![](/Content/img/help-btn.png)
Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Arbets- och näringsministeriets begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om utveckling av serviceprocessen för arbetssökande och arbetsförmedlingstjänsterna
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/8915/2024
Svarstiden går ut: 28.3.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Arbets- och näringsministeriet ber om utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lagstiftning om utveckling av serviceprocessen och arbetsförmedlingstjänsterna för arbetslösa. Den bedömningsmemoria som kartlade behoven att ändra den lagstiftning som föreslås bli ändrad var på remiss under tiden 12.4–17.5.2024.
I denna proposition föreslås det att lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023), lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen (381/2023), lagen om främjande av integration (681/2023), lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002), lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (189/2001), samiska språklagen ändras (1086/2003) och lagen om inkomstdatasystemet (53/2018).
Enligt förslaget luckras regleringen som gäller serviceprocessen för arbetssökande upp och tidsfristen för att ordna en inledande intervju förlängs.Ordnande av de kompletterande samtalen om jobbsökning som ingår i serviceprocessen ska i högre grad grunda sig på den arbetssökandes servicebehov och man frångår schablonmässigt ordnande av dem. Enligt förslaget ska det vara mer förpliktande att söka de platser som ar-betskraftsmyndigheten anvisar den arbetssökande.
En person som registrerats som arbetssökande åläggs enligt förslaget en skyldighet att skapa och publicera en jobbsökarprofil inom viss tid. För arbetskraftsmyndigheterna föreslås en ny lagstadgad uppgift att skapa och publicera en jobbsökarprofil, om den arbetssökande inte skapar eller publicerar profilen inom tidsfristen. Kretsen av aktörer som kan söka och granska jobbsökarprofiler som publicerats på serviceplattformen utvidgas.
I lagen om utkomstskydd för arbetslösa görs de ändringar som föranleds av ändringen av la-gen om ordnande av arbetskraftsservice samt ändringar bland annat i skyldigheten för unga personer som saknar utbildning att söka en studieplats som villkor för att ha rätt till arbets-löshetsförmån.
Det görs också ändringar i andra lagar, eftersom lagen om ordnande av arbetskraftsservice har ändrats eller eftersom det har gjorts andra preciseringar som förtydligar lagstiftningen.
Avsikten är att regeringspropositionen lämnas till riksdagen under hösten 2025 och att ändringarna träder i kraft i huvudsak vid ingången av 2026.
Propositionen gäller utvecklingen av serviceprocessen och arbetsförmedlingstjänsterna för arbetssökande, och med tanke på serviceprocessen för arbetssökande har propositionen en stark koppling till den proposition om allmänt stöd som bereds av social- och hälsovårdsministeriet. Arbets- och näringsministeriet ber de aktörer som lämnar utlåtande i det här sammanhanget att beakta möjligheten att även lämna utlåtande om regeringens proposition med förslag till lagstiftning om allmänt stöd. Den propositionen är på remiss från och med vecka 9.
I denna proposition föreslås det att lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023), lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen (381/2023), lagen om främjande av integration (681/2023), lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002), lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (189/2001), samiska språklagen ändras (1086/2003) och lagen om inkomstdatasystemet (53/2018).
Enligt förslaget luckras regleringen som gäller serviceprocessen för arbetssökande upp och tidsfristen för att ordna en inledande intervju förlängs.Ordnande av de kompletterande samtalen om jobbsökning som ingår i serviceprocessen ska i högre grad grunda sig på den arbetssökandes servicebehov och man frångår schablonmässigt ordnande av dem. Enligt förslaget ska det vara mer förpliktande att söka de platser som ar-betskraftsmyndigheten anvisar den arbetssökande.
En person som registrerats som arbetssökande åläggs enligt förslaget en skyldighet att skapa och publicera en jobbsökarprofil inom viss tid. För arbetskraftsmyndigheterna föreslås en ny lagstadgad uppgift att skapa och publicera en jobbsökarprofil, om den arbetssökande inte skapar eller publicerar profilen inom tidsfristen. Kretsen av aktörer som kan söka och granska jobbsökarprofiler som publicerats på serviceplattformen utvidgas.
