Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Teknisen suunnittelun perustutkinnon perusteiden luonnos
Diarienummer för begäran om utlåtande: OPH-693-2023
Svarstiden gick ut: 7.3.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Opetushallitus pyytää lausuntoanne teknisen suunnittelun perustutkinnon perusteiden luonnoksesta.
Bakgrund
Opetushallitus määrää tutkinnon perusteet ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteessa oleville ammatillisille tutkinnoille. Tutkinnon perusteiden uudistaminen tehdään yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän, koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Teknisen suunnittelun perustutkinnon perusteet on uudistettu ja niiden on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2024.
Teknisen suunnittelun perustutkinnon perusteiden luonnos on valmisteltu yhteistyössä työelämän edustajien, koulutuksen järjestäjien ja muiden asiantuntijatahojen edustajien kanssa.
Uudistamistyötä on tehty vuoden 2022–2023 aika kahdessa avoimessa teknisen suunnittelun toimijoiden työpajassa 26.8.2022 ja 30.9.2022. Osana uudistamistyötä toteutettiin osaamistarvekysely kohdennettuna erityisesti teknisen suunnittelun perustutkinnon sisältömuutostarpeisiin. Kysely oli avoinna 12.8.2022–5.9.2022. Uudistustyötä tukemaan on avattu TEAMS-ryhmä, jossa uudistustyöhön osallistuneiden on ollut mahdollista kommentoida sisältöluonnoksia. Lisäksi on järjestetty tutkinnon osien kirjoituspalavereita, joissa on ollut edustettuina teeman asiantuntijoita. Tutkinnon perusteiden luonnosta on käsitelty myös Tuotannon esimiestyön, teknisen suunnittelun ja tuotekehitystyön työelämätoimikunnan kokouksissa. Näihin eri tilaisuuksiin ja työskentelyyn on osallistunut työnantajien, työntekijöiden ja opetusalan edustajia sekä opiskelijoita.
Teknisen suunnittelun perustutkinnon perusteiden luonnos on valmisteltu yhteistyössä työelämän edustajien, koulutuksen järjestäjien ja muiden asiantuntijatahojen edustajien kanssa.
Uudistamistyötä on tehty vuoden 2022–2023 aika kahdessa avoimessa teknisen suunnittelun toimijoiden työpajassa 26.8.2022 ja 30.9.2022. Osana uudistamistyötä toteutettiin osaamistarvekysely kohdennettuna erityisesti teknisen suunnittelun perustutkinnon sisältömuutostarpeisiin. Kysely oli avoinna 12.8.2022–5.9.2022. Uudistustyötä tukemaan on avattu TEAMS-ryhmä, jossa uudistustyöhön osallistuneiden on ollut mahdollista kommentoida sisältöluonnoksia. Lisäksi on järjestetty tutkinnon osien kirjoituspalavereita, joissa on ollut edustettuina teeman asiantuntijoita. Tutkinnon perusteiden luonnosta on käsitelty myös Tuotannon esimiestyön, teknisen suunnittelun ja tuotekehitystyön työelämätoimikunnan kokouksissa. Näihin eri tilaisuuksiin ja työskentelyyn on osallistunut työnantajien, työntekijöiden ja opetusalan edustajia sekä opiskelijoita.
Målsättningar
Uudistuksen tavoite on ollut ottaa käyttöön kaikille perustutkinnoille yhteinen arviointikriteeristö sekä tarkistaa sisällöt vastaamaan työelämän osaamistarpeita. Tutkinnon muodostumista on tarkistettu siten että se mahdollistaa laajemman valinnaisuuden. Valinnaisia tutkinnon osia ei ole enää jaoteltu toimialoittain.
Pakollinen tutkinnon osa Suunnitteluprojektissa toimiminen -tutkinnon osan on jaettu kahteen kokonaisuuteen, Suunnitteluprojektissa toimiminen ja Teknisessä suunnittelussa toimiminen. Tämä muutos tehtiin, koska se on ollut hyvin laaja tutkinnon osa sisältäen toisistaan riippumattomia työkokonaisuuksia. Kun on kaksi pienempää kokonaisuutta, näyttö on helpompi toteuttaa. Näin toimivat paremmin myös yksittäisinä kokonaisuuksina.
Valinnainen tutkinnon osa Virtuaalitodellisuuksien ja visualisointien tekeminen on uudistettu Visualisointien, markkinointi- ja XR-materiaalien tuottaminen - tutkinnon osaksi. Vastaavasti 3D-skannaaminen ja pistepilvien hyödyntäminen -tutkinnon osa uudistettu 3D-skannaaminen ja mitta-aineistojen hyödyntäminen - tutkinnon osaksi.
Uusina valinnaisina tutkinnon osina on lisätty 3D-mallin muodostaminen ja Teollinen 3D-tulostaminen, joilla on korvattu aiempi 3D-mallin tulostaminen ja muodostaminen -tutkinnon osat. Työelämän toiveen mukaisesti on lisätty valinnainen Automaatiosuunnittelussa toimiminen -tutkinnon osa, syventävä Tieto- ja tuotemallintaminen -tutkinnon osa sekä -Ohutlevysuunnittelussa toimiminen - tutkinnon osa. Lisäksi Tehdassuunnittelussa toimiminen tutkinnon osa on muutettu Tehdas- ja laitossuunnittelussa toimiminen -tutkinnon osaksi.
Yhteisten tutkinnon osat on uudistettu sekä kaikille ammatillisille perustutkinnoille yhteiset ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat (huippuosaajana toimiminen, ilmastovastuullinen toiminta, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen) ja ovat voimassa kaikissa perustutkinnoissa 1.8.2022 alkaen, joten tämä lausuntopyyntö ei koske näitä tutkinnon osia. Yhteiset tutkinnon osat ovat olleet lausunnolla vuonna 2021.
Pakollinen tutkinnon osa Suunnitteluprojektissa toimiminen -tutkinnon osan on jaettu kahteen kokonaisuuteen, Suunnitteluprojektissa toimiminen ja Teknisessä suunnittelussa toimiminen. Tämä muutos tehtiin, koska se on ollut hyvin laaja tutkinnon osa sisältäen toisistaan riippumattomia työkokonaisuuksia. Kun on kaksi pienempää kokonaisuutta, näyttö on helpompi toteuttaa. Näin toimivat paremmin myös yksittäisinä kokonaisuuksina.
Valinnainen tutkinnon osa Virtuaalitodellisuuksien ja visualisointien tekeminen on uudistettu Visualisointien, markkinointi- ja XR-materiaalien tuottaminen - tutkinnon osaksi. Vastaavasti 3D-skannaaminen ja pistepilvien hyödyntäminen -tutkinnon osa uudistettu 3D-skannaaminen ja mitta-aineistojen hyödyntäminen - tutkinnon osaksi.
Uusina valinnaisina tutkinnon osina on lisätty 3D-mallin muodostaminen ja Teollinen 3D-tulostaminen, joilla on korvattu aiempi 3D-mallin tulostaminen ja muodostaminen -tutkinnon osat. Työelämän toiveen mukaisesti on lisätty valinnainen Automaatiosuunnittelussa toimiminen -tutkinnon osa, syventävä Tieto- ja tuotemallintaminen -tutkinnon osa sekä -Ohutlevysuunnittelussa toimiminen - tutkinnon osa. Lisäksi Tehdassuunnittelussa toimiminen tutkinnon osa on muutettu Tehdas- ja laitossuunnittelussa toimiminen -tutkinnon osaksi.
Yhteisten tutkinnon osat on uudistettu sekä kaikille ammatillisille perustutkinnoille yhteiset ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat (huippuosaajana toimiminen, ilmastovastuullinen toiminta, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen) ja ovat voimassa kaikissa perustutkinnoissa 1.8.2022 alkaen, joten tämä lausuntopyyntö ei koske näitä tutkinnon osia. Yhteiset tutkinnon osat ovat olleet lausunnolla vuonna 2021.
Linkit
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8545940/0/tiedot - Linkki ePerusteet -palvelussa sijaitsevaan teknisen suunnittelun perustutkinnon perusteiden luonnokseen
Liitteet:
Teknisen suunnittelun perustutkinnon perusteiden luonnos.pdf - Lausunnolla teknisen suunnittelun perustutkinnon perusteen luonnos (pdf)
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 7.3.2023
Svarsanvisningar för mottagare
Pyydämme lausuntoa seuraavista asioista:
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä
- tutkinnon muodostumisesta
- tutkinnon osien sisällöistä (ammattitaitovaatimukset ja ammattitaidon osoittamistavat)
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Viesti pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne.
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä
- tutkinnon muodostumisesta
- tutkinnon osien sisällöistä (ammattitaitovaatimukset ja ammattitaidon osoittamistavat)
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Viesti pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne.
Valmistelijat
Lisätietoa antavat
Salon seudun ammattiopiston teknisen suunnittelun lehtorit Tiina Lakanen ([email protected]) ja Harri Hassinen ([email protected])
opetusneuvos Minna Taivassalo ([email protected])
Salon seudun ammattiopiston teknisen suunnittelun lehtorit Tiina Lakanen ([email protected]) ja Harri Hassinen ([email protected])
opetusneuvos Minna Taivassalo ([email protected])
Sändlista:
AEL-Amiedu Oy | ||
AFRY | ||
Akava ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Ammattiopisto Luovi Oy | ||
Ammattiopisto Spesia Oy | ||
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Careeria Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Oppilaitokset EOL ry | ||
Elomatic | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Savon Koulutus Oy | ||
FCG Finnish Consulting Group | ||
HAMK Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hyria koulutus Oy | ||
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Järviseudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Kiipulasäätiö sr | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä Brahe | ||
Koulutuskuntayhtymä OSAO | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan Ammattiopisto Oy | ||
KSAK Oy | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Live-säätiö sr | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä | ||
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Länsirannikon Koulutus Oy | ||
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Maker3D Oy | ||
Materflow Oy | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Novitek | ||
Opettajien Ammattijärjestö OAJ | ||
OPH/Työelämätoimikunta | ||
Optima samkommun | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Peikko Finland Oy | ||
Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Raision Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Ramboll | ||
Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä | ||
Salon Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Savon Koulutuskuntayhtymä | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Sigge Arkkitehdit Oy | ||
Sivistystyönantajat | ||
STTK ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry | ||
Suomen Yrittäjäopisto Oy | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suupohjan Koulutuskuntayhtymä | ||
Sweco Finland Oy | ||
Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab | ||
Svenska Österbottens förbund för Utbildning och Kultur | ||
Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tehy ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teollisuusliitto ry | ||
Tuotannon esimiestyön, teknisen suunnittelun ja tuotekehitystyön työelämätoimikunta | ||
Turun Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Turun Ammattiopistosäätiö sr | ||
Turun kaupunki | ||
Työtehoseura ry, ruotsiksi Arbetseffektivitetsföreningen rf | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Valtion työmarkkinalaitos VTML | ||
Vantaan kaupunki | ||
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä |
Asiasanat
Ammatillinen koulutus
Tutkinnon perusteet
tekninen suunnittelu