Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Luonnokset valtioneuvoston asetuksiksi vankeudesta annetun valtioneuvoston asetuksen ja tutkintavankeudesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: 3/61/2015
Svarstiden gick ut: 27.10.2017
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Vankeuslakiin (707/2005) ja tutkintavankeuslakiin (768/2005) on tehty muutoksia, joiden on tarkoitus tulla voimaan tammikuun 1. päivänä 2018. Muutokset perustuvat hallituksen esitykseen vankeuslain, tutkintavankeuslain ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanosta annetun lain muuttamiseksi (HE 263/2016). Keskeiset muutokset koskevat vangeille maksettavaa käyttörahaa, toimintarahaa ja palkkaa.
Lakimuutokset edellyttävät vankeudesta annetun valtioneuvoston asetuksen (548/2015) ja tutkintavankeudesta annetun valtioneuvoston asetuksen (549/2015) muuttamista. Asetusluonnokset on valmisteltu yhdessä Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön kanssa. Asetusten on tarkoitus tulla voimaan samanaikaisesti lakien kanssa.
Lakimuutokset edellyttävät vankeudesta annetun valtioneuvoston asetuksen (548/2015) ja tutkintavankeudesta annetun valtioneuvoston asetuksen (549/2015) muuttamista. Asetusluonnokset on valmisteltu yhdessä Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön kanssa. Asetusten on tarkoitus tulla voimaan samanaikaisesti lakien kanssa.
Bakgrund
Olennaiset asetuksiin tehtävät muutokset koskisivat vangeille maksettavan toiminta- ja käyttörahan sekä palkan määräytymisen perusteita ja määrää. Käyttöraha ja toimintaraha maksettaisiin päivärahana nykyisen tuntiperusteisen laskennan sijasta.
Valtioneuvoston asetus vankeudesta
19 §:n 1 momentti
Voimassa olevan säännöksen 1 momenttia muutettaisiin, koska ammattityön käsitteestä luovutaan. Sen sijasta käytetään muun kuin Rikosseuraamuslaitoksen lukuun tehty avolaitostyö -ilmaisua.
20 §:n 1 momentti ja 22 §:n 1 momentti
Ruoka- ja ylläpitokorvausten perimisestä luovutaan. Sen vuoksi siviilityön ehtoja ja opintoluvan ehtoja koskevista säännöksistä poistettaisiin mainita ruoka- ja ylläpitokorvauksen perimisestä.
29 §
Toimintaraha maksettaisiin niiltä päiviltä, joina vanki osallistuu työhön ja muuhun toimintaan. Toimintaan sijoitettaessa määritettäisiin vangin toiminta-aika.
Lakimuutoksen tarkoituksena on yksinkertaistaa vangeille maksettavia etuuksia. Sen vuoksi vangilla olisi mahdollisuus saada toimintarahaa myös, jos hän on poissa toiminnasta määräaikaisen osallistumisvelvollisuudesta vapauttamisen, poistumisluvan, tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa läsnäolon tai muun vastaavan hyväksyttävän syyn vuoksi. Säännöksessä tarkoitetusta määräaikaisesta osallistumisvelvollisuudesta vapauttamisesta on säädetty vankeuslain 8 luvun 13 §:ssä. Säännöksen mukaan vanki voidaan vapauttaa määräaikaisesti osallistumisvelvollisuudesta kahdeksi arkipäiväksi jokaista kalenterikuukautta kohden, jonka aikana hän on osallistunut säännöllisesti vankilan toimintaan, puolustuksen valmistelemiseksi rikosasiassa taikka muusta tärkeästä syystä. Vanki on myös vapautettava osallistumisvelvollisuudesta, jos se on tarpeen määräaikaisen työkyvyttömyyden vuoksi.
Toimintarahan määrä olisi ensimmäisessä luokassa 3 euroa päivältä, toisessa luokassa 4,6 euroa päivältä ja kolmannessa luokassa 7,3 euroa päivältä. Toimintarahan lisäksi maksettava provisio voisi olla enintään 20 prosenttia toimintarahan määrästä.
30 §
Muun kuin Rikosseuraamuslaitoksen lukuun tehdystä avolaitostyöstä maksettaisiin palkkaa niiltä tunneilta, joina vanki osallistuu työhön. Vangin työaika määriteltäisiin työhön sijoitettaessa.
Palkkaa maksettaisiin myös, jos vanki on poissa toiminnasta määräaikaisen osallistumisvelvollisuudesta vapauttamisen, poistumisluvan, tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa läsnäolon tai muun vastaavan hyväksyttävän syyn vuoksi.
Palkka olisi ensimmäisessä palkkaluokassa 4,7 euroa tunnilta ja toisessa 5 euroa tunnilta. Työhön perehdyttävältä jaksolta voitaisiin maksaa toimintarahaa.
31 §
Käyttörahaa maksettaisiin 1,6 euroa jokaiselta rangaistusajaksi luettavalta päivältä. Käyttörahaa voitaisiin maksaa vankilaan saapuvalle vangille tutkintavangille etukäteen 14 päivältä välttämättömien hankintojen suorittamiseksi.
35 §
Vankeuslain 7 luvun 5 §:n 3 momentin mukaan jos vankila ei tarjoa vangille kaikkia päivittäisiä aterioita, vangille maksetaan ruokarahaa elintarvikkeiden hankkimiseksi tai annetaan elintarvikkeet omatoimisen ruokahuollon järjestämiseksi. Asetuksessa säädettäisiin ruokarahan suuruudesta. Korvaus olisi 1,5 euroa aamiaisesta, 2,5 euroa lounaasta ja päivällisestä sekä 1,1 euroa iltapalasta, jollei vankila hanki asuinosastolla valmistettavien aterioiden raaka-aineita. Vangin mukana olevaa pientä lasta varten annettaisiin lisäksi puolet vangille annettavasta summasta.
Työkyvyttömyysajan käyttörahaa ja toimintarahaa koskeva 32 §, toimintarahaa määräaikaisen osallistumisvelvollisuudesta vapauttamisen aikana koskeva 33 § ja ruoka- ja ylläpitokorvausta koskeva 34 § sekä ruokakorvausten perimättä jättämistä koskeva 36 § kumottaisiin.
Valtionneuvoston asetus tutkintavankeudesta
11 §
Käyttöraha määrä olisi 1,6 euroa jokaiselta rangaistusajaksi luettavalta päivältä. Toimintarahan määräytymisessä noudatettaisiin, mitä on säädetty valtioneuvoston asetuksessa vankeudesta. Vankilaan saapuvalle tutkintavangille voitaisiin maksaa käyttörahaa etukäteen 14 päivältä välttämättömien hankintojen suorittamiseksi.
Valtioneuvoston asetus vankeudesta
19 §:n 1 momentti
Voimassa olevan säännöksen 1 momenttia muutettaisiin, koska ammattityön käsitteestä luovutaan. Sen sijasta käytetään muun kuin Rikosseuraamuslaitoksen lukuun tehty avolaitostyö -ilmaisua.
20 §:n 1 momentti ja 22 §:n 1 momentti
Ruoka- ja ylläpitokorvausten perimisestä luovutaan. Sen vuoksi siviilityön ehtoja ja opintoluvan ehtoja koskevista säännöksistä poistettaisiin mainita ruoka- ja ylläpitokorvauksen perimisestä.
29 §
Toimintaraha maksettaisiin niiltä päiviltä, joina vanki osallistuu työhön ja muuhun toimintaan. Toimintaan sijoitettaessa määritettäisiin vangin toiminta-aika.
Lakimuutoksen tarkoituksena on yksinkertaistaa vangeille maksettavia etuuksia. Sen vuoksi vangilla olisi mahdollisuus saada toimintarahaa myös, jos hän on poissa toiminnasta määräaikaisen osallistumisvelvollisuudesta vapauttamisen, poistumisluvan, tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa läsnäolon tai muun vastaavan hyväksyttävän syyn vuoksi. Säännöksessä tarkoitetusta määräaikaisesta osallistumisvelvollisuudesta vapauttamisesta on säädetty vankeuslain 8 luvun 13 §:ssä. Säännöksen mukaan vanki voidaan vapauttaa määräaikaisesti osallistumisvelvollisuudesta kahdeksi arkipäiväksi jokaista kalenterikuukautta kohden, jonka aikana hän on osallistunut säännöllisesti vankilan toimintaan, puolustuksen valmistelemiseksi rikosasiassa taikka muusta tärkeästä syystä. Vanki on myös vapautettava osallistumisvelvollisuudesta, jos se on tarpeen määräaikaisen työkyvyttömyyden vuoksi.
Toimintarahan määrä olisi ensimmäisessä luokassa 3 euroa päivältä, toisessa luokassa 4,6 euroa päivältä ja kolmannessa luokassa 7,3 euroa päivältä. Toimintarahan lisäksi maksettava provisio voisi olla enintään 20 prosenttia toimintarahan määrästä.
30 §
Muun kuin Rikosseuraamuslaitoksen lukuun tehdystä avolaitostyöstä maksettaisiin palkkaa niiltä tunneilta, joina vanki osallistuu työhön. Vangin työaika määriteltäisiin työhön sijoitettaessa.
Palkkaa maksettaisiin myös, jos vanki on poissa toiminnasta määräaikaisen osallistumisvelvollisuudesta vapauttamisen, poistumisluvan, tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa läsnäolon tai muun vastaavan hyväksyttävän syyn vuoksi.
Palkka olisi ensimmäisessä palkkaluokassa 4,7 euroa tunnilta ja toisessa 5 euroa tunnilta. Työhön perehdyttävältä jaksolta voitaisiin maksaa toimintarahaa.
31 §
Käyttörahaa maksettaisiin 1,6 euroa jokaiselta rangaistusajaksi luettavalta päivältä. Käyttörahaa voitaisiin maksaa vankilaan saapuvalle vangille tutkintavangille etukäteen 14 päivältä välttämättömien hankintojen suorittamiseksi.
35 §
Vankeuslain 7 luvun 5 §:n 3 momentin mukaan jos vankila ei tarjoa vangille kaikkia päivittäisiä aterioita, vangille maksetaan ruokarahaa elintarvikkeiden hankkimiseksi tai annetaan elintarvikkeet omatoimisen ruokahuollon järjestämiseksi. Asetuksessa säädettäisiin ruokarahan suuruudesta. Korvaus olisi 1,5 euroa aamiaisesta, 2,5 euroa lounaasta ja päivällisestä sekä 1,1 euroa iltapalasta, jollei vankila hanki asuinosastolla valmistettavien aterioiden raaka-aineita. Vangin mukana olevaa pientä lasta varten annettaisiin lisäksi puolet vangille annettavasta summasta.
Työkyvyttömyysajan käyttörahaa ja toimintarahaa koskeva 32 §, toimintarahaa määräaikaisen osallistumisvelvollisuudesta vapauttamisen aikana koskeva 33 § ja ruoka- ja ylläpitokorvausta koskeva 34 § sekä ruokakorvausten perimättä jättämistä koskeva 36 § kumottaisiin.
Valtionneuvoston asetus tutkintavankeudesta
11 §
Käyttöraha määrä olisi 1,6 euroa jokaiselta rangaistusajaksi luettavalta päivältä. Toimintarahan määräytymisessä noudatettaisiin, mitä on säädetty valtioneuvoston asetuksessa vankeudesta. Vankilaan saapuvalle tutkintavangille voitaisiin maksaa käyttörahaa etukäteen 14 päivältä välttämättömien hankintojen suorittamiseksi.
Liitteet:
Tidtabell
Mahdollinen lausunto pyydetään toimittamaan lausuntopalvelu.fi:n kautta viimeistään perjantaina 27.10.2017.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkiseen lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämisestä löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta (ohjeet-->käyttöohjeet).
Palvelun käytön tukea voi pyytää [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelut.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämisestä löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta (ohjeet-->käyttöohjeet).
Palvelun käytön tukea voi pyytää [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelut.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyyntöön liittyen antavat erityisasiantuntija Heli Tamminen p. 029 51 50215 (30.9.2017 saakka) ja hallitussihteeri Juho Martikainen p. 029 51 50520 (1.10.2017 lähtien)
Sändlista:
Etelä-Suomen rikosseuraamusalue | ||
Itä- ja Pohjois-Suomen rikosseuraamusalue | ||
Länsi-Suomen rikosseuraamusalue | ||
Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikkö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vankila- ja Kriminaalityön henkilöstö VaKHe ry | ||
Vankilavirkailijain Litto VVL r.y. |