Sosiaali- ja terveysministeriön asetus Säteilyturvakeskuksen suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2023-2024
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/20594/2022
Vastausaika on päättynyt: 7.12.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Nykyinen Säteilyturvakeskuksen suoritteista perittävistä maksuista annettu sosiaali- ja terveysministeriön asetus (1167/2020) on ollut voimassa 1.1.2021 lukien ja sen voimassaoloaika päättyy 31.12.2022. Ehdotettava asetus vastaisi pääosin voimassa olevaa asetusta. Asetukseen esitetään tehtäväksi lähinnä teknisluonteisia tarkennuksia. Lisäksi asetuksen liitteen maksutaulukoihin ehdotetaan rakenteellisia muutoksia siten, että perusmaksun lisäksi säädettäisiin myös ns. lisämaksusta. Pääosa taulukoista pysyisi ennallaan. Taulukkoon 1.2 ehdotetaan uutena maksullisena toimintana "sädehoitolaitteen tarkastus". Taulukko 1.3., jossa on säädetty maksuista sädehoitolaitteille annettavaa sädehoitoa koskevista turvallisuuslupapäätöksistä ja käyttöönottotarkastuksista puolestaan ehdotetaan poistettavaksi. Asetuksen voimassaoloajaksi ehdotetaan kaksi vuotta 1.1.2023 lukien.
Tausta
Asetuksen liitteessä säädetään valtion maksuperustelain 8 §:n nojalla, minkä suuruisia maksuja Säteilyturvakeskuksen julkisoikeudellisista suoritteista voidaan periä säteilytoiminnan valvontaan liittyen. Maksujen suuruus on määritelty ottaen huomioon valtion maksuperustelain säännökset suoritteiden kustannusvastaavuudesta.
Asetuksen soveltamisalaan kuuluvien suoritteiden kustannusvastaavuus oli vuonna 2020 77 % ja vuonna 2021 70 %. Kustannusvastaavuus on jäänyt 100 %:n tavoitteesta johtuen kustannustason noususta sekä valvonnan ja valvontajärjestelmien kehittämiskustannuksista. Vuonna 2022 Säteilyturvakeskus on muuttanut uusiin toimitiloihin, jonka myötä sen vuokrakustannukset kasvoivat merkittävästi. Tämä on otettava huomioon suoritehinnoissa.
Asetuksessa ei ehdoteta tehtäväksi yhtenäistä prosenttiperusteista korotusta. Prosenttikorotukset eivät ole myöskään suoraan vertailukelpoisia nykyisiin hintoihin, koska nyt esitetään mahdollisuutta määrätä lisämaksu. Ns. lisämaksun määrääminen on otettu huomioon uuden perusmaksun määrittämisessä. Lisämaksun määräämismahdollisuudesta johtuen perusmaksuja ei ole tarvetta korottaa niin paljon kuin muuten olisi. Osa suoritteista muuttuu tuntiperusteisista kiinteähintaisiksi suoritteiksi.
Asetuksen soveltamisalaan kuuluvien suoritteiden kustannusvastaavuus oli vuonna 2020 77 % ja vuonna 2021 70 %. Kustannusvastaavuus on jäänyt 100 %:n tavoitteesta johtuen kustannustason noususta sekä valvonnan ja valvontajärjestelmien kehittämiskustannuksista. Vuonna 2022 Säteilyturvakeskus on muuttanut uusiin toimitiloihin, jonka myötä sen vuokrakustannukset kasvoivat merkittävästi. Tämä on otettava huomioon suoritehinnoissa.
Asetuksessa ei ehdoteta tehtäväksi yhtenäistä prosenttiperusteista korotusta. Prosenttikorotukset eivät ole myöskään suoraan vertailukelpoisia nykyisiin hintoihin, koska nyt esitetään mahdollisuutta määrätä lisämaksu. Ns. lisämaksun määrääminen on otettu huomioon uuden perusmaksun määrittämisessä. Lisämaksun määräämismahdollisuudesta johtuen perusmaksuja ei ole tarvetta korottaa niin paljon kuin muuten olisi. Osa suoritteista muuttuu tuntiperusteisista kiinteähintaisiksi suoritteiksi.
Tavoitteet
Asetukseen ja siinä säädettyihin suoriteryhmiin tehtäisiin vähäisiä tarkennuksia voimassa olevaan asetukseen nähden. Suoritteiden hintoja korotettaisiin ennustettua kustannustasoa vastaavasti. Ehdotetut muutokset hintoihin perustuvat Säteilyturvakeskuksen vuoden 2021 kustannusvastaavuuslaskelmaan, arvioon suoritteiden tuottamisesta aiheutuvista kustannuksista vuosina 2023−2024 sekä tavoitteeseen kattaa 100 % arvioiduista kustannuksista suoritemaksuilla. Ehdotetuissa hinnoissa on otettu huomioon suoritteen tekemiseen käytettävä työaika ja tarvittavat hankinnat sekä suoritteen tuottamisen tueksi tarvittava tukitoiminta. Lisäksi hinnoittelussa on tarkasteltu uudelleen joidenkin yksittäisten suoritteiden osalta niiden tuottamiseen kuluvia työmääriä. Perusmaksuja ehdotetaan korotettavaksi suoriteryhmittäin seuraavasti: taulukko 1.1. 3−24 %, taulukko 1.2 13−36 %, taulukko 2.1: 8−100 %, taulukko 3.1: 15 %, taulukko 4.1: 33−84 %, taulukko 5.1: 3−26 % sekä taulukko 6.1: 25 %.
Linkit
https://hankeikkuna.vnv.fi/app#/lainsaadanto/96947/kuvaukset - linkki hankeikkunaan asialle STM107:00/2022 länk till statsrådets tjänst för projektinformation för ärendet STM107:00/2022
Liitteet:
STMa_ STUK maksut 07112022 fi final.docx - Sosiaali- ja terveysministeriön asetus Säteilyturvakeskuksen suoritteista maksuista vuosina 2023-2024
SHM förordning_STUK prestationer_07112022_sv final.docx - Social- och hälsovårdsministeriets förordning om avgifter som ska tas ut 2023−2024 för Strålsäkerhetscentralens prestationer
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan palvelun kautta keskiviikkoon 7.12.2022 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Pyydämme lausuntoanne tässä lausuntopalvelu.fi-palvelussa. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon voivat antaa myös ne, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa.
Lausunnon antaminen edellyttää rekisteröitymistä ja kirjautumista palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käytöstä löytyvät kotisivuilta ohjeet - > käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan palvelussa ja hankkeen verkkosivuilla.
Valmistelijat
Lisätietoja esityksestä antaa hallitussihteeri Helena Korpinen, puh. 0295 163 317, sähköposti [email protected].
Jakelu:
AAVA AM Jokinen | ||
AAVA Antti Aho | ||
AKAVA | ||
Anne Parkkinen SKY | ||
Avi -etelä | ||
Avtel V Ylonen | ||
Borealisgroup T Paulamaki | ||
Curiumpharma R Ahorinta | ||
Cybersolutions | ||
Dekra J Toivonen | ||
Dekra T Fi | ||
Dna J Leinonen | ||
Docrates | ||
Doseco | ||
EK | ||
Eksote | ||
Elisa V Mattila | ||
Ely-keskus kainuu | ||
Energia | ||
EPSHP | ||
Essote | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
ETL | ||
Evidensia J Toivonen | ||
Fennovoima | ||
Fennovoima J Specht | ||
Fingrid | ||
Finsecpro | ||
Finskastone | ||
Forestindustries | ||
Fortum P Fast | ||
Helen J Weckstrom | ||
HUS | ||
HY-arkki hki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Indmeas R Kuoppamaki | ||
Istekki | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
JYU | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
KHSHP | ||
Kiinteistöliitto | ||
Kiwa F Asiakaspalvelu | ||
KSSHP | ||
KT | ||
KUH | ||
Kuntaliitto | ||
Kymsote | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
LPSHP | ||
LSHP | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Mehilainen J Jarvenpaa | ||
Microsoft A Alarotu | ||
MIL | ||
OAMK Heidi Fagerholm | ||
OPH | ||
Oral J Jokinen | ||
Ovaco | ||
PHHYKY | ||
Pihlajalinna H Rainesalo | ||
Pihlajalinna J Aaltonen | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Plusterveys E Annala | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohto | ||
Poliisihallitus | ||
Posiva J Mokka | ||
PPSHP | ||
PSHP | ||
Punainen risti | ||
Rakennusteollisuus | ||
Romukauppiaat | ||
Ruokavirasto | ||
SAK | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satasairaala | ||
Senaatti | ||
SiunSote | ||
Soite | ||
Sonar | ||
Sosteri | ||
Sote Kainuu | ||
Ssab J Henttonen | ||
Storaenso F Contactcenter | ||
STTK | ||
STUK | ||
Suomen sairaalafyysikot ry | ||
Syke | ||
Synlab | ||
Säteilyturvallisuusneuvottelukunta | ||
Säteilyturvallisuusneuvottelukunta | ||
Taitotalo | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus A Aarnio | ||
Terrafame | ||
Terveystalo V Iho | ||
THL | ||
Traficom | ||
Tt13 | ||
TTL | ||
Tulli | ||
Tvo J Tanhua | ||
TYKS | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
VSHP | ||
Vtt | ||
Yrittäjät | ||
Ålands hälso- och sjukvård |
Asiasanat
Säteilyturvakeskus
maksulliset suoritteet
Strålsäkerhetscentralen
avgifter för prestationer