Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Yksityishenkilöitä koskevan valtionavustustoiminnan kehittäminen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/32066/2021
Svarstiden gick ut: 13.1.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Sektionen för utveckling av statsunderstödspraxis i fråga om privatpersoner som ansöker om statsunderstöd är verksam i anslutning till projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten. Sektionen har som mål att utreda vilka statsunderstöd enligt prövning som kan beviljas privatpersoner och praxis i anslutning till dessa. Sektionen har till uppgift att utarbeta en övergripande kartläggning av statsunderstöden i syfte att förtydliga frågan. Sektionen utreder också datalager och register samt särskilda frågor som gäller behandlingen av personuppgifter med tanke på digitaliseringen av statsunderstödsprocessen.
Sektionen har berett en utredning där utvecklandet av statsunderstödsverksamheten i fråga om privatpersoner behandlas. I utredningen beskrivs sex utvecklingsförslag:
1. begrepp,
Sektionen har berett en utredning där utvecklandet av statsunderstödsverksamheten i fråga om privatpersoner behandlas. I utredningen beskrivs sex utvecklingsförslag:
1. begrepp,
2. planering och utvärdering,
3. ärendehantering och kundupplevelse,
4. resultat och effekter,
5. transparens och klarhet samt,
6. samanvändning av information.
Utredningen och utvecklingsförslagen baserar sig på en analys som utförts av sektionen. Vid informationssökningen har man använt olika informationskällor och metoder för insamling av material, såsom intervjuer, enkäter och workshoppar.
Finansministeriet begär utlåtanden om utredningen. Dessa beaktas när utredningen färdigställs. Avsikten är att utredningen publiceras i finansministeriets publikationsserie och i statsrådets gemensamma publikationsarkiv i februari 2023
Utredningen och utvecklingsförslagen baserar sig på en analys som utförts av sektionen. Vid informationssökningen har man använt olika informationskällor och metoder för insamling av material, såsom intervjuer, enkäter och workshoppar.
Finansministeriet begär utlåtanden om utredningen. Dessa beaktas när utredningen färdigställs. Avsikten är att utredningen publiceras i finansministeriets publikationsserie och i statsrådets gemensamma publikationsarkiv i februari 2023
Bakgrund
Statsunderstödsverksamheten utvecklas och digitaliseras genom finansministeriets femåriga projekt som syftar till att öka statsunderstödsverksamhetens genomslag, transparens, effektivitet och enhetlighet. Målen uppnås genom att digitalisera statsunderstödsprocessen och genom att utveckla statsunderstödsverksamheten enligt en gemensam verksamhetsmodell. Man inrättar ett datalager för statsunderstödsverksamheten och statsbidragsmyndigheterna tar i bruk de digitala tjänster som ingår i den.
Statsunderstödsverksamheten utvecklas ur användarperspektiv. Sektionerna inom statsunderstödsprojektet utreder statsunderstöden och praxis i anslutning till dem skilt för varje ansökargrupp. Den utredning som gjorts av sektionen för utveckling av statsunderstödspraxis i fråga om privatpersoner som söker om statsunderstöd gäller statsunderstöd som beviljas privatpersoner, såsom stipendier och projektunderstöd, och praxis i anslutning till dessa, såsom till exempel utlysningar av stöd, ansökning om statsunderstöd, beslut om statsunderstöd och standardvillkor. Någon motsvarande omfattande utredning har aldrig gjorts tidigare, och utredningen skapar en efterlängtad helhetsbild av frågan för statsbidragsmyndigheterna och för projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten.
I finansministeriets publikationsserie har man hittills publicerat följande rapporter om olika grupper av sökande:
Statsunderstödsverksamheten utvecklas ur användarperspektiv. Sektionerna inom statsunderstödsprojektet utreder statsunderstöden och praxis i anslutning till dem skilt för varje ansökargrupp. Den utredning som gjorts av sektionen för utveckling av statsunderstödspraxis i fråga om privatpersoner som söker om statsunderstöd gäller statsunderstöd som beviljas privatpersoner, såsom stipendier och projektunderstöd, och praxis i anslutning till dessa, såsom till exempel utlysningar av stöd, ansökning om statsunderstöd, beslut om statsunderstöd och standardvillkor. Någon motsvarande omfattande utredning har aldrig gjorts tidigare, och utredningen skapar en efterlängtad helhetsbild av frågan för statsbidragsmyndigheterna och för projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten.
