Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Statsrådets principbeslut om företagande
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/27217/2021
Svarstiden gick ut: 21.1.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Statsrådets principbeslut om företagande grundar sig på den strategi för företagande som har utarbetats i enlighet med en skrivning i regeringsprogrammet. Principbeslutet är i kraft 2022–2027. Utöver strategin för företagande kompletteras de åtgärder som gäller företagandet av övriga program och åtgärder inom helheten Ett livskraftigt Finland i regeringsprogrammet.
I den lägesbild som ingår i strategin för företagande har det identifierats utmaningar i samband med företagande och dragits upp strategiska riktlinjer för att svara på dem. För att konkretisera strategin har det utarbetats en färdplan med uppföljningsindikatorer. I statsrådets principbeslut om företagande har man från beredningen tagit in de viktigaste principiella åtgärder som ska linjeras upp politiskt och som berör flera ministerier och vars genomförande förutsätter åtgärder inom hela statsrådet och dessutom kontinuitet.
Beredningen av en långsiktig strategi för företagande och företagsamhetspolitiska åtgärder är återigen aktuell i samband med återhämtningen från covid-19-pandemin och förberedelserna för en stor förändring som kommer att omforma företagsklimatet: den gröna och digitala omställningen.
I den lägesbild som ingår i strategin för företagande har det identifierats utmaningar i samband med företagande och dragits upp strategiska riktlinjer för att svara på dem. För att konkretisera strategin har det utarbetats en färdplan med uppföljningsindikatorer. I statsrådets principbeslut om företagande har man från beredningen tagit in de viktigaste principiella åtgärder som ska linjeras upp politiskt och som berör flera ministerier och vars genomförande förutsätter åtgärder inom hela statsrådet och dessutom kontinuitet.
Beredningen av en långsiktig strategi för företagande och företagsamhetspolitiska åtgärder är återigen aktuell i samband med återhämtningen från covid-19-pandemin och förberedelserna för en stor förändring som kommer att omforma företagsklimatet: den gröna och digitala omställningen.
Bakgrund
Arbets- och näringsministeriet har tillsammans med styrgruppen för den sektorsövergripande strategin för företagande berett en strategi för företagande i överensstämmelse med regeringsprogrammet. Ett diskussionsmöte om strategin för företagande ordnades den 10 mars 2020, och strategin var på remiss den 10 mars–9 april 2020. Utifrån remissyttrandena och den förändring av lägesbilden som covid-19-pandemin medförde kompletterades strategin, och den uppdaterade strategin presenterades för intressentgrupperna den 13 april 2021.För genomförandet av strategin har det utarbetats en färdplan. Innehållet i färdplanen har beretts tillsammans med intressentgrupperna under workshoppar som hölls den 2 juni, 4 juni, 8 juni och 10 juni 2021.
Strategin för företagande är en av åtgärderna inom helheten Ett livskraftigt Finland i regeringsprogrammet. Enligt regeringsprogrammet ska det utarbetas en strategi för företagande som tar hänsyn till företagens storlek och till unga tillväxtföretag. I överenstämmelse med regeringsprogrammet inbegriper strategin främjandet av ställningen för ensamföretagare och mikroföretagens sysselsättande förmåga, utvecklandet av värdeutvecklingen och skapandet av affärskoncept för den kreativa branschen, stödjandet av de små och medelstora företagens och mid cap-företagens tillväxtorientering och internationalisering samt exportfrämjandet som genomförs i samarbete med stora så kallade lokomotivföretag. Skrivningen om den kreativa branschen har sedermera genomförts genom en separat Färdplan för kreativ ekonomi. Vid sidan av strategin för företagande har man beslutat att inleda utarbetandet av en strategi för medelstora tillväxtföretag, vars mål är att öka den kritiska massan av skalbara tillväxtföretag som strävar efter internationalisering. Utarbetandet av strategin för medelstora tillväxtföretag inleds i början av 2022. Internationaliseringen och exportfrämjandet tillsammans med lokomotivföretagen utvecklas inom ramen för Programmet för export och internationell tillväxt. Strategin för företagande har dessutom beröringspunkter särskilt med det arbete som görs av ministerarbetsgruppen för främjande av sysselsättningen för att bereda genomförandet av regeringsprogrammet. De av ministerarbetsgruppens teman som närmast hör samman med strategin för företagande är kompetens och matchning på arbetsmarknaden, arbetskraftsinvandring, arbetslagstiftning och lokala avtal.
Strategin för företagande är en av åtgärderna inom helheten Ett livskraftigt Finland i regeringsprogrammet. Enligt regeringsprogrammet ska det utarbetas en strategi för företagande som tar hänsyn till företagens storlek och till unga tillväxtföretag. I överenstämmelse med regeringsprogrammet inbegriper strategin främjandet av ställningen för ensamföretagare och mikroföretagens sysselsättande förmåga, utvecklandet av värdeutvecklingen och skapandet av affärskoncept för den kreativa branschen, stödjandet av de små och medelstora företagens och mid cap-företagens tillväxtorientering och internationalisering samt exportfrämjandet som genomförs i samarbete med stora så kallade lokomotivföretag. Skrivningen om den kreativa branschen har sedermera genomförts genom en separat Färdplan för kreativ ekonomi. Vid sidan av strategin för företagande har man beslutat att inleda utarbetandet av en strategi för medelstora tillväxtföretag, vars mål är att öka den kritiska massan av skalbara tillväxtföretag som strävar efter internationalisering. Utarbetandet av strategin för medelstora tillväxtföretag inleds i början av 2022. Internationaliseringen och exportfrämjandet tillsammans med lokomotivföretagen utvecklas inom ramen för Programmet för export och internationell tillväxt. Strategin för företagande har dessutom beröringspunkter särskilt med det arbete som görs av ministerarbetsgruppen för främjande av sysselsättningen för att bereda genomförandet av regeringsprogrammet. De av ministerarbetsgruppens teman som närmast hör samman med strategin för företagande är kompetens och matchning på arbetsmarknaden, arbetskraftsinvandring, arbetslagstiftning och lokala avtal.
Målsättningar
Målet med statsrådets principbeslut om företagande är att dra upp riktlinjer för mål och åtgärder för en sektorsövergripande och långsiktig utveckling av förutsättningarna för företagande. Statsrådet har en viktig roll när det gäller att stödja utvecklingen av företagsklimatet i riktning mot en mångsidigare och förnyad tillväxt och företags- och näringsstruktur.
Visionen för principbeslutet som genomför strategin för företagande är att öka tilliten till att det lönar sig för företag att anställa personal, utveckla sin affärsverksamhet och investera i Finland. Ett ytterligare mål är att göra Finland attraktivare, så att kunniga utländska arbetstagare och studerande vill få jobb eller bedriva företagsverksamhet i Finland och att Finland ska vara ett attraktivt land för utländska investeringar.
Visionen för principbeslutet som genomför strategin för företagande är att öka tilliten till att det lönar sig för företag att anställa personal, utveckla sin affärsverksamhet och investera i Finland. Ett ytterligare mål är att göra Finland attraktivare, så att kunniga utländska arbetstagare och studerande vill få jobb eller bedriva företagsverksamhet i Finland och att Finland ska vara ett attraktivt land för utländska investeringar.
Länkar:
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM091:00/2021 - Valtioneuvoston periaatepäätös hankeikkunassa / Statsrådets principbeslut om företagande
https://tem.fi/yrittajyysstrategia - Yrittäjyysstategia TEM:n verkkosivulla / Strategi för företagande på ANM:s webbplats
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er sända era remissvar och synpunkter senast den 21 januari 2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Lämna svaren via webbplatsen utlåtande.fi. Svaren behöver inte skickas separat per e-post eller post. I svaret kan man dra nytta av nedanstående frågor eller också kan svaret struktureras på något annat sätt i de fält som är avsedda för fritt formulerade svar.
För att kunna lämna ett svar måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att komma igång med tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
Vänligen observera att alla svar är offentliga och att de publiceras på webbplatsen utlåtande.fi.
För att kunna lämna ett svar måste man registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att komma igång med tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
Vänligen observera att alla svar är offentliga och att de publiceras på webbplatsen utlåtande.fi.
Beredare
Ytterligare information lämnas av
Konsultativ tjänsteman Jaana Lappi, tfn 029 506 2658 och e-post jaana.lappi(a)gov.fi.
Konsultativ tjänsteman Jaana Lappi, tfn 029 506 2658 och e-post jaana.lappi(a)gov.fi.
Sändlista:
Aalto | ||
Aalto | ||
Aalto Ventures Program | ||
Aalto Ventures Program | ||
Aalto Ventures Program | ||
Akava | ||
Akava | ||
Akavan erityisalat | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Business Finland | ||
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
ELY-keskukset | ||
Etla | ||
Etla | ||
EVA | ||
Finnvera | ||
Finnvera | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Kasvu Open | ||
Kasvu Open | ||
Kaupan liitto | ||
Kaupan liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kouvola Innovation Oy | ||
Kouvola Innovation Oy | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
LVM | ||
LVM | ||
Lääkäripalveluyritykset ry | ||
Lääkäripalveluyritykset ry | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa | ||
MMM | ||
MMM | ||
MTK | ||
MTK | ||
MTK | ||
Nuori yrittäjyys ry | ||
Nuori yrittäjyys ry | ||
Ohjelmisto- ja e-business ry (ent. Ohjelmistoyrittäjät ry) | ||
Ohjelmisto- ja e-business ry (ent. Ohjelmistoyrittäjät ry) | ||
OKM | ||
OKM | ||
OM | ||
OM | ||
Opetushallitus | ||
Opetushallitus | ||
Osuustoiminta, Coop Finland | ||
Osuustoimintakeskus Pellervo ry | ||
Osuustoimintakeskus Pellervo ry | ||
Oulun Yliopisto | ||
Oulun Yliopisto | ||
Palkansaajien tutkimuslaitos | ||
Palta | ||
Palta | ||
Palta | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Pellervon taloustutkimus | ||
Pellervon taloustutkimus | ||
Perheyritysten liitto | ||
PRH | ||
PRH | ||
Pääomasijoittajat | ||
SAK | ||
SAK | ||
Seinäjoen AMK | ||
Sekes | ||
SITRA | ||
SITRA | ||
Startup-säätiö | ||
Startup-säätiö | ||
Startup-säätiö | ||
STM | ||
STM | ||
STM | ||
STTK | ||
STTK | ||
Suomalaisen työn liitto | ||
Suomalaisen työn liitto | ||
Suomen keksijäin keskusliitto KEKE Ry | ||
Suomen keksijäin keskusliitto KEKE Ry | ||
Suomen Uusyrityskeskukset | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomen Yrityskummit | ||
Suomen Yrityskummit | ||
Taloustutkimus | ||
Taloustutkimus | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teollisuussijoitus | ||
Teollisuussijoitus | ||
Teollisuussijoitus | ||
Tilastokeskus | ||
Tilastokeskus | ||
TTL | ||
Turun kaupunki | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopisto | ||
Turun yliopisto | ||
Työelämän tutkimuskeskus | ||
Työelämän tutkimuskeskus | ||
Työelämän tutkimuskeskus | ||
Työterveyslaitos | ||
Työterveyslaitos | ||
UM | ||
UM | ||
Valtiovarainministeriö | ||
VM | ||
VNK | ||
VNK | ||
VTT | ||
VTT | ||
YM | ||
YM |
Ämnesord
yrittäjyys
yrittäjyysstrategia
valtioneuvoston periaatepäätös