Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Kansainvälisen merenkulkujärjestön päätöslauselmien hyväksyminen ja voimaasaattaminen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/8265/2024
Svarstiden gick ut: 19.4.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoa meriturvallisuuskomitean ja meriliikenteen helpottamista käsittelevän komitean päätöslauselmien hyväksymisestä ja voimaansaattamisesta.
Hankkeen tavoitteena on saattaa voimaan kansainvälisessä merenkulkujärjestössä (IMO) hyväksytyt, kansainväliseen yleissopimuksiin liittyvät muutokset. Hankkeen johdosta Suomi saattaa kansainväliset velvoitteet voimaan oikea-aikaisesti. Muutoksilla ei arvioida olevan merkittäviä taloudellisia, hallinnollisia tai muita vaikutuksia.
Hankkeen tavoitteena on saattaa voimaan kansainvälisessä merenkulkujärjestössä (IMO) hyväksytyt, kansainväliseen yleissopimuksiin liittyvät muutokset. Hankkeen johdosta Suomi saattaa kansainväliset velvoitteet voimaan oikea-aikaisesti. Muutoksilla ei arvioida olevan merkittäviä taloudellisia, hallinnollisia tai muita vaikutuksia.
Bakgrund
FAL-yleissopimus: IMO:n meriliikenteen helpottamista käsittelevä FAL-komitea hyväksyi lopullisesti 47. istunnossaan huhtikuussa 2023 päätöslauselman, jolla muutetaan FAL-yleissopimuksen liitteen osaa seitsemän. Sopimuksen muutoksia on valmisteltu FAL-komitean kokouksissa sekä kokousten välillä vuosien 2022 – 2023 aikana ja sidosryhmiä on kuultu valmistelun aikana. Lisäksi FAL-komitean 47. kokouksen kansallisessa koordinaatiossa esitys on käyty yksityiskohtaisesti läpi ja asiassa on kuultu laajasti merenkulun ja elinkeinon sidosryhmiä.
IMSBC-säännöstö: IMO meriturvallisuuskomitea (MSC-komitea) on hyväksynyt 107 istunnossaan kesäkuussa 2023 päätöslauselman MSC.539(107). Meriturvallisuuskomitean ja sen alakomiteoiden kansallisissa koordinaatioissa esitykset on käyty yksityiskohtaisesti läpi ja asiassa on kuultu laajasti merenkulun ja elinkeinon sidosryhmiä. Päätöslauselmalla muutetaan kiinteiden irtolastien aluskuljetusta koskevaa kansainvälistä säännöstöä.
STCW-yleissopimus: Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) meriturvallisuuskomitea (MSC) on hyväksynyt 107 istunnossaan päätöslauselmat MSC.540(107) ja MSC.541(107). Päätöslauselmilla muutetaan merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevaa kansainvälistä yleissopimusta (STCW-yleissopimus) sekä siihen liittyvää STCW-säännöstöä. Päätöslauselmilla ehdotettujen muutosten tarkoituksena on mahdollistaa merenkulkijoiden sähköisten pätevyyskirjojen käyttöönotto.
IMSBC-säännöstö: IMO meriturvallisuuskomitea (MSC-komitea) on hyväksynyt 107 istunnossaan kesäkuussa 2023 päätöslauselman MSC.539(107). Meriturvallisuuskomitean ja sen alakomiteoiden kansallisissa koordinaatioissa esitykset on käyty yksityiskohtaisesti läpi ja asiassa on kuultu laajasti merenkulun ja elinkeinon sidosryhmiä. Päätöslauselmalla muutetaan kiinteiden irtolastien aluskuljetusta koskevaa kansainvälistä säännöstöä.
STCW-yleissopimus: Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) meriturvallisuuskomitea (MSC) on hyväksynyt 107 istunnossaan päätöslauselmat MSC.540(107) ja MSC.541(107). Päätöslauselmilla muutetaan merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevaa kansainvälistä yleissopimusta (STCW-yleissopimus) sekä siihen liittyvää STCW-säännöstöä. Päätöslauselmilla ehdotettujen muutosten tarkoituksena on mahdollistaa merenkulkijoiden sähköisten pätevyyskirjojen käyttöönotto.
Målsättningar
Hankkeen tavoitteena on päätöslauselmien hyväksyminen ja voimaansaattaminen.
FAL-yleissopimus: Päätöslauselmalla FAL.15(47) muutetaan kansallisia meriliikenteen helpottamiskomiteoita koskevaa suositusta siten, että siihen lisätään suositus siitä, että kansallisten meriliikenteen helpottamiskomiteoiden tulee ottaa toiminnassaan huomioon merenkulun laittomat toimet. Suomessa ei ole nähty tarpeelliseksi perustaa erillistä kansallista helpottamiskomiteaa, sillä jo nyt sidosryhmien kanssa yhteistyössä otetaan huomioon merenkulun laittomien toimien, kuten salakuljetuksen ja huumekaupan, ehkäisy. Nyt ehdotetuilla muutoksilla ei ole vaikutusta viranomaisten toimintaan, koska suositus on jo huomioitu viranomaistyössä.
IMSBC-säännöstö: Päätöslauselma MSC.539(107) sisältää kiinteiden irtolastien aluskuljetusta koskevan kansainvälisen säännöstön (International Maritime Solid Bulk Cargoes Code, IMSBC-säännöstö) seitsemännen muutossarjan (07-23). Muutokset tulevat kansainvälisesti voimaan 1.1.2025. Valtiot voivat kuitenkin ruveta soveltamaan niitä jo 1.1.2024 alkaen. Muutossarja sisältää 12 uutta kiinteiden irtolastien ohjekorttia sekä useita muutoksia olemassa oleviin ohjekortteihin. Lisäksi muutossarja sisältää mm. uuden määräyksen lastitiheyden (Bulk density) ilmoittamisesta lastilomakkeeseen (Form for cargo information for solid bulk cargoes).
STCW-yleissopimus: Päätöslauselmalla MSC.540(107) ehdotetaan muutettavaksi STCW-yleissopimuksen säännön I/1 kohdassa määritelmää, jonka tarkoituksena on selventää merenkulkijoiden pätevyyskirjojen termin ”alkuperäinen muoto” merkitystä, ottamalla huomioon mahdollisuus käyttää sähköisiä pätevyyskirjoja STCW-yleissopimusta sovellettaessa, kuten on jo käytäntönä muiden yleissopimusten osalta.
Päätöslauselmalla MSC.541(107) ehdotetaan muutosta STCW-säännöstön A-osan kohtaan A-I/2. Muutoksella täsmennetään pätevyyskirjoja ja kelpoisuustodistuksia koskevien vähimmäistietojen vaatimukset yhteensopiviksi sähköistä pätevyyskirjaa käytettäessä.
FAL-yleissopimus: Päätöslauselmalla FAL.15(47) muutetaan kansallisia meriliikenteen helpottamiskomiteoita koskevaa suositusta siten, että siihen lisätään suositus siitä, että kansallisten meriliikenteen helpottamiskomiteoiden tulee ottaa toiminnassaan huomioon merenkulun laittomat toimet. Suomessa ei ole nähty tarpeelliseksi perustaa erillistä kansallista helpottamiskomiteaa, sillä jo nyt sidosryhmien kanssa yhteistyössä otetaan huomioon merenkulun laittomien toimien, kuten salakuljetuksen ja huumekaupan, ehkäisy. Nyt ehdotetuilla muutoksilla ei ole vaikutusta viranomaisten toimintaan, koska suositus on jo huomioitu viranomaistyössä.
IMSBC-säännöstö: Päätöslauselma MSC.539(107) sisältää kiinteiden irtolastien aluskuljetusta koskevan kansainvälisen säännöstön (International Maritime Solid Bulk Cargoes Code, IMSBC-säännöstö) seitsemännen muutossarjan (07-23). Muutokset tulevat kansainvälisesti voimaan 1.1.2025. Valtiot voivat kuitenkin ruveta soveltamaan niitä jo 1.1.2024 alkaen. Muutossarja sisältää 12 uutta kiinteiden irtolastien ohjekorttia sekä useita muutoksia olemassa oleviin ohjekortteihin. Lisäksi muutossarja sisältää mm. uuden määräyksen lastitiheyden (Bulk density) ilmoittamisesta lastilomakkeeseen (Form for cargo information for solid bulk cargoes).
STCW-yleissopimus: Päätöslauselmalla MSC.540(107) ehdotetaan muutettavaksi STCW-yleissopimuksen säännön I/1 kohdassa määritelmää, jonka tarkoituksena on selventää merenkulkijoiden pätevyyskirjojen termin ”alkuperäinen muoto” merkitystä, ottