Social- och hälsovårdsministeriets förordning om avgifter som 2023-2024 ska tas ut för Strålsäkerhetscentralens prestationer.
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/20594/2022
Svarstiden gick ut: 7.12.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Social- och hälsovårdsministeriets gällande förordning om avgifter som ska uppbäras för Strålsäkerhetscentralens prestationer (1167/2020) har varit i kraft sedan den 1 januari 2021 och dess giltighetstid löper ut den 31 december 2022. Den nu föreslagna förordningen motsvarar i huvudsak den gällande förordningen. I förordningen föreslås närmast preciseringar av teknisk natur. Dessutom föreslås det strukturella ändringar i avgiftstabellerna i bilagan till förordningen så att det utöver grundavgiften även föreskrivs om en så kallad tilläggsavgift. Merparten av tabellerna förblir oförändrade. I tabell 1.2 föreslås ”inspektion av strålbehandlingsapparat” bli en ny avgiftsbelagd verksamhet. Tabell 1.3 med avgifter för beslut om säkerhetstillstånd för strålbehandling med strålbehandlingsapparater och för inspektion vid ibruktagande av strålbehandlingsapparater föreslås i sin tur bli slopad. Förordningens giltighetstid föreslås vara två år från och med den 1 januari 2023.
Bakgrund
I bilagan till förordningen föreskrivs med stöd av 8 § i lagen om grunderna för avgifter till staten om hur stora avgifter som får tas ut för Strålsäkerhetscentralens offentligrättsliga prestationer i anslutning till tillsynen över strålningsverksamhet. Avgifternas storlek har fastställts med beaktande av bestämmelserna om prestationernas kostnadsmotsvarighet i lagen om grunderna för avgifter till staten.
De prestationer som omfattas av förordningens tillämpningsområde hade en kostnadsmotsvarighet på 77 % år 2020 och 70 % år 2021. Kostnadsmotsvarigheten har inte nått upp till målet 100 % på grund av den höjda kostnadsnivån och kostnaderna för att utveckla tillsynen och tillsynssystemen. År 2022 flyttade Strålsäkerhetscentralen till nya lokaler och därmed ökade dess hyreskostnader avsevärt. Detta måste beaktas i priserna på prestationerna.
I förordningen föreslås det inte någon enhetlig procentbaserad höjning. De procentuella höjningarna är inte heller direkt jämförbara med de nuvarande priserna, eftersom det nu föreslås en möjlighet att påföra en tilläggsavgift. Påförandet av en så kallad tilläggsavgift har beaktats vid fastställandet av den nya grundavgiften. På grund av möjligheten att påföra en tilläggsavgift behöver grundavgifterna inte höjas så mycket som annars skulle vara fallet. En del av prestationerna ändras från timbaserade prestationer till prestationer med ett fast pris.
De prestationer som omfattas av förordningens tillämpningsområde hade en kostnadsmotsvarighet på 77 % år 2020 och 70 % år 2021. Kostnadsmotsvarigheten har inte nått upp till målet 100 % på grund av den höjda kostnadsnivån och kostnaderna för att utveckla tillsynen och tillsynssystemen. År 2022 flyttade Strålsäkerhetscentralen till nya lokaler och därmed ökade dess hyreskostnader avsevärt. Detta måste beaktas i priserna på prestationerna.
I förordningen föreslås det inte någon enhetlig procentbaserad höjning. De procentuella höjningarna är inte heller direkt jämförbara med de nuvarande priserna, eftersom det nu föreslås en möjlighet att påföra en tilläggsavgift. Påförandet av en så kallad tilläggsavgift har beaktats vid fastställandet av den nya grundavgiften. På grund av möjligheten att påföra en tilläggsavgift behöver grundavgifterna inte höjas så mycket som annars skulle vara fallet. En del av prestationerna ändras från timbaserade prestationer till prestationer med ett fast pris.
Målsättningar
I förordningen och i de grupper av prestationer som anges i den görs mindre preciseringar jämfört med den gällande förordningen. Priserna på prestationerna höjs så att de motsvarar den uppskattade kostnadsnivån. De föreslagna ändringarna i priserna baserar sig på Strålsäkerhetscentralens kostnadsmotsvarighetskalkyl för 2021, en uppskattning av kostnaderna för utförandet av prestationerna åren 2023–2024 samt målet att täcka 100 % av de uppskattade kostnaderna med prestationsavgifter. I de föreslagna priserna har man beaktat den arbetstid som används för utförandet av en prestation och de anskaffningar som behövs samt den stödverksamhet som behövs till stöd för utförandet av en prestation. Dessutom har man i prissättningen på nytt granskat arbetsmängden vid utförandet av vissa enskilda prestationer. Det föreslås att grundavgifterna höjs enligt prestationsgrupp på följande sätt: tabell 1.1. 3−24 %, tabell 1.2 13−36 %, tabell 2.1: 8−100 %, tabell 3.1: 15 %, tabell 4.1: 33−84 %, tabell 5.1: 3−26 % samt tabell 6.1: 25 %.
