Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Regeringens proposition med förslag till lag om ersättning till statsanställda för olycksfall som inträffat under förhållanden som hänför sig till distansarbetet
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/33041/2021
Svarstiden gick ut: 1.7.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Finansministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ersättning till statsanställda för olycksfall som inträffat under förhållanden som hänför sig till distansarbetet.
I propositionen föreslås det att det stiftas en ny lag om ersättning för olycksfall som drabbat statsanställda i distansarbetet. Lagen ska tillämpas endast på statsanställda och avsikten är inte att utvidga det allmänna lagstadgade skyddet för olycksfall i arbetet. Ett olycksfall som inträffat i samband med arbetet ersätts också vid distansarbete i enlighet med den gällande lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar. I förslaget utvidgas detta skydd för att möjliggöra ersättning till statsanställda för olycksfall i distansarbetet som inträffat i verksamhet som vanligen hänför sig till arbetet på den plats där distansarbetet utförs eller på ett område som hör till den plats där arbetet utförs och mer begränsat för olycksfall i distansarbetet som inträffat utanför ett område som hör till den plats där distansarbetet utförs.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023.
I propositionen föreslås det att det stiftas en ny lag om ersättning för olycksfall som drabbat statsanställda i distansarbetet. Lagen ska tillämpas endast på statsanställda och avsikten är inte att utvidga det allmänna lagstadgade skyddet för olycksfall i arbetet. Ett olycksfall som inträffat i samband med arbetet ersätts också vid distansarbete i enlighet med den gällande lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar. I förslaget utvidgas detta skydd för att möjliggöra ersättning till statsanställda för olycksfall i distansarbetet som inträffat i verksamhet som vanligen hänför sig till arbetet på den plats där distansarbetet utförs eller på ett område som hör till den plats där arbetet utförs och mer begränsat för olycksfall i distansarbetet som inträffat utanför ett område som hör till den plats där distansarbetet utförs.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023.
Bakgrund
Finansministeriet tillsatte i december 2021 en arbetsgrupp med uppgift att i form av en regeringsproposition utarbeta ett förslag till lagstiftning om ersättning för statsanställdas olycksfall i distansarbetet. I arbetsgruppen fanns företrädare för finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet och Statskontoret. Arbetsgruppen överlämnade sitt förslag till kommunminister Sirpa Paatero den 20 april 2022.
Målsättningar
Syftet med propositionen är att i fråga om ersättandet av sådana olycksfall i arbetet som inträffar i distansarbete försätta statsanställda i samma ställning som de som är anställda hos arbetsgivare som erbjuder frivilligt försäkringsskydd för olycksfall i distansarbete.
Bilagor:
HE etätyötapaturma.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi valtion henkilöstölle etätyöstä johtuvissa olosuhteissa sattuneiden tapaturmien korvaamisesta
HE etätyötapaturma paragraferna på svenska.pdf - Utkast till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ersättning till statsanställda för olycksfall som inträffat under förhållanden som hänför sig till distansarbete
Tidtabell
Vi ber er lämna in era utlåtanden senast den 1 juli 2022. Begäran om utlåtande har publicerats på finska i utlåtandetjänsten den 12 maj 2022 och på svenska den 3 juni 2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Vänligen lämna utlåtandena i första hand via tjänsten utlåtande.fi genom att svara på denna begäran om utlåtande. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna utlåtande. Utlåtandet kan lämnas antingen av en organisation eller av en enskild person.
För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar finns på sidan utlåtande.fi under Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Om man inte vill registrera sig i tjänsten är det inget hinder för att lämna ett utlåtande, utan utlåtandet kan även lämnas genom att sända det per e-post till finansministeriets registratorskontor ([email protected]). Utlåtanden i elektronisk form ska sändas i pdf-, Word- eller rtf-format. I utlåtanden som sänds per e-post ber vi er använda diarienumret VN/33041/2021 som referens.
Utlåtandena är offentliga och publiceras förutom i utlåtandetjänsten också på projektportalen.
För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar finns på sidan utlåtande.fi under Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Om man inte vill registrera sig i tjänsten är det inget hinder för att lämna ett utlåtande, utan utlåtandet kan även lämnas genom att sända det per e-post till finansministeriets registratorskontor ([email protected]). Utlåtanden i elektronisk form ska sändas i pdf-, Word- eller rtf-format. I utlåtanden som sänds per e-post ber vi er använda diarienumret VN/33041/2021 som referens.
Utlåtandena är offentliga och publiceras förutom i utlåtandetjänsten också på projektportalen.
Beredare
Mer information ges av:
Enhetschef Juha Madetoja, [email protected], tfn 02955 30572
Lagstiftningsråd Jarmo Huotari, [email protected], tfn 02955 30418
Enhetschef Juha Madetoja, [email protected], tfn 02955 30572
Lagstiftningsråd Jarmo Huotari, [email protected], tfn 02955 30418
Sändlista:
Akava ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Eduskunnan kanslia | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
Statens ämbetsverk på Åland | ||
STTK ry | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Tapaturmavakuutuskeskus TVK | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion työmarkkinalaitos | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands landskapsregering |
Ämnesord
hallituksen esitys