Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Begäran om utlåtande: utkast till regeringens proposition med förslag till genomförande av cybersäkerhetsdirektivet (NIS2-direktivet)
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/18157/2023
Svarstiden gick ut: 29.11.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Kommunikationsministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till genomförande av cybersäkerhetsdirektivet (NIS2-direktivet).
I utkastet till regeringsproposition föreslås det att det stiftas en lag om riskhantering inom cybersäkerheten, där det föreskrivs om riskhanterings- och rapporteringsskyldigheterna för cybersäkerheten för aktörer som är kritiska med tanke på samhällets funktion. I fråga om den offentliga förvaltningen föreskrivs det också om skyldigheterna i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen. Genom propositionen upphävs genomförandebestämmelserna av direktivet om nät- och informationssäkerhet (2016/1148/EU), som föregick NIS2-direktivet, om flera sektorspecifika lagar. Vid ordnandet av tillsynen över skyldigheterna fortsätter den sektorsvis decentraliserade modellen. Genom propositionen föreskrivs det också om en enhet som undersöker och reagerar på kränkningar av informationssäkerheten och som finns vid Transport- och kommunikationsverket. I lagen om hantering av cybersäkerhetsrisker föreslås dessutom bestämmelser om utarbetandet av en nationell cybersäkerhetsstrategi och en plan för hantering av omfattande cybersäkerhetsincidenter och cyberkriser.
Det föreslås att NIS2-direktivet genomförs i enlighet med dess miniminivå och att det nationella handlingsutrymmet utnyttjas fullt ut.
I utkastet till regeringsproposition föreslås det att det stiftas en lag om riskhantering inom cybersäkerheten, där det föreskrivs om riskhanterings- och rapporteringsskyldigheterna för cybersäkerheten för aktörer som är kritiska med tanke på samhällets funktion. I fråga om den offentliga förvaltningen föreskrivs det också om skyldigheterna i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen. Genom propositionen upphävs genomförandebestämmelserna av direktivet om nät- och informationssäkerhet (2016/1148/EU), som föregick NIS2-direktivet, om flera sektorspecifika lagar. Vid ordnandet av tillsynen över skyldigheterna fortsätter den sektorsvis decentraliserade modellen. Genom propositionen föreskrivs det också om en enhet som undersöker och reagerar på kränkningar av informationssäkerheten och som finns vid Transport- och kommunikationsverket. I lagen om hantering av cybersäkerhetsrisker föreslås dessutom bestämmelser om utarbetandet av en nationell cybersäkerhetsstrategi och en plan för hantering av omfattande cybersäkerhetsincidenter och cyberkriser.
Det föreslås att NIS2-direktivet genomförs i enlighet med dess miniminivå och att det nationella handlingsutrymmet utnyttjas fullt ut.
Bakgrund
Beredningen av propositionen har letts av en EU-rättsakt som förutsätter nationellt genomförande: Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2555 om åtgärder för att säkerställa en hög gemensam cybersäkerhetsnivå i hela unionen, om ändring av förordning (EU) N:o 910/2014 och direktiv (EU) 2018/1972 samt om upphävande av direktiv (EU) 2016/1148 (NIS2-direktivet). NIS2-direktivet ska sättas i kraft nationellt före den 17 oktober 2024 och de nationella bestämmelserna ska tillämpas från den 18 oktober 2024.
Kommunikationsministeriet tillsatte i januari 2023 en arbetsgrupp som stöder det nationella genomförandet av direktivet. Arbetsgruppen har haft till uppgift att bedöma vilka lagstiftningsändringar som behövs och att gemensamt utarbeta en regeringsproposition för genomförande av direktivet. Som en del av arbetsgruppen tillsattes också en underarbetsgrupp som koncentrerar sig på den offentliga sektorn och vars uppgift har varit att bedöma och bereda genomförandet av skyldigheterna enligt direktivet i fråga om den offentliga sektorn.
Kommunikationsministeriet tillsatte i januari 2023 en arbetsgrupp som stöder det nationella genomförandet av direktivet. Arbetsgruppen har haft till uppgift att bedöma vilka lagstiftningsändringar som behövs och att gemensamt utarbeta en regeringsproposition för genomförande av direktivet. Som en del av arbetsgruppen tillsattes också en underarbetsgrupp som koncentrerar sig på den offentliga sektorn och vars uppgift har varit att bedöma och bereda genomförandet av skyldigheterna enligt direktivet i fråga om den offentliga sektorn.
Målsättningar
Syftet med regeringspropositionen är att nationellt genomföra NIS2-direktivet. Syftet med NIS2-direktivet är att stärka EU:s gemensamma och medlemsstaternas nationella cybersäkerhetsnivå i fråga om sektorer och aktörer som är kritiska med tanke på samhällets funktion.
Länkar:
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM027:00/2023 - Hankeikkuna: Hallituksen esitys Euroopan unionin kyberturvallisuusdirektiivin (NIS2-direktiivi) täytäntöönpanemiseksi
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM044:00/2022 - Hankeikkuna: Kyberturvallisuusdirektiivin (NIS2-direktiivi) kansallista toimeenpanoa tukeva työryhmä
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022L2555 - NIS2-direktivet (på svenska)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022L2555 - NIS2-direktiivi (suomeksi)
Bilagor:
NIS2 HE lausuntopalvelu.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi
NIS2 RP 1.11.2023.pdf - Utkast till RP (Uppdaterat 1.11.2023 med komplett motiveringen)
Tidtabell
Vi ber er sända ert utlåtande till kommunikationsministeriet senast den 29 november 2023.
Det svenskspråkiga materialet har lagts till i utlåtandetjänsten den 6 oktober 2023 (lagförslag och en del av motiveringen). Det komplett utkast till RP har lagts till utlåtandetjänsten den 1 november 2023. På de svenskspråkiga remissvaren går remisstiden ut den 4 december 2023. Under tiden 29 november – 4 december 2023 ber vi er sända utlåtandena till kommunikationsministeriets registratorskontor.
Det svenskspråkiga materialet har lagts till i utlåtandetjänsten den 6 oktober 2023 (lagförslag och en del av motiveringen). Det komplett utkast till RP har lagts till utlåtandetjänsten den 1 november 2023. På de svenskspråkiga remissvaren går remisstiden ut den 4 december 2023. Under tiden 29 november – 4 december 2023 ber vi er sända utlåtandena till kommunikationsministeriets registratorskontor.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten. Även aktörer som inte nämns särskilt i sändlistan kan lämna ett utlåtande. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post till ministeriets registratorskontor.
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Utlåtandet kan också ges per e-post genom att sända det till kommunikationsministeriets registratorskontor. ([email protected]). I de utlåtanden som sänds per e-post ber vi er använda diarienumret VN/18157/2023 som referens.
VAHVA-ministerierna ombeds sända sitt utlåtande till VAHVA för ärende VN/18157/2023.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten lausuntopalvelu.fi och i projektportalen.
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Utlåtandet kan också ges per e-post genom att sända det till kommunikationsministeriets registratorskontor. ([email protected]). I de utlåtanden som sänds per e-post ber vi er använda diarienumret VN/18157/2023 som referens.
VAHVA-ministerierna ombeds sända sitt utlåtande till VAHVA för ärende VN/18157/2023.
Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten lausuntopalvelu.fi och i projektportalen.
Beredare
Ytterligare upplysningar ges av
regeringssekreterare Veikko Vauhkonen, kommunikationsministeriet,
[email protected], tfn +358 50 340 0578
specialsakkunnig Sonja Töyrylä-Posio, kommunikationsministeriet,
[email protected], tfn +358 50 438 4729
regeringssekreterare Veikko Vauhkonen, kommunikationsministeriet,
[email protected], tfn +358 50 340 0578
specialsakkunnig Sonja Töyrylä-Posio, kommunikationsministeriet,
[email protected], tfn +358 50 438 4729
Sändlista:
2M-IT Oy | ||
Aalto-korkeakoulusäätiö sr | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Ahvenanmaan valtionvirasto | ||
Aktia | ||
Aktia | ||
ASML | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Atea Oyj | ||
Berner Oy | ||
Berner Oy | ||
Capgemini Finland Oy | ||
Centria ammattikorkeakoulu | ||
CGI Suomi Oy | ||
CGI Suomi Oy | ||
CGI Suomi Oy | ||
CGI Suomi Oy | ||
CGI Suomi Oy | ||
Cinia | ||
CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy | ||
DE-CIX | ||
Destia Oy | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Digirata allianssi | ||
Digirata allianssi | ||
Digita Oy | ||
DNA | ||
DNA | ||
Eduskunta | ||
EK | ||
EKE | ||
ElFi (Suomen Sähkönkäyttäjät ry) | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto | ||
Elisa | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Santa Monica | ||
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Eläketurvakeskus | ||
Energiavirasto | ||
Energiavirasto | ||
Enfo | ||
Enfo | ||
Enontekiö | ||
Erillisverkot | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Etteplan | ||
Euronic Oy | ||
Fenniarail | ||
Fenniarail | ||
Ficix Ry | ||
Ficom | ||
Ficom | ||
Fimea | ||
Finanssiala | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finanssivalvonta | ||
Finavia | ||
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta | ||
Fingrid | ||
Finnair Oyj | ||
Finnet- liitto | ||
FinnHems | ||
Fintraffic Lennonvarmistus Oy | ||
Fintraffic Raide Oy | ||
Fintraffic Tie Oy | ||
Fintraffic Tie Oy | ||
FISC ry | ||
Fonecta Oy | ||
Foxrail Logistics Oy | ||
Fujitsu | ||
Fujitsu | ||
Fujitsu Finland Oy | ||
Gasgrid | ||
GE | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
HAAGA_HELIA ammattikorkeakoulu | ||
Healthtech Finland (entinen Terveysteknologian liitto) | ||
Helsingin eurooppalainen koulu | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | ||
Helsingin yliopisto | ||
HSL | ||
HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä | ||
Humanistinen ammattikorkeakoulu | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
HUS | ||
HUS-sairaanhoitopiiri | ||
Hyvil Oy | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu Oy | ||
Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Hämeen työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Hätäkeskuslaitos / eCall (ITS) | ||
ICEYE Oy | ||
Ilmatieteen laitos | ||
InnoFactor Oy | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Insta Group Oy | ||
IQL-Technologies Oy | ||
Istekki Oy | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jakeluyhtiö Suomi Oy | ||
Jyväskylän ammattikorkeakoulu Oy | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Kaakkois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Kaakkois-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kainuun työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Kajaanin ammattikorkeakoulu | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | ||
Kansallisarkisto | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Karelia Ammattikorkeakoulu Oy | ||
KELA | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keva | ||
KEVA | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Konkurssiasiamiehen toimisto | ||
Kotimaisten kielten keskus | ||
Kriisinhallintakeskus, CMCFinland | ||
Kriminaalipolitiikan instituutti | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntien takauskeskus | ||
Kuntien Tiera | ||
Kuva Space Oy | ||
Kyberala ry / Teknologiateollisuus ry | ||
Kyberala ry / Teknologiateollisuus ry | ||
Kyberala ry / Teknologiateollisuus ry | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
KYS | ||
Lab-ammattikorkeakoulu | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ammattikorkeakoulu Oy | ||
Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Lapin Yliopisto | ||
Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto | ||
Lappeenranta | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Laurea-ammattikorkeakoulu Oy | ||
liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Louhi Net Oy | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lounais-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK r.y. | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Mikkeli | ||
MMD Networks Oy | ||
Multim Oy | ||
Museovirasto | ||
Mylab | ||
Neste | ||
Niuvanniemen sairaala | ||
Nodeon | ||
Norra | ||
North Rail Oy | ||
NRC Group Oy | ||
Näkövammaisten kirjasto | ||
Oikeusasiamies | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Orion | ||
Oulun Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Oulun yliopisto | ||
Oy FRAK Ltd | ||
Oy Netnord AB | ||
Oy Samlink Ab | ||
Oy Vaasan ammattikorkeakoulu - Vasa yrkeshögskola Ab | ||
OYS | ||
Paikallisvoima | ||
Palta | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pelastusopisto | ||
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Planeetta Internet Oy | ||
Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Poliisi | ||
Poliisiammattikorkeakoulu | ||
Poliisihallitus | ||
Posti Group Oyj | ||
Posti Group Oyj | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Puolustusvoimat | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Saamelaisalueen koulutuskeskus | ||
Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy | ||
Satakunnan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu | ||
Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy | ||
Seinäjoki | ||
Senaatti | ||
sisäministeriö | ||
Sisäministeriö | ||
Škoda Transtech Oy | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Statens ämbetsverk på Åland | ||
STUK | ||
Suomalais-venäläinen koulu | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen asianajajaliitto | ||
Suomen Huoltovarmuusdata Ou | ||
Suomen malminjalostus | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen riistakeskus | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomenlinnan hoitokunta | ||
Swarco | ||
Svenska Handelshögskolan | ||
Syyttäjälaitos | ||
Taideyliopisto | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tasa-arvovaltuutetun toimisto | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
TAYS | ||
TELA | ||
TELA | ||
Telia | ||
Telia Cygate Oy | ||
Telia Finland Oyj | ||
Telia Inmics-Nebula Oy | ||
Telia Inmics-Nebula Oy | ||
Teräspyörä-Steelwheel Oy | ||
THL | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutetun toimisto | ||
Tieto Evry Oy | ||
Tietoevry | ||
TIETOKESKUS FINLAND OY | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
TREX Regional Exchanges Oy | ||
TTL | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun ammattikorkeakoulu Oy | ||
Turun yliopisto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
TYKS | ||
työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
ulkoministeriö | ||
Ulkoministeriön edustustot | ||
UPM | ||
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Vaasan ammattikorkeakoulu | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtakunnanvoudin kanslia | ||
Valteri-koulu | ||
Valtiokonttori | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion koulukodit | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
valtioneuvoston kanslia | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
valtiovarainministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Vanhan vaasan sairaala | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vantaan Energia | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupunki | ||
Vantaan kaupunki | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varastokirjasto | ||
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus | ||
Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto | ||
Verne Global Finland | ||
Verohallinto | ||
WithSecure Oyj | ||
VR | ||
VR Group Oy | ||
Väylävirasto | ||
Väylävirasto | ||
Väylävirasto | ||
Väylävirasto | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | ||
Yleisradio Oy | ||
Ylioppilastutkintolautakunta | ||
Ympäristöministeriö | ||
Yrkeshögskolan Arcada Ab | ||
Yrkeshögskolan Novia | ||
Zoner Oy | ||
Åbo Akademi |