Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Tasavallan presidentin asetus Suomen ulkomaanedustustojen sijaintipaikoista ja konsulipalveluiden järjestämisestä ulkoasiainhallinnossa annetun tasavallan presidentin asetuksen liitteen muuttamisesta.
Diarienummer för begäran om utlåtande: UM007:00/2021
Svarstiden gick ut: 11.6.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Konsulipalveluiden antamiseen sovelletaan yleislakina konsulipalvelulakia (498/1998).
Konsulipalvelulain (970/2014) 9 §:n mukaan konsulipalvelulain ja muun lainsäädännön mukaisia konsulipalveluita antavat suurlähetystöt, lähetystöt, pääkonsulaatit, konsulaatit, varakonsulaatit ja konsulitoimipaikat. Tasavallan presidentin asetuksella voidaan säätää, että jonkin edustuston konsulipalvelut tai osan niistä antaa toinen edustusto kuin se, joka muutoin olisi toimivaltainen palvelun antamaan. Palvelut hädänalaisessa asemassa oleville sekä muut vastaavat konsulipalvelut antaa kuitenkin se edustusto, jota kulloinkin kyseessä olevan tilanteen vakavuus ja kiireellisyys edellyttää.
Konsulipalvelulain 9 §:n asetuksenantovaltuuden nojalla on annettu 1.9.2015 voimaantullut tasavallan presidentin asetus Suomen ulkomaanedustustojen sijaintipaikoista ja konsulipalveluiden järjestämisestä ulkoasiainhallinnossa (613/2015) (jäljempänä tasavallan presidentin asetus). Tasavallan presidentin asetuksella säädettiin konsulipalveluiden antamisesta edustustoissa seuraavasti: Haagin suurlähetystöstä konsulipalveluiden antaminen siirrettiin Brysselin suurlähetystöön, Irakin, Libanonin ja Syyrian osalta konsulipalvelut keskitettiin Ankaran suurlähetystöön, afganistanilaisten oleskelulupa-asioiden hoitaminen siirrettiin New Delhin suurlähetystöön ja Vatikaanin konsulipalveluiden antaminen siirrettiin Rooman suurlähetystöön.
Ulkoministeriö on seurannut tasavallan presidentin asetuksen toimeenpanon vaikutusta palvelujen saantiin niiden edustustojen toimipiirissä, joissa konsulipalvelujen antaminen on siirretty toimivaltaiselta edustustolta toisen edustuston hoidettavaksi sekä niiden edustustojen toimintaa, joihin konsulipalveluja on keskitetty. Huomioon on otettu kyseisten edustustojen toimipiirissä vallitsevat olosuhteet sekä konsulipalvelujen saajien määrä ja tosiasialliset mahdollisuudet saada asiansa hoidetuksi siinä edustustossa, jonne konsulipalvelut on tasavallan presidentin asetuksella siirretty.
Edellä kerrotun lisäksi ulkoministeriö on arvioinut konsulipalvelujen antamisen tarkoituksenmukaisuutta niiden edustustojen toimipiirien alueella, joissa konsulipalveluiden kysyntä on suhteellisen vähäistä. Arvioitaessa konsulipalveluiden antamista edustustoverkossa on otettu huomioon edustustoverkon riittävän palveluverkoston ja palvelutason säilyminen. Arvioinnissa on kiinnitetty huomiota muun muassa edustustojen konsulipalvelujen kokonaismäärään suhteessa konsulipalveluiden antamiseen tarvittavaan osaamisen ylläpitoon ja resursointiin sekä etäisyyksiin eri edustustojen välillä.
Tasavallan presidentin asetusta on sen voimaantulon jälkeen muutettu kolme kertaa. Muutokset ovat liittyneet muun muassa uusien suurlähetystöjen ja konsulaattien perustamisiin. Tasavallan presidentin asetuksen liitettä ei ole muutosten yhteydessä kuitenkaan päivitetty, minkä vuoksi on tarpeen päivittää asetuksen liite vastaamaan asetukseen jo aikaisemmin tehtyjä muutoksia.
Konsulipalvelulain (970/2014) 9 §:n mukaan konsulipalvelulain ja muun lainsäädännön mukaisia konsulipalveluita antavat suurlähetystöt, lähetystöt, pääkonsulaatit, konsulaatit, varakonsulaatit ja konsulitoimipaikat. Tasavallan presidentin asetuksella voidaan säätää, että jonkin edustuston konsulipalvelut tai osan niistä antaa toinen edustusto kuin se, joka muutoin olisi toimivaltainen palvelun antamaan. Palvelut hädänalaisessa asemassa oleville sekä muut vastaavat konsulipalvelut antaa kuitenkin se edustusto, jota kulloinkin kyseessä olevan tilanteen vakavuus ja kiireellisyys edellyttää.
Konsulipalvelulain 9 §:n asetuksenantovaltuuden nojalla on annettu 1.9.2015 voimaantullut tasavallan presidentin asetus Suomen ulkomaanedustustojen sijaintipaikoista ja konsulipalveluiden järjestämisestä ulkoasiainhallinnossa (613/2015) (jäljempänä tasavallan presidentin asetus). Tasavallan presidentin asetuksella säädettiin konsulipalveluiden antamisesta edustustoissa seuraavasti: Haagin suurlähetystöstä konsulipalveluiden antaminen siirrettiin Brysselin suurlähetystöön, Irakin, Libanonin ja Syyrian osalta konsulipalvelut keskitettiin Ankaran suurlähetystöön, afganistanilaisten oleskelulupa-asioiden hoitaminen siirrettiin New Delhin suurlähetystöön ja Vatikaanin konsulipalveluiden antaminen siirrettiin Rooman suurlähetystöön.
Ulkoministeriö on seurannut tasavallan presidentin asetuksen toimeenpanon vaikutusta palvelujen saantiin niiden edustustojen toimipiirissä, joissa konsulipalvelujen antaminen on siirretty toimivaltaiselta edustustolta toisen edustuston hoidettavaksi sekä niiden edustustojen toimintaa, joihin konsulipalveluja on keskitetty. Huomioon on otettu kyseisten edustustojen toimipiirissä vallitsevat olosuhteet sekä konsulipalvelujen saajien määrä ja tosiasialliset mahdollisuudet saada asiansa hoidetuksi siinä edustustossa, jonne konsulipalvelut on tasavallan presidentin asetuksella siirretty.
Edellä kerrotun lisäksi ulkoministeriö on arvioinut konsulipalvelujen antamisen tarkoituksenmukaisuutta niiden edustustojen toimipiirien alueella, joissa konsulipalveluiden kysyntä on suhteellisen vähäistä. Arvioitaessa konsulipalveluiden antamista edustustoverkossa on otettu huomioon edustustoverkon riittävän palveluverkoston ja palvelutason säilyminen. Arvioinnissa on kiinnitetty huomiota muun muassa edustustojen konsulipalvelujen kokonaismäärään suhteessa konsulipalveluiden antamiseen tarvittavaan osaamisen ylläpitoon ja resursointiin sekä etäisyyksiin eri edustustojen välillä.
Tasavallan presidentin asetusta on sen voimaantulon jälkeen muutettu kolme kertaa. Muutokset ovat liittyneet muun muassa uusien suurlähetystöjen ja konsulaattien perustamisiin. Tasavallan presidentin asetuksen liitettä ei ole muutosten yhteydessä kuitenkaan päivitetty, minkä vuoksi on tarpeen päivittää asetuksen liite vastaamaan asetukseen jo aikaisemmin tehtyjä muutoksia.
Målsättningar
Ehdotuksen tavoitteena on järjestää konsulipalveluiden antaminen Suomen edustustoverkossa konsulipalvelulain 9 §:n mukaisesti esityksessä esitettyjen edustustojen osalta.
Suomen edustustot antavat pääsääntöisesti kaikkia konsulipalveluita. Tasavallan presidentin asetuksella voidaan säätää, että jonkin edustuston konsulipalvelut tai osan niistä antaa toinen edustusto kuin se, joka muutoin olisi toimivaltainen palvelun antamaan. Palvelut hädänalaisessa asemassa oleville sekä muut vastaavat konsulipalvelut antaa kuitenkin aina se edustusto, jota kulloinkin kyseessä olevan tilanteen vakavuus ja kiireellisyys edellyttää.
Esityksessä ehdotetaan, että konsulipalveluiden antaminen palautettaisiin Suomen Brysselin suurlähetystöstä takaisin Suomen Haagin suurlähetystössä annettavaksi.