I lagen om utkomstskydd för arbetslösa görs de ändringar som föranleds av ändringen av la-gen om ordnande av arbetskraftsservice samt ändringar bland annat i skyldigheten för unga personer som saknar utbildning att söka en studieplats som villkor för att ha rätt till arbets-löshetsförmån.
Det görs också ändringar i andra lagar, eftersom lagen om ordnande av arbetskraftsservice har ändrats eller eftersom det har gjorts andra preciseringar som förtydligar lagstiftningen.
Avsikten är att regeringspropositionen lämnas till riksdagen under hösten 2025 och att ändringarna träder i kraft i huvudsak vid ingången av 2026.
Propositionen gäller utvecklingen av serviceprocessen och arbetsförmedlingstjänsterna för arbetssökande, och med tanke på serviceprocessen för arbetssökande har propositionen en stark koppling till den proposition om allmänt stöd som bereds av social- och hälsovårdsministeriet. Arbets- och näringsministeriet ber de aktörer som lämnar utlåtande i det här sammanhanget att beakta möjligheten att även lämna utlåtande om regeringens proposition med förslag till lagstiftning om allmänt stöd. Den propositionen är på remiss från och med vecka 9.
Bakgrund
I enlighet med regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering ska den lagstadgade serviceprocessen inom arbetskraftsservicen förenklas så att de begränsade resurserna kan användas på ett mer ändamålsenligt och kundorienterat sätt. Tjänstemännen får större prövningsrätt och blir skyldiga att främja den individuella sysselsättningen. Det görs också satsningar på den inledande kartläggningen och det personliga mötet. Regeringen ger dessutom de privata arbetsförmedlingsföretagen större möjligheter att få uppgifter om arbetslösa arbetssökande.
Propositionen hänför sig också till riktlinjerna i regeringens plan för de offentliga finanserna 2025–2028. Enligt riktlinjerna ska normeringen av de uppgifter som hänför sig till arbetskraftsservicens serviceprocess minskas.
Propositionen hänför sig också till riktlinjerna i regeringens plan för de offentliga finanserna 2025–2028. Enligt riktlinjerna ska normeringen av de uppgifter som hänför sig till arbetskraftsservicens serviceprocess minskas.
Målsättningar
Syftet är att i enlighet med regeringsprogrammet förenkla serviceprocessen för arbetssökande så att stödet för jobbsökning kan riktas på ett ändamålsenligare och mera kundorienterat sätt. Ett ytterligare mål att öka prövningsrätten i serviceprocessen och stödja sysselsättningen av den arbetssökande.
Syftet med ändringarna i jobbsökarprofilerna är att förbättra matchningen mellan jobbmöjligheterna och arbetstagarna. Målet är också att i enlighet med regeringsprogrammet förbättra privata arbetsförmedlingsföretags möjligheter att få information om arbetssökande.
Syftet med ändringarna i jobbsökarprofilerna är att förbättra matchningen mellan jobbmöjligheterna och arbetstagarna. Målet är också att i enlighet med regeringsprogrammet förbättra privata arbetsförmedlingsföretags möjligheter att få information om arbetssökande.
Länkar:
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM025:00/2024 - Linkki hankesivulle
Bilagor:
Tidtabell
Lämna in utlåtandena senast den 28 mars 2025.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande i tjänsten Utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post om mottagaren svarar via Utlåtande.fi-tjänsten. För att kunna lämna utlåtande måste man registrera sig och logga in på webbplatsen Utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen Utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar.
Även andra än de instanser som nämns i sändlistan kan lämna utlåtande. Alla utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats.
Även andra än de instanser som nämns i sändlistan kan lämna utlåtande. Alla utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats.
Beredare
Ytterligare information om begäran av utlåtande ges av:
Ledande sakkunning Anna Aaltonen, TEM (serviceprocess, arbetserbjudanden, jobbsökningsskyldighet)
Specialsakkunnig Toni Ruokonen, TEM (serviceprocess, arbetserbjudanden, jobbsökningsskyldighet, konsekvensbedömningen)
Specialsakkunnig Riku Hurme, TEM (jobbsökarprofiler och serviceplattformen)
Regeringsråd Timo Meling, TEM (utkomstskydd för arbetslösa)
E-postadresserna har formen [email protected].
Ledande sakkunning Anna Aaltonen, TEM (serviceprocess, arbetserbjudanden, jobbsökningsskyldighet)
Specialsakkunnig Toni Ruokonen, TEM (serviceprocess, arbetserbjudanden, jobbsökningsskyldighet, konsekvensbedömningen)
Specialsakkunnig Riku Hurme, TEM (jobbsökarprofiler och serviceplattformen)
Regeringsråd Timo Meling, TEM (utkomstskydd för arbetslösa)
E-postadresserna har formen [email protected].
Sändlista:
Akaan kaupunki | ||
Akava | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Ammattiliitto JHL | ||
Ammattiliitto PRO | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Espoo-Kauniaisen työllisyysalue | ||
Etelä-Hämeen työllisyysalue | ||
Eteläisen Keski-Suomen työllisyysalue | ||
Etelä-Karjalan työllisyysalue | ||
Etelä-Kymenlaakson työllisyysalue | ||
Etelä-Satakunnan työllisyysalue | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
Forssan kaupunki | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hanko-Inkoo-Raaseporin työllisyysalue | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin työllisyysalue | ||
Henkilöstöala HELA ry | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvil Oy | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Iin kunta | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokioisten kunta | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylä-Muuramen työllisyysalue | ||
Jämijärven kunta | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuu-Koillismaan työllisyysalue | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaustisen kunta | ||
KEHA-keskus | ||
Keiteleen kunta | ||
KELA | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan ja Sipoon työllisyysalue | ||
Keski-Pohjanmaan työllisyysalue | ||
Keski-Savon työllisyysalue | ||
Keski-Uudenmaan työllisyysalue | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kihniön kunta | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummi-Vihti-Siuntion työllisyysalue | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kolarin kunta | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kouvolan työllisyysalue | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopion työllisyysalue | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kymppi työllisyysalue | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lahden työllisyysalue | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Laukaan kunta | ||
Lemin kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohja-Karkkilan työllisyysalue | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Luumäen kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Läntisen Pirkanmaan työllisyysalue | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Meri-Lapin työllisyysalue | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin seudun työllisyysalue | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Oikeusministeriö OM | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö OKM | ||
Opetushallitus | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun seudun työllisyysalue | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Paltamon kunta | ||
Palvelualojen työnantajat Palta ry | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pietarsaaren seudun työllisyysalue | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan työllisyysalue | ||
Pohjois- ja Itä-Lapin työllisyysalue | ||
Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue | ||
Pohjois-Karjalan työllisyysalue | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon työllisyysalue | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Hämeen työllisyysalue | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen työllisyysalue | ||
Raision kaupunki | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaseudun työllisyysalue | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven kaupunki | ||
SAK | ||
SAKKI ry | ||
Sallan kunta | ||
Salon työllisyysalue | ||
SAMOK ry | ||
Satakunnan työllisyysalue | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savonlinnan työllisyysalue | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoki-Isokyrö-Ilmajoen työllisyysalue | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö STM | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta SAMU | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Sotkamon kunta | ||
STTK | ||
Sulkavan kunta | ||
Suomen kansanopistoyhdistys | ||
Suomen lukiolaisten liitto | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi | ||
Suomen ylioppilaskuntien liitto | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Suupohjan työllisyysalue | ||
Sysmän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen seudun työllisyysalue | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toivakan kunta | ||
Tunturi-Lappi - Pellon työllisyysalue | ||
Turun työllisyysalue | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ- ja elinkeinohallinnon valtakunnallinen yhdistys THHL ry | ||
TyöHämeen työllisyysalue | ||
Työttömien keskusjärjestö ry | ||
Työttömyyskassojen yhteisjärjestö TYJ | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö VM | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vantaan työllisyysalue | ||
Vapaa Sivistystyö ry | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieska-Kalajoki-Nivalan työllisyysalue | ||
Ylä-Savon työllisyysalue | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ypäjän kunta | ||
Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet AMS | ||
Ålands landskapsregering | ||
Ähtärin kaupunki |
Ämnesord
työttömyysturva
Työnhakijan palveluprosessi
Työnhakuprofiili
Työtarjoukset
Työnhakuvelvollisuus