Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande om arbetsgruppsbetänkande: Förtydligande av straffbarheten för tvingande till äktenskap
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/26964/2022
Svarstiden gick ut: 22.4.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Justitieministeriet begär utlåtande om arbetsgruppens betänkande ”Förtydligande av straffbarheten för tvingande till äktenskap” (Justitieministeriets publikationer, Betänkanden och utlåtanden 2024:7).
Betänkandet har utarbetats i form av en regeringsproposition. I propositionen föreslås det att det till 25 kap. 3 § i strafflagen ska det att en person görs till föremål för tvångsäktenskap införas som ett syfte med gärningen i fråga. I motiveringen till propositionen preciseras vad som avses med tvångsäktenskap. Enligt propositionen ska bestämmelserna om ingående av tvångsäktenskap inte bara omfatta juridiskt giltiga äktenskap utan också äktenskap som kan jämställas med sådana.
Betänkandet har utarbetats i form av en regeringsproposition. I propositionen föreslås det att det till 25 kap. 3 § i strafflagen ska det att en person görs till föremål för tvångsäktenskap införas som ett syfte med gärningen i fråga. I motiveringen till propositionen preciseras vad som avses med tvångsäktenskap. Enligt propositionen ska bestämmelserna om ingående av tvångsäktenskap inte bara omfatta juridiskt giltiga äktenskap utan också äktenskap som kan jämställas med sådana.
Bakgrund
I enlighet med statsminister Petteri Orpos regeringsprogram Ett starkt och engagerat Finland vidtar regeringen nödvändiga åtgärder för att göra bestämmelserna i strafflagen tydligare när det gäller straffbarheten i tvingande till äktenskap.
Riksdagen har i sin kläm från 2022 förutsatt att regeringen påskyndar granskningen av straffbestämmelserna om tvingande till äktenskap och utifrån det vidtar behövliga åtgärder för att i strafflagen förtydliga straffbarheten för tvingande till äktenskap (Rsv 285/2022 rd).
Justitieministeriet tillsatte den 28 september 2023 en arbetsgrupp för att bereda ett förslag för att förtydliga straffbarheten för tvingande till äktenskap (VN/26964/2022-OM-1). Till medlemmar i arbetsgruppen utsågs företrädare för justitieministeriet, Helsingfors universitet, Helsingfors tingsrätt, Åklagarmyndigheten, Finlands Advokatförbund, inrikesministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, Migrationsverket och Förbundet för mänskliga rättigheter. Arbetsgruppens mandatperiod var 28.9.2023–28.2.2024.
Arbetsgruppen hade till uppgift att utarbeta ett förslag för att förtydliga straffbarheten för tvingande till äktenskap i strafflagen. Arbetsgruppen har i enlighet med sitt uppdrag utarbetat sitt förslag i form av en regeringsproposition. I enlighet med uppdraget har arbetsgruppen hört organisationer för invandrarkvinnor samt skyddshem.
Riksdagen har i sin kläm från 2022 förutsatt att regeringen påskyndar granskningen av straffbestämmelserna om tvingande till äktenskap och utifrån det vidtar behövliga åtgärder för att i strafflagen förtydliga straffbarheten för tvingande till äktenskap (Rsv 285/2022 rd).
Justitieministeriet tillsatte den 28 september 2023 en arbetsgrupp för att bereda ett förslag för att förtydliga straffbarheten för tvingande till äktenskap (VN/26964/2022-OM-1). Till medlemmar i arbetsgruppen utsågs företrädare för justitieministeriet, Helsingfors universitet, Helsingfors tingsrätt, Åklagarmyndigheten, Finlands Advokatförbund, inrikesministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, Migrationsverket och Förbundet för mänskliga rättigheter. Arbetsgruppens mandatperiod var 28.9.2023–28.2.2024.
Arbetsgruppen hade till uppgift att utarbeta ett förslag för att förtydliga straffbarheten för tvingande till äktenskap i strafflagen. Arbetsgruppen har i enlighet med sitt uppdrag utarbetat sitt förslag i form av en regeringsproposition. I enlighet med uppdraget har arbetsgruppen hört organisationer för invandrarkvinnor samt skyddshem.
