Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om behoven att utveckla TRACE-modellen för utdelning på förvaltarregistrerade aktier
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/8321/2024
Svarstiden går ut: 31.1.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Enligt skrivningen i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering utreds behoven att utveckla TRACE-modellen för utdelning på förvaltarregistrerade aktier.
För att utreda utvecklingsbehoven begär finansministeriet av berörda parter och sakkunniga utlåtanden om sina erfarenheter av och synpunkter på den TRACE-modell som infördes 2021. I utlåtanden och utvecklingsförslag begär finansministeriet beakta det FASTER-direktiv som godkändes av EU i maj 2024.
För att utreda utvecklingsbehoven begär finansministeriet av berörda parter och sakkunniga utlåtanden om sina erfarenheter av och synpunkter på den TRACE-modell som infördes 2021. I utlåtanden och utvecklingsförslag begär finansministeriet beakta det FASTER-direktiv som godkändes av EU i maj 2024.
Bakgrund
TRACE-modellen
Det är fråga om en modell som trädde i kraft 2019 och tillämpas från och med ingången av 2021 för att effektivisera korrekt källbeskattning av utbetalda dividender på förvaltarregistrerade aktier. TRACE är en frivillig modell med vilken förvararen kan bevilja skatteavtalsförmåner till sina placerarkunder vid utbetalning av dividender. Man kan fortfarande få skatteavtalsförmåner vid utbetalning av dividend även genom att lämna in emittenten tillräckliga redogörelser för rätt till nedsatt skattesats före utdelningen av dividend. Före ändringen av källskattelagen tillämpades detta alternativ på cirka hälften av alla dividender som betalades ut på förvaltarregistrerade aktier. Dessutom kan källskatteskyldiga tillämpa det allmänna förfarandet för återbetalning i enlighet med källskattelagen.
Tillämpandet av den nya lagstiftningen förutsätter att förvarare av värdepapper registrerar sig i det offentliga förvararregistret som upprätthålls av Skatteförvaltningen så att skatteavtalsförmåner kan beviljas vid utbetalning av dividender utgående från de uppgifter som den registrerade förvararen uppger.
Den registrerade förvararen kan genom depåförvaringskedjan vid utbetalningstidpunkten uppge utöver antalet aktier som hen förvaltar även skatt i enlighet med den nedsatta källskattesatsen. Då får den placerare som är den registrerade förvararens kund skatteavtalsförmåner genast när dividender betalas ut och hen behöver inte göra en separat ansökan om återbetalning.
Den registrerade förvararen ska känna till sina kunder och se till att placeraren har rätt till nedsatt skattesats. Aktieägaren ska lämna in dividendtagarens självdeklaration (Investor Self-Declaration – ISD) till den registrerade förvararen och verifiera att deklarationens uppgifter är korrekta. Den registrerade förvararen ska se till att självdeklarationen är tillräckligt tillförlitligt dokumenterad och överensstämmer med andra uppgifter om dividendtagaren som förvararen har i sin besittning.
Den registrerade förvararen förbinder sig till att årligen rapportera uppgifter om de dividendtagare som omfattas av nedsatt skattesats samt förmedlingsuppgifter vid utbetalningen av dividend. Uppgifterna lämnas in till Skatteförvaltningen med ett standardiserat schema före utgången av januari året efter det år då dividend betalas ut. Om den nedsatta skattesatsen inte tillämpas och Skatteförvaltningen inte får uppgifter om slutlig mottagare, är skattesatsen 35 procent.
FASTER-direktivet
I juni 2023 gav kommissionen ett direktivförslag till säkrare och snabbare förfaranden för att bevilja skattelättnad för överskjutande källskatt. Europeiska unionens råd godkände direktivet i december 2024. Direktivet ska genomföras nationellt före utgången av 2028, och reglerna ska börja tillämpas från och med ingången av 2030.
Kommissionens förslag baserade sig för det mesta på den TRACE-modell som Finland tillämpar. Direktivet skiljer sig från Finlands modell bland annat i fråga om följande punkter:
Det är fråga om en modell som trädde i kraft 2019 och tillämpas från och med ingången av 2021 för att effektivisera korrekt källbeskattning av utbetalda dividender på förvaltarregistrerade aktier. TRACE är en frivillig modell med vilken förvararen kan bevilja skatteavtalsförmåner till sina placerarkunder vid utbetalning av dividender. Man kan fortfarande få skatteavtalsförmåner vid utbetalning av dividend även genom att lämna in emittenten tillräckliga redogörelser för rätt till nedsatt skattesats före utdelningen av dividend. Före ändringen av källskattelagen tillämpades detta alternativ på cirka hälften av alla dividender som betalades ut på förvaltarregistrerade aktier. Dessutom kan källskatteskyldiga tillämpa det allmänna förfarandet för återbetalning i enlighet med källskattelagen.
Tillämpandet av den nya lagstiftningen förutsätter att förvarare av värdepapper registrerar sig i det offentliga förvararregistret som upprätthålls av Skatteförvaltningen så att skatteavtalsförmåner kan beviljas vid utbetalning av dividender utgående från de uppgifter som den registrerade förvararen uppger.
Den registrerade förvararen kan genom depåförvaringskedjan vid utbetalningstidpunkten uppge utöver antalet aktier som hen förvaltar även skatt i enlighet med den nedsatta källskattesatsen. Då får den placerare som är den registrerade förvararens kund skatteavtalsförmåner genast när dividender betalas ut och hen behöver inte göra en separat ansökan om återbetalning.
Den registrerade förvararen ska känna till sina kunder och se till att placeraren har rätt till nedsatt skattesats. Aktieägaren ska lämna in dividendtagarens självdeklaration (Investor Self-Declaration – ISD) till den registrerade förvararen och verifiera att deklarationens uppgifter är korrekta. Den registrerade förvararen ska se till att självdeklarationen är tillräckligt tillförlitligt dokumenterad och överensstämmer med andra uppgifter om dividendtagaren som förvararen har i sin besittning.
Den registrerade förvararen förbinder sig till att årligen rapportera uppgifter om de dividendtagare som omfattas av nedsatt skattesats samt förmedlingsuppgifter vid utbetalningen av dividend. Uppgifterna lämnas in till Skatteförvaltningen med ett standardiserat schema före utgången av januari året efter det år då dividend betalas ut. Om den nedsatta skattesatsen inte tillämpas och Skatteförvaltningen inte får uppgifter om slutlig mottagare, är skattesatsen 35 procent.
FASTER-direktivet
I juni 2023 gav kommissionen ett direktivförslag till säkrare och snabbare förfaranden för att bevilja skattelättnad för överskjutande källskatt. Europeiska unionens råd godkände direktivet i december 2024. Direktivet ska genomföras nationellt före utgången av 2028, och reglerna ska börja tillämpas från och med ingången av 2030.
Kommissionens förslag baserade sig för det mesta på den TRACE-modell som Finland tillämpar. Direktivet skiljer sig från Finlands modell bland annat i fråga om följande punkter:
- Det innehåller bestämmelser om ett gemensamt elektroniskt intyg om skatterättslig hemvist (eTRC).
- Direktivets tillämpningsområde omfattar utöver utdelning från börsnoterade aktier även räntor från obligationer om medlemsstaten så önskar.
- Förvararen ska rapportera uppgifter om slutlig mottagare före utgången av den andra månaden som följer på den månad då utbetalningen av dividender ägt rum.
- Den medlemsstat som uppfyller kriterierna ska bevilja skatteavtalsförmåner antingen vid utbetalning av dividend (Relief at Source) eller genom ett system för snabb återbetalning (Quick Refund) eller genom en kombination av dessa.
- För stora aktörer är registreringen obligatorisk.
Målsättningar
Målet med utredningen är att skapa en bild av vad för slags effekter lagändringen har haft samt att identifiera brister och eventuella utvecklingsbehov i den tillämpade TRACE-modellen. Syftet är att också identifiera fördelar med den modell som används eftersom inlämnad respons beaktas även när FASTER-direktivet införlivas i Finlands lagstiftning. FASTER-direktivet ger ramar för utvecklingen av den TRACE-modell som Finland tillämpar.
Målet med att införa TRACE-modellen var att säkerställa att det alltid tas ut skatt till rätt belopp på dividender som betalas ut till ägare till förvaltarregistrerade aktier. I regeringens proposition bedömdes att modellen effektiviserar skattekontrollen och behandlingen av ansökningar om återbetalning. Dessutom ansågs den förtydliga skatteansvaret mellan olika aktörer.
Ändringen av källskattelagen medförde den registrerade förvararen en omfattande rapporteringsskyldighet. Rapporteringsskyldigheten byggde i hög grad redan då på verksamhetsmodeller och instrument som användes och som tillämpas vid bekämpning av penningtvätt och utbyte av finanskontouppgifter. Trots detta ökade den förvararnas administrativa börda. Finansministeriet är intresserad av att höra hur man kan lätta på denna börda utan att försämra kvaliteten på de uppgifter som rapporteras till Skatteförvaltningen och med beaktande av de tvingande bestämmelserna i FASTER-direktivet för medlemsstaterna.
Under beredningen av lagändringen framfördes många olika uppfattningar om vad för slags effekter den föreslagna lagstiftningen skulle ha. I flera utlåtanden var man mycket orolig för ändringens skadliga effekter på verksamheten på Finlands kapitalmarknad. Finansministeriet ber dem som ger utlåtanden bedöma om sådana effekter har förverkligats till följd av lagändringen och om ja, i vilken omfattning.
De som ger utlåtanden ombes i sina utvecklingsförslag beakta FASTER-direktivets effekter och direktivets karaktär som förpliktar medlemsstaterna. Dessutom ber finansministeriet ge utlåtanden om FASTER-direktivets eventuella effekter på verksamheten på Finlands värdepappersmarknad och de finländska placerarnas ställning.
Avsikten är att utredningen färdigställs under 2025.
Utöver de som nämns i sändlistan begärs även ett uttalande från Association of Global Custodians - AGC och Association of Qualified and Authorized Intermediaries - AQAI.
Målet med att införa TRACE-modellen var att säkerställa att det alltid tas ut skatt till rätt belopp på dividender som betalas ut till ägare till förvaltarregistrerade aktier. I regeringens proposition bedömdes att modellen effektiviserar skattekontrollen och behandlingen av ansökningar om återbetalning. Dessutom ansågs den förtydliga skatteansvaret mellan olika aktörer.
Ändringen av källskattelagen medförde den registrerade förvararen en omfattande rapporteringsskyldighet. Rapporteringsskyldigheten byggde i hög grad redan då på verksamhetsmodeller och instrument som användes och som tillämpas vid bekämpning av penningtvätt och utbyte av finanskontouppgifter. Trots detta ökade den förvararnas administrativa börda. Finansministeriet är intresserad av att höra hur man kan lätta på denna börda utan att försämra kvaliteten på de uppgifter som rapporteras till Skatteförvaltningen och med beaktande av de tvingande bestämmelserna i FASTER-direktivet för medlemsstaterna.
Under beredningen av lagändringen framfördes många olika uppfattningar om vad för slags effekter den föreslagna lagstiftningen skulle ha. I flera utlåtanden var man mycket orolig för ändringens skadliga effekter på verksamheten på Finlands kapitalmarknad. Finansministeriet ber dem som ger utlåtanden bedöma om sådana effekter har förverkligats till följd av lagändringen och om ja, i vilken omfattning.
De som ger utlåtanden ombes i sina utvecklingsförslag beakta FASTER-direktivets effekter och direktivets karaktär som förpliktar medlemsstaterna. Dessutom ber finansministeriet ge utlåtanden om FASTER-direktivets eventuella effekter på verksamheten på Finlands värdepappersmarknad och de finländska placerarnas ställning.
Avsikten är att utredningen färdigställs under 2025.
Utöver de som nämns i sändlistan begärs även ett uttalande från Association of Global Custodians - AGC och Association of Qualified and Authorized Intermediaries - AQAI.
Tidtabell
Vi ber lämna in utlåtanden genom att svara på begäran om utlåtande i webbtjänsten Utlåtande.fi senast fredag 31.1.2025.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber lämna in utlåtanden genom att svara på begäran om utlåtande i webbtjänsten Utlåtande.fi senast fredag 31.1.2025. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna in ett utlåtande om de så önskar.
Den som vill lämna in ett utlåtande ska registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar tjänsten i bruk fås per e-post på adressen [email protected].
Alla inlämnade utlåtanden är offentliga och läggs ut på utlåtande.fi.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna in ett utlåtande om de så önskar.
Den som vill lämna in ett utlåtande ska registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar tjänsten i bruk fås per e-post på adressen [email protected].
Alla inlämnade utlåtanden är offentliga och läggs ut på utlåtande.fi.
Beredare
Harri Joiniemi, konsultativ tjänsteman, tfn +358 295 530 105, harri.joiniemi(at)gov.fi
Sändlista:
Arvopaperimarkkinayhdistys ry | ||
Directors’ Institute Finland – Hallitusammattilaiset ry | ||
Dosentti Marianne Malmgrén | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Elinkeinoelämän valtuuskunta | ||
Euroclear Finland Oy | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnwatch ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Nasdaq OMX Helsinki Oy | ||
OP Ryhmä | ||
Osakesäästäjien Keskusliitto | ||
Poliisihallitus | ||
Professori Juha Lindgren | ||
Professori Marjaana Helminen | ||
Professori Reijo Knuutinen | ||
Pääomasijoittajat ry | ||
Pörssisäätiö | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Veroasiantuntijat ry | ||
Syyttäjälaitos | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Työelämäprofessori Timo Viherkenttä | ||
Ulosottolaitos | ||
Verohallinnon Harmaan talouden selvitysyksikkö | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry |