Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö työryhmän loppumietinnöstä yrityksen saneerauksesta annetun lain kehittämiseksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/28631/2021
Svarstiden gick ut: 20.5.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne työryhmän loppumietinnöstä yrityksen saneerauksesta annetun lain kehittämiseksi (”Yrityssaneerauslain kehittäminen: työryhmän loppumietintö”).
Bakgrund
Oikeusministeriö asetti 29.1.2020 työryhmän valmistelemaan EU:n maksukyvyttömyysdirektiivin edellyttämät ja hallitusohjelman tavoitteita toteuttavat muutokset yrityksen saneerausta koskevaan lainsäädäntöön sekä direktiivin edellyttämät, kaikkien maksukyvyttömyysmenettelyjen tehokkuutta koskevat toimenpiteet. Työn tavoitteeksi asetettiin erityisesti edistää yritysten mahdollisuutta päästä riittävän varhaisessa vaiheessa joutuisaan ja kustannuksiltaan kohtuulliseen saneerausmenettelyyn. Työryhmän toimeksiantoon ei kuulunut niin sanottua velkakonversiota koskevien kysymysten arvioiminen. Työryhmän tuli laatia mietintönsä hallituksen esityksen muotoon.
Työryhmän työ jaettiin kahteen osaan siten, että direktiivin täytäntöönpanoa koskevat ehdotukset valmisteltiin ensin (työryhmän välimietintö) ja muut kuin direktiivistä johtuvat muutostarpeet arvioitiin tämän jälkeen (työryhmän loppumietintö). Työryhmän välimietintöä koskeva lausuntokierros järjestettiin 18.5.–2.7.2021 ja työryhmän välimietintöön perustunut hallituksen esitys HE 238/2021 vp annettiin eduskunnalle 20.1.2022. Työryhmän loppumietinnön ja siihen saatavan lausuntopalautteen pohjalta valmisteltava hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä 2022.
Työryhmän työ jaettiin kahteen osaan siten, että direktiivin täytäntöönpanoa koskevat ehdotukset valmisteltiin ensin (työryhmän välimietintö) ja muut kuin direktiivistä johtuvat muutostarpeet arvioitiin tämän jälkeen (työryhmän loppumietintö). Työryhmän välimietintöä koskeva lausuntokierros järjestettiin 18.5.–2.7.2021 ja työryhmän välimietintöön perustunut hallituksen esitys HE 238/2021 vp annettiin eduskunnalle 20.1.2022. Työryhmän loppumietinnön ja siihen saatavan lausuntopalautteen pohjalta valmisteltava hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä 2022.
Målsättningar
Työryhmän loppumietinnössä ehdotetun sääntelyn tavoitteena on panna täytäntöön hallitusohjelman tavoitteita toteuttavat muutokset yrityksen saneerausta koskevaan lainsäädäntöön.
Hallitusohjelman mukaan yrityssaneerauslain muutostarpeita ja maksukyvyttömyyttä koskevan lainsäädännön uudistamista selvitetään, tavoitteina etenkin velkajärjestelyjen ja niiden kattavuuden parantaminen sekä pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytysten vahvistaminen. Asiassa otetaan huomioon muun muassa EU:n maksukyvyttömyysdirektiivin täytäntöönpano ja maksukyvyttömyyslainsäädännön kokonaistoimivuus.
Työryhmän toimeksiannon mukaan tavoitteena on erityisesti edistää yritysten mahdollisuutta päästä riittävän varhaisessa vaiheessa joutuisaan ja kustannuksiltaan kohtuulliseen saneerausmenettelyyn.
Tavoitteiden toteuttamiseksi työryhmän loppumietinnössä ehdotetaan, että saneerausmenettelyä sujuvoitettaisiin ja yksinkertaistettaisiin menettelyyn liittyviä vaiheita karsimalla ja keventämällä. Myös mahdollisuutta vahvistaa saneerausohjelma nopeasti eli kaikkia saneerausmenettelyyn tavanomaisesti liittyviä menettelyvaiheita läpi käymättä helpotettaisiin. Velallisen oikeutta irtisanoa sopimuksia saneerauksen mahdollistamiseksi laajennettaisiin ja eräitä käytännössä ilmenneitä epäkohtia korjattaisiin. Työryhmän loppumietinnössä ehdotetuilla muutoksilla ehkäistäisiin myös saneerausmenettelyyn liittyviä väärinkäytöksiä samanaikaisten yrityssaneeraus- ja konkurssihakemusten sekä peräkkäisten yrityssaneeraushakemusten käsittelyä tehostamalla ja velallisen avustajaa ja asiamiestä koskevia säännöksiä tarkistamalla.
Hallitusohjelman mukaan yrityssaneerauslain muutostarpeita ja maksukyvyttömyyttä koskevan lainsäädännön uudistamista selvitetään, tavoitteina etenkin velkajärjestelyjen ja niiden kattavuuden parantaminen sekä pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytysten vahvistaminen. Asiassa otetaan huomioon muun muassa EU:n maksukyvyttömyysdirektiivin täytäntöönpano ja maksukyvyttömyyslainsäädännön kokonaistoimivuus.
Työryhmän toimeksiannon mukaan tavoitteena on erityisesti edistää yritysten mahdollisuutta päästä riittävän varhaisessa vaiheessa joutuisaan ja kustannuksiltaan kohtuulliseen saneerausmenettelyyn.
Tavoitteiden toteuttamiseksi työryhmän loppumietinnössä ehdotetaan, että saneerausmenettelyä sujuvoitettaisiin ja yksinkertaistettaisiin menettelyyn liittyviä vaiheita karsimalla ja keventämällä. Myös mahdollisuutta vahvistaa saneerausohjelma nopeasti eli kaikkia saneerausmenettelyyn tavanomaisesti liittyviä menettelyvaiheita läpi käymättä helpotettaisiin. Velallisen oikeutta irtisanoa sopimuksia saneerauksen mahdollistamiseksi laajennettaisiin ja eräitä käytännössä ilmenneitä epäkohtia korjattaisiin. Työryhmän loppumietinnössä ehdotetuilla muutoksilla ehkäistäisiin myös saneerausmenettelyyn liittyviä väärinkäytöksiä samanaikaisten yrityssaneeraus- ja konkurssihakemusten sekä peräkkäisten yrityssaneeraushakemusten käsittelyä tehostamalla ja velallisen avustajaa ja asiamiestä koskevia säännöksiä tarkistamalla.
Linkit
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-491-6 - Yrityssaneerauslain kehittäminen - Työryhmän loppumietintö
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan lausuntopalvelu.fi:n kautta 20.5.2022 mennessä.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja oikeusministeriössä antavat lainsäädäntöneuvos Mari Aalto (puh. 02951 50502, s-posti [email protected]), erityisasiantuntija Katri Aho (puh. 02951 50084, s-posti [email protected]) ja erityisasiantuntija Johanna Mäkitalo (puh. 02951 50092, s-posti [email protected]).
Lisätietoja lausuntopalvelu.fi:n käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected].
Lisätietoja lausuntopalvelu.fi:n käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected].
Sändlista:
Akava ry | ||
Arvopaperimarkkinayhdistys ry | ||
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK | ||
Finanssiala ry | ||
Finnish Business Angels Network (FiBAN) | ||
Finnvera Oyj | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin kauppakorkeakoulu | ||
Helsingin yliopisto/professori Tuula Linna | ||
Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kirjanpitolautakunta | ||
Konkurssiasiamies | ||
Lapin yliopisto/yliopistonlehtori Anssi Kärki | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Perheyritysten liitto ry | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Päijät-Hämeen käräjäoikeus | ||
Pääomasijoittajat ry | ||
Pörssisäätiö | ||
Rovaniemen hovioikeus | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen Osakesäästäjät ry | ||
Suomen Perimistoimistojen Liitto ry | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen Tuomariliitto ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Takuusäätiö | ||
TMA Finland ry | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hovioikeus | ||
Turun kauppakorkeakoulu | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Ulosottolaitos | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Verohallinto | ||
Yrittäjän Talousapu/ELY-keskus |