I finansministeriets publikationsserie har man hittills publicerat följande rapporter om olika grupper av sökande:
- Statsunderstödsförfaranden vid understöd till organisationer. Förslag för att utveckla och förenhetliga förfarandena. Finansministeriets publikationer 2021:27
- Utveckling av kommunernas praxis i fråga om statsunderstöd. Slutrapport. Finansministeriets publikationer 2022:48
Målsättningar
Sektionen har som mål att förtydliga helheten av statsunderstöd som beviljas privatpersoner och hushåll och praxis i anslutning till dem. Med privatperson avses i detta sammanhang en fysisk person eller en enskild näringsidkare som beviljas statsunderstöd av statsbidragsmyndigheterna. En privatperson kan vara en del av en arbetsgrupp, han eller hon kan vara ägare eller höra till ett delägarlag på grund av sitt ägande, och på basis av detta kan han eller hon ansöka om och få statsunderstöd. Statsunderstöd som beviljas privatpersoner kan ansökas av och beviljas till exempel konstnärer, idrottare, forskare och jordbrukare. Energiunderstöden är ett exempel på statsunderstöd som beviljas hushåll.
Sektionen för enskilda sökande fick sex uppdrag för att uppnå målen. Sektionen för enskilda sökande
1. gör en övergripande kartläggning av statsunderstöd som beviljas privatpersoner och hushåll.
2. deltar i smidig och användarorienterad utveckling av den gemensamma verksamhetsmodellen för statsunderstödsverksamheten och de e-tjänster som stöder modellen. Tar fram förslag till lösningar i synnerhet när det gäller statsbidrag till privatpersoner och hushåll.
3. utreder hurdana grunduppgifter om privatpersoner och hushåll som kan produceras automatiskt för behandlingen av statsunderstöd och hur statsbidragsmyndigheterna borde beakta basuppgifterna i sin statsunderstödsverksamhet.
4. utreder möjligheterna att förenhetliga praxis i anslutning till statsunderstöd som beviljas privatpersoner och hushåll. Sektionen för enskilda sökande utarbetar ett förslag till harmonisering av statsunderstödspraxis.
5. utarbetar ett förslag till hur personuppgifter ska behandlas så enhetligt som möjligt i datalagret för statsunderstödsverksamheten och i anknytande tjänster. Praxis baserar sig på dataskyddslagstiftningen och på författningsändringar som gäller statsunderstödslagen och lagen om statskontoret (RP 88/2022 rd). I praktiken beaktas bl.a. informationen till de registrerade och tillgodoseendet av deras rättigheter.
6. tar fram ett förslag till hur den gemensamma verksamhetsmodellen för statsunderstödsverksamheten ska tillämpas på understödet av privatpersoner och hushåll som helhet.
Sektionen för enskilda sökande fick sex uppdrag för att uppnå målen. Sektionen för enskilda sökande
1. gör en övergripande kartläggning av statsunderstöd som beviljas privatpersoner och hushåll.
2. deltar i smidig och användarorienterad utveckling av den gemensamma verksamhetsmodellen för statsunderstödsverksamheten och de e-tjänster som stöder modellen. Tar fram förslag till lösningar i synnerhet när det gäller statsbidrag till privatpersoner och hushåll.
3. utreder hurdana grunduppgifter om privatpersoner och hushåll som kan produceras automatiskt för behandlingen av statsunderstöd och hur statsbidragsmyndigheterna borde beakta basuppgifterna i sin statsunderstödsverksamhet.
4. utreder möjligheterna att förenhetliga praxis i anslutning till statsunderstöd som beviljas privatpersoner och hushåll. Sektionen för enskilda sökande utarbetar ett förslag till harmonisering av statsunderstödspraxis.
5. utarbetar ett förslag till hur personuppgifter ska behandlas så enhetligt som möjligt i datalagret för statsunderstödsverksamheten och i anknytande tjänster. Praxis baserar sig på dataskyddslagstiftningen och på författningsändringar som gäller statsunderstödslagen och lagen om statskontoret (RP 88/2022 rd). I praktiken beaktas bl.a. informationen till de registrerade och tillgodoseendet av deras rättigheter.
6. tar fram ett förslag till hur den gemensamma verksamhetsmodellen för statsunderstödsverksamheten ska tillämpas på understödet av privatpersoner och hushåll som helhet.
Länkar:
https://vm.fi/valtionavustustoiminnan-kehittaminen - Valtionavustustoiminnan kehittäminen
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM175:00/2021 - Henkilöhakijoiden valtionavustuskäytäntöjen kehittämisjaosto
https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/muut-palvelut/valtionavustuspalvelut/ - Valtionavustustoiminnan digitaaliset palvelut
Bilagor:
Yksityishenkilöille myönnettävät valtionavustukset ja niihin liittyvät käytännöt (raportin luonnos).pdf - Yksityishenkilöille myönnettävät valtionavustukset ja niihin liittyvät käytännöt (raportin luonnos)
Tidtabell
Begäran om utlåtande publicerades fredagen den 9 december 2022. Vi ber er lämna in ert utlåtande senast fredagen den 13 januari 2023. Remisstiden är fem veckor.
Svarsanvisningar för mottagare
Finansministeriet ber om utlåtanden om utredningen och i synnerhet om dess tre teman. Remissinstansen kan också ge allmän respons på utvecklandet av statsunderstödsverksamheten.
Utlåtanden kan lämnas antingen av sammanslutningar eller av enskilda personer. Utöver sökande, mottagare och beviljare av statsunderstöd kan utlåtanden dessutom lämnas till exempel av organisationer eller andra intresserade. Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande, inkl. frågor, som publicerats i webbtjänsten utlåtande.fi. Man behöver inte besvara varje fråga, utan den som lämnar utlåtandet bedömer själv vilka frågor man vill fokusera på. Utlåtandet kan lämnas på finska eller på svenska.
Användning av utlåtandetjänsten förutsätter registrering och inloggning. Bruksanvisningarna för utlåtandetjänsten har publicerats under fliken Anvisningar för utlåtandetjänsten.
Begäran om utlåtande skickas till de organisationer som nämns i sändlistan. Begäran om utlåtande kan vidarebefordras fritt. Utlåtandena är offentliga och publiceras utöver utlåtandetjänsten på webbsidan för sektionens beredningsarbete, där även sektionens mötesprotokoll kan läsas.
Utlåtanden kan lämnas antingen av sammanslutningar eller av enskilda personer. Utöver sökande, mottagare och beviljare av statsunderstöd kan utlåtanden dessutom lämnas till exempel av organisationer eller andra intresserade. Vi ber er lämna ert utlåtande genom att svara på den begäran om utlåtande, inkl. frågor, som publicerats i webbtjänsten utlåtande.fi. Man behöver inte besvara varje fråga, utan den som lämnar utlåtandet bedömer själv vilka frågor man vill fokusera på. Utlåtandet kan lämnas på finska eller på svenska.
Användning av utlåtandetjänsten förutsätter registrering och inloggning. Bruksanvisningarna för utlåtandetjänsten har publicerats under fliken Anvisningar för utlåtandetjänsten.
Begäran om utlåtande skickas till de organisationer som nämns i sändlistan. Begäran om utlåtande kan vidarebefordras fritt. Utlåtandena är offentliga och publiceras utöver utlåtandetjänsten på webbsidan för sektionens beredningsarbete, där även sektionens mötesprotokoll kan läsas.
Beredare
Ytterligare information
Mikko Lehtonen, specialsakkunnig
finansministeriet
tfn 0295 160 197
mikko.lehtonen(at)gov.fi
Sammansättningen av den sektion som berett utredningen
Katri Santtila, kulturråd, undervisnings- och kulturministeriet, sektionens ordförande
Ulla Suomela, specialsakkunnig, finansministeriet, sektionens vice ordförande
Tuija Laukkanen, specialsakkunnig, jord- och skogsbruksministeriet
Satu Lindberg, specialsakkunnig, Statskontoret
Matti Ranta, specialsakkunnig, Utbildningsstyrelsen
Leena Rantala, specialsakkunnig, finansministeriet
Antti Seppänen, utvecklingschef, Statskontoret
Pauliina Smolander, betalningsdirektör, Närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter
Henri Terho, chef för stöd till konsten, Centret för konstfrämjande
Riikka Koivusalo, enhetschef, Utbildningsstyrelsen
Nelli Sahlman, planerare, Centret för konstfrämjande
Mikko Lehtonen, specialsakkunnig
finansministeriet
tfn 0295 160 197
mikko.lehtonen(at)gov.fi
Sammansättningen av den sektion som berett utredningen
Katri Santtila, kulturråd, undervisnings- och kulturministeriet, sektionens ordförande
Ulla Suomela, specialsakkunnig, finansministeriet, sektionens vice ordförande
Tuija Laukkanen, specialsakkunnig, jord- och skogsbruksministeriet
Satu Lindberg, specialsakkunnig, Statskontoret
Matti Ranta, specialsakkunnig, Utbildningsstyrelsen
Leena Rantala, specialsakkunnig, finansministeriet
Antti Seppänen, utvecklingschef, Statskontoret
Pauliina Smolander, betalningsdirektör, Närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter
Henri Terho, chef för stöd till konsten, Centret för konstfrämjande
Riikka Koivusalo, enhetschef, Utbildningsstyrelsen
Nelli Sahlman, planerare, Centret för konstfrämjande
Sändlista:
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
EUSA-rahastot | ||
Forum Artis | ||
Globe Art Point | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | ||
Kansallisarkisto | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Museovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Palosuojelurahasto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan liitto | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen elokuvasäätiö | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen riistakeskus | ||
Taidemaalariliitto | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Väylävirasto | ||
Yleisurheilijat ry | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
valtionavustus
Valtionavut
Apurahat
valtionapuviranomaiset