Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi kyberturvallisuuslain muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/2104/2025-LVM-1
Svarstiden går ut: 10.2.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Kommunikationsministeriet har berett bifogade utkast till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av cybersäkerhetslagen. Genom propositionen kompletteras det nationella genomförandet av CER- och NIS 2-direktiven i fråga om de skyldigheter som gäller cybersäkerhet som tillämpas på kritiska aktörer. Kommunikationsministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till proposition. Detta är en maskinöversättning.
Bakgrund
Beredningen av propositionen har letts av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2557 om kritiska entiteters motståndskraft och om upphävande av rådets direktiv 2008/114/EG, nedan CER-direktivet, och Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2555 om åtgärder för en hög gemensam cybersäkerhetsnivå i hela unionen, om ändring av förordning (EU) nr 910/2014 och direktiv (EU) 2018/1972 och om upphävande av direktiv (EU) 2016/1148 (NIS 2-direktivet), nedan NIS 2 -direktivet.
I riksdagen behandlas regeringens proposition RP 57/2024 rd om det nationella genomförandet av NIS2-direktivet. I riksdagen behandlas regeringens proposition RP 205/2024 rd om det nationella genomförandet av CER-direktivet. NIS2-direktivet förutsätter att de aktörer som med stöd av CER-direktivet utses till kritiska aktörer oberoende av deras storlek omfattas av de skyldigheter i fråga om cybersäkerhet som anges i NIS2-direktivet. Genom propositionen kompletteras det nationella genomförandet av CER- och NIS2-direktiven i fråga om tillämpningen av skyldigheterna enligt NIS2-direktivet på aktörer som definieras som kritiska i enlighet med CER-direktivet.
I riksdagen behandlas regeringens proposition RP 57/2024 rd om det nationella genomförandet av NIS2-direktivet. I riksdagen behandlas regeringens proposition RP 205/2024 rd om det nationella genomförandet av CER-direktivet. NIS2-direktivet förutsätter att de aktörer som med stöd av CER-direktivet utses till kritiska aktörer oberoende av deras storlek omfattas av de skyldigheter i fråga om cybersäkerhet som anges i NIS2-direktivet. Genom propositionen kompletteras det nationella genomförandet av CER- och NIS2-direktiven i fråga om tillämpningen av skyldigheterna enligt NIS2-direktivet på aktörer som definieras som kritiska i enlighet med CER-direktivet.
Målsättningar
Genom propositionen utsträcks tillämpningsområdet för den föreslagna cybersäkerhetslagen till att gälla sådana sammanslutningar som med stöd av den föreslagna lagen om skyddande av samhällets kritiska infrastruktur definieras som kritiska med tanke på samhällets funktion. En sammanslutning som konstaterats vara kritisk omfattas av cybersäkerhetslagens skyldigheter som en central aktör. Således gäller skyldigheterna enligt cybersäkerhetslagen en aktör som har utsetts till kritisk aktör också om sammanslutningen inte annars omfattas av tillämpningsområdet för skyldigheterna enligt cybersäkerhetslagen. Förslagen motsvarar miniminivån på det som NIS2-direktivet och CER-direktivet förutsätter i fråga om nivån på de skyldigheter som gäller cybersäkerheten och övervakningen av dem för kritiska aktörer.
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande senast den 10 februari 2025.
Remisstiden är kortare än vanligt på grund av att genomförandet av NIS 2- och CER-direktiven är brådskande. De föreslagna författningsändringarna har till centrala delar varit på remiss i utkastet till regeringens proposition om genomförande av NIS 2-direktivet. (begäran om utlåtande VN/18157/2023, material i utlåtandetjänsten:www.lausuntopalvelu.fi).
Remisstiden är kortare än vanligt på grund av att genomförandet av NIS 2- och CER-direktiven är brådskande. De föreslagna författningsändringarna har till centrala delar varit på remiss i utkastet till regeringens proposition om genomförande av NIS 2-direktivet. (begäran om utlåtande VN/18157/2023, material i utlåtandetjänsten:www.lausuntopalvelu.fi).
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den offentliga begäran om utlåtande i tjänsten. För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användning av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected]. Alla utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats.
Ministerierna kan sända utlåtandet i dokumentsystemet VAHVA under ärendenummer VN/2104/2025. Övriga remissinstanser kan lämna utlåtande genom att sända det till kommunikationsministeriets registratorskontor: [email protected]. Vi ber er lämna ert utlåtande i första hand genom att besvara den offentliga begäran om utlåtande i tjänsten.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användning av tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected]. Alla utlåtandena är offentliga och publiceras i utlåtandetjänsten och på projektets webbplats.
Ministerierna kan sända utlåtandet i dokumentsystemet VAHVA under ärendenummer VN/2104/2025. Övriga remissinstanser kan lämna utlåtande genom att sända det till kommunikationsministeriets registratorskontor: [email protected]. Vi ber er lämna ert utlåtande i första hand genom att besvara den offentliga begäran om utlåtande i tjänsten.
Beredare
Ytterligare information om begäran om utlåtande ges av regeringssekreterare Veikko Vauhkonen,
+358 295 34 2168, [email protected]
+358 295 34 2168, [email protected]
Sändlista:
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
FiCom ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnair Oyj | ||
FISC – Kyberala ry | ||
HSL | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kuntaliitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Logistiikkayritysten Liitto Ry | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lääke- ja terveyshuolto ry | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustus- ja ilmailuteollisuus PIA Ry | ||
Puolustusministeriö | ||
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy | ||
Ruokavirasto | ||
SAK ry | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Paikallisliikenneliitto ry | ||
Suomen Satamat ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Säteilyturvakeskus STUK | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
VR | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
kyberturvallisuus