Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Plan för tillgång till högskoleutbildning
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/3884/2020
Svarstiden gick ut: 7.5.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Undervisnings- och kulturministeriet begär ert utlåtande om ett utkast till plan för tillgång till högskoleutbildning. Utkastet har utarbetats av utredare, specialsakkunnig Tapio Kosunen.
Utkastet till plan för tillgång till högskoleutbildning innehåller förslag till riksomfattande mål för att främja högskoleutbildningen och tillgången till högskoleutbildning. Utifrån de mål och riktlinjer som föreslagits har högskolorna utarbetat egna planer för tillgång till högskoleutbildning. I planerna har man beaktat mångfalden av studerande samt grupper som är underrepresenterade inom högskoleutbildningen. Främjande av tillgången ska tas in i de lagar som gäller universitet och yrkeshögskolor. Man kommer att följa upp hur planerna för tillgång genomförs och planerna kommer också att utvärderas som ett led i högskolornas styrningsprocess och kvalitetssystem. Dessutom föreslås det att det tillsätts ett forum för tillgång till högskoleutbildning för att möjliggöra en regelbunden dialog om främjandet av frågor om tillgången mellan högskolor, intressentgrupper, forskare och företrädare för olika utbildningsnivåer. Syftet med forumet är att granska främjandet av tillgången under hela utbildningsvägen - i synnerhet i utbildningens övergångsskeden - allt från småbarnspedagogik till högskoleutbildning och vidare till övergången till arbetslivet. Forumet ska ha till uppgift att utarbeta ett åtgärdsprogram för tillgång till högskoleutbildning utifrån riksomfattande mål och riktlinjer.
Utkastet till plan för tillgång till högskoleutbildning innehåller förslag till riksomfattande mål för att främja högskoleutbildningen och tillgången till högskoleutbildning. Utifrån de mål och riktlinjer som föreslagits har högskolorna utarbetat egna planer för tillgång till högskoleutbildning. I planerna har man beaktat mångfalden av studerande samt grupper som är underrepresenterade inom högskoleutbildningen. Främjande av tillgången ska tas in i de lagar som gäller universitet och yrkeshögskolor. Man kommer att följa upp hur planerna för tillgång genomförs och planerna kommer också att utvärderas som ett led i högskolornas styrningsprocess och kvalitetssystem. Dessutom föreslås det att det tillsätts ett forum för tillgång till högskoleutbildning för att möjliggöra en regelbunden dialog om främjandet av frågor om tillgången mellan högskolor, intressentgrupper, forskare och företrädare för olika utbildningsnivåer. Syftet med forumet är att granska främjandet av tillgången under hela utbildningsvägen - i synnerhet i utbildningens övergångsskeden - allt från småbarnspedagogik till högskoleutbildning och vidare till övergången till arbetslivet. Forumet ska ha till uppgift att utarbeta ett åtgärdsprogram för tillgång till högskoleutbildning utifrån riksomfattande mål och riktlinjer.
Bakgrund
Ett av målen i statsminister Sanna Marins regeringsprogram är att utbildnings- och kompetensnivån höjs på alla utbildningsstadier, skillnaderna i lärande minskar och den utbildningsmässiga jämlikheten ökar. I regeringsprogrammet anges att en plan för tillgång till högskoleutbildning kommer att utarbetas. Planen ska behandla den sociala, regionala och språkliga jämlikheten inom högskoleutbildningen samt eventuella hinder för att olika minoritetsgrupper ska kunna söka till högskoleutbildning. Utifrån utredningen vidtas de åtgärder som behövs. Vidare ska tydliga och mätbara mål sättas upp för att främja underrepresenterade gruppers möjligheter att antas till och genomgå utbildning.
Undervisnings- och kulturministeriet utsåg en utredare och tillsatte (VN/3884/2020) den 24 juni 2020 en styrgrupp och vetenskapspanel för tiden 1.8.2020–31.7.2021 för att bereda en plan för tillgång till högskoleutbildning i enlighet med regeringsprogrammet. Styrgruppen har i sitt arbete beaktat reformen av det kontinuerliga lärandet och statsrådets utbildningspolitiska redogörelse. Utredaren utsågs för tiden 1.9.2020–31.7.2021.
Avsikten var att man i planen granskar tillgången med hänsyn till socioekonomisk ställning, regioner, kön, invandrarbakgrund, etniska grupper, språkgrupper och personer med funktionsnedsättning. Arbetet omfattade de olika faserna av studievägen från det att en person söker sig till högskoleutbildning fram till att personen övergår till arbetslivet. Avsikten var att förslagen i planen också ska kunna användas vid annan politisk beredning. I beredningen skulle också den utbildningspolitiska redogörelsen och reformen av det kontinuerliga lärandet beaktas.
Undervisnings- och kulturministeriet utsåg en utredare och tillsatte (VN/3884/2020) den 24 juni 2020 en styrgrupp och vetenskapspanel för tiden 1.8.2020–31.7.2021 för att bereda en plan för tillgång till högskoleutbildning i enlighet med regeringsprogrammet. Styrgruppen har i sitt arbete beaktat reformen av det kontinuerliga lärandet och statsrådets utbildningspolitiska redogörelse. Utredaren utsågs för tiden 1.9.2020–31.7.2021.
Avsikten var att man i planen granskar tillgången med hänsyn till socioekonomisk ställning, regioner, kön, invandrarbakgrund, etniska grupper, språkgrupper och personer med funktionsnedsättning. Arbetet omfattade de olika faserna av studievägen från det att en person söker sig till högskoleutbildning fram till att personen övergår till arbetslivet. Avsikten var att förslagen i planen också ska kunna användas vid annan politisk beredning. I beredningen skulle också den utbildningspolitiska redogörelsen och reformen av det kontinuerliga lärandet beaktas.
Målsättningar
Utredaren har till uppgift att beskriva nuläget när det gäller jämställdheten inom högskoleutbildningen, inklusive eventuella hinder som gör att underrepresenterade grupper inte söker sig till högskoleutbildning eller slutför studierna samt god praxis och goda resultat, att utifrån lägesbilden ta fram ett förslag till mål som för att förbättra tillgången samt till riktlinjer för åtgärder, att lägga fram rekommendationer med anledning av behoven i den utbildningspolitiska redogörelsen samt att stödja högskolorna i arbetet med planerna för tillgång till högskoleutbildning.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Planen för tillgång till högskoleutbildning blir färdig senast den 31 juli 2021.
Skriftliga utlåtanden om utkastet till en plan för tillgång till högskoleutbildning ska lämnas via tjänsten utlåtande.fi senast den 7 maj 2021 kl. 16.15.
Skriftliga utlåtanden om utkastet till en plan för tillgång till högskoleutbildning ska lämnas via tjänsten utlåtande.fi senast den 7 maj 2021 kl. 16.15.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna in utlåtandet genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i www.utlåtande.fi. För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post. Om utlåtande.fi inte kan användas kan utlåtandet skickas till undervisnings- och kulturministeriets registratorskontor till adressen ([email protected]) eller per post till PB 29, 00023 Statsrådet.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi. Även andra än de som nämns i sändlistan kan kommentera förslaget.
För att underlätta behandlingen av svaren önskar undervisnings- och kulturministeriet att utlåtandet följer indelningen i mellanrubriker i begäran om utlåtande.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi. Även andra än de som nämns i sändlistan kan kommentera förslaget.
För att underlätta behandlingen av svaren önskar undervisnings- och kulturministeriet att utlåtandet följer indelningen i mellanrubriker i begäran om utlåtande.
Beredare
Tapio Kosunen, specialsakkunnig, docent, [email protected], tfn +358 295 330 440
Katri Tervaspalo, undervisningsråd, [email protected], tfn +358 295 330 084
Ilmari Hyvönen, undervisningsråd, [email protected], tfn +358 295 330 117
Katri Tervaspalo, undervisningsråd, [email protected], tfn +358 295 330 084
Ilmari Hyvönen, undervisningsråd, [email protected], tfn +358 295 330 117
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
Akava ry | ||
Ammatillisen koulutuksen johtajien verkosto | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry | ||
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE | ||
Centria ammattikorkeakoulu | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Erilaisten oppijoiden liitto | ||
Esteetöntä opiskelua ESOK.fi | ||
Esteetöntä opiskelua ESOK.fi | ||
Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS rf | ||
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | ||
Hanken Svenska handelshögskolan | ||
Helsingin yliopisto | ||
Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak) | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylän ammattikorkeakoulu | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk) | ||
Kajaanin ammattikorkeakoulu | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus KARVI | ||
Karelia Ammattikorkeakoulu | ||
KT Kuntatyönantajat | ||
Kynnys ry | ||
LAB-ammattikorkeakoulukoulu | ||
Lapin ammattikorkeakoulu | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT | ||
Laurea ammattikorkeakoulu | ||
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Metropolia ammattikorkeakoulu | ||
Monika-Naiset liitto ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Omapolku-hanke (Moniheli) | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry | ||
Opetushallitus | ||
Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) | ||
Oulun yliopisto | ||
Pro Lukio ry | ||
Professoriliitto ry | ||
Puolustusministeriö | ||
Ruotsinkielisen opetuksen selvityshanke | ||
Samarbetsforbundet kring funktionshinder rf | ||
Satakunnan ammattikorkeakoulu (SAMK) | ||
Savonia ammattikorkeakoulu | ||
Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK) | ||
SETA ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sivistystyönantajat SIVISTA | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Students of Colour (HY) | ||
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto - SAKKI ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry. | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto SLL ry | ||
Suomen lähilukioyhdistys | ||
Suomen opinto-ohjaajat SOPO ry | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ry | ||
Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry | ||
Suomen romanifoorumi | ||
Suomen saamelaisten keskusjärjestö | ||
Suomen yliopistot UNIFI ry | ||
Suomen Ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Taideyliopisto | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Tieteentekijöiden Liitto ry | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK Ry | ||
Trun ammattikorkeakoulu | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Vaasan ammattikorkeakoulu (VAMK) | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE/STM | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Yliopistojen opetusalan liitto YLL ry, Förbundet för undervisningssektorn vid universiteten YLL rf | ||
Ylioppilastutkintolautakunta | ||
Yrkeshögskolan Arcada | ||
Yrkeshögskolan Novia | ||
Åbo Akademi |
Ämnesord
Yhdenvertaisuus
Tasa-arvo
lukiokoulutus
saavutettavuus
koulutus
yliopisto
Ammatillinen koulutus
ammattikorkeakoulu
opiskelija