Ge utlåtande
Lausuntopyyntö; luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi kansainvälisen avun antamista ja pyytämistä koskevasta päätöksenteosta annetun lain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi
Svarstiden gick ut: 8.7.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Ulkoministeriö pyytää lausuntoa hallituksen esityksen luonnoksesta, joka koskee lakia kansainvälisen avun antamista ja pyytämistä koskevasta päätöksenteosta annetun lain muuttamisesta ja siihen liittyviä lakeja.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kansainvälisen avun antamista ja pyytämistä koskevasta päätöksenteosta annettua lakia siten, että lain soveltamisala kattaisi kansainvälisen avun lisäksi myös Suomen kansallisesta tarpeesta, ilman ulkopuolista pyyntöä tapahtuvan Suomen viranomaisen toiminnan itsenäisesti tai toista Suomen viranomaista tukien Suomen alueen ulkopuolella kansainvälisen oikeuden rajoitukset huomioiden (muu kansainvälinen toiminta). Lisäksi muutoksen tarkoituksena on selventää, että lakia voitaisiin soveltaa myös Suomen keskeisimpien kumppanien kanssa tapahtuvaan yhteistoimintaan.
Laissa säädetyistä päätöksentekomenettelyistä poikkeuksellisen kiireellisissä ja vakavissa tilanteissa poistettaisiin maantieteellinen rajaus. Sotilaallisia voimakeinoja koskevan kiireellisyysmenettelyn rajauksia ehdotetaan muutettavaksi vähemmän tilannekohtaisiksi kuitenkin niin, että kiireellisyysmenettely koskisi edelleen erittäin poikkeuksellisia tilanteita. Lain nimike ehdotetaan muutettavaksi siten, että se vastaisi lain soveltamisalaan tehtäviä tarkennuksia.
Ehdotetut muutokset eivät vaikuta laissa säädettyyn ylimpien valtioelinten toimivaltaan.
Esitys sisältää myös tarpeelliset muutokset ulkoministeriön, puolustusministeriön ja sisäministeriön toimialakohtaiseen lainsäädäntöön.
Kansainvälisen avun antamista ja pyytämistä koskevaa lainsäädäntöä voitaisiin soveltaa myös tilanteessa, jossa Suomi olisi Naton jäsen. Nato-jäsenyydestä johtuvia mahdollisia muita tarkennustarpeita lainsäädäntöön arvioidaan erikseen.
Bakgrund
Målsättningar
Lisäksi tarkoituksena on selventää, että lakia voidaan soveltaa myös Suomen keskeisimpien kumppanien kanssa tehtävään yhteistoimintaan, jossa on kyse Suomen puolustuksesta tai kaikkien osapuolten intresseistä, eikä ainoastaan toisen osapuolen avunpyynnöstä ja siihen vastaamisesta.
Lisäksi tavoitteena on tarkistaa lain 4 ja 5 §:ssä säädettyjä kiireellisyysmenettelyjä siten, että säännöksiin sisältyvät päätöksenteon rajaukset olisivat vähemmän tilannekohtaisia kuitenkin niin, että kiireellinen päätöksentekomenettely koskisi edelleen vain erittäin poikkeuksellisia tilanteita. Samalla pyrittäisiin varmistamaan se, että näissä lain soveltamisalaan kuuluvissa poikkeuksellisen kiireellisissä ja vakavissa tilanteissa kyetään tekemään tarvittavat päätökset nopeasti ja tehokkaasti. Edellä sanottu huomioiden lain 4 ja 5 §:ssä säädetyistä kiireellisyysmenettelyistä ehdotetaan poistettavaksi maantieteellisen rajaus. Sotilaallisia voimakeinoja koskevan 5 §:ssä säädetyn kiireellisyysmenettelyn rajauksia ehdotetaan muutettavaksi siten, että ”terrori-iskun uhka” ja ”suuri ihmismäärä” korvattaisiin ”ihmisen henkeen ja terveyteen kohdistuvalla uhalla” sekä lisäämällä 5 §:ään ”vaikutuksiltaan vastaavat tilanteet”. Vaaran välittömyyden edellytyksestä 5 §:ssä esitetään myös luovuttavaksi ottaen huomioon, että päätöksenteon edellytyksenä on joka tapauksessa poikkeuksellinen ja kiireellinen tilanne. Lain nimike ehdotetaan muutettavaksi siten, että se vastaisi lain soveltamisalaan tehtäviä tarkennuksia.
Esityksen tavoitteena on myös tarkistaa eri hallinnonalojen toimialakohtaista lainsäädäntöä siten, että kansainvälisen avun antaminen ja vastaanottaminen, yhteistoiminta ja Suomen viranomaisen muu kansainvälinen toiminta itsenäisesti tai toisen viranomaisen tukena Suomen alueen ulkopuolella kansainvälisen oikeuden rajoitteet huomioiden mahdollistettaisiin ulkoministeriön, sisäministeriön ja puolustusministeriön toimialoilla mahdollisimman kattavasti.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään perjantaina 8.7.2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta: [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Ministeriöiden, joilla on käytössä VAHVA, tulee viedä lausuntonsa VAHVAan asialle VN/15900/2022.
Esityksen pääasiallisen sisällön ja pykälien ruotsinkieliset käännökset lisätään lausuntopalveluun niiden valmistuttua.
Valmistelijat
Oikeuspäällikkö Kaija Suvanto, puh. +358 295 351 159, [email protected].
Lainsäädäntöjohtaja Hanna Nordström, PLM, puh. +358 295 140600, hanna.nordströ[email protected]
Lainsäädäntöneuvos Tapio Puurunen, SM, + 358 295488254, [email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnanhallitus | ||
Aliupseeriliitto | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Amnesty International | ||
Crisis Management Center CMC Finland | ||
Crisis Management Initiative ry | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Espoon pelastuslaitos | ||
Etelä-Karjalan pelastuslaitos | ||
Etelä-Savon pelastuslaitos | ||
Eurooppalainen Suomi ry | ||
Helsingin pelastuslaitos | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Jokilaakson pelastuslaitos | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän pelastuslaitos | ||
Kainuun pelastuslaitos | ||
Kanta-Hämeen pelastuslaitos | ||
Keski-Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Keski-Suomen pelastuslaitos | ||
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos | ||
Kuopion pelastuslaitos | ||
Kymenlaakson pelastuslaitos | ||
Laajan turvallisuuden verkosto ry | ||
Lapin pelastuslaitos | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne-ja viestintävirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanpuolustuksen Henkilökuntaliitto MPHL ry | ||
Maanpuolustuksen insinöörit MPI ry | ||
Maanpuolustuksen teknisten toimihenkilöiden liitto MTTL ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun pelastuslaitos | ||
Pelastusopisto | ||
Pikeuskanslerinvirasto | ||
Pirkanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjanmaan pelastuslaitos | ||
Pohjois-Karjalan pelastuslaitos | ||
Poliisihallitus | ||
Porvoon pelastuslaitos | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimien Diplomi-insinöörit PVDI ry (jäsenyhdistyksenä SEAL ry:ssä) | ||
Puolustusvoimien Pääesikunta | ||
Päijät-Hämeen pelastuslaitos | ||
Päällystöliitto | ||
Rajaturvallisuusunioni ry | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus TAPRI | ||
Reserviläisliitto | ||
Satakunnan pelastuslaitos | ||
Seinäjoen pelastuslaitos | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Konepäällystöliitto ry | ||
Suomen Palopäällystöliitto ry | ||
Suomen pelastusalan ammattilaiset SPAL | ||
Suomen poliisijärjestöjen liitto | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Rauhanliitto | ||
Suomen Rauhanturvaajaliitto ry | ||
Suomen Reserviupseeriliitto | ||
Suomen Toimikunta Euroopan Turvallisuuden Edistämiseksi STETE | ||
Suomen YK-liitto | ||
Sähköalojen ammattiliitto ry | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Tehy ry | ||
Teollisuusliitto | ||
Turun pelastuslaitos | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkopoliittinen instituutti | ||
Upseeriliitto | ||
Valtion työmarkkinalaitos | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan pelastuslaitos | ||
Varusmiesliitto ry | ||
Ympäristöministeriö |