Länkar:
https://hankeikkuna.vnv.fi/app#/lainsaadanto/96947/kuvaukset - linkki hankeikkunaan asialle STM107:00/2022 länk till statsrådets tjänst för projektinformation för ärendet STM107:00/2022
Bilagor:
STMa_ STUK maksut 07112022 fi final.docx - Sosiaali- ja terveysministeriön asetus Säteilyturvakeskuksen suoritteista maksuista vuosina 2023-2024
SHM förordning_STUK prestationer_07112022_sv final.docx - Social- och hälsovårdsministeriets förordning om avgifter som ska tas ut 2023−2024 för Strålsäkerhetscentralens prestationer
Tidtabell
Vi ber er lämna utlåtandet via tjänsten senast onsdagen den 7 december 2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande i denna lausuntopalvelu.fi-tjänst. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post. Även de som inte nämns separat i sändlistan kan lämna utlåtande.
För att kunna lämna ett utlåtande måste du registrera dig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen på sidan anvisningar - > bruksanvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected]. Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten och på projektets webbplats.
Beredare
Tillläggsuppgifter om propositionen ges av regeringssekreterare Helena Korpinen, tfn 0295 163 317, e-post [email protected].
Sändlista:
AAVA AM Jokinen | ||
AAVA Antti Aho | ||
AKAVA | ||
Anne Parkkinen SKY | ||
Avi -etelä | ||
Avtel V Ylonen | ||
Borealisgroup T Paulamaki | ||
Curiumpharma R Ahorinta | ||
Cybersolutions | ||
Dekra J Toivonen | ||
Dekra T Fi | ||
Dna J Leinonen | ||
Docrates | ||
Doseco | ||
EK | ||
Eksote | ||
Elisa V Mattila | ||
Ely-keskus kainuu | ||
Energia | ||
EPSHP | ||
Essote | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
ETL | ||
Evidensia J Toivonen | ||
Fennovoima | ||
Fennovoima J Specht | ||
Fingrid | ||
Finsecpro | ||
Finskastone | ||
Forestindustries | ||
Fortum P Fast | ||
Helen J Weckstrom | ||
HUS | ||
HY-arkki hki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Indmeas R Kuoppamaki | ||
Istekki | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
JYU | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
KHSHP | ||
Kiinteistöliitto | ||
Kiwa F Asiakaspalvelu | ||
KSSHP | ||
KT | ||
KUH | ||
Kuntaliitto | ||
Kymsote | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
LPSHP | ||
LSHP | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Mehilainen J Jarvenpaa | ||
Microsoft A Alarotu | ||
MIL | ||
OAMK Heidi Fagerholm | ||
OPH | ||
Oral J Jokinen | ||
Ovaco | ||
PHHYKY | ||
Pihlajalinna H Rainesalo | ||
Pihlajalinna J Aaltonen | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Plusterveys E Annala | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohto | ||
Poliisihallitus | ||
Posiva J Mokka | ||
PPSHP | ||
PSHP | ||
Punainen risti | ||
Rakennusteollisuus | ||
Romukauppiaat | ||
Ruokavirasto | ||
SAK | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satasairaala | ||
Senaatti | ||
SiunSote | ||
Soite | ||
Sonar | ||
Sosteri | ||
Sote Kainuu | ||
Ssab J Henttonen | ||
Storaenso F Contactcenter | ||
STTK | ||
STUK | ||
Suomen sairaalafyysikot ry | ||
Syke | ||
Synlab | ||
Säteilyturvallisuusneuvottelukunta | ||
Säteilyturvallisuusneuvottelukunta | ||
Taitotalo | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus A Aarnio | ||
Terrafame | ||
Terveystalo V Iho | ||
THL | ||
Traficom | ||
Tt13 | ||
TTL | ||
Tulli | ||
Tvo J Tanhua | ||
TYKS | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
VSHP | ||
Vtt | ||
Yrittäjät | ||
Ålands hälso- och sjukvård |
Ämnesord
Säteilyturvakeskus
maksulliset suoritteet
Strålsäkerhetscentralen
avgifter för prestationer