Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Vesilain tarkistaminen; työryhmän mietintö
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/335/2019
Svarstiden gick ut: 31.5.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Hanke on osa toimenpidekokonaisuutta, joiden tarkoituksena on elvyttää kansallisia vaelluskalakantoja. Toimet liittyvät laajempaan hallitusohjelman tavoitteeseen pysäyttää luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen.
Projektet ingår i en helhet av åtgärder som syftar till att återetablera de nationella bestånden av vandringsfisk. Åtgärderna har samband med det övergripande målet i regeringsprogrammet att stoppa förlusten av biologisk mångfald.
Projektet ingår i en helhet av åtgärder som syftar till att återetablera de nationella bestånden av vandringsfisk. Åtgärderna har samband med det övergripande målet i regeringsprogrammet att stoppa förlusten av biologisk mångfald.
Bakgrund
Nykyinen vesilaki sisältää säännökset vesitalouslupaan sisältyvän kalatalousvelvoitteen ja kalatalousmaksun sekä lupamääräysten muuttamisesta. Vesilain edellytykset, joiden nojalla lainvoiman saaneen vesitalousluvan määräyksiin voidaan jälkikäteen puuttua, ovat kuitenkin tiukat. Voimassaolevaa lainsäädäntöä on pidetty epätyydyttävänä erityisesti nollavelvoitelaitosten osalta, joihin kohdistuvien hankkeiden edistäminen on käytännössä osoittautunut hankalaksi ilman luvanhaltijan myötävaikutusta.
I den gällande vattenlagen finns bestämmelser om ändring av fiskevårdsskyldighet och fiskerihushållningsavgift och av villkoren i ett tillstånd för vattenhushållningsprojekt. De förutsättningar som anges för ändring i efterhand av villkoren i ett tillstånd som vunnit laga kraft är emellertid stränga. Den gällande lagstiftningen har ansetts vara otillfredsställande särskilt i fråga om inrättningar som inte varit underkastade skyldigheter. Det har i praktiken visat sig vara svårt att främja projekt som omfattar sådana inrättningar utan tillståndshavarens medverkan.
I den gällande vattenlagen finns bestämmelser om ändring av fiskevårdsskyldighet och fiskerihushållningsavgift och av villkoren i ett tillstånd för vattenhushållningsprojekt. De förutsättningar som anges för ändring i efterhand av villkoren i ett tillstånd som vunnit laga kraft är emellertid stränga. Den gällande lagstiftningen har ansetts vara otillfredsställande särskilt i fråga om inrättningar som inte varit underkastade skyldigheter. Det har i praktiken visat sig vara svårt att främja projekt som omfattar sådana inrättningar utan tillståndshavarens medverkan.
Målsättningar
Tavoitteena on tarkistaa vesilakia siten, että kalatalousvelvoite tai kalatalousmaksu voitaisiin jatkossa nykyistä helpommin liittää lainvoiman saaneeseen vesivoimalaitoksen lupaan, johon sellaista ei entuudestaan sisälly.
Målet är att se över vattenlagen så att det blir lättare att foga en fiskevårdsskyldighet eller en skyldighet att betala fiskerihushållningsavgift till sådana lagakraftvunna tillstånd för vattenkraftverk där en sådan skyldighet inte ingår sedan tidigare.
Linkit
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään keskiviikkona 31.5.2023.
Vi ber er sända utlåtandet till justitieministeriet senast onsdagen 31.5.2023.
Vi ber er sända utlåtandet till justitieministeriet senast onsdagen 31.5.2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta mietinnöstä. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huom.! Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Justitieministeriet ber om ert utlåtande om betänkandet. Utlåtandet ges genom att man besvarar en begäran om utlåtande som publicerats i lausuntopalvelu.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post. För att underlätta behandlingen av svaren önskar justitieministeriet att utlåtandet delas in enligt de mellanrubriker som anges i denna begäran om utlåtande.
För att kunna ge ett utlåtande ska svaranden registrera sig och logga in i lausuntopalvelu.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på lausuntopalvelu.fi: s webbplats Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen lausunto.om (a)om. fi.
Obs! Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i lausuntopalvelu.fi
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huom.! Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Justitieministeriet ber om ert utlåtande om betänkandet. Utlåtandet ges genom att man besvarar en begäran om utlåtande som publicerats i lausuntopalvelu.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post. För att underlätta behandlingen av svaren önskar justitieministeriet att utlåtandet delas in enligt de mellanrubriker som anges i denna begäran om utlåtande.
För att kunna ge ett utlåtande ska svaranden registrera sig och logga in i lausuntopalvelu.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på lausuntopalvelu.fi: s webbplats Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen lausunto.om (a)om. fi.
Obs! Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i lausuntopalvelu.fi
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa lainsäädäntöneuvos Jari Salila, puh. 02951 50584, sähköposti etunimi.sukunimi(at)om.fi.
Mer information ger lagstiftningsråd Jari Salila, tfn. 02951 50584 eller e-post [email protected].
Mer information ger lagstiftningsråd Jari Salila, tfn. 02951 50584 eller e-post [email protected].
Sändlista:
Aalto-yliopisto/Insinööritieteiden korkeakoulu/Rakennetun ympäristön laitos | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin yliopisto/oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto/Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta/Oikeustieteiden laitos | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kalatalouden keskusliitto | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin yliopisto/oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusjärjestö MTK r.y. | ||
Metsähallitus | ||
Museovirasto | ||
Natur och Miljö r.f. | ||
Paikallisvoima | ||
Pienvesivoimayhdistys ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattikalastajaliitto ry | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kalankasvattajaliitto ry | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen Suurpadot ry | ||
Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö Ry | ||
Suomen vesiyhdistys r.y. | ||
Suomen WWF | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund r.f. | ||
Turun yliopisto/oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaelluskala ry | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Vesiensuojeluyhdistysten liitto | ||
Vesilaitosyhdistys | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |