Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö: luonnos vesienhoidon järjestämisasetuksen muuttamisesta (liite 6)
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/20556/2020
Svarstiden gick ut: 13.10.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Valtioneuvoston asetus vesienhoidon järjestämisestä (1040/2006) on annettu VMJL:n nojalla. Asetuksella pannaan osaltaan täytäntöön vesipuitedirektiivin säännöksiä. Asetuksessa säädetään keskeisesti vesienhoitosuunnitelmien sisältöön vaikuttavista säännöksistä.
Asetuksen liitteen 6 kohdassa a) luetellaan vesienhoidon perustoimenpiteitä koskeva lainsäädäntö. Asetuksen liitteen 6 kohdassa b) luetellaan vesienhoidon täydentävät toimenpiteet. Hanke koskee liitteen 6 kohtaa a).
Asetuksen liitteen 6 kohdassa a) luetellaan vesienhoidon perustoimenpiteitä koskeva lainsäädäntö. Asetuksen liitteen 6 kohdassa b) luetellaan vesienhoidon täydentävät toimenpiteet. Hanke koskee liitteen 6 kohtaa a).
Bakgrund
Vesienhoidon ja merenhoidon kansallinen sääntely perustuu EU:n direktiiveihin, joista keskeisimpiä ovat Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2000/60/EY) yhteisön vesipolitiikan puitteista (vesipuitedirektiivi), Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2008/56/EY) yhteisön meriympäristöpolitiikan puitteista (meristrategiadirektiivi) sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2006/118/EY) pohjaveden suojelusta pilaantumiselta ja huononemiselta (pohjavesidirektiivi), jota on muutettu Komission direktiivillä (2014/80/EU). Vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisen yleisenä tavoitteena on suojella, parantaa ja ennallistaa vesiä ja Itämerta niin, ettei pintavesien ja pohjavesien tai Itämeren tila heikkene ja että niiden tila on vähintään hyvä.
Vesienhoidon ja merenhoidon suunnittelu perustuu vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annettuun lakiin (1299/2004, VMJL) ja sen nojalla annettuihin valtioneuvoston asetuksiin. Valtioneuvoston asetus vesienhoidon järjestämisestä on yksi näistä asetuksista.
Vesienhoidon ja merenhoidon suunnittelu perustuu vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annettuun lakiin (1299/2004, VMJL) ja sen nojalla annettuihin valtioneuvoston asetuksiin. Valtioneuvoston asetus vesienhoidon järjestämisestä on yksi näistä asetuksista.
Målsättningar
Säädöshankkeessa tavoitteena on päivittää asetuksen liitteen 6 kohta a). [Liitteen 6 kohtaan b) ei esitetä muutoksia.]
Liitteen päivityksellä ei ole hallinnollisia vaikutuksia vesienhoitoon. Esitysehdotus selventää nykyistä oikeustilaa ajantasaistamalla vesienhoidon perustoimenpiteitä koskevan säädöslistan.
Liitteen päivityksellä ei ole hallinnollisia vaikutuksia vesienhoitoon. Esitysehdotus selventää nykyistä oikeustilaa ajantasaistamalla vesienhoidon perustoimenpiteitä koskevan säädöslistan.
Linkit
https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Vaikuta_vesiin - Vaikuta vesiin -sivusto, vesien- ja merenhoidon sekä tulvariskien hallinnan suunnittelu
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20061040 - Ajantasainen valtioneuvoston asetus vesienhoidon järjestämisestä, Finlex
Liitteet:
Lausunnolle 23.9.2020_luonnos VNA liite 6.docx - Luonnos 23.9.2020 asetuksen muutoksesta
Lausunnolle 23 9 2020_VNA vesienhoidon järjestämisestä liite 6_perustelumuistio.docx - Luonnos 23.9.2020 perustelumuistiosta
Tidtabell
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta 13.10.2020 mennessä.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssa julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat
erityisasiantuntija Turo Hjerppe, [email protected] puh. +358 295 250 204
lainsäädäntöneuvos Erja Werdi, [email protected] puh. +358 295 250 312
erityisasiantuntija Turo Hjerppe, [email protected] puh. +358 295 250 204
lainsäädäntöneuvos Erja Werdi, [email protected] puh. +358 295 250 312
Sändlista:
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry | ||
Natur och Miljö rf | ||
Oikeusministeriö | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Puolustusvoimat | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen vesiensuojeluyhdistysten liitto | ||
Suomen Vesilaitosyhdistys ry | ||
Suomen vesiyhdistys ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund rf | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WWF Suomi |
Asiasanat
vesienhoito, vesien tila
vesipuitedirektiivi
vesienhoidon toimenpiteet