Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till godkännande och sättande i kraft av den internationella konventionen till skydd för alla människor mot påtvingade försvinnanden samt till lag om ändring av 11 kap. i strafflagen
Diarienummer för begäran om utlåtande: D6L56D3-2
Svarstiden gick ut: 14.3.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Utrikesministeriet begär ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till godkännande och sättande i kraft av den internationella konventionen till skydd för alla människor mot påtvingade försvinnanden samt till lag om ändring av 11 kap. i strafflagen.
I denna proposition föreslås det att den i New York den 20 december 2006 ingångna internationella konventionen till skydd för alla människor mot påtvingade försvinnanden ska godkännas och sättas i kraft. Konventionen ska sättas i kraft med en ikraftträdandelag i standardform. Dessutom föreslås det att utförande av påtvingat försvinnande ska bli straffbart och att vissa ändringar görs i strafflagstiftningen till följd av det nya brottet.
I denna proposition föreslås det att den i New York den 20 december 2006 ingångna internationella konventionen till skydd för alla människor mot påtvingade försvinnanden ska godkännas och sättas i kraft. Konventionen ska sättas i kraft med en ikraftträdandelag i standardform. Dessutom föreslås det att utförande av påtvingat försvinnande ska bli straffbart och att vissa ändringar görs i strafflagstiftningen till följd av det nya brottet.
Bakgrund
Konventionen är en av FN:s nio huvudkonventioner om mänskliga rättigheter.
Konventionen förpliktar parterna att säkerställa att påtvingat försvinnande är ett brott enligt deras respektive straffrätt. Konventionen innehåller dessutom bestämmelser om jurisdiktion, straff, internationell rättshjälp, utlämning, tagande i förvar, de frihetsberövades och deras anhörigas rättigheter samt offrens rätt till ersättning. Konventionen innehåller också särskilda bestämmelser om barn.
Genom konventionen upprättas en kommitté mot påtvingade försvinnanden. När en part ratificerar konventionen kan den erkänna kommitténs behörighet att behandla meddelanden från enskilda personer eller stater om att konventionen inte följts. Finland har för avsikt att förbinda sig till båda förfarandena och avge förklaringar om dem.
Internationellt trädde konventionen i kraft den 23 december 2010. För Finlands del träder konventionen i kraft den trettionde dagen efter den dag ratificeringsinstrumentet har deponerats.
Konventionen förpliktar parterna att säkerställa att påtvingat försvinnande är ett brott enligt deras respektive straffrätt. Konventionen innehåller dessutom bestämmelser om jurisdiktion, straff, internationell rättshjälp, utlämning, tagande i förvar, de frihetsberövades och deras anhörigas rättigheter samt offrens rätt till ersättning. Konventionen innehåller också särskilda bestämmelser om barn.
Genom konventionen upprättas en kommitté mot påtvingade försvinnanden. När en part ratificerar konventionen kan den erkänna kommitténs behörighet att behandla meddelanden från enskilda personer eller stater om att konventionen inte följts. Finland har för avsikt att förbinda sig till båda förfarandena och avge förklaringar om dem.
Internationellt trädde konventionen i kraft den 23 december 2010. För Finlands del träder konventionen i kraft den trettionde dagen efter den dag ratificeringsinstrumentet har deponerats.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=UM009:00/2019 - Hankesivu / projektsidan
https://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=IND&mtdsg_no=IV-16&chapter=4&clang=_en - YK:n verkkosivu / FN:s websidor
Bilagor:
Tidtabell
Vänligen lämna utlåtandet senast den 14 mars 2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Vänligen lämna utlåtandet via tjänsten Utlåtande.fi (registrering behövs) eller sänd yttrandena elektroniskt till [email protected] och [email protected] (vänligen hänvisa till ärendenumren D6L56D3-2 och UM009:00/2019).
Även organisationer som inte finns med på sändlistan och övriga instanser kan om de så vill inlämna ett utlåtande om förslagen.
Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Vid behov kan man vända sig till [email protected] för att få hjälp med att ta i bruk tjänsten.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras på webbplatsen.
Även organisationer som inte finns med på sändlistan och övriga instanser kan om de så vill inlämna ett utlåtande om förslagen.
Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Vid behov kan man vända sig till [email protected] för att få hjälp med att ta i bruk tjänsten.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras på webbplatsen.
Beredare
Lagstiftningssekreterare Tuomas Kaivola, [email protected], p. +358 29 535 0887.
Sändlista:
Amnesty International Suomen osasto ry | ||
eduskunnan oikeusasiamies | ||
Etelä-Suomen Aluehallintovirasto | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin yliopisto/oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto ry | ||
Itä-Suomen yliopisto/oikeustieteiden laitos/tutkimusjohtaja | ||
Julkiset oikeusavustajat ry/sihteeri | ||
Kansalaisjärjestöjen ihmisoikeussäätiö KIOS sr | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti/instituutin johtaja | ||
Lapin yliopisto/oikeustieteiden tiedekunta/dekaani | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto | ||
Miesjärjestöjen keskusliitto ry | ||
Naisasialiitto Unioni | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto ry | ||
Naisjärjestöt yhteistyössä – Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS | ||
oikeuskanslerinvirasto | ||
oikeusministeriö | ||
Oikeuspoliittinen yhdistys Demla ry | ||
opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Poliisihallitus | ||
puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosuhripäivystys | ||
sisäministeriö | ||
sosiaali- ja terveysministerö | ||
Suomen asianajajaliitto | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto SPJL ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Syyttäjäyhdistys ry/sihteeri | ||
Suomen tuomariliitto ry/sihteeri | ||
Suomen YK-liitto ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveys- ja sosiaalialan lupa- ja valvontavirasto | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hovioikeus | ||
Turun yliopisto/oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
valtioneuvoston kanslia | ||
valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta/STM | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Åbo Akademi/Institutet för mänskliga rättigheter | ||
Ålands landskapsregering |
Ämnesord
ihmisoikeudet
rikosoikeus
brottmål
ihmisoikeussopimukset
mänskliga rättigheter
människorättskonventioner
valtiosopimus
fördrag