Ge utlåtande
Luonnokset: Hallituksen esitys eduskunnalle eräiden vihreän siirtymän hankkeiden väliaikaisesta etusijamenettelystä aluehallintovirastojen lupakäsittelyssä vuosina 2023—2025 ja hallintotuomioistuimissa vuosina 2023-2027 ja asetus selvityksen sisällöstä
Svarstiden gick ut: 7.6.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle eräiden vihreän siirtymän hankkeiden väliaikaisesta etusijamenettelystä aluehallintovirastojen lupakäsittelyssä vuosina 2023—2025 ja hallintotuomioistuimissa vuosina 2023-2027. Lisäksi lausuntoanne pyydetään myös luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi ja sen perustelumuistiosta.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ympäristönsuojelu- ja vesiasioiden käsittelystä aluehallintovirastossa annettua lakia (989/2009)väliaikaisesti niin, että eräille vihreää siirtymää tukevia investointeja koskeville ympäristönsuojelulain (527/2014) ja vesilain (587/2011) mukaisille lupahakemuksille säädettäisiin väliaikainen menettelyllinen etusija vuosiksi 2023—2025. Vesilakiin ja ympäristönsuojelulakiin lisättäisiin väliaikaisesti säännökset siitä, että näitä hankkeita koskevia valitusasioita käsiteltäisiin hallintotuomioistuimissa kiireellisinä vuosina 2023—2027.
Myös maankäyttö- ja rakennuslakiin (132/1999) lisättäisiin väliaikainen säännös uusiutuvan energiantuotannon kannalta merkittäväksi katsottavaa asemakaavaa koskevan valituksen ja tuulivoimarakentamista ohjaavaa yleiskaavaa koskevan valituksen käsittelystä kiireellisenä vuosina 2023—2027.
Tarkempia tietoja esitysluonnoksen sisällöstä
Esityksen keskeinen tavoite on vihreän siirtymän ja sen eräiden investointien edistäminen nopeuttamalla niitä koskevien lupahakemusten ja valitusten käsittelyä aluehallintovirastoissa ja hallintotuomioistuimissa. Vihreällä siirtymällä tarkoitetaan siirtymää kohti ekologisesti kestävää taloutta ja kasvua, joka ei perustu luonnonvarojen ylikulutukseen vaan nojaa vähähiilisiin sekä kiertotaloutta ja luonnon monimuotoisuutta edistäviin ratkaisuihin. Esityksen mukaisella menettelyllisellä etusijalla luotaisiin kannustimia ei merkittävää haittaa –periaatteen huomioon ottavien vihreän siirtymän investointien toteuttamiseen.
Ympäristönsuojelu- ja vesiasioiden käsittelystä aluehallintovirastoissa annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännökset tiettyjen ympäristönsuojelulain ja vesilain mukaisten lupahakemusten käsittelyjärjestyksestä. Ehdotuksen mukaan tiettyihin lupahakemuksiin sovellettaisiin etusijaa suhteessa muihin hakemuksiin. Etusijan edellytyksenä on, että hanke kuuluu pykälän luetteloon ja toiminnassa otetaan huomioon ei merkittävää haittaa -periaate. Hakija voi pyytää menettelyllistä etusijaa ja esittää samalla selvityksen siitä, että toiminnassa otetaan huomioon ei merkittävää haittaa -periaate. Selvitystä koskevat tarkemmat säännökset sisältyisivät valtioneuvoston asetukseen.
Eräiden valitusten käsittelemisestä hallintotuomioistuimissa kiireellisenä ehdotetaan säädettävän erityislaeissa. Vesilakia ja ympäristönsuojelulakia muutettaisiin väliaikaisesti siten, että niihin lisättäisiin uusi pykälä eräiden valitusasioiden käsittelystä kiireellisenä. Pykälässä viitattaisiin ympäristönsuojelu- ja vesiasioiden käsittelystä aluehallintovirastossa annetun lain ehdotettuun 2 a §:ään, jonka nojalla etusijamenettelyssä käsiteltyihin lupahakemuksiin annettuihin päätöksiin kohdistuvat valitukset käsiteltäisiin myös muutoksenhaussa kiireellisenä.
Myös maankäyttö- ja rakennuslakiin lisättäisiin uusi väliaikaisesti voimassa oleva pykälä, jossa säädettäisiin uusiutuvan energiantuotannon kannalta merkittäväksi katsottavaa asemakaavaa koskevan valituksen ja lain 77 a §:ssä tarkoitettua tuulivoimarakentamista ohjaavaa yleiskaavaa koskevan valituksen käsittelystä kiireellisenä hallintotuomioistuimessa.
Resurssit turvataan
Ehdotettujen säännösten toteutumisen tueksi aluehallintovirastoille ja hallintotuomioistuimille ehdotetaan lisävoimavaroja.
Voimaantulo
Tarkoitus on, että lakimuutokset tulevat voimaan 1.1.2023. Valmistautumismäärärahalla ja tulosohjauksen kautta varmistetaan jo vuoden 2022 aikana, että lakiehdotuksen toimeenpano käynnistyisi mahdollisimman nopeasti.
Bakgrund
Hallituksen kehysneuvotteluista julkaistiin 5.4.2022 julkisen talouden suunnitelma vuosille 2023–2026. Suunnitelma sisälsi linjauksia tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan edistämiseksi ja tulevaisuuden kestävän kasvun vahvistamiseksi. Julkisen talouden suunnitelmaan sisältyy pöytäkirjamerkintä vihreästä siirtymästä ja investointien vauhdittamisesta – omavaraisuuden vahvistamisesta ja huoltovarmuuden varmistamisesta tilapäisin toimenpitein. Esitykseen sisältyvä muutosehdotus ympäristönsuojelu- ja vesiasioiden käsittelystä aluehallintovirastossa annettuun lakiin toteuttaa seuraavaa kirjausta: Vihreän siirtymän investointeja vauhditetaan valmistelemalla niitä koskevien investointien määräaikainen etusija lupakäsittelyssä. Voimavaroja lisätään lupa- ja muihin hallinnollisiin menettelyihin, hallintotuomioistuimille ja digitalisaatioon. Pöytäkirjan liitteessä kirjausta on tarkennettu.
Målsättningar
Taustalla on tarve nopeuttaa irtautumista fossiilisesta energiasta sekä tukea uuden teknologian käyttöönottoa ja energiaomavaraisuuden kasvattaminen suhteessa tuontiin perustuvaan energiaan.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=YM019:00/2022 - Linkki hankeikkunaan
Liitteet:
HE Vihreä siirtymä 23 5 2022 luonnos.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi
Utdrag_Utkast av RP 23 5 2022.pdf - Ote hallituksen esitysluonnoksesta ruotsin kielellä
Asetusluonnos 23 5 2022.pdf - Luonnos valtioneuvoston asetukseksi (määräaikainen)
Utkast 23 5 2022 förordning.pdf - Luonnos valtioneuvoston asetukseksi (määräaikainen) ruotsin kielellä
Perustelumuistio luonnos 23 5 2022.pdf - Perustelumuistion luonnos asetuksesta
Tidtabell
Lausuntoajan pituus johtuu siitä, että hallituksen esitys liittyy hallituksen julkisen talouden suunnitelmaan vuosille 2023-2026, ja tämä hallituksen esitys on tarkoitus antaa kuluvan vaalikauden aikana.
Esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syyskuussa 2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet >
Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos ette voi antaa lausuntoanne Lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Tämä lausuntopyyntö on lähetetty vain sähköisesti. Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Valmistelijat
Sändlista:
Bioenergia ry | ||
Birdlife Suomi ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Infra ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kaivosteollisuus ry | ||
KEHA-keskus | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kolttien kyläkokous | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Natur och Miljö r.f. | ||
Oikeusministeriö | ||
Paliskuntain yhdistys | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Puolustusministeriö | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Aurinkoenergiayhdistys ry | ||
Suomen Kiertovoima ry KIVO | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto SLL | ||
Suomen Tuulivoimayhdistys ry | ||
Suomen vesilaitosyhdistys ry | ||
Suomen vesiyhdistys ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suunnittelu- ja konsultointitoimistojen liitto SKOL | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Vesiensuojeluyhdistysten liitto | ||
WWF Suomi | ||
Ympäristönsuojeluviranhaltijat ry | ||
Ympäristöteollisuus ja palvelut YTP ry |