Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om minimiskatt för stora koncerner
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/9714/2023
Svarstiden gick ut: 8.9.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om minimiskatt för stora koncerner.
Utkastet till bestämmelse om den inhemska kompletteringsskatten kommer senare att fogas separat till denna begäran om utlåtande.
Utkastet till bestämmelse om den inhemska kompletteringsskatten kommer senare att fogas separat till denna begäran om utlåtande.
Bakgrund
Syftet med propositionen är att genomföra rådets direktiv (EU) 2022/2523 om säkerställande av en global minimiskattenivå för multinationella koncerner och stora inhemska koncerner inom unionen. I propositionen föreslås det att direktivet genomförs genom att det föreskrivs om den minimibeskattning av koncerner som avses i direktivet i en separat nationell lag.
Direktivet baserar sig på OECD:s s.k. pelare II-reglering, som syftar till att koncerner ska beskattas åtminstone enligt miniminivån oberoende av i vilka stater verksamheten bedrivs. Minimiskattenivån ska bedömas nationellt och den faktiska skattenivån ska vara minst 15 procent. Om den faktiska skattenivån understiger detta, verkställs beskattningen med den nya regleringen upp till 15 procent.
Direktivet baserar sig på OECD:s s.k. pelare II-reglering, som syftar till att koncerner ska beskattas åtminstone enligt miniminivån oberoende av i vilka stater verksamheten bedrivs. Minimiskattenivån ska bedömas nationellt och den faktiska skattenivån ska vara minst 15 procent. Om den faktiska skattenivån understiger detta, verkställs beskattningen med den nya regleringen upp till 15 procent.
Målsättningar
Den beskattningsregel som huvudsakligen ska tillämpas är en s.k. resultaträkningsregel som i princip ska tillämpas i den stat där koncernens yttersta moderenhet är belägen. Resultaträkningsregeln är en regel för fördelning av beskattningen som baserar sig på ägarförhållanden inom koncernen. Enligt regeln ska koncernens högsta moder betala kompletteringsskatt, om den effektiva, dvs. faktiska skattenivån för en koncernenhet som ägs direkt eller indirekt understiger den avtalade miniminivån. En sekundär regel för beräkning av skattenivån är regeln om underbeskattade vinster.
I propositionen föreslås det att Finland också ska införa den inhemska kompletteringsskatt som direktivet möjliggör. Den inhemska kompletteringsskatten beräknas i huvudsak på samma sätt som de skatter som tas ut genom regeln om resultaträkning och regeln om underbeskattade vinster. Den inhemska kompletteringsskatten ska gälla samma koncerner som de ovannämnda beskattningsreglerna, och dessutom kommer samma skattesats på 15 procent att föreslås.
I propositionen föreslås det att den kompletteringsskatt som baserar sig på bestämmelserna i direktivet ska utgöra ett nytt självständigt skatteslag som betalas till staten. Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2024. Lagen ska i fråga om resultaträkningsregeln och den inhemska kompletteringsskatten tillämpas första gången på räkenskapsperioder som börjar den 31 december 2023 och därefter. Avsikten är att regeln om underbeskattade vinster ska tillämpas på beställningar enligt artikel 50 första gången på räkenskapsperioder som börjar den 31 december 2023 och därefter och i fråga om andra situationer på räkenskapsperioder som börjar den 31 december 2024 och därefter.
I propositionen föreslås det att Finland också ska införa den inhemska kompletteringsskatt som direktivet möjliggör. Den inhemska kompletteringsskatten beräknas i huvudsak på samma sätt som de skatter som tas ut genom regeln om resultaträkning och regeln om underbeskattade vinster. Den inhemska kompletteringsskatten ska gälla samma koncerner som de ovannämnda beskattningsreglerna, och dessutom kommer samma skattesats på 15 procent att föreslås.
I propositionen föreslås det att den kompletteringsskatt som baserar sig på bestämmelserna i direktivet ska utgöra ett nytt självständigt skatteslag som betalas till staten. Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2024. Lagen ska i fråga om resultaträkningsregeln och den inhemska kompletteringsskatten tillämpas första gången på räkenskapsperioder som börjar den 31 december 2023 och därefter. Avsikten är att regeln om underbeskattade vinster ska tillämpas på beställningar enligt artikel 50 första gången på räkenskapsperioder som börjar den 31 december 2023 och därefter och i fråga om andra situationer på räkenskapsperioder som börjar den 31 december 2024 och därefter.
Länkar:
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM036:00/2023 - - linkki säädösvalmisteluhankkeen verkkosivuille
https://vm.fi/sv/projekt?tunnus=VM036:00/2023 - - länk till lagberedningsprojektets webbplats
Bilagor:
Luonnos hallituksen esitykseksi.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle suurten konsernien vähimmäisveroa koskevaksi lainsäädännöksi
2 luvun Suomen kotimaista täydennysveroa koskevat pykälät.pdf -
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas senast den 8 september 2023 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena ska lämnas senast den 8 september 2023 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i utlåtande.fi.Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i utlåtande.fi.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i utlåtande.fi.
Beredare
Tilläggsinformation:
Regeringsråd Jari Salokoski, tfn 0295 530 437, jari.salokoski(a)gov.fi
Specialsakkunnig Laura Burmester, tfn 029 5530 037, laura.burmester(a)gov.fi
Regeringsråd Jari Salokoski, tfn 0295 530 437, jari.salokoski(a)gov.fi
Specialsakkunnig Laura Burmester, tfn 029 5530 037, laura.burmester(a)gov.fi
Sändlista:
Apulaisprofessori Moritz Scherleitner | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
Elinkeinoelämän valtuuskunta | ||
Energiateollisuus ry | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnwatch ry | ||
FIT Verotutkimuksen huippuyksikkö | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keva | ||
Oikeusministeriö | ||
Perheyritysten liitto ry | ||
Professori Juha Lindgren | ||
Professori Marianne Malmgrén | ||
Professori Marjaana Helminen | ||
Professori Reijo Knuutinen | ||
Pääomasijoittajat ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt − Finnish Development NGOs Fingo ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Taloushallintoliitto ry | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen Veroasiantuntijat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Työelämäprofessori Timo Viherkenttä | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry |
Ämnesord
elinkeinoverotus
beskattning av näringsverksamhet
konserni
koncern
vähimmäisvero
minimiskatt