy kirjaus ympäristönsuojelulain mukaisen lupamääräysten tarkistamisesta: ”Mahdollisuutta palauttaa lupamääräyksiin lupien tarkastamisen edellytyksiä tarkastellaan ja tarkastelun pohjalta tehdään tarpeelliset lainsäädäntömuutokset”.
Lisäksi esitysluonnoksessa ehdotetaan muutettavaksi ympäristönsuojelulain säännöstä (42 §), joka koskee ympäristölupahakemuksesta pyydettäviä lausuntoja. Ehdotuksen mukaan lausunto voitaisiin pyytää toiminnan sijaintikunnan terveydensuojeluviranomaiselta tarvittaessa, kun voimassa olevan sääntelyn mukaan kyseinen lausunto velvoitetaan pyytämään kaikissa tapauksissa. Ehdotus liittyy pääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelman tavoitteeseen jatkaa kuntien tehtäväkenttään kohdistuvien normien purkamista.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan samaan aikaan kuin valtion aluehallinnon uudistusta koskeva lainsäädäntö (1.1.2026). Samassa yhteydessä ympäristönsuojeluasetusta ehdotetaan muutettavaksi pieneltä osin lakiin lisättävän uuden 71 §:n johdosta.
Tavoitteet
Ympäristönsuojelulakiin lisättäväksi ehdotettavan lupamääräysten tarkistamismenettelyn tavoitteena on parantaa ympäristölupaan sisältyvien määräysten ajantasaisuutta ja täten tukea myös ympäristönsuojelun korkean tason ylläpitämistä. Rajatulla tarkistamismenettelyn palauttamisella pyritään myös minimoimaan menettelystä aiheutuva hallinnollinen taakka niin toiminnanharjoittajille kuin viranomaisille. Sääntelyn avulla voitaisiin myös vähentää toiminnanharjoittajilta vaadittavia erillisiä selvityksiä luvan myöntämisen jälkeen sekä tarvetta määrätä ympäristölupa olemaan voimassa määräajan.
Ympäristölupaa koskevasta hakemuksesta pyydettäviä lausuntoja koskevaa sääntelyä keventämällä tavoitellaan kunnan viranomaisten työmäärän vähentämistä hallitusohjelmaan sisältyvän kuntien tehtäväkenttään kohdistuvien normien vähentämiseen liittyvän tavoitteen mukaisesti.
Hallituksen esitysluonnosta esitellään sidosryhmätilaisuudessa perjantaina 8.11.2024 klo 9.30–11.15. Tilaisuus järjestetään Teams-etäyhteydellä ja siihen voi ilmoittautua 6.11.2024 saakka.
Ilmoittautumislinkki tilaisuuteen: https://www.lyyti.fi/reg/811_sidosryhmatilaisuus_heluonnos.
Ympäristölupaa koskevasta hakemuksesta pyydettäviä lausuntoja koskevaa sääntelyä keventämällä tavoitellaan kunnan viranomaisten työmäärän vähentämistä hallitusohjelmaan sisältyvän kuntien tehtäväkenttään kohdistuvien normien vähentämiseen liittyvän tavoitteen mukaisesti.
Hallituksen esitysluonnosta esitellään sidosryhmätilaisuudessa perjantaina 8.11.2024 klo 9.30–11.15. Tilaisuus järjestetään Teams-etäyhteydellä ja siihen voi ilmoittautua 6.11.2024 saakka.
Ilmoittautumislinkki tilaisuuteen: https://www.lyyti.fi/reg/811_sidosryhmatilaisuus_heluonnos.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=YM039:00/2024 - Hankesivu Valtioneuvoston säädösvalmistelu ja kehittämishankkeet -sivustolla
https://valtioneuvosto.fi/sv/projektet?tunnus=YM039:00/2024 - Projektinformation på statsrådets webbsida för lagberedning och utveckling
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 10.12.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon voi toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon voi toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa hallitussihteeri Sini Pietilä, puh. +358 295 250 366. Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)gov.fi.
Jakelu:
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kaivosteollisuus ry | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kierrätysteollisuus ry | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Natur och Miljö rf | ||
Oikeusministeriö | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Rakennusteollisuus ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Kiertovoima ry – KIVO | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen ympäristöoikeustieteen seura ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Svenska Lantbruksproducenternas centralför. SLC r.f. | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Ympäristönsuojeluviranhaltijat ry |