Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi Genomikeskuksesta ja terveyteen liittyvän geneettisen analyysin suorittamisen edellytyksistä
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/24821/2021
Svarstiden gick ut: 3.12.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi Genomikeskuksesta ja terveyteen liittyvän geneettisen analyysin suorittamisen edellytyksistä. Myös muut kuin jakelussa mainitut tahot voivat antaa asiassa lausuntonsa.
Tausta
Sosiaali- ja terveysministeriö on aiemmin pyytänyt lausunnon tätä lakiehdotusta edeltäneistä genomikeskustyöryhmän arviomuistiosta sekä kahdesta luonnoksesta hallituksen esitykseksi. Näiden lausuntokierroksien aikana saadun lausuntopalautteen sekä muiden lainvalmistelun edetessä ilmenneiden seikkojen myötä on käynyt ilmeiseksi, että erityisesti kansalliseen genomitietorekisteriin liittyvät seikat vaativat vielä lisävalmistelua. Tästä johtuen genomitietoon liittyvä lainvalmistelu on perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun tekemällä päätöksellä päätetty vaiheistaa kahteen rinnakkain valmisteltavaan lakiesitykseen, joista tämä luonnos on ensimmäinen.
Aiempiin luonnoksiin hallituksen esitykseksi nähden nyt lausuttavana olevassa luonnoksessa ei ole genomitietorekisteriä koskevaa sääntelyä, vaan tämä sääntelyehdotus sisältyy jälkimmäiseen lakiesitykseen. Tästä esityksestä tullaan järjestämään lausuntokierros vastaavalla tavalla myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.
Aiempiin luonnoksiin hallituksen esitykseksi nähden nyt lausuttavana olevassa luonnoksessa ei ole genomitietorekisteriä koskevaa sääntelyä, vaan tämä sääntelyehdotus sisältyy jälkimmäiseen lakiesitykseen. Tästä esityksestä tullaan järjestämään lausuntokierros vastaavalla tavalla myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.
Tavoitteet
Ehdotetun lain tarkoituksena on tukea genomitiedon vastuullista, yhdenvertaista ja tietoturvallista käyttöä ihmisten terveyden hyväksi. Ehdotetussa laissa säädettäisiin Genomikeskuksesta ja sen tehtävistä. Genomikeskus olisi hallinnollisesti osa Terveyden ja hyvinvoinnin laitosta, mutta toimisi siitä itsenäisenä kansallisena asiantuntijaviranomaisena terveyteen liittyviä geneettisiä analyysejä ja genomitiedon käsittelyä koskevissa asioissa. Ehdotettu laki sisältäisi myös säännökset terveyteen liittyvän geneettisen analyysin suorittamisen edellytyksistä.
Vaiheistamisen myötä Genomikeskukseen asiantuntijaviranomaisena liittyvän merkittävän sääntelyn antaminen sekä Genomikeskuksen perustaminen eivät kohtuuttomasti viivästy genomitietorekisteriin liittyvien seikkojen jatkovalmistelutarpeesta johtuen. Lisäksi genomitietorekisterin valmistelun kannalta on katsottu suotavaksi perustaa ensin varsinainen Genomikeskus, jotta valmiudet genomitietorekisterin perustamiseen ovat vahvemmat, kun Genomikeskus voi itse osallistua tähän valmistelutyöhön. Genomikeskuksen tarve kansallisena asiantuntijaviranomaisena on lainvalmistelun yhteydessä tehtyjen selvitysten perusteella ilmeinen.
Terveyteen liittyvän geneettisen analyysin suorittamisen edellytyksenä olisi ehdotuksen mukaan tietoon perustuva suostumus, johon keskeisesti liittyy myös perinnöllisyysneuvonta. Alaikäisten ja alentuneesti itsemääräämiskykyisten henkilöiden suostumuksen osalta annettaisiin tarkemmat säännökset.
Vaiheistamisen myötä Genomikeskukseen asiantuntijaviranomaisena liittyvän merkittävän sääntelyn antaminen sekä Genomikeskuksen perustaminen eivät kohtuuttomasti viivästy genomitietorekisteriin liittyvien seikkojen jatkovalmistelutarpeesta johtuen. Lisäksi genomitietorekisterin valmistelun kannalta on katsottu suotavaksi perustaa ensin varsinainen Genomikeskus, jotta valmiudet genomitietorekisterin perustamiseen ovat vahvemmat, kun Genomikeskus voi itse osallistua tähän valmistelutyöhön. Genomikeskuksen tarve kansallisena asiantuntijaviranomaisena on lainvalmistelun yhteydessä tehtyjen selvitysten perusteella ilmeinen.
Terveyteen liittyvän geneettisen analyysin suorittamisen edellytyksenä olisi ehdotuksen mukaan tietoon perustuva suostumus, johon keskeisesti liittyy myös perinnöllisyysneuvonta. Alaikäisten ja alentuneesti itsemääräämiskykyisten henkilöiden suostumuksen osalta annettaisiin tarkemmat säännökset.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausuntoaikaa on jatkettu 3.12.2021 saakka.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausuntopyyntöön pyydetään vastaamaan ensisijaisesti sähköisessä lausuntopalvelussa osoitteessa lausuntopalvelu.fi. Lausunnon voi antaa suomeksi tai ruotsiksi.
Lausuntoja voi lähettää myös osoitteeseen [email protected]. Saatteeseen pyydetään laittamaan diaarinumero VN/24821/2021 ja säädösvalmisteluhankkeen tunniste STM071:00/2018.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne ovat nähtävissä lausuntopalvelu.fi –sivustolla sekä hankerekisterissä. Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön internetsivuilla osoitteessa https://stm.fi/lausuntopyynnot.
Lausuntoja voi lähettää myös osoitteeseen [email protected]. Saatteeseen pyydetään laittamaan diaarinumero VN/24821/2021 ja säädösvalmisteluhankkeen tunniste STM071:00/2018.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne ovat nähtävissä lausuntopalvelu.fi –sivustolla sekä hankerekisterissä. Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön internetsivuilla osoitteessa https://stm.fi/lausuntopyynnot.
Valmistelijat
Lakimies Sini Tervo, [email protected], puh. 029 516 3529
Teknisten seikkojen osalta hallinnollinen avustaja Eeva Kostia, [email protected], puh. 029 516 3384
Teknisten seikkojen osalta hallinnollinen avustaja Eeva Kostia, [email protected], puh. 029 516 3384
Jakelu:
Aalto yliopisto | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
AKAVA | ||
Arene | ||
Biokeskus Suomi | ||
Biopankkien osuuskunta Suomi - FINBB | ||
Biotekniikan neuvottelukunta | ||
Business Finland | ||
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Etelä-Karjalan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETLA | ||
Geenitekniikan lautakunta | ||
Hammaslääkärliitto | ||
Harso ry | ||
Harvinaiset verkosto | ||
Healthtech Finland | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Helsingin yliopisto | ||
Itä-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kainuun sairaanhoitopiiri | ||
Kansaneläkelaitos KELA | ||
Kehitysvammaliitto | ||
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson sairaanhoitopiiri | ||
Kynnys ry | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin yliopisto | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Lääketieteellisen fysiikan ja tekniikan yhdistys (LFTY) | ||
Lääkäriliitto | ||
Oikeuskansleri | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun yliopisto | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Päijät-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Rinnakkaislääketeollisuus ry | ||
Sailab – MedTech Finland ry | ||
Satakunnan sairaanhoitopiiri | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry | ||
Suomalainen lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen bioteollisuus ry FIB | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Laboratorioalan Liitto ry | ||
Suomen Lääketieteellisen genetiikan yhdistys SLGY | ||
Suomen Lääkintäoikeuden ja –etiikan Seura | ||
Suomen molekyylilääketieteen instituutti FIMM | ||
Suomen Perinnöllisyyslääkäriyhdistys ry | ||
Suomen Potilasliitto | ||
SuPer ry | ||
Syöpäjärjestöt | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tehy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvosto | ||
Terveystoimittajat ry | ||
Tieteentekijöiden liitto | ||
Tietolupaviranomainen Findata | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Turun yliopisto | ||
Tutkimuseettinen neuvottelukunta TENK | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Vaasan sairaanhoitopiiri | ||
Valtakunnallinen lääketieteellinen tutkimuseettinen toimikunta TUKIJA | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
VATT | ||
Viestintävirasto | ||
Ålands hälsö- och sjukvård |