Målsättningar
Syftet med det lagförslag som ingår i arbetsgruppens betänkande är att förtydliga straffbarheten för tvingande till äktenskap i strafflagen och precisera bestämmelserna om människohandel i 25 kap. 3 § i strafflagen genom att till bestämmelsen foga det att en person görs till föremål för tvångsäktenskap som ett syfte för människohandelsbrott. Genom att förtydliga straffbestämmelserna strävar man efter att stärka skyddet för personlig frihet och integritet samt skyddet för privatlivet. Genom propositionen genomförs en del av de mål i regeringsprogrammet som gäller en trygg och kristålig rättsstat.
Länkar:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-819-8 - Avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttäminen : Työryhmän mietintö
Bilagor:
OM_2024_7_ML_12.3.2024.pdf - Avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttäminen - Työryhmän mietintö
Propositionens huvudsakliga innehåll och paragrafer.pdf - Propositionens huvudsakliga innehåll och paragrafer
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande till justitieministeriet senast den 22 april 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Justitieministeriet begär ert utlåtande om arbetsgruppens betänkande om förtydligande av straffbarheten för tvingande till äktenskap.
Utlåtandena ska lämnas in senast den 22 april 2024 kl. 16.15 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande om de så önskar.
Den som lämnar ett utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Ytterligare information om hur man använder utlåtandetjänsten ges av systemadministratörerna på adressen [email protected]. Vi ber de ministerier som använder VAHVA föra utlåtandet också under ärende VN/26964/2022 i VAHVA.
Utlåtanden kan också lämnas in per e-post till justitieministeriets registratorskontor på adressen [email protected]. I de utlåtanden som sänds per e-post ber vi er använda diarienummer VN/26964/2022 som referens.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Justitieministeriet betalar inte arvode för begärda eller givna utlåtanden.
Utlåtandena ska lämnas in senast den 22 april 2024 kl. 16.15 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna ett utlåtande om de så önskar.
Den som lämnar ett utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Ytterligare information om hur man använder utlåtandetjänsten ges av systemadministratörerna på adressen [email protected]. Vi ber de ministerier som använder VAHVA föra utlåtandet också under ärende VN/26964/2022 i VAHVA.
Utlåtanden kan också lämnas in per e-post till justitieministeriets registratorskontor på adressen [email protected]. I de utlåtanden som sänds per e-post ber vi er använda diarienummer VN/26964/2022 som referens.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Justitieministeriet betalar inte arvode för begärda eller givna utlåtanden.
Beredare
Leena Mäkipää, lagstiftningsråd, [email protected], tfn 02951 50082
Sändlista:
African Care r.y. | ||
Amnesty International Suomen osasto r.y. | ||
DaisyLadies r.y. | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Etelä-Suomen syyttäjäalue | ||
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti (HEUNI) | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin poliisilaitos | ||
Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta / professori Sakari Melander | ||
Hämeen poliisilaitos | ||
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Irakin naisten yhdistys INY r.y. | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta / professori, emeritus Matti Tolvanen | ||
Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta / yliopistotutkija, tutkijatohtori Sanna Mustasaari | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Julkiset Oikeusavustajat ry | ||
Juristiliitto – Juristförbundet | ||
Katolinen kirkko Suomessa | ||
Korkein oikeus (varataan tilaisuus antaa lausunto) | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (KRIMO) | ||
Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunta / professori Minna Kimpimäki | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lasten perusoikeudet – Children´s Fundamental Rights ry | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Loisto Setlementti ry | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Länsi-Suomen syyttäjäalue | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry – Mannerheims Barnskyddsförbund rf | ||
Monika-Naiset liitto ry | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto ry | ||
Naisjärjestöt Yhteistyössä – Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry | ||
Oikeuspoliittinen yhdistys – Rättspolitiska föreningen Demla ry | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Pelastakaa Lapset ry | ||
Poliisihallitus | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Rikosuhripäivystys | ||
Rovaniemen hovioikeus | ||
Setlementti Tampere ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto – Finlands Advokatförbund | ||
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus | ||
Suomen Islamilainen Yhdyskunta | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry – Finlands Polisorganisationers Förbund rf | ||
Suomen Syyttäjäyhdistys ry | ||
Suomen tuomariliitto – Finlands domareförbund ry | ||
Tampereen ensi- ja turvakoti r.y. | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Turun yliopisto / apulaisprofessori Tatu Hyttinen | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Åbo Akademi / ROVU-hanke / professori Elina Pirjatanniemi |
Ämnesord
rikoslaki
rikosoikeus
pakkoavioliitto
tvångsäktenskap
rikos
brott
straffrätt
strafflag
avioliittoon pakottaminen
kriminalisointi
tvingande till äktenskap
kriminalisering