Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Hallituksen esitys kotoutumisen edistämisestä annetun lain ja kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain muuttamisesta (tilapäinen suojelu)
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/18750/2022
Svarstiden gick ut: 8.8.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi kotoutumisen edistämisestä annetun lain ja kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lainmuuttamisesta koskemaan tilapäistä suojelua. Esityksessä esitetään muutettavan kotoutumisen edistämisestä annettua lakia.
Tällä hetkellä tilapäistä suojelua saavat ovat vastaanottolain piirissä, mutta kotikunnan saamisen myötä kunnan ja muiden viranomaisten rooli heidän palveluidensa järjestämisessä kasvaa. Voimassa oleva kotoutumisen edistämisestä annettu laki ei mahdollista valtion korvauksia tilapäistä suojelua saavien henkilöiden palveluiden järjestämisestä. Palveluiden turvaamiseksi esitetään, että tilapäistä suojelua saavien palveluiden järjestämisestä voitaisiin maksaa valtion korvauksia kunnille ja hyvinvointialueille samoin kuin esimerkiksi kansainvälistä suojelua saavan henkilön palveluiden kustannuksia korvataan.
Tilapäistä suojelua saaviin sovellettaisiin esityksen mukaan kuntaan osoittamista koskevaa sääntelyä vastaavasti kuin esimerkiksi kansainvälistä suojelua saaviin henkilöihin. Esityksessä myös selkeytettäisiin kuntaan osoittamisen viranomaisvastuita ja muutettaisiin lakia vastaamaan paremmin nykyistä käytäntöä henkilöiden kuntaan siirtymisprosessien osalta.
Lisäksi esitetään, että alaikäisenä ilman huoltajaa maahan tullut tilapäistä suojelua saava lapsi tai nuori saisi asumisen ja tuen palvelut samoin kuin ilman huoltajaa alaikäisenä maahan tullut kiintiöpakolainen tai kansainvälistä suojelua saava lapsi tai nuori.
Esitykseen tullaan lisäämään kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain muuttamista koskeva ehdotus, jossa esitetään, että tilapäistä suojelua saava voisi olla vastaanottopalvelujen piirissä kohtuullisen ajan sen jälkeen, kun hänelle on myönnetty kotikunta. Siitä järjestetään erillinen lausuntokierros heinäkuussa 2022. Kyseessä on tekninen muutos, joka selkeyttää sitä, milloin henkilön vastaanottopalvelut päättyvät.
Valitettavasti lausuntokierrokselle ei voida myöntää lisäaikaa, sillä esityksellä on budjettivaikutuksia ja se pitää pystyä antamaan eduskunnalle syyskuussa 2022.
Tällä hetkellä tilapäistä suojelua saavat ovat vastaanottolain piirissä, mutta kotikunnan saamisen myötä kunnan ja muiden viranomaisten rooli heidän palveluidensa järjestämisessä kasvaa. Voimassa oleva kotoutumisen edistämisestä annettu laki ei mahdollista valtion korvauksia tilapäistä suojelua saavien henkilöiden palveluiden järjestämisestä. Palveluiden turvaamiseksi esitetään, että tilapäistä suojelua saavien palveluiden järjestämisestä voitaisiin maksaa valtion korvauksia kunnille ja hyvinvointialueille samoin kuin esimerkiksi kansainvälistä suojelua saavan henkilön palveluiden kustannuksia korvataan.
Tilapäistä suojelua saaviin sovellettaisiin esityksen mukaan kuntaan osoittamista koskevaa sääntelyä vastaavasti kuin esimerkiksi kansainvälistä suojelua saaviin henkilöihin. Esityksessä myös selkeytettäisiin kuntaan osoittamisen viranomaisvastuita ja muutettaisiin lakia vastaamaan paremmin nykyistä käytäntöä henkilöiden kuntaan siirtymisprosessien osalta.