Asetuksesta seuraisi se, että vastaisuudessa Benelux-maissa myös Haagissa voitaisiin antaa konsulipalveluita Suomen Brysselin suurlähetystön lisäksi.
Säädösmuutoksessa ehdotetaan lisäksi, että Suomen Yangonin suurlähetystön konsulipalvelut siirrettäisiin annettavaksi Suomen Bangkokin suurlähetystössä, Suomen Brasílian suurlähetystön konsulipalvelut siirrettäisiin annettavaksi Suomen Sao Paolon konsulaatissa ja Suomen Washingtonin suurlähetystön oleskelulupapalvelut siirrettäisiin annettavaksi Suomen New Yorkin pääkonsulaatissa.
Jatkossa Suomen Brasílian suurlähetystö ja Suomen Yangonin suurlähetystö antaisivat siten konsulipalveluita ainoastaan hädänalaisessa asemassa oleville sekä muita vastaavia konsulipalveluita, jota kulloinkin kyseessä olevan tilanteen vakavuus ja kiireellisyys edellyttää. Tällaisia palveluita olisivat esimerkiksi hätäpassin myöntäminen. Suomen Washingtonin suurlähetystö antaisi kaikki muut konsulipalvelut paitsi oleskelulupapalvelut.
Tasavallan presidentin asetuksen muutos on tarkoitus tulla voimaan syksyllä 2021.
Suomen edustustot antavat pääsääntöisesti kaikkia konsulipalveluita. Tasavallan presidentin asetuksella voidaan säätää, että jonkin edustuston konsulipalvelut tai osan niistä antaa toinen edustusto kuin se, joka muutoin olisi toimivaltainen palvelun antamaan. Palvelut hädänalaisessa asemassa oleville sekä muut vastaavat konsulipalvelut antaa kuitenkin aina se edustusto, jota kulloinkin kyseessä olevan tilanteen vakavuus ja kiireellisyys edellyttää.
Esityksessä ehdotetaan, että konsulipalveluiden antaminen palautettaisiin Suomen Brysselin suurlähetystöstä takaisin Suomen Haagin suurlähetystössä annettavaksi.
Asetuksesta seuraisi se, että vastaisuudessa Benelux-maissa myös Haagissa voitaisiin antaa konsulipalveluita Suomen Brysselin suurlähetystön lisäksi.
Säädösmuutoksessa ehdotetaan lisäksi, että Suomen Yangonin suurlähetystön konsulipalvelut siirrettäisiin annettavaksi Suomen Bangkokin suurlähetystössä, Suomen Brasílian suurlähetystön konsulipalvelut siirrettäisiin annettavaksi Suomen Sao Paolon konsulaatissa ja Suomen Washingtonin suurlähetystön oleskelulupapalvelut siirrettäisiin annettavaksi Suomen New Yorkin pääkonsulaatissa.
Jatkossa Suomen Brasílian suurlähetystö ja Suomen Yangonin suurlähetystö antaisivat siten konsulipalveluita ainoastaan hädänalaisessa asemassa oleville sekä muita vastaavia konsulipalveluita, jota kulloinkin kyseessä olevan tilanteen vakavuus ja kiireellisyys edellyttää. Tällaisia palveluita olisivat esimerkiksi hätäpassin myöntäminen. Suomen Washingtonin suurlähetystö antaisi kaikki muut konsulipalvelut paitsi oleskelulupapalvelut.
Tasavallan presidentin asetuksen muutos on tarkoitus tulla voimaan syksyllä 2021.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään ystävällisesti toimittamaan 11.6.2021 mennessä Lausuntopalvelu.fi –järjestelmään tai sähköisesti osoitteiseen [email protected]
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään ystävällisesti toimittamaan 11.6.2021 mennessä Lausuntopalvelu.fi –järjestelmään tai sähköisesti osoitteiseen [email protected]
Valmistelijat
Lainsäädäntöneuvos Minna-Kaisa Liukko
Sändlista:
Diakonissalaitos | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry., | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö | ||
Kaapatut Lapset ry., | ||
kirkkohallitus | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pakolaisneuvonta | ||
Pelastakaa Lapset ry. | ||
Siirtolaisinstituutti | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen matkailualan liitto ry. | ||
Suomen pakolaisapu | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Unicef | ||
Suomi-Seura ry. | ||
tasavallan presidentin kanslia | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoasiainhallinnon virkailijayhdistys | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |