Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain, terveydensuojelulain sekä ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annetun lain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/9812/2019
Vastausaika on päättynyt: 7.8.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kuolemansyyn selvittämisestä annettua lakia, terveydensuojelulakia sekä ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annettua lakia.
Kuolemansyyn selvittämisestä annetussa laissa säädettäisiin perussäännökset kuoleman toteamisen menettelyistä, kun nyt kuoleman toteamisesta säädetään asetuksella. Lisäksi laissa säädettäisiin menettelystä, jossa ennakoidussa kuolemantapauksessa lääkärin ohjeistama sairaanhoitaja voisi tehdä kuoleman toteamiseksi suoritettavat tutkimukset, jotta vainajan ruumis voidaan siirtää kylmäsäilytystilaan odottamaan varsinaista lääkärin suorittamaa kuoleman toteamista. Lisäksi säädettäisiin edellytyksistä, joiden täyttyessä poliisimiehen tekemien kuolemaa koskevien havaintojen perusteella vainajan ruumis voitaisiin siirtää kylmäsäilytystilaan. Näin voitaisiin toimia, kun kuolema on ilmeinen ruumiin tuhoutumisen tai pitkälle edenneiden kuolemanjälkeisten muutosten takia. Sääntelyä kuoleman ilmoittamisesta sekä vainajan ruumiin käsittelystä ja säilyttämisestä täsmennettäisiin säätämällä tarkemmin eri toimijoiden velvoitteista. Lisäksi kuolemansyyn selvittämisestä annetussa laissa säädettäisiin ulkomailla kuolleista henkilöistä.
Terveydensuojelulakiin lisättäisiin aineellinen säännös ruumiin käsittelystä, säilytyksestä, kuljettamisesta, vastaanottamisesta ja haudatun ruumiin siirtämisestä laissa olevan asetuksen antovaltuuden laajentamiseksi perustuslain edellyttämällä tavalla. Asetuksella säädettäisiin näistä asioista tarkemmin.
Lisäksi terveydensuojelulakiin sekä ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annettuun lakiin tehtäisiin eräitä teknisluonteisia tarkennuksia, jotka osaksi aiheutuvat siitä, että kuoleman toteamisesta säädettäisiin jatkossa kuolemansyyn selvittämisestä annetussa laissa.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2021.
Kuolemansyyn selvittämisestä annetussa laissa säädettäisiin perussäännökset kuoleman toteamisen menettelyistä, kun nyt kuoleman toteamisesta säädetään asetuksella. Lisäksi laissa säädettäisiin menettelystä, jossa ennakoidussa kuolemantapauksessa lääkärin ohjeistama sairaanhoitaja voisi tehdä kuoleman toteamiseksi suoritettavat tutkimukset, jotta vainajan ruumis voidaan siirtää kylmäsäilytystilaan odottamaan varsinaista lääkärin suorittamaa kuoleman toteamista. Lisäksi säädettäisiin edellytyksistä, joiden täyttyessä poliisimiehen tekemien kuolemaa koskevien havaintojen perusteella vainajan ruumis voitaisiin siirtää kylmäsäilytystilaan. Näin voitaisiin toimia, kun kuolema on ilmeinen ruumiin tuhoutumisen tai pitkälle edenneiden kuolemanjälkeisten muutosten takia. Sääntelyä kuoleman ilmoittamisesta sekä vainajan ruumiin käsittelystä ja säilyttämisestä täsmennettäisiin säätämällä tarkemmin eri toimijoiden velvoitteista. Lisäksi kuolemansyyn selvittämisestä annetussa laissa säädettäisiin ulkomailla kuolleista henkilöistä.
Terveydensuojelulakiin lisättäisiin aineellinen säännös ruumiin käsittelystä, säilytyksestä, kuljettamisesta, vastaanottamisesta ja haudatun ruumiin siirtämisestä laissa olevan asetuksen antovaltuuden laajentamiseksi perustuslain edellyttämällä tavalla. Asetuksella säädettäisiin näistä asioista tarkemmin.
Lisäksi terveydensuojelulakiin sekä ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annettuun lakiin tehtäisiin eräitä teknisluonteisia tarkennuksia, jotka osaksi aiheutuvat siitä, että kuoleman toteamisesta säädettäisiin jatkossa kuolemansyyn selvittämisestä annetussa laissa.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2021.
Tausta
Suomessa kuolee vuosittain noin 50 000 ihmistä. Kuolemansyyn selvittämisestä säädetään kuolemansyyn selvittämisestä annetussa laissa (459/1973) ja asetuksessa (948/1973). Kuoleman toteamisesta säädetään kuoleman toteamisesta annetussa sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa (27/2004). Hautauksesta säädetään hautaustoimilaissa (457/2003). Lainsäädännössä kuolemansyyn selvittämisen menettelyt jakautuvat lääketieteelliseen ja oikeuslääketieteelliseen kuolemansyyn selvittämiseen. Kuoleman olosuhteet määrittävät kumman järjestelmän mukaan kuolema selvitetään.
Kuolemansyyn selvittämistä koskevassa lainsäädännössä säädetään myös muun muassa kuolemasta toteamisesta, ilmoittamisesta, sitä koskevan tiedon tallentamisesta väestötietojärjestelmään sekä hautausluvasta.
Kuolemaa koskeva lainsäädäntö on vanhahkoa. Kuolemansyyn selvittämistä koskeva laki ja - asetus tulivat voimaan 1 päivänä tammikuuta 1974. Lainsäädäntöön on 1990- ja 2000- luvuilla tehty eräitä tarkistuksia, mutta monet lainsäädännön perusratkaisut ovat vuosikymmeniä vanhoja. Osittain vanhentunut ja aukollinen lainsäädäntö on aiheuttanut ongelmia käytännön toiminnassa ja yhteiskunnan resurssien tarkoituksenmukaisessa käytössä.
Käsitellessään hallituksen esitystä kudoslain muuttamisesta (HE 276/2009 vp) perustuslakivaliokunta kiinnitti lausunnossaan (PeVL 24/2010 vp) huomiota siihen, että kudoslain 8 §:n 2 momentin mukaan kuolema on todettava siten kuin asetuksella säädetään. Kyseisen säädös on sosiaali- ja terveysministeriön kuoleman toteamisesta annettu asetus. Perustuslakivaliokunta viittasi lausunnossaan perustuslain 7 §:n säännökseen, jossa säädetään oikeudesta elämään, ja 80 §:n 1 momentin säännökseen, jonka mukaan yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista on säädettävä lailla. Perustuslakivaliokunta piti välttämättömänä, että valtioneuvoston piirissä ryhdytään välittömästi toimenpiteisiin kuoleman toteamista koskevan perussäännöksen säätämiseksi lain tasolla. Käsitellessään toista kudoslain lakimuutosehdotusta (202/2019, HE 54/2018 vp) vuonna 2018 perustuslakivaliokunta totesi, että valiokunnan aiemmasta kannanotosta huolimatta kudoslakia ei tältä osin ole muutettu vastaamaan perustuslain vaatimuksia. Perustuslakivaliokunta uudisti aikaisemmin esittämänsä kannan ja kiirehtii perustuslainvastaisen sääntelyn pikaista korjaamista (PeVL 27/2018 vp).
Kuolemansyyn selvittämistä koskevassa lainsäädännössä säädetään myös muun muassa kuolemasta toteamisesta, ilmoittamisesta, sitä koskevan tiedon tallentamisesta väestötietojärjestelmään sekä hautausluvasta.
Kuolemaa koskeva lainsäädäntö on vanhahkoa. Kuolemansyyn selvittämistä koskeva laki ja - asetus tulivat voimaan 1 päivänä tammikuuta 1974. Lainsäädäntöön on 1990- ja 2000- luvuilla tehty eräitä tarkistuksia, mutta monet lainsäädännön perusratkaisut ovat vuosikymmeniä vanhoja. Osittain vanhentunut ja aukollinen lainsäädäntö on aiheuttanut ongelmia käytännön toiminnassa ja yhteiskunnan resurssien tarkoituksenmukaisessa käytössä.
Käsitellessään hallituksen esitystä kudoslain muuttamisesta (HE 276/2009 vp) perustuslakivaliokunta kiinnitti lausunnossaan (PeVL 24/2010 vp) huomiota siihen, että kudoslain 8 §:n 2 momentin mukaan kuolema on todettava siten kuin asetuksella säädetään. Kyseisen säädös on sosiaali- ja terveysministeriön kuoleman toteamisesta annettu asetus. Perustuslakivaliokunta viittasi lausunnossaan perustuslain 7 §:n säännökseen, jossa säädetään oikeudesta elämään, ja 80 §:n 1 momentin säännökseen, jonka mukaan yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista on säädettävä lailla. Perustuslakivaliokunta piti välttämättömänä, että valtioneuvoston piirissä ryhdytään välittömästi toimenpiteisiin kuoleman toteamista koskevan perussäännöksen säätämiseksi lain tasolla. Käsitellessään toista kudoslain lakimuutosehdotusta (202/2019, HE 54/2018 vp) vuonna 2018 perustuslakivaliokunta totesi, että valiokunnan aiemmasta kannanotosta huolimatta kudoslakia ei tältä osin ole muutettu vastaamaan perustuslain vaatimuksia. Perustuslakivaliokunta uudisti aikaisemmin esittämänsä kannan ja kiirehtii perustuslainvastaisen sääntelyn pikaista korjaamista (PeVL 27/2018 vp).
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on säätää lakitasoiset säännökset kuoleman toteamisesta kuolemansyyn selvittämisestä annetussa laissa sekä menettelyistä, joissa ennakoiduissa kuolemissa lääkärin ohjeistama sairaanhoitaja voisi tehdä kuoleman toteamisessa suoritettavat tutkimukset ja ilmeisissä kuolemissa poliisimies voisi tehdä kuoleman alustavan havainnoinnin, jonka perusteella vainajan ruumis voitaisiin siirtää kylmäsäilytystilaan odottamaan lääkärin suorittamaa varsinaista kuoleman toteamista.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi nykyistä täsmällisemmin siitä, mille taholle kuolemantapauksesta tulee ilmoittaa. Lakiin lisättäisiin myös säännöksiä vainajan ruumiin käsittelystä ja säilyttämisestä sekä ulkomailla kuolleista henkilöistä.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi nykyistä täsmällisemmin siitä, mille taholle kuolemantapauksesta tulee ilmoittaa. Lakiin lisättäisiin myös säännöksiä vainajan ruumiin käsittelystä ja säilyttämisestä sekä ulkomailla kuolleista henkilöistä.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään jättämään viimeistään perjantaina 7.8.2020 klo 16.15 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään osoitteessa lausuntopalvelu.fi. Lausuntoja voi lähettää myös osoitteeseen [email protected]. Saatteessa pyydetään mainitsemaan diaarinumero VN/9812/2020.
Kaikki lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-sivustolla ja Hankeikkunassa. Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön internetsivuilla osoitteessa http://stm.fi/lausuntopyynnot.
Esityksessä ei ole huomioitu valmistelussa olevaa sote-uudistusta. Tämä seikka on huomioitu valmiiksi, joten siitä ei ole välttämätöntä mainita lausunnoissa.
Kaikki lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-sivustolla ja Hankeikkunassa. Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön internetsivuilla osoitteessa http://stm.fi/lausuntopyynnot.
Esityksessä ei ole huomioitu valmistelussa olevaa sote-uudistusta. Tämä seikka on huomioitu valmiiksi, joten siitä ei ole välttämätöntä mainita lausunnoissa.
