Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Bedömningspromemoria om påföljder för myndigheter för brott mot dataskyddslagstiftningen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/26120/2023
Svarstiden går ut: 24.1.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Justitieministeriet ber om utlåtanden om bedömningspromemorian om påföljder för myndigheter för brott mot dataskyddslagstiftningen.
I bedömningspromemorian utreds hur påföljdssystemet enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning samt dataskyddslagen och dataskyddslagen avseende brottmål fungerar mot bakgrund av den tillämpningspraxis som gäller myndigheternas verksamhet. Bedömningen gäller i huvudsak de straffrättsliga straffbestämmelserna i dataskyddslagen och dataskyddslagen avseende brottmål. Bedömningen omfattar dessutom de åtgärder som dataombudsmannen riktar mot myndigheter. I bedömningspromemorian granskas också författningsrättsliga frågor och frågor som gäller rättssystemets konsekvens i samband med utvidgandet av tillämpningsområdet för administrativa påföljdsavgifter till myndigheter.
I bedömningspromemorian utreds hur påföljdssystemet enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning samt dataskyddslagen och dataskyddslagen avseende brottmål fungerar mot bakgrund av den tillämpningspraxis som gäller myndigheternas verksamhet. Bedömningen gäller i huvudsak de straffrättsliga straffbestämmelserna i dataskyddslagen och dataskyddslagen avseende brottmål. Bedömningen omfattar dessutom de åtgärder som dataombudsmannen riktar mot myndigheter. I bedömningspromemorian granskas också författningsrättsliga frågor och frågor som gäller rättssystemets konsekvens i samband med utvidgandet av tillämpningsområdet för administrativa påföljdsavgifter till myndigheter.
Bakgrund
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Orpo genomför regeringen ”en totalreform av den nationella dataskyddslagstiftningen. […] I samband med totalreformen föreskrivs det om administrativa sanktionsavgifter för kränkning av informationssäkerheten så att de gäller den offentliga och den privata sektorn på lika grunder.”
Enligt den gällande dataskyddslagstiftningen kan inom den allmänna dataskyddsförordningens tillämpningsområde endast privata aktörer påföras administrativa påföljdsavgifter för överträdelser av dataskyddsbestämmelserna. De administrativa påföljdsavgifterna grundar sig på den direkt tillämpliga allmänna dataskyddsförordningen, men förordningen lämnar nationell prövningsrätt i fråga om påföljdsavgifterna för myndigheter. Dataskyddsdirektivet för brottsbekämpning lämnar nationell prövningsrätt i fråga om huruvida det straffrättsliga eller administrativa påföljdssystemet ska tillämpas på de behöriga myndigheterna som avses i direktivet.
I bedömningspromemorian bedöms tillämpningen av påföljdssystemet enligt dataskyddslagen och hur väl systemet fungerar, något som förutsattes till exempel i statsrådets principbeslut LVM/2021/44. I samband med stiftandet av dataskyddslagen ansåg dessutom riksdagens förvaltningsutskott och riksdagens lagutskott det nödvändigt att följa upp hur det system för påföljdsavgifter som föreslogs i regeringspropositionen som gällde dataskyddslagen RP 9/2018 rd fungerar.
Enligt den gällande dataskyddslagstiftningen kan inom den allmänna dataskyddsförordningens tillämpningsområde endast privata aktörer påföras administrativa påföljdsavgifter för överträdelser av dataskyddsbestämmelserna. De administrativa påföljdsavgifterna grundar sig på den direkt tillämpliga allmänna dataskyddsförordningen, men förordningen lämnar nationell prövningsrätt i fråga om påföljdsavgifterna för myndigheter. Dataskyddsdirektivet för brottsbekämpning lämnar nationell prövningsrätt i fråga om huruvida det straffrättsliga eller administrativa påföljdssystemet ska tillämpas på de behöriga myndigheterna som avses i direktivet.
I bedömningspromemorian bedöms tillämpningen av påföljdssystemet enligt dataskyddslagen och hur väl systemet fungerar, något som förutsattes till exempel i statsrådets principbeslut LVM/2021/44. I samband med stiftandet av dataskyddslagen ansåg dessutom riksdagens förvaltningsutskott och riksdagens lagutskott det nödvändigt att följa upp hur det system för påföljdsavgifter som föreslogs i regeringspropositionen som gällde dataskyddslagen RP 9/2018 rd fungerar.
Målsättningar
Syftet med bedömningen är att utreda hur väl påföljdssystemet fungerar. Syftet är också att identifiera de författningsrättsliga förutsättningar som ska beaktas i det fall att man vill utveckla systemet med administrativa påföljdsavgifter så att också myndigheter kan påföras en påföljdsavgift.
Länkar:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-217-2 - Arviomuistio tietosuojalainsäädännön viranomaisia koskevista seuraamuksista
Bilagor:
Sammanfattning.pdf - Bedömningspromemoria om påföljder för myndigheter för brott mot dataskyddslagstiftningen - Sammanfattning
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande till justitieministeriet senast den 24.1.2025.
Svarsanvisningar för mottagare
Vänligen lämna utlåtandet genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post. Alternativt kan utlåtandet också sändas per e-post till justitieministeriets registratorskontor, till adressen kirjaamo.om(at)gov.fi. Vi ber att ni använder diarienumret VN/26120/2023 som referens i utlåtandena. Myndigheter som använder ärendehanteringssystemet VAHVA ska dessutom föra in sitt utlåtande i VAHVA.
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i utlåtande.fi och i statsrådets projektfönster. Om ert utlåtande emellertid innehåller sekretessbelagd information, vänligen sänd uppgifterna i fråga separat till justitieministeriets registratorskontor. I samband med sändningen av sekretessbelagda uppgifter ska man ange sekretessgrunden för dem.
Även de som inte är med på distributionslistan kan lämna in sitt utlåtande om de vill. För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Mer ingående instruktioner om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi på sidan Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och de publiceras i utlåtande.fi och i statsrådets projektfönster. Om ert utlåtande emellertid innehåller sekretessbelagd information, vänligen sänd uppgifterna i fråga separat till justitieministeriets registratorskontor. I samband med sändningen av sekretessbelagda uppgifter ska man ange sekretessgrunden för dem.
Även de som inte är med på distributionslistan kan lämna in sitt utlåtande om de vill. För att kunna lämna ett utlåtande måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Mer ingående instruktioner om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi på sidan Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för användningen av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Beredare
Mer information:
Virpi Koivu, lagstiftningsråd, tfn 02951 50071
Silja Kantonen, specialsakkunnig, tfn 02951 50081
Virpi Koivu, lagstiftningsråd, tfn 02951 50071
Silja Kantonen, specialsakkunnig, tfn 02951 50081
Sändlista:
Akava ry | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Datainspektionen | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan kanslia | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläketurvakeskus | ||
Energiavirasto | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finavia Oyj | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
HUS | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kaakkois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus KARVI | ||
Kansallisarkisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
KEHA-keskus | ||
Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen | ||
Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo | ||
Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keva | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Konkurssiasiamies | ||
Korkein hallinto-oikeus (varataan tilaisuus antaa lausunto) | ||
Korkein oikeus (varataan tilaisuus antaa lausunto) | ||
Kotimaisten kielten keskus | ||
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lounais-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maatalousyrittäjien eläkelaitos | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Museovirasto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun kaupunki | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pelastusopisto | ||
Pirkanmaan ELY- keskus | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Poliisiammattikorkeakoulu | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sisäministeriö | ||
Siviilipalveluskeskus | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Statens ämbetsverk på Åland | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tapaturmavakuutuskeskus | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutetun toimisto | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun kaupunki | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtakunnanvoudin kanslia | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion eläkerahasto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtion työnantajatoiminto / VTML | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Verohallinto | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands landskapsregering |
Ämnesord
Tietosuoja
dataskydd
rangaistukset
seuraamukset
sanktioner
påföljder
hallinnolliset seuraamusmaksut
henkilötiedot
administrativa sanktionsavgifter
personuppgifter