Lisäksi esitetään, että alaikäisenä ilman huoltajaa maahan tullut tilapäistä suojelua saava lapsi tai nuori saisi asumisen ja tuen palvelut samoin kuin ilman huoltajaa alaikäisenä maahan tullut kiintiöpakolainen tai kansainvälistä suojelua saava lapsi tai nuori.
Esitykseen tullaan lisäämään kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain muuttamista koskeva ehdotus, jossa esitetään, että tilapäistä suojelua saava voisi olla vastaanottopalvelujen piirissä kohtuullisen ajan sen jälkeen, kun hänelle on myönnetty kotikunta. Siitä järjestetään erillinen lausuntokierros heinäkuussa 2022. Kyseessä on tekninen muutos, joka selkeyttää sitä, milloin henkilön vastaanottopalvelut päättyvät.
Valitettavasti lausuntokierrokselle ei voida myöntää lisäaikaa, sillä esityksellä on budjettivaikutuksia ja se pitää pystyä antamaan eduskunnalle syyskuussa 2022.
Bakgrund
Målsättningar
Liitteet:
Tidtabell
Lausuntokierros 1.7.-5.8.2022
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)om.fi.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Johtava asiantuntija Mira Karppanen, mira.karppanen(at)gov.fi, puh. 029 594 7293
Neuvotteleva virkamies Paula Karjalainen, paula.karjalainen(at)gov.fi, puh. 029 504 7117
Erityisasiantuntija Katja Vänskä Rajala, katja.vanska-rajala (at)gov.fi, puh. 029 506 0040
Muut valmistelijat:
Anna Bruun
Miia Hannukkala
Maarit Leikas
Neuvotteleva virkamies Paula Karjalainen, paula.karjalainen(at)gov.fi, puh. 029 504 7117
Erityisasiantuntija Katja Vänskä Rajala, katja.vanska-rajala (at)gov.fi, puh. 029 506 0040
Muut valmistelijat:
Anna Bruun
Miia Hannukkala
Maarit Leikas
Sändlista:
Aalto-korkeakoulusäätiö sr | ||
AEL-Amiedu Oy | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Aikuislukioliitto ry | ||
Ajatuspaja Round Table Initiative – konfliktinratkaisu ja sovittelu ry | ||
Akava ry | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Ammattiosaamisen kehittämisen yhdistys AMKE ry | ||
Arbis | ||
Arffman | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Bildningsalliansen rf | ||
Business Finland | ||
Careeria Oy | ||
Cultura-säätiö | ||
Daisy Ladies ry | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy | ||
Diakonissalaitoksen säätiö | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
EHJÄ ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Tutkimuslaitos ETLA | ||
Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten opettajien liitto EKKOL ry | ||
Espoo | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjala | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savo | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
ETMU ry | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta (Etno) | ||
ETU ry | ||
Familia ry | ||
Forssan kaupunki | ||
Föreningen Luckan rf | ||
Hanken Svenska Handelshögskolan | ||
Helsingin hallinnto-oikeus | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seurakunta | ||
Helsingin vastaanottokeskus, Metsälän | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsinki | ||
Helsinki, Punavuori | ||
Henkilöstöpalveluyritysten Liitto HPL ry | ||
HUS keskuskirjaamo | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hämeenkyrö | ||
Hämeenlinna | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Iisalmen kaupunki | ||
International Organization for Migration IOM | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uusimaa | ||
IWWOF - International Working Women of Finland ry | ||
Joensuun kaupunki | ||
Joensuun seudun Monikulttuurisuusyhdistys Jomoni ry | ||
Joutsenon vastaanottokeskus | ||
Jyväskylä | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto/Soveltavan kielentutkimuksen keskus | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kainuu | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kajaani | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kansalaisopistojen liitto KoL | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi | ||
Kanta-Häme | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
Kela | ||
Kemin kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaa | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Keski-Suomi | ||
Keski-Uusimaa | ||
Keskuskauppakamari | ||
KIDE-säätiö | ||
Kiinteistötyönantajat ry | ||
Kiinteistötyönantajat ry | ||
Kivenlahden perheryhmäkoti | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kotka | ||
Kotka | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kotkan vastaanottokeskus | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristiinankaupunki | ||
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö Kulta ry | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Kuopion kaupunki | ||
KUUMA-seutu liikelaitos, yhteistyöjohtaja A. Kuusela | ||
Kymenlaakso | ||
Lahden kaupunki | ||
Lahti | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lappeenranta | ||
Lappi | ||
Lappia-koulutus Oy | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Lohja | ||
Länsi-Uusimaa | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maaseudun Työnantajaliitto MTA ry | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Mariehamns stad | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
Miessakit ry | ||
Mikkeli | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Monaliiku-Monikansallisten naisten hyvinvointi ja liikunta ry | ||
Moniheli ry Pääkaupunkiseudun monikulttuurijärjestöjen yhteistyöverkosto | ||
Monik ry | ||
Monika-Naiset liitto ry | ||
MTK | ||
Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry | ||
Nuorisotutkimusseura ry | ||
Närpiön kaupunki | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Opetusalan ammattijärjestö OAJ | ||
Opetushallitus | ||
Opintokeskukset ry | ||
Oulu | ||
Oulun Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun vastaanottokeskus | ||
Oulun yliopisto | ||
Oulunkaari | ||
Oulunkaari | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Pakolaisnuorten tuki ry | ||
Palkansaajiien tutkimuslaitos | ||
Paraisten kaupunki | ||
Paremmin Yhdessä ry | ||
Pelastakaa lapset ry | ||
Pellervon taloustutkimus PTT ry | ||
Perheryhmäkoti Satakieli | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pirkanmaa | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaa | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjala | ||
Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry /monikulttuurisuustyö | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaa | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savo | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Porin kaupunki | ||
Porvoon kaupunki | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pudasjärvi | ||
Päijät-Häme | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä | ||
R3 maahanmuuttajanuorten tuki ry | ||
Raaseporin kaupunki | ||
Rakennusliitto ry | ||
Robert Huberin tien vastaanottokeskus | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
SAK | ||
Sataedu Oy | ||
Satakunnan Monikulttuuriyhdistys ry | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Satakunta | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu Oy | ||
Siirtolaisuusinstituutti | ||
Siirtolaisuusinstituutti | ||
Sivistystyönantajat ry, Sivista, johtava elinkeinopol. as.tuntija | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Spring House Oy | ||
Springhouse/Kivisik | ||
Suomen afganistanilaisten yhdistysten liitto ry | ||
Suomen evlut kirkko/Kirkkohallitus | ||
Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry | ||
Suomen Kansanopistoyhdistys – Finlands Folkhögskolförening ry | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen kurdiyhdistysten liitto Kurdiliitto ry | ||
Suomen monikulttuurinen liikuntaliitto ry FIMU ry | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen Pakolaisapu ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Setlementtiliitto Ry | ||
Suomen somalialaisten liitto ry | ||
Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö (SVK) | ||
Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten liitto FARO | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Svenska.fi | ||
Tampere | ||
Tampere | ||
Tampere | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Tuglas-seura ry | ||
Tukikeskus Hilma | ||
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys ETU ry | ||
Turku | ||
Turku | ||
Turun aikuiskoulutuskeskus | ||
Turun kaupunki | ||
Turun vastaanottokeskus | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinohallinnon henkilöstöliitto | ||
Työttömien Keskusjärjestö ry | ||
Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry | ||
UNHCR Tukholman toimisto (Jessica Möttö) | ||
USKOT-foorumi ry | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valmennus- ja sosiaalipalveluyhteisöjen yhdistys Oktetti ry | ||
Valtakunnallinen työpajayhdistys ry | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vantaa | ||
Vantaa-Kerava | ||
Vantaan aikuisopisto | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen monikulttuuristen yhdistysten liitto ry | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Varsinais-Suomi | ||
Väestöliitto ry | ||
Vöyri | ||
Vöyri | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Yhteiset Lapsemme ry | ||
Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry, toiminnan joht. | ||
Yrkeshögskolan Arcada Ab |
Asiasanat
kotouttaminen