Ge utlåtande
Ändringar som föreslås i informationsinnehåll och tekniska beskrivningar som tillämpas på lämnandet av kommuners ekonomiska uppgifter som anges i finansministeriets förordning gällande räkenskapsperioden 2023
Svarstiden gick ut: 27.4.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Till kommunallagen (410/2015) har från ingången av 2020 genom lag 1368/2019 (RP 60/2019 rd) fogats bestämmelser om rapportering av kommunernas ekonomiska uppgifter. Kommunerna och samkommunerna ska rapportera sina ekonomiska uppgifter automatiskt i XBRL-format eller formbundna CSV-format till Statskontorets informationssystem för kommunernas och välfärdsområdenas ekonomi.
Med stöd av 112 § i kommunallagen har statsrådet utfärdat förordningar om lämnande av uppgifter om kommunens ekonomi (524/2020) och om de uppgifter som ska ingå i kommunens bokslut (525/2020). I förordningarna finns närmare bestämmelser om den balansräkning, resultaträkning, finansieringsanalys och de uppgifter som fogas till dem som hör till kommunens bokslut samt om jämförelsen av budgetutfallet och verksamhetsberättelsen, koncernbokslutet och noterna till det samt om delårsrapporter och tidtabeller för inlämnandet.
Finansministeriet utfärdar årligen med stöd av 120 a § i kommunallagen en förordning med närmare bestämmelser om de tekniska beskrivningar och datainnehåll som ska tillämpas på lämnandet av uppgifter för följande räkenskapsperiod.
Finansministeriet ber om ert utlåtande om informationsinnehåll och tekniska beskrivningar som ska tillämpas på lämnandet av kommunens ekonomiska uppgifter om räkenskapsperioden 2023. Finansministeriets förordning 815/2021 om de uppgifter som ska rapporteras för räkenskapsperioden 2022 utfärdades 31.8.2021. Inrättandet av välfärdsområden och överföringen av social- och hälsovårdsväsendets och räddningsväsendets uppgifter från kommunerna till välfärdsområdena förutsätter ändringar i informationsinnehållet i kommunernas rapportering. Också i fråga om annat informationsinnehåll som ska rapporteras har det observerats behov av preciseringar i fråga om både informationsinnehållet och tekniska beskrivningarna.
Begäran om utlåtande gäller innehållet i serviceklassifikationen och övriga informationshelheter och nya serviceklasser, tekniska definitioner samt nya informationshelheter. Utlåtande begärs om observerade ändringsbehov och om ändringarnas konsekvenser för kommunernas och samkommunernas rapporteringssystem samt för produktionen av information.
Distribution av begäran om utlåtande sker enligt distributionslistan. Ni kan vidarebefordra information om begäran till aktörer och personer vars ställningstagande ni anser vara nödvändigt. Särskilt i fråga om ändringar i serviceklassificering är det viktigt att begäran om utlåtande också sänds till substansexperterna för utlåtande. Dessutom om-beds kommunerna och samkommunerna sända begäran om utlåtande vidare till sina leverantörer av ekonomiförvaltningens informationssystem samt till sina servicecenter.
Bakgrund
Samarbetsgruppen för underhållet av definitioner av informationen inom kommunerna och välfärdsområden, som lyder under finansministeriet, fastställer närmare informationsinnehåll och tekniska beskrivningar i kommunernas, samkommunernas och välfärdsområdenas automatiserade ekonomiska rapportering. I samarbetsgruppen deltar representanter för de ministerier och ämbetsverk som använder uppgifterna, och kommunerna och samkommunerna företräds i samarbetsgruppen av Finlands Kommunförbund. I samarbetsgruppen ingår dessutom representanter för välfärdsområdena och Helsingfors stad. Sakkunnigmedlemmar i samarbetsgruppen är representanter för kommunerna, social- och hälsovårdsministeriet, Utbildningsstyrelsen och Statskontoret. Andra uppgiftsanvändare och utomstående sakkunniga har hörts vid samarbetsgruppens möten och vid behov i olika förberedande underarbetsgrupper.
Ett viktigt verktyg för att utveckla informationsinnehållet är kundservicekanalen för Kommunekonomins informationstjänst ([email protected]. I och med de frågor och iakttagelser som framförts av kommuner, leverantörer av ekonomitjänster och systemleverantörer som kommit in i tjänsten har man utvecklat anvisningar om rapporteringen och hittat fel i den ordlista, kod och XBRL-taxonomi som utfärdats genom förordning för räkenskapsperioden.
Målsättningar
Den helhet som ska kommenteras har delats in i följande delområden:
1. Kommunens och samkommunens rapportering som helhet och finansministeriets förordning i anslutning till den
- Allmänna kommentarer om kommunens och samkommunens rapportering som helhet och finansministeriets förordning om den (bilagorna 1 och 2)
2. Kommunens och samkommunens serviceklassifikation och ändringar i den (bilaga 4)
- ändringar i namnen på serviceklasser
- ändringar i tjänstebeskrivningarna och kommentarerna för serviceklasser
- ändringar i innehållen: om informationsinnehållet i en serviceklass slås samman eller delas, slopas det gamla/de gamla och inrättas ett nytt/nya. På detta sätt bevaras jämförbarheten mellan kostnaderna för information enligt serviceklass
- Ett alternativt sätt att samla in uppgifter om kulturfestivaler och kulturevenemang är en del av KKYTT-rapporteringshelheten. Kommentera detta alternativ (bilaga 6)
- Fäst uppmärksamhet vid summariska nivåer i rapporteringen av investeringar enligt serviceklasserna. I den föreslagna modellen behöver investeringar inte rapporteras separat för varje serviceklass och investeringar ska inte rapporteras sektorsvis.
- Social- och hälsovårdsväsendets och räddningsväsendets uppgifter överförs i början av 2023 till välfärdsområdena. Efter överföringen av organiseringsansvaret kan kommunerna dock få bokföringsposter som beror på de social- och hälsovårds- och räddningsväsendets tjänster som tillhandahålls i samband med kommunens allmänna kompetens samt på korrigeringar av registreringar som gäller tjänsterna i fråga under tidigare räkenskapsperioder och på andra händelser. För dessa registreringar föreslås två nya serviceklasser: Social- och hälsovårdsväsendets inkomster och utgifter från och med räkenskapsperioden 2023 samt Räddningsväsendets inkomster och utgifter från och med räkenskapsperioden 2023.
- Ekonomisk verksamhet på marknaden enligt 30 d § i konkurrenslagen (ny rapporteringshelhet KKLMY) samt utvidgning till TOLT-rapporteringshelhet (ny flik t06 i tabellmallen)
- Kompletteringar till informationshelheter såsom TOLT (se ovan), KKTPA (ny framställning om informationsbehov som stöder ramberedningen av statsandelsuträkningen på fliken k-t15 i tabellmallen) och KKYTT (Utbildningsstyrelsens informationsbehov i statsandelsuträkningen, fliken k-t 01)
- Ändringar i hierarkin-, label- och dimensioneringsfält och ändringar i obligatoriska uppgifter (bilaga 3 samt tabellmallar)
Länkar:
https://www.avoindata.fi/data/fi/dataset/292ee797-c133-437e-95a1-dbc82a873f8f/resource/794c0e5d-a0fc-4e7d-aa9a-b7b826ee02a5/download/taulukkomallit_tabellmall_17032022_pwd.zip - Linkistä avautuvasta zip-tiedostopaketista löytyvät kunnan ja kuntayhtymän sekä hyvinvointialueen ja hyvinvointiyhtymän taulukkomallit sekä koontitaulukko taulukkomalleista. I länken till det zip-filpaket som öppnas finns tabellmallar för kommunen och samkommunen samt för välfärdsområdet och välfärdssammanslutningen samt en sammanställning av tabellmallar.
https://www.avoindata.fi/data/fi/dataset/292ee797-c133-437e-95a1-dbc82a873f8f/resource/6ecb2fbf-358f-43c1-bb13-b09e7ff571ac/download/sbr-dpm-2022-03-17_pwd.zip - Linkistä avautuvasta zip-tiedostopaketista löytyy tekninen taksonomiapaketti, joka sisältä SBR-DPM-tietokannan, XBRL-taksonomian, peruselementtimääritelmät ja muutokset edelliseen versioon. I det zip-filpaket som öppnas via länken finns ett tekniskt taxonomipaket som innehåller definitioner av grundläggande element och ändringar i SBR-DPM, XBRL-taxonominden och föregående versionen av databasen.
https://www.avoindata.fi/data/fi/dataset/292ee797-c133-437e-95a1-dbc82a873f8f/resource/66aef798-1ca2-4416-845b-1ec619b355db/download/hkt17032022_pwd.zip - Linkistä avautuvasta zip-tiedostopaketista löytyy tekninen tiedostopaketti kuntien ja hyvinvointialueiden taloustietopalvelun raportointikokonaisuuksista ja tietokenttien määrityksistä. Paketti sisältää tiedot kenttätunnisteista ja pakollisuustiedoista (required) sekä Excel-muotoiset taulukkomallit. I länken till det zip-filpaket som öppnas finns ett tekniskt filpaket om rapporteringshelheter och definitioner av datafälten för kommunernas och välfärdsområdenas ekonomiska informationstjänst. Paketet innehåller uppgifter om fältkoder och obligatoriska uppgifter (required) samt tabellmallar i Excel-format.
Bilagor:
Liite 1. Valtiovarainministeriön asetus (luonnos).pdf - Liite 1. Valtiovarainministeriön asetus kunnan taloustietojen toimittamiseen sovellettavasta tietosisällöstä ja teknisistä kuvauksista koskien tilikautta 2023, luonnos asetuksesta
Bilaga 1. FM-förordning 2023 (utkast).pdf - Bilaga 1. Finansministeriets förordning om informationsinnehåll och tekniska beskrivningar som tillämpas på lämnandet av kommunens ekonomiska uppgifter för räkenskapsperioden 2023, utkast till förordning
Liite 2. VMa-asetusmuistio 2023 (luonnos).pdf - Liite 2. Valtiovarainministeriön asetus kunnan taloustietojen toimittamiseen sovellettavasta tietosisällöstä ja teknisistä kuvauksista koskien tilikautta 2023, asetusmuistio (vain suomeksi, bara på finska)
Liite 3. Muutokset.pdf - Liite 3. Tietosisältöihin ja teknisiin kuvauksiin esitetyt muutokset
Bilaga 3. Förändringar.pdf - Bilaga 3. Ändringar som föreslås i informationsinnehåll och tekniska beskrivningar
Liite 4. Kuntien ja kuntayhtymien palveluluokitukseen esitetyt muutokset (fi, sv).xlsx - Liite 4. Kunnan ja kuntayhtymän palveluluokitukseen esitetyt muutokset Bilaga 4. Ändringar som föreslås i kommunens och samkommunens serviceklassifikation (på svenska på fliken)
Liite 5. KKLMY- ja TOLT-raportointikokonaisuudet.pdf - Liite 5. Luonnos kilpailutilanteessa markkinoilla tapahtuvan taloudellisen toiminnan raportointia koskevasta kuntien ja kuntayhtymien AURA-käsikirjan ohjeistuksesta Bilaga 5. Utkast till anvisningar i AURA-handboken för kommuner och samkommuner om rapportering av ekonomisk verksamhet i ett konkurrensläge på marknaden (på svenska i samma fil)
Liite 6. Kulttuurifestivaalit ja -tapahtumat.pdf - Liite 6. Kuvaus kulttuurifestivaalien ja -tapahtumien raportointia koskevista esityksistä. Bilaga 6. En beskrivning av de förslag som gäller rapporteringen om kulturfestivaler och kulturevenemang (på svenska i samma fil)
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber om konkreta förslag till förbättringar av de punkter som ni inte håller med om.
För att underlätta behandlingen av remissvaren ber vi att utlåtandet delas upp enligt de delområden som räknas upp under punkten Målsättningar och att utlåtandet i den mån det är möjligt också specificerar den bilaga som uppmärksamheten riktas till samt numret på ändringen i bilagan.
Även andra instanser än de som nämns i sändlistan för begäran om utlåtande kan ge utlåtande. På begäran kan ni vidarebefordra informationen till de instanser och personer vars ställningstagande ni anser vara nödvändigt. Särskilt i fråga om ändringar i serviceklassifikation är det viktigt att begäran om utlåtande också sänds till substansexperterna för utlåtande. Dessutom ombeds kommunerna och samkommunerna sända begäran om utlåtande vidare till sina leverantörer av ekonomiförvaltningens informationssystem samt till sina servicecenter.
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på begärän on utkåtande som finns i tjänsten Utlåtande.fi. Utlåtanden behöver inte skickas separat per e-post eller post. Observera att utlåtandena är offentligt framlagda på webbplatsen Utlåtande.fi.
Beredare
Hanna-Mari Talka, konsultativ tjänsteman, finansministeriet, [email protected]
Linnea Mäkinen, finansexpert, finansministeriet, [email protected]
Ytterligare information (tekniska beskrivningar):
Atte Virtanen, ekonomiarkitekt, Statskontoret, [email protected]
Utlåtandet har förberetts i samarbete med samarbetsgruppen för underhållet av definitioner av informationen inom kommunerna och välfärdsområdena tillsammans med olika förvaltningsgrenar.
Hanna-Mari Talka, konsultativ tjänsteman, finansministeriet (samarbetsgruppens ordförande)
Linnea Mäkinen, finansexpert, finansministeriet (samarbetsgruppens sekreterare)
Samarbetsgruppens ordinarie medlemmar:
Karen Asplund, överaktuarie, Statistikcentralen
Seppo Hänninen, specialsakkunnig, Utbildningsstyrelsen
Tanja Karvonen, ledande sakkunnig, arbets- och näringsministeriet
Petra Kokko, utvecklingschef, Institutet för hälsa och välfärd
Jussi Lind, specialsakkunnig, social- och hälsovårdsministeriet
Eeva Mäenpää, regeringsråd, finansministeriet
Jaana Määttälä, specialsakkunnig, inrikesministeriet
Kaisa Rannankari, specialsakkunnig, Mellersta Österbottens social- och hälsovårdssamkommun Soite (företrädare för välfärdsområdena)
Maria Sillanpää, projektchef, Helsingfors stad
Atte Virtanen, ekonomiarkitekt, Statskontoret
Marja-Liisa Ylitalo, utvecklingschef, Finlands Kommunförbund
Samarbetsgruppens permanenta sakkunniga:
Denis Galkin, projektledare, Statskontoret
Tiia Luoma, specialsakkunnig, Utbildningsstyrelsen
Jutta Nieminen, bokföringschef, Åbo stad
Juhana Valo, projektchef, social- och hälsovårdsministeriet
Sändlista:
Akaan kaupunki | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Elina Välikangas | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Eskoon sosiaalipalvelujen kuntayhtymä | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savo | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon kampuskiinteistöt | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Eteva kuntayhtymä | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
Forssan kaupunki | ||
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki | ||
Hankasalmen kunta | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seudun liikenne HSL | ||
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
HUS-sairaanhoitopiiri | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Inkoon kunta | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Lapin kuntayhtymä | ||
Itä-Savo | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Itä-Suomen laboratoriokeskuksen liikelaitoskuntayhtymä ISLAB | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Janakkalan kunta | ||
JIK-peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU | ||
Jokioisten kunta | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Juuan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Järviseudun koulutuskuntayhtymä (Järviseudun ammatti-instituutti JAMI) | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuu | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kainuun jätehuollon kuntayhtymä | ||
Kainuun liitto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Kanta-Häme | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki | ||
Kaustisen kunta | ||
Keiteleen kunta | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Kemiönsaaren kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä kpedu | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Satakunnan terveydenhuollon kuntayhtymä | ||
Keski-Savon Jätehuolto | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomi | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda | ||
Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymä | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kihniön kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
KKV | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kolarin kunta | ||
Kolpeneen palvelukeskuksen kuntayhtymä | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korpelan Voima | ||
Korsnäs kommun | ||
Kosken Tl kunta | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kotkan-Haminan Seudun Koulutuskuntayhtymä EKAMI | ||
Koulutuskuntayhtymä OSAO | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristiinankaupungin kaupunki | ||
Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuntayhtymä Kaksineuvoinen | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtymä KuusSoTe | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson Liitto | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kårkulla samkommun | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin Jätehuolto kuntayhtymä Lapeco | ||
Lapin liitto | ||
Lapinjärven kunta | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lappi | ||
Lapuan kaupunki | ||
Laukaan kunta | ||
Lemin kunta | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä LHKK | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä Novida | ||
Loviisan kaupunki | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Luodon kunta | ||
Luumäen kunta | ||
Länsi-Pohja | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maalahden kunta | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Mustasaaren kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Närpiön kaupunki | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Optima kuntayhtymä | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulunkaaren kuntayhtymä | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padasjoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Paimion-Sauvon kansanterveystyön kuntayhtymä | ||
Paltamon kunta | ||
Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Pedersören kunta | ||
Peimarin koulutuskuntayhtymä | ||
Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymä | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Peruspalvelukuntayhtymä Kallio | ||
Peruspalvelukuntayhtymä Selänne | ||
Perusturvakuntayhtymä Akseli | ||
Perusturvakuntayhtymä Karviainen | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaa | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjala | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Lapin alueyhteistyön kuntayhtymä PLAKY | ||
Pohjois-Pohjanmaa | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Satakunnan peruspalveluyhtymä PoSa | ||
Pohjois-Savo | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen laboratoriokeskuksen liikelaitoskuntayhtymä Nordlab | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Posion kunta | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Häme | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen koulutuskonserni | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymä | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raahen koulutuskuntayhtymä | ||
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä | ||
Raaseporin kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Raision seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Rannikko-Pohjanmaan sosiaali- ja perusterveydenhuollon kuntayhtymä K5 | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymä | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDU | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saarijärven ja Karstulan seudun SoTe kuntayhtymä Saarikka | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Salon seudun koulutuskuntayhtymä | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunta | ||
Satakuntaliitto | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta | ||
Sisäministeriö | ||
Sisä-Savon terveydenhuollon kuntayhtymä | ||
Siuntion kunta | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sotkamon kunta | ||
Sulkavan kunta | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Suupohjan koulutuskuntayhtymä Vuoksi | ||
Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymä | ||
Suvi Nuutinen | ||
Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur SÖFUK | ||
Sysmän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tilastokeskus | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Turun kaupunki | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenkaarlepyyn kaupunki | ||
Uudenkaupungin kaupunki | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä | ||
Uuraisten kunta | ||
Vaalan kunta | ||
Vaalijalan kuntayhtymä | ||
Vaasa | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä VAAO | ||
Valtiokonttori | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen erityishuoltopiiri | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
Vöyrin kunta | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ypäjän kunta | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä | ||
Äänekosken kaupunki |
Ämnesord
Kunnat
kommuner
talousraportointi
kirjanpito
bokföring
samkommuner
Kuntayhtymät
automatisoitu talousraportointi
automatiserad ekonomisk rapportering