Valmistelijat
Lakimies Sini Tervo, [email protected], 02951 63529 (tavoitettavissa 18.6. saakka ja taas 29.6. alkaen)
Jakelu:
9lives | ||
Ahvenanmaan hallintotuomioistuin | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Akaan kaupunki | ||
Ammattiliitto Pro (johon Pardia yhdistynyt) | ||
Attendo Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Esperi Care Oy | ||
Espoon kaupunki Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan pelastuslaitos Södra Karelens Räddningsverk | ||
ETELÄ-KARJALAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitos Södra Österbottens Räddningsverk | ||
ETELÄ-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Etelä-Savon pelastuslaitos Södra Savolaxs Räddningsverk | ||
ETELÄ-SAVON SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Etelä-Suomen AVI | ||
Forssan kaupunki | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
HELSINGIN JA UUDENMAAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Helsingin kaupungin pelastuslaitos Helsinginfors stads reddningsverk | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
ITÄ-SAVON SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Itä-Suomen AVI | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-uudenmaan pelastuslaitos Räddningsverket i Östra Nyland | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokilaaksojen pelastuslaitos Älvdararnas Räddningsverk | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | ||
Kainuun pelastuslaitos Kajanalands Räddningsverk | ||
KAINUUN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos KELA | ||
Kanta-Hämeen pelastuslaitos Centrala Tavastlands Räddningsverk | ||
KANTA-HÄMEEN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen pelastuslaitos Mellersta Österbottens och Jakobstadsområdets räddningsverk | ||
KESKI-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Keski-Suomen pelastuslaitos Mellersta Finlands Räddningsverk | ||
KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos Mellersta Nylands räddningsverk | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kirkkohallitus evankelisluterilainen | ||
Kirkollishallitus ortodoksinen | ||
Kiteen kaupunki | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Krematoriosäätiö s.r. | ||
KT Kuntatyönantajat | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kymenlaakson pelastuslaitos Kymmenedalens Räddningsverk | ||
KYMENLAAKSON SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin AVI | ||
Lapin pelastuslaitos Räddningsverket i Lappland | ||
LAPIN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapsiasiainvaltuutettu | ||
Lapuan kaupunki | ||
Laurea ammattikorkeakoulu | ||
Lohjan kaupunki Lojo stad | ||
Lounais-Suomen AVI | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen AVI | ||
LÄNSI-POHJAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos Västra Nylands räddningsverk | ||
Lääkäripalveluyritykset ry | ||
Mehiläinen | ||
Metropolia ammattikorkeakoulu | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulu-Koillismaan pelastuslaitos Räddningsverket i Uleåborg-Nordöstra Österbotten | ||
Oulun ammattikorkeakoulu | ||
Oulun yliopisto | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pietarsaaren kaupunki Jakobstad | ||
Pihlajalinna Terveys Oy | ||
Pirkanmaan pelastuslaitos Birkalands Räddningsverk | ||
PIRKANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Pohjanmaan pelastuslaitos Österbottens räddningsverk | ||
Pohjois-Karjalan pelastuslaitos Räddningsverket i Norra Karelen | ||
POHJOIS-POHJANMAAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Pohjois-Savon pelastuslaitos Räddningsverket i Norra Savolax | ||
POHJOIS-SAVON SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Pohjois-Suomen AVI | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Poliisiammattikorkeakoulu | ||
Poliisihallitus | ||
Porin kaupunki | ||
Porvoon kaupunki Borgå stad | ||
Päijät-Hämeen pelastuslaitoa Päijänne-Tavastlands Räddningsverk | ||
PÄIJÄT-HÄMEEN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Satakunnan pelastuslaitos Räddningsverket i Satakunta | ||
SATAKUNNAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Saurakuntapuutarhurit ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomalainen Lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen Geriatrit ry | ||
Suomen Geronomiliitto ry | ||
Suomen hautaustoiminnan keskusliitto | ||
Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Suomen Lääkintäoikeuden ja -etiikan Seura SLOES | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen oikeuslääketieteellinen yhdistys | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry | ||
Suomen Potilasliitto ry | ||
Suomen Sairaanhoitajaliitto | ||
Suomen Sairaankuljetusliitto ry | ||
Suomen Senioriliike ry | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tehy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Terveys- ja Sosiaalialan Yrittäjät ry TESO RY | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Toholammin kunta | ||
Turun ammattikorkeakoulu | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun kaupunki Åbo stad | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaasan kaupunki Vasa stad | ||
VAASAN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhus- ja lähimmiäispalvelun liitto Valli ry | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Vantaan kaupunki Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen aluepelastuslaitos Egentliga Finlands Räddningsverk | ||
VARSINAIS-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI | ||
Verohallinto | ||
Wilhelmiina Palvelut Oy | ||
Åbo Akademi | ||
Ålands hälso- och sjukvård |
Asiasanat
kuolema
kuolemansyyn selvittäminen
vainaja
ruumiin säilytys