Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Valtakunnallinen jätesuunnitelma vuoteen 2027 - kierrätyksestä kiertotalouteen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/16121/2020
Svarstiden gick ut: 19.11.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta valtakunnalliseksi jätesuunnitelmaksi vuoteen 2027 - kierrätyksestä kiertotalouteen.
Bakgrund
Valtakunnallinen jätesuunnitelma vuoteen 2027 on EU:n jätedirektiivin (2008/98/EY) edellyttämä strateginen suunnitelma jätehuollon ja jätteiden synnyn ehkäisyn valtakunnallisista tavoitteista ja toimenpiteistä. Suunnitelma sisältää sekä jätehuoltosuunnitelman että jätteiden synnyn ehkäisy –suunnitelman ja kattaa maantieteellisesti koko Suomen alueen lukuun ottamatta Ahvenanmaata. Suunnitelmassa on päivitetty valtakunnallinen jätesuunnitelma vuoteen 2023 vastaamaan tämän hetken tilanteeseen ja jätedirektiivin vaatimuksiin. Jätesuunnitelma on valmisteltu laajassa yhteistyössä eri ministeriöiden ja sidosryhmien kesken.
Målsättningar
Valtakunnallisen jätesuunnitelman visio vuoteen 2030:
Yhdyskuntajätteet
Jätesuunnitelman toteutumista ja vaikuttavuutta seurataan vuosittain kerättävien määrällisten seurantaindikaattorien avulla. Suunnitelmakauden puolivälissä tehdään laajempi väliarvio, jolloin selvitetään myös toimenpiteiden toteutumista.
- Materiaalitehokas tuotanto ja kulutus säästävät luonnonvaroja sekä hillitsevät ilmastonmuutosta.
- Jätteen määrä on vähentynyt nykyisestä. Uudelleenkäyttö ja kierrätys ovat nousseet uudelle tasolle.
- Laadukas jätehuolto on osa kestävää kiertotaloutta.
- Kierrätysmarkkinat toimivat hyvin. Uudelleenkäytön ja kierrätyksen myötä syntyy uusia työpaikkoja.
- Kierrätysmateriaaleista saadaan talteen myös pieninä pitoisuuksina esiintyviä arvokkaita raaka-aineita.
- Materiaalikierrot ovat haitattomia ja tuotannossa käytetään yhä vähemmän vaarallisia aineita.
- Alan toimijoiden yhteistyö edistää laadukkaita materiaalikiertoja.
- Luotettava ja kattava tieto tukee kiertotaloutta. Tieto on hyödynnettävissä digitaalisesti.
- Jätealalla on laadukasta tutkimusta sekä kokeilutoimintaa ja jäteosaaminen on korkealla tasolla.
- Lainsäädäntö tukee kiertotalouden innovaatioita ja toimintaedellytyksiä.
Yhdyskuntajätteet
- Yhdyskuntajätemäärän kasvu hidastuu suhteessa bruttokansantuotteeseen ja saavutetaan suhteellinen irtikytkentä
- Yhdyskuntajätteestä kierrätetään 57 %
- Pakkausjätteiden uudelleenkäyttö lisääntyy
- Pakkausjätteen kierrätystä lisätään vähintään pakkausjätedirektiivin edellyttämälle tasolle
- Vähennetään kertakäyttömuovituotteiden käyttöä pysyvästi
- Ruokahävikki puolitetaan vuoteen 2030 mennessä
- Kaikesta syntyvästä yhdyskuntajätteen sisältämästä biojätteestä kierrätetään 65 %
- Kierrätyslannoitevalmisteiden käyttö lisääntyy ja niillä korvataan neitseellisistä raaka-aineista valmistettuja lannoitevalmisteita
- Sähkö- ja elektroniikkalaitteiden uudelleenkäytön määrät kasvavat
- Sähkö- ja elektroniikkalaitteiden osuus sekajätteestä vähenee ja kierrätys lisääntyy
- Sähkö- ja elektroniikkalaiteromussa olevat kriittiset raaka-aineet ja arvokkaat materiaalit saadaan tehokkaammin kiertoon
- Sähkö- ja elektroniikkalaiteromussa olevat vaaralliset aineet saadaan pois kierrosta
- Rakentamisen jätemäärä vähenee
- Rakennus- ja purkujätettä hyödynnetään materiaalina vähintään 70 %
- Rakentamisen jätteiden laadukasta hyödyntämistä lisätään riskit halliten
Jätesuunnitelman toteutumista ja vaikuttavuutta seurataan vuosittain kerättävien määrällisten seurantaindikaattorien avulla. Suunnitelmakauden puolivälissä tehdään laajempi väliarvio, jolloin selvitetään myös toimenpiteiden toteutumista.
Linkit
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 19.11.2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi ympäristöministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi ympäristöministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa neuvotteleva virkamies Sirje Stén, sähköpostiosoite muotoa [email protected], puh. 029 525 0276
Sändlista:
Aalto yliopisto | ||
Akkukierrätys Pb Oy | ||
Asumisen rahoitus- ja kehityskeskus ARA | ||
Business Finland | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Ekopulloyhdistys Oy | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Elker Oy | ||
Energiateollisuus | ||
ERP Finland ry | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Fortum Waste Solutions Oy | ||
HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Jätehuoltoyhdistys ry | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kaupan liitto | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luonnonvarakeskus LUKE | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK | ||
Marttaliitto | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Mepak-Kierrätys Oy | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Motiva | ||
Muoviteollisuus ry | ||
Natur och Miljö r.f. | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Pidä Lappi Siistinä ry | ||
Pidä Saaristo Siistinä ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Puupakkausten Kierrätys PPK Oy | ||
Rakennusteollisuuden koulutuskeskus RATEKO | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
RAKLI ry | ||
Recser Oy | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
SER-Tuottajayhteisö Ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sitra | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto VALVIRA | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen arkkitehtiliitto | ||
Suomen Autokierrätys Oy | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Suomen Keräyslasiyhdistys ry | ||
Suomen Keräyspaperi tuottajayhteisö Oy | ||
Suomen Keräystuote Oy | ||
Suomen kierrätyskeskusten yhdistys ry | ||
Suomen Kiertovoima ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuitukierrätys Oy | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy | ||
Suomen Pakkausyhdistys ry | ||
Suomen Palautuspakkaus Oy PALPA | ||
Suomen Rengaskierrätys Oy | ||
Suomen Tekstiili ja Muoti Ry | ||
Suomen Uusiomuovi Oy | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen ympäristöopisto SYKLI | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
Tulli | ||
Tuottajayhteisöjen neuvottelukunta | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Vesilaitosyhdistys | ||
VTT - valtion teknillinen tutkimuskeskus | ||
Väylävirasto | ||
Yleinen toimialaliitto ry | ||
Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP | ||
Ålands landskapsregering |
Asiasanat
jätesuunnittelu, jätehuolto, kiertotalous, jätteen synnyn ehkäisy, kierrätys, hyödyntäminen