Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om regeringens redogörelse om behoven av att reformera integrations-främjandet (utkast)
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/1281/2020
Svarstiden gick ut: 12.3.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finlands befolkningsstruktur förändras av många olika orsaker. Nativiteten sjunker, befolkningen blir äldre och i och med den globala migrationen ökar antalet personer med invandrarbakgrund också i Finland. Det finns många orsaker att flytta till Finland. Till dem hör bland annat arbete, studier, familj och internationellt skydd.
I och med den ökade mångfalden bland befolkningen är det allt viktigare att samhällets strukturer och servicesystem utvecklas så att de svarar mot hela befolkningens, även invandrarnas, behov. Detta förutsätter att invandrarna hänger med i de stora förändringarna, såsom i förändringarna i arbetslivet, informationssamhällets utveckling och förebyggandet av samhällspolarisering. Genom att främja invandrarnas sysselsättning och delaktighet stöds också tillgången på kompetent arbetskraft när befolkningen åldras.
För att främja invandrarnas sysselsättning och delaktighet behövs en helhetsbetonad integrationspolitik som beaktar invandrarnas olika behov. Integrationstjänsterna och i synnerhet invandrarnas utbildnings- och sysselsättningsvägar har utvecklats kraftigt under de senaste åren. Vid sidan av den positiva utvecklingen har man i utredningarna identifierat behoven att utveckla integrationspolitiken och integrationstjänsterna. Även integreringen av integrationsfrämjandet i centrala politikområden, såsom sysselsättnings-, utbildnings-, social- och hälsovårds- och barn- och familjepolitiken, bör fortsätta.
Attityder och interaktiva relationer påverkar integrationen, känslan av säkerhet samt förmågan och viljan att delta i samhället. Vid sidan av de tjänster som är riktade till individer är det också nödvändigt att stärka samhällets mottaglighet.
I och med den ökade mångfalden bland befolkningen är det allt viktigare att samhällets strukturer och servicesystem utvecklas så att de svarar mot hela befolkningens, även invandrarnas, behov. Detta förutsätter att invandrarna hänger med i de stora förändringarna, såsom i förändringarna i arbetslivet, informationssamhällets utveckling och förebyggandet av samhällspolarisering. Genom att främja invandrarnas sysselsättning och delaktighet stöds också tillgången på kompetent arbetskraft när befolkningen åldras.
För att främja invandrarnas sysselsättning och delaktighet behövs en helhetsbetonad integrationspolitik som beaktar invandrarnas olika behov. Integrationstjänsterna och i synnerhet invandrarnas utbildnings- och sysselsättningsvägar har utvecklats kraftigt under de senaste åren. Vid sidan av den positiva utvecklingen har man i utredningarna identifierat behoven att utveckla integrationspolitiken och integrationstjänsterna. Även integreringen av integrationsfrämjandet i centrala politikområden, såsom sysselsättnings-, utbildnings-, social- och hälsovårds- och barn- och familjepolitiken, bör fortsätta.
Attityder och interaktiva relationer påverkar integrationen, känslan av säkerhet samt förmågan och viljan att delta i samhället. Vid sidan av de tjänster som är riktade till individer är det också nödvändigt att stärka samhällets mottaglighet.
Bakgrund
I statsminister Marins regeringsprogram sägs att regeringen kommer att utarbeta ett övergripande åtgärdsprogram om behovet av att se över de integrationsfrämjande åtgärderna utifrån revisionsutskottets betänkande som riksdagen godkänt. I betänkandet förutsattes det att regeringen överlämnar det operativa programmet till riksdagen i form av en redogörelse samt omarbetar integrationslagen och övrig lagstiftning vid behov utifrån riksdagsbehandlingen av redogörelsen.
Som grund för utarbetandet av redogörelsen har man i stor utsträckning utnyttjat forskningsdata, och redogörelsen innehåller en beskrivning av nuläget bl.a. när det gäller invandrarnas ställning på arbetsmarknaden och välfärd samt situationen när det gäller likabehandling och relationer mellan olika befolkningsgrupper. Dessutom beskrivs de behov av att utveckla integrationsfrämjandet som lyfts fram i undersökningar och utredningar.
Som grund för utarbetandet av redogörelsen har man i stor utsträckning utnyttjat forskningsdata, och redogörelsen innehåller en beskrivning av nuläget bl.a. när det gäller invandrarnas ställning på arbetsmarknaden och välfärd samt situationen när det gäller likabehandling och relationer mellan olika befolkningsgrupper. Dessutom beskrivs de behov av att utveckla integrationsfrämjandet som lyfts fram i undersökningar och utredningar.
Målsättningar
Arbets- och näringsministeriet ber om utlåtanden om utkastet till regeringens redogörelse om behoven av att reformera integrationsfrämjandet.
Syftet med den här redogörelsen, som behandlar reformbehoven inom integrationen, är att skapa riktlinjer för utvecklandet av främjandet av integrationen för att säkerställa att den ökande invandrarbefolkningen är delaktig i samhället och att också invandrarnas kompetens utnyttjas för att bemöta stora omvälvningar i samhället, till exempel att befolkningen i arbetsför ålder minskar. Förslagen i redogörelsen är ett svar på de viktigaste förändringarna i omvärlden och på identifierade utvecklingsmål samt ställningstagandet i revisionsutskottets betänkande (ReUB 6/2018 rd) och verkställandet av riktlinjerna för integrationen i regeringsprogrammet för statsminister Marins regering.Syftet med redogörelsen är att utveckla integrationsfrämjandet på ett övergripande sätt med beaktande av invandrarnas olika behov, servicesystemet som helhet och främjandet av relationerna mellan befolkningsgrupperna.
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna utlåtanden senast den 12 mars 2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Också instanser som inte nämns i sändlistan kan lämna sina synpunkter.
Vänligen lämna utlåtandet genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Om utlåtande.fi inte kan användas kan utlåtandet skickas till arberts- och närinsministeriets registratorskontor till adressen ([email protected]) eller per post till PB 32, 00023 Statsrådet.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Vänligen lämna utlåtandet genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Om utlåtande.fi inte kan användas kan utlåtandet skickas till arberts- och närinsministeriets registratorskontor till adressen ([email protected]) eller per post till PB 32, 00023 Statsrådet.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Konsultativ tjänsteman Sari Haavisto puh. +358 295 047 154
Konsultativ tjänsteman Paula Karjalainen puh. +358 295 047 117Specialsakkunnig Hanna-Maria Hyttinen puh. +358 295 047 203
Epostadresser fö[email protected]
Sändlista:
Aalto-korkeakoulusäätiö sr | ||
AEL-Amiedu Oy | ||
Aikuislukioliitto ry | ||
Ajatuspaja Round Table Initiative – konfliktinratkaisu ja sovittelu ry | ||
Akava ry | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Ammattiosaamisen kehittämisen yhdistys AMKE ry | ||
Arbis | ||
Arffman | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Bildningsalliansen rf | ||
Business Finland | ||
Careeria Oy | ||
Daisy Ladies ry | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy | ||
Diakonissalaitoksen säätiö | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
EHJÄ ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Tutkimuslaitos ETLA | ||
Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten opettajien liitto EKKOL ry | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETMU ry | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta (Etno) | ||
Familia ry | ||
Forssan kaupunki | ||
Föreningen Luckan rf | ||
Hanken Svenska Handelshögskolan | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Iisalmen kaupunki | ||
International Organization for Migration IOM | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
IWWOF - International Working Women of Finland ry | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Joensuun kaupunki | ||
Joensuun seudun Monikulttuurisuusyhdistys Jomoni ry | ||
Joutsenon vastaanottokeskus | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto/Soveltavan kielentutkimuksen keskus | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kansalaisopistojen liitto KoL | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
KEHA-keskus | ||
Kela | ||
Kemin kaupunki | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Keski-Uudenmaan Sote Keusote | ||
Keskuskauppakamari | ||
KIDE-säätiö | ||
Kiinteistötyönantajat ry | ||
Kivenlahden perheryhmäkoti | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kotkan vastaanottokeskus | ||
Koulutuskeskus Salpaus | ||
Koulutuskuntayhtymä OSAO | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö Kulta ry | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Kuopion kaupunki | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lappia-koulutus Oy | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maaseudun Työnantajaliitto MTA ry | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Mariehamns stad | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Miessakit ry | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Monaliiku-Monikansallisten naisten hyvinvointi ja liikunta ry | ||
Moniheli ry Pääkaupunkiseudun monikulttuurijärjestöjen yhteistyöverkosto | ||
Monik ry | ||
Monika-Naiset liitto ry | ||
MTK | ||
Nuorisotutkimusseura ry | ||
Nurmijärven kunta | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetusalan ammattijärjestö OAJ | ||
Opetushallitus | ||
Opintokeskukset ry | ||
Oulun Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun vastaanottokeskus | ||
Oulun yliopisto | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Pakolaisnuorten tuki ry | ||
Palkansaajiien tutkimuslaitos | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Paremmin Yhdessä ry | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Pelastakaa lapset ry | ||
Pellervon taloustutkimus PTT ry | ||
Perheryhmäkoti Satakieli | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Porin kaupunki | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä | ||
R3 maahanmuuttajanuorten tuki ry | ||
Rakennusliitto ry | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Robert Huberin tien vastaanottokeskus | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Sataedu Oy | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan Monikulttuuriyhdistys ry | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu Oy | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Siirtolaisuusinstituutti | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Sisäministeriö | ||
Sondip – Varsinais-Suomen Monikulttuuristen yhdistysten liitto ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOS-lapsikylä | ||
Spring House Oy | ||
Startup Refugees | ||
Suomen Afgaanijärjestö ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen evankelisluterilainen kirkon kirkkohallitus | ||
Suomen Irakin Naisten Yhdistys ry INY ry | ||
Suomen Islamilainen Yhdyskunta Rabita | ||
Suomen Kansanopistoyhdistys | ||
Suomen Kasvupalveluiden tuottajat ry Kaspa | ||
Suomen kesäyliopistot ry | ||
Suomen kielen opettajat ry | ||
Suomen kielipalveluyritykset SKY ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen kurdiyhdistysten liitto ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Suomen Mielenterveys ry | ||
Suomen monikulttuurinen liikuntaliitto ry FIMU ry | ||
Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen Pakolaisapu ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Setlementtiliitto Ry | ||
Suomen somalialaisten liitto ry | ||
Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö (SVK) | ||
Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten liitto FARO | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suomussalmen kunta | ||
Svenska.fi | ||
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tilastokeskus | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Tuglas-seura ry | ||
Tukikeskus Hilma | ||
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys ETU ry | ||
Turun aikuiskoulutuskeskus | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Turun vastaanottokeskus | ||
Turun yliopisto | ||
Tuusulan kunta | ||
Työ- ja elinkeinohallinnon henkilöstöliitto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
USKOT-foorumi ry | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtakunnallinen työpajayhdistys ry | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vantaan aikuisopisto | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Väestöliitto ry | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Yhteiset Lapsemme ry | ||
Ylitornion kunta | ||
Ympäristöministeriö | ||
Yrkeshögskolan Arcada Ab |
Ämnesord
kotouttaminen
kotoutuminen
kotoutumispalvelut