Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Selvitys arvonleikkaussäännösten poistamisen vaikutuksista
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/882/2018
Svarstiden gick ut: 3.8.2018
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Laissa kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta (603/1977, lunastuslaki) säädetään korvauksista lunastettaessa kiinteää omaisuutta. Lunastuslain 29 §:n 1 momentin mukaan lunastettavan omaisuuden omistajalla on oikeus saada täysi korvaus lunastuksen vuoksi aiheutuvista taloudellisista menetyksistä. Poikkeuksen tästä muodostaa niin sanottu arvonleikkausleikkaussäännöstö (lunastuslain 31 §:n 2 ja 3 momentti). Kun kiinteää omaisuutta lunastetaan yhdyskuntarakentamista varten alueella, jolle kunta on päättänyt laadittavaksi asemakaavan tai jonka asemakaavaa on päätetty muuttaa, ei kaavapäätöksen jälkeistä asemakaavoituksesta johtuvaa arvonnousua kuitenkaan oteta huomioon korvausta määrättäessä.
Bakgrund
Oikeusministeriössä laadittiin vuonna 2016 arviomuistio lunastuslainsäädännön uudistamistarpeista (Jari Salila: Lunastuslainsäädännön uudistamistarpeet, Oikeusministeriö, Selvityksiä ja ohjeita 33/2016). Yhtenä kysymyksenä arviomuistiossa tarkasteltiin lunastuslain arvonleikkaussääntelyä. Toimenpidearviona arviomuistiossa katsottiin, että arvonleikkaussääntely liittyy kiinteästi korvausten määräämisen perusteisiin, minkä vuoksi sen asema ja tarpeellisuus tulisi arvioida työryhmässä korvausperusteiden uudelleenarvioinnin yhteydessä. Tämän työn tukemiseksi oikeusministeriö on hankkinut lausuntopyynnön liitteenä olevan selvityksen.
Målsättningar
Selvityksen kohteena on ollut lunastuslain 31 §:n 2 ja 3 momentin mukainen arvonleikkaus. Lunastuslain 31 §:n 1 momentin säännös, jonka mukaan lunastuskorvausta määrättäessä ei oteta huomioon lunastusyrityksen vaikutusta lunastettavan omaisuuden arvoon, on jätetty pääosin selvitystehtävän ulkopuolelle. Selvityksen tarkoituksena on ollut laatia perusteltu arvio arvonleikkaussääntelyn mahdollisen kumoamisen välittömistä ja välillisistä vaikutuksista kuntien maapolitiikkaan ja kaavoituskäytänteisiin sekä maanomistajien myyntikäyttäytymiseen.
Linkit
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään perjantaina 3.8.2018.
Svarsanvisningar för mottagare
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta selvityksestä. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. [Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan mahdollisuuksien mukaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.]
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huom.! Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huom.! Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
lainsäädäntöneuvos Jari Salila, puh. 02951 50584, sähköposti etunimi.sukunimi(at)om.fi
Sändlista:
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Savon käräjäoikeus | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kanta-Hämeen käräjäoikeus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin käräjäoikeus | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lempäälän kunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Maanmittauslaitos | ||
Metsähallitus | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Natur och Miljö r.f. | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Porin kaupunki | ||
Puolustusministeriö | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen tuomariliitto | ||
Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f. | ||
Tampereen kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Vantaan käräjäoikeus | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
asemakaava
lunastus
lunastuslaki
lunastuskorvaus
täysi korvaus
arvonleikkaus
yhdyskuntarakentaminen