Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö uudistettavan lainvalmistelun vaikutusarviointiohjeen luonnoksesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/24927/2020
Svarstiden gick ut: 26.4.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Oikeusministeriön asettama säädösehdotusten vaikutusarvioinnin ohjetyöryhmä pyytää lausuntoanne uudistettavan lainvalmistelun vaikutusarviointiohjeen luonnoksesta. Ohje korvaa valtioneuvoston vuonna 2007 antamat ohjeet säädösehdotusten vaikutusten arvioinnista. Kaikki ministeriöt ja lainsäädännön arviointineuvoston sihteeristö ovat osallistuneet ohjetyöryhmään. Lainvalmistelun kehittämisen yhteistyöryhmä on ohjannut hanketta.
Bakgrund
Uudella ohjeella parannetaan pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelman mukaisesti säädösehdotusten vaikutusten arviointeja. Nykyinen säädösehdotusten vaikutusten arviointiohje on vuodelta 2007. Tarve ohjeen uudistamiseen on tunnistettu eri yhteyksissä. Vaikutusarvioinnin merkitys ja laajuus ovat kasvaneet edellisen ohjeen laatimisen jälkeen. Esimerkiksi arviointimenetelmien osalta on havaittu olevan tarvetta nykyistä tarkemmalle ohjeistukselle. Kaikkia arvioimista edellyttäviä vaikutuslajeja ei myöskään ole nykyisessä ohjeessa huomioitu riittävästi.
Ohjeluonnoksen valmistelun aikana on järjestetty valtioneuvoston ulkopuolisille sidosryhmille neljä laajapohjaista kuulemistilaisuutta, joista ensimmäinen koski ohjeen yleisiä lähtökohtia ja jälkimmäiset taloudellisia vaikutuksia, ympäristövaikutuksia ja ihmisiin kohdistuvia vaikutuksia. Lisäksi työryhmä on kuullut kohdennetusti muita asiantuntijoita.
EU-säädösten vaikutusarviointia koskevan tekstin yhteensopivuus tarkastetaan oikeusministeriön päivitetyn eduskuntaohjeen kanssa, jotta muotoilu on yhdenmukainen.
Ohjeluonnoksen valmistelun aikana on järjestetty valtioneuvoston ulkopuolisille sidosryhmille neljä laajapohjaista kuulemistilaisuutta, joista ensimmäinen koski ohjeen yleisiä lähtökohtia ja jälkimmäiset taloudellisia vaikutuksia, ympäristövaikutuksia ja ihmisiin kohdistuvia vaikutuksia. Lisäksi työryhmä on kuullut kohdennetusti muita asiantuntijoita.
EU-säädösten vaikutusarviointia koskevan tekstin yhteensopivuus tarkastetaan oikeusministeriön päivitetyn eduskuntaohjeen kanssa, jotta muotoilu on yhdenmukainen.
Målsättningar
Uudistetun ohjeen on tarkoitus tukea aiempaa paremmin lainvalmistelijoiden työtä ja parantaa vaikutusarviointien laatua sekä tämän myötä valmisteltavien lakien laatua. Ohje auttaa valmistelijaa suunnittelemaan vaikutusarviointia, tunnistamaan ja arvioimaan eri vaikutuslajeja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa. Ohje pyrkii tukemaan sitä, että eduskunnalle annettavat säädösehdotukset perustuvat mahdollisimman laadukkaisiin vaikutusarviointeihin ja antavat sitä kautta päätöksentekijöille mahdollisimman luotettavan tietopohjan päätösten tueksi.
Lausunnolla olevaan ohjeluonnokseen on lisätty aiempaa kattavampia ohjeita muun muassa arviointiprosessista ja -menetelmistä. Vaikutuslajikohtaista ohjeistusta on myös lisätty uusien vaikutuslajien, kuten esimerkiksi perus- ja ihmisoikeus-, turvallisuus- sekä maaseutuvaikutusten osalta. Lisäksi ohjeeseen on koottu linkkejä keskeisiin eri ministeriöiden ja niiden alaisten tutkimuslaitosten temaattisiin vaikutusarviointiohjeisiin, joista valmistelija voi löytää tarkempaa ohjeistusta ja tietolähteitä eri vaikutuslajeista.
Lausunnolla olevaan ohjeluonnokseen on lisätty aiempaa kattavampia ohjeita muun muassa arviointiprosessista ja -menetelmistä. Vaikutuslajikohtaista ohjeistusta on myös lisätty uusien vaikutuslajien, kuten esimerkiksi perus- ja ihmisoikeus-, turvallisuus- sekä maaseutuvaikutusten osalta. Lisäksi ohjeeseen on koottu linkkejä keskeisiin eri ministeriöiden ja niiden alaisten tutkimuslaitosten temaattisiin vaikutusarviointiohjeisiin, joista valmistelija voi löytää tarkempaa ohjeistusta ja tietolähteitä eri vaikutuslajeista.
Linkit
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/76082 - Säädösehdotusten vaikutusten arviointi: ohjeet. Oikeusministeriön julkaisu 2007:06.
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM076:00/2020 - Säädösehdotusten vaikutusarvioinnin ohjetyöryhmän Hankeikkuna-sivut
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 26.4.2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.
Valmistelijat
Lisätietoja ohjeluonnoksesta antavat tarvittaessa:
kehittämisneuvos Kaisa Tiusanen, puh. +358 295 150 169, [email protected]
erityisasiantuntija Tuomas Lihr, puh. +358 295 150 137, [email protected]
erityisasiantuntija Satu Pentikäinen, puh. +358 295 047 360, [email protected]
kehittämisneuvos Kaisa Tiusanen, puh. +358 295 150 169, [email protected]
erityisasiantuntija Tuomas Lihr, puh. +358 295 150 137, [email protected]
erityisasiantuntija Satu Pentikäinen, puh. +358 295 047 360, [email protected]
Sändlista:
4front Oy | ||
Aalto Economic Institute (AEI) | ||
Aalto-yliopisto | ||
Aalto-yliopisto / professori Otto Toivanen | ||
AKAVA | ||
Allianssi | ||
Amnesty ry | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) | ||
Demos Helsinki | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Eduskunnan perustuslakivaliokunta | ||
Eduskunnan suuri valiokunta | ||
Eduskunnan tarkastusvaliokunta | ||
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta | ||
Eduskunta | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elintarvikemarkkinavaltuutettu | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Eläinsuojeluasiamies | ||
Eläinten hyvinvointikeskus EHK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETLA − Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta (Etno) | ||
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti (HEUNI) | ||
Filosofian tohtori Harriet Lonka | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnwatch ry | ||
Folktinget | ||
Frisky & Anjoy | ||
Gaia Consulting Oy | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Hanken | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsingin yliopisto / Eläinten hyvinvoinnin tutkimuskeskus | ||
Helsingin yliopisto / Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti / tutkimusjohtaja Kati Rantala | ||
Helsingin yliopisto / professori Heikki Hiilamo | ||
Helsingin yliopisto / professori Juha Raitio | ||
Helsingin yliopisto / professori Jyrki Tala | ||
Helsingin yliopisto / professori Pertti Ahonen | ||
Helsingin yliopisto / professori Päivi Leino-Sandberg | ||
Helsingin yliopisto / professori Sakari Melander | ||
Helsingin yliopisto / professori Tapio Lappi-Seppälä | ||
Helsingin yliopisto / professori Tuomas Ojanen | ||
Helsingin yliopisto / professori Tuula Linna | ||
Helsingin yliopisto / professori Virve-Maria Toivonen | ||
Helsingin yliopisto / Ruralia-instituutti | ||
Helsingin yliopisto /professori Kaarlo Tuori | ||
HELSUS | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto ry | ||
Ilmatieteenlaitos | ||
Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Anssi Keinänen | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Eeva Nykänen | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Emilia Korkea-aho | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Kaijus Ervasti | ||
Julkisen hallinnon tiedonhallintalautakunta | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta (KANE) | ||
Kansallisen lapsistrategian sihteeristö | ||
Kehityspoliittinen toimikunta | ||
Kela | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kestävän kehityksen toimikunta | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kolttien kyläkokous | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (KRIMO) | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuurojen Liitto ry | ||
Lainsäädännön arviointineuvosto | ||
Lapin yliopisto | ||
Lapin yliopisto / professori Timo Harrikari | ||
Lapin yliopisto / tutkimusprofessori Timo Koivurova | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenteen tutkimuskeskus Verne | ||
Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES sr | ||
Luonnonvarakeskus (LUKE) | ||
Luonto-Liitto ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maaseutupolitiikan neuvosto (MANE) | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Motiva | ||
Naisasialiitto Unioni | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto | ||
Nuorisotutkimusverkosto | ||
Nuorten Agenda2030-ryhmä | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Olympiakomitea | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun yliopisto | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Palkansaajien tutkimuslaitos | ||
Pellervon taloustutkimus (PTT) | ||
Pohjoismaiden neuvosto ja Pohjoismaiden ministerineuvosto | ||
Poliisi | ||
Puolustusministeriö | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Romaniasiain neuvottelukunta (RONK) | ||
Ruokavirasto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saaristoasiain neuvottelukunta (SANK) | ||
SámiSoster ry | ||
Seta ry | ||
Sisäministeriö | ||
SOS Lapsikylä | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Soste ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen ilmastopaneeli | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen kestävän kehityksen asiantuntijapaneeli | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen luontopaneeli Suomen ympäristökeskus (SYKE) | ||
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Setlementtiliitto | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Talouspolitiikan arviointineuvosto | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tampereen yliopisto / dekaani Juho Saari | ||
Tampereen yliopisto / professori Jukka Viljanen | ||
Tampereen yliopisto / tutkijatohtori Vesa Koskimaa | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Teknologian Tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutettu | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Traficom | ||
Turun yliopisto | ||
Turun yliopisto / professori Anne Alvesalo-Kuusi | ||
Turun yliopisto / professori Janne Salminen | ||
Turun yliopisto / professori Maija Setälä | ||
Turun yliopisto / professori Mika Kortelainen | ||
Turun yliopisto / professori Veli-Pekka Viljanen | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työterveyslaitos | ||
UKK-instituutti | ||
Ulkoministeriö | ||
Unicef Finland ry | ||
Uudenmaan elinkeino-, liikenne –ja ympäristökeskus (ELY) | ||
Vaasan yliopisto | ||
Vaasan yliopisto / professori Kalle Määttä | ||
Vaasan yliopisto / tutkimusjohtaja Petri Uusikylä | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion liikuntaneuvosto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta (VANE) | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vanhustyön keskusliitto ry | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry | ||
Vieraileva vanhempi tutkija Leena Heinämäki | ||
VR | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristötiedon foorumi | ||
Åbo Akademi | ||
Åbo Akademi / professori Elina Pirjatanniemi | ||
Åbo Akademi / tutkimusjohtaja Lauri Rapeli |