Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perusteiden luonnos
Diarienummer för begäran om utlåtande: OPH-548-2023
Svarstiden gick ut: 13.3.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Opetushallitus pyytää lausuntoanne sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perusteiden luonnoksesta.
Bakgrund
Opetushallitus määrää tutkinnon perusteet ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteessa oleville ammatillisille tutkinnoille. Valmistelutyö tehdään yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän, koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perusteet on uudistettu vastaamaan nykypäivän ja tulevaisuuden työelämän vaatimuksia. Tutkinnon perusteiden on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2024.
Uudistuksen tavoite on ollut ottaa käyttöön kaikille perustutkinnoille yhteinen arviointikriteeristö. Tämä on edellyttänyt myös ammattitaitovaatimusten uudelleen muotoilua. Ammatillisten perustutkintojen uuteen muotoon muuttamisen lisäksi ovat sosiaali- ja terveysalan suuret muutokset säädöksissä sekä koko palvelujärjestelmässä edellyttäneet ammatillisten tutkinnon osien sisällön tarkistamista. Ammatilliset tutkinnon osat on perustetyön aikana laadittu kuvaamaan mahdollisimman hyvin todellisia työprosesseja/tehtäväkokonaisuuksia erilaisissa sosiaali- ja terveysalan ympäristöissä. Tavoitteena on ollut, että ammattitaitovaatimukset mahdollisimman hyvin vastaisivat työelämän tämänhetkisiin ja lähitulevaisuuden osaamistarpeisiin.
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa on säilytetty kahdeksan osaamisalaa ja kaksi tutkintonimikettä. Osaamisalojen muodostumista on kuitenkin uudistettu ja niissä on nyt jonkin verran keskinäisiä eroja mm. pakollisten tutkinnon osien määrissä. Kaikissa osaamisaloissa on kolme samaa pakollista tutkinnon osaa, joista yhtenä lääkehoidon tutkinnon osa. Muilla pakollisilla tutkinnon osilla on pyritty varmistamaan kunkin osaamisalan erikoistuneempi osaaminen. Osaamisalojen osittain erilaisen valinnaisuuden tavoitteena on, että pakollisista ja valinnaisista tutkinnon osista muodostuu mahdollisimman hyvin työelämän osaamistarpeisiin vastaavia osaamiskokonaisuuksia. Tutkintoon on lisätty myös uusia valinnaisia tutkinnon osia.
Pakollisten tutkinnon osien suhteellisen suurella kokonaislaajuudella on pyritty varmistamaan sosiaalihuollon ja terveydenhuollon nimikesuojatun ammattihenkilön, lähihoitajan, ydinosaaminen. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittanut lähihoitaja tai perustason ensihoitaja on nimikesuojattu ammattihenkilö sekä terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain ja asetuksen että sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annetun lain mukaisesti ja heidän rekisteröintinsä tehdään sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran ohjeiden mukaisesti. Myös perustason ensihoidon osaamisalan suorittaneet rekisteröidään lähihoitaja-ammattinimikkeellä. Lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon osaamisala tuottaa myös varhaiskasvatuksen lastenhoitajan kelpoisuuden. Ammattihenkilönä toimimisen, kelpoisuuksien edellyttämän osaamisen varmistaminen on ollut keskeistä perustetyössä.
Uudistuksen tavoite on ollut ottaa käyttöön kaikille perustutkinnoille yhteinen arviointikriteeristö. Tämä on edellyttänyt myös ammattitaitovaatimusten uudelleen muotoilua. Ammatillisten perustutkintojen uuteen muotoon muuttamisen lisäksi ovat sosiaali- ja terveysalan suuret muutokset säädöksissä sekä koko palvelujärjestelmässä edellyttäneet ammatillisten tutkinnon osien sisällön tarkistamista. Ammatilliset tutkinnon osat on perustetyön aikana laadittu kuvaamaan mahdollisimman hyvin todellisia työprosesseja/tehtäväkokonaisuuksia erilaisissa sosiaali- ja terveysalan ympäristöissä. Tavoitteena on ollut, että ammattitaitovaatimukset mahdollisimman hyvin vastaisivat työelämän tämänhetkisiin ja lähitulevaisuuden osaamistarpeisiin.
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa on säilytetty kahdeksan osaamisalaa ja kaksi tutkintonimikettä. Osaamisalojen muodostumista on kuitenkin uudistettu ja niissä on nyt jonkin verran keskinäisiä eroja mm. pakollisten tutkinnon osien määrissä. Kaikissa osaamisaloissa on kolme samaa pakollista tutkinnon osaa, joista yhtenä lääkehoidon tutkinnon osa. Muilla pakollisilla tutkinnon osilla on pyritty varmistamaan kunkin osaamisalan erikoistuneempi osaaminen. Osaamisalojen osittain erilaisen valinnaisuuden tavoitteena on, että pakollisista ja valinnaisista tutkinnon osista muodostuu mahdollisimman hyvin työelämän osaamistarpeisiin vastaavia osaamiskokonaisuuksia. Tutkintoon on lisätty myös uusia valinnaisia tutkinnon osia.
Pakollisten tutkinnon osien suhteellisen suurella kokonaislaajuudella on pyritty varmistamaan sosiaalihuollon ja terveydenhuollon nimikesuojatun ammattihenkilön, lähihoitajan, ydinosaaminen. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittanut lähihoitaja tai perustason ensihoitaja on nimikesuojattu ammattihenkilö sekä terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain ja asetuksen että sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annetun lain mukaisesti ja heidän rekisteröintinsä tehdään sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran ohjeiden mukaisesti. Myös perustason ensihoidon osaamisalan suorittaneet rekisteröidään lähihoitaja-ammattinimikkeellä. Lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon osaamisala tuottaa myös varhaiskasvatuksen lastenhoitajan kelpoisuuden. Ammattihenkilönä toimimisen, kelpoisuuksien edellyttämän osaamisen varmistaminen on ollut keskeistä perustetyössä.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään lähettämään viimeistään 10.3.2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Pyydämme lausuntoa seuraavista asioista:
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä, selkeydestä ja ymmärrettävyydestä
- tutkinnon muodostumisesta ja tutkinnon osien sisällöistä, ammattitaitovaatimuksista
- pakollisissa tutkinnon osissa on sosiaali- ja terveydenhuollon nimikesuojatulta ammattihenkilöltä, lähihoitajalta tai varhaiskasvatusasetuksen mukaiselta varhaiskasvatuksen lastenhoitajalta työelämässä edellytettävä keskeinen osaaminen
- valinnaiset tutkinnon osat täydentävät pakollisia tutkinnon osia niin, että ne yhdessä antavat laaja-alaiset ammatilliset valmiudet eri tehtäviin
- tutkinnon muodostuminen mahdollistaa sen, että pakolliset ja valinnaiset tutkinnon osat muodostavat yhdessä osaamisaloittain mahdollisimman hyvin työelämän osaamistarpeisiin vastaavia osaamiskokonaisuuksi
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon osien osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Viesti pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne. Tutkintojen perusteiden sisältö viimeistellään saatujen lausuntojen pohjalta. Lausuntoja toivotaan muiltakin kuin jakelussa olevilta.
- osaaminen (tiedot, taidot ja pätevyydet) on ajantasaista ja huomioi tulevaisuuden osaamistarpeet
- termistö on selkeää, ymmärrettävää ja toimialalla yleisesti käytössä olevaa
- osaaminen voidaan hankkia, osoittaa ja arvioida aidoissa työelämän tehtävissä ja prosesseissa erilaisilla työpaikoilla
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Viesti pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne. Tutkintojen perusteiden sisältö viimeistellään saatujen lausuntojen pohjalta. Lausuntoja toivotaan muiltakin kuin jakelussa olevilta.
Valmistelijat
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perusteluonnoksen valmistelu on toteutettu avoimessa prosessissa eri tahoja osallistaen. Valmistelun aikana on järjestetty lukuisia kaikille avoimia työpajoja sekä kohdennettuja webinaareja mm. työelämän edustajille ja opiskelijoille. Työn aikana on järjestetty myös erilaisia asiantuntijakuulemisia. Perustetyössä on käytetty avointa verkkotyöalustaa.
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perusteluonnoksen kirjoittamistyöstä on vastannut OSAO Edu Oy ja sen ovat toteuttaneet Koulutuskuntayhtymä OSAO:n asiantuntijat tiiviissä yhteistyössä Opetushallituksen asiantuntijoiden kanssa. Sosiaali- ja terveysalan tutkinnon perusteiden valmistelua ja työn etenemiseen liittyviä asioita on käsitelty tiiviisti Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon työelämätoimikunnassa.
Lisätietoa antaa Opetushallituksesta opetusneuvos Mialeena Pärssinen ([email protected]) ja Koulutuskuntayhtymä OSAO:sta koulutuspäällikkö Johanna Savunen ([email protected]).
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perusteluonnoksen kirjoittamistyöstä on vastannut OSAO Edu Oy ja sen ovat toteuttaneet Koulutuskuntayhtymä OSAO:n asiantuntijat tiiviissä yhteistyössä Opetushallituksen asiantuntijoiden kanssa. Sosiaali- ja terveysalan tutkinnon perusteiden valmistelua ja työn etenemiseen liittyviä asioita on käsitelty tiiviisti Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon työelämätoimikunnassa.
Lisätietoa antaa Opetushallituksesta opetusneuvos Mialeena Pärssinen ([email protected]) ja Koulutuskuntayhtymä OSAO:sta koulutuspäällikkö Johanna Savunen ([email protected]).
Sändlista:
AEL-Amiedu Oy | ||
Akava ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Careeria Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Oppilaitokset EOL ry | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon Koulutus Oy | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi | ||
HUS | ||
Hyria koulutus Oy | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kansanopistojen liitto KoL ry | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Kiipulasäätiö sr | ||
Kirkkopalvelut ry | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Koulutus Nord | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä OSAO | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan Ammattiopisto Oy | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Live-säätiö sr | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä | ||
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsirannikon Koulutus Oy | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Opettajien Ammattijärjestö OAJ | ||
OPH/Työelämätoimikunta | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Peimarin koulutuskuntayhtymä | ||
Pelastusopisto | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen Koulutuskeskussäätiö sr | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Raision Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä | ||
Saamelaisalueen Koulutuskeskus | ||
Salon Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Savon Koulutuskuntayhtymä | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Sisäministeriö | ||
Sivistystyönantajat | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon työelämätoimikunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STTK ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Diakoniaopisto - SDO Oy | ||
Suomen Kansanopistoyhdistys – Finlands Folkhögskolförening ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab | ||
Svenska Österbottens förbund för Utbildning och Kultur | ||
Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tehy ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teollisuusliitto ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Turun Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Turun kaupunki | ||
Työturvallisuuskeskus | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Valtion työmarkkinalaitos VTML | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä |
Asiasanat
ammatillinen koulutus, tutkinnon perusteet
sosiaali- ja terveysala