Lausuntopalvelu.fi

Utlåtande - Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta

Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/16372/2024

Svarstiden går ut: 6.9.2024

Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 11 § i fordonsskattelagen.
Bakgrund
Vid förhandlingarna om planen för de offentliga finanserna 2025–2028 kom statsminister Petteri Orpos regering överens om åtgärder för att förbättra hållbarheten hos de offentliga finanserna och att skapa förutsättningar för att stoppa ökningen av skuldsättningen. Planen för de offentliga finanserna behandlades vid statsrådets allmänna sammanträde den 25 april 2024.

Som en del av de överenskomna åtgärderna fattade regeringen beslut om att gradvis slopa bilskattestödet för husbilar med en övergångsperiod på 15 år. Målet för åtgärden var en statisk ökning av skatteintäkterna med 15 miljoner euro på 2025 års nivå. Åtgärdens statiska sammantagna effekt 2025–2028 har i planen för de offentliga finanserna dimensionerats till sammanlagt 38 miljoner euro.

I samband med beredningen bedömdes det att det uppställda målet för skatteintäkterna kunde uppnås säkrare genom att fordonsskatten på husbilar höjs än genom att bilskattefriheten för husbilar slopas, eftersom höjningen av fordonsskatten på husbilar sannolikt är förenad med färre negativa beteendeeffekter som minskar skatteintäkterna än slopandet av bilskattestödet. Därför fastställdes det i samband med behandlingen av finansministeriets budgetförslag för 2025 den 7–8 augusti 2024 att fordonsskatten på husbilar ska höjas i stället för slopande av bilskattestödet för husbilar.
Målsättningar
I denna proposition föreslås det att fordonsskattelagen ändras så att fordonsskattens drivkraftsskatt som tas ut för husbilar i fortsättningen bestäms på motsvarande sätt som drivkraftsskatten för andra personbilar i kategori M1. Detta innebär att fordonsskatten på dieseldrivna husbilar höjs från nuvarande 0,9 cent till 5,5 cent per dag för varje påbörjat hundratal kilogram av fordonets totalmassa. Drivkraftsskatten för gas- och eldrivna husbilar samt laddningsbara hybridhusbilar ska vara lägre än så. Drivkraftsskatt ska fortfarande inte tas ut på bensindrivna husbilar. Nästan alla husbilar drivs med diesel.

Ändringarna i skattenivån ska genomföras på en gång. Detta är motiverat för att uppnå det mål för totala skatteintäkter som uppställts för ändringen. Dessutom skulle ett stegvist genomförande innebära mycket små höjningar av skattenivåerna under flera på varandra följande år.

Eftersom fordonsskatten uppbärs per dag och tas ut i förväg för en fordonsbaserad skatteperiod på tolv månader, kan de nya skattegrunderna tillämpas först efter en övergångsperiod på tolv månader. Således, om lagen träder i kraft den 1 januari 2025, ska den tillämpas på fordonsskattens drifkraftsskatt som tas ut för husbilar från och med den 1 januari 2026. Debetsedlar med skatt enligt de nya skattegrunderna kommer dock att sändas ut redan från och med januari 2025.

Den föreslagna höjningen av drivkraftsskatten innebär en höjning av fordonsskatten per husbil med cirka 590 euro, om husbilen används i trafiken året om. Om husbilen används i trafiken den uppskattade genomsnittliga tiden som är cirka 190 dagar, är höjningen i genomsnitt cirka 310 euro per år.

Den föreslagna skatteändringen beräknas öka intäkterna från fordonsskatten statiskt med cirka 17 miljoner euro per år. Ökningen av intäkterna från fordonsskatten torde dock bli mindre än den statiska uppskattningen. Skatteändringen minskar sannolikt användningen av husbilar i trafiken, eftersom det är möjligt att undvika effekterna av en skärpt skattebörda genom att ställa av husbilen. Detta minskar ökningen av intäkterna från fordonsskatten till följd av höjningen av drivkraftsskatten för husbilar och minskar dessutom intäkterna från fordonsskattens grundskatt för husbilar jämfört med nuläget. När man beaktar att avställning av husbil blir vanligare uppskattas skatteändringen öka intäkterna från fordonsskatten med 11 miljoner euro per år. Intäkterna från drivkraftsskatten ökar med 14 miljoner euro på årsnivå, men samtidigt minskar intäkterna från grundskatten med cirka tre miljoner euro. År 2025 är ökningen av skatteintäkterna uppskattningsvis cirka tre miljoner euro, vilket inflyter från den skatt som debiteras i förväg för år 2026.
Länkar:

https://vm.fi/hanke?tunnus=VM106:00/2024 - Linkki hankkeen verkkosivuille

https://vm.fi/sv/projekt?tunnus=VM106:00/2024 - Länk till projektets webbsida

Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas senast den 6 september 2024 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena ska lämnas senast den 6 september 2024 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post.

Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.

För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].

Alla remissvar är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Skattesakkunnig Suvi Soppi, tel. 0295 530 104, suvi.soppi(at)gov.fi
Konsultativ tjäsnteman Jenni Oksanen, tel. 0295 530 577, jenni.oksanen(at)gov.fi
Sändlista:
Ahvenamaan valtionvirasto    
A-katsastus Group Oy    
Autoalan keskusliitto ry    
Autotuojat- ja teollisuus ry    
Kuluttajaliitto ry    
liikenne- ja viestintäministeriö    
Liikenne- ja viestintävirasto    
Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry    
Matkailuajoneuvotuojat ry    
SF-Caravan ry    
Suomen Yrittäjät ry    
VATT    
Veronmaksajain Keskusliitto ry    
Yhteinen Toimialaliitto ry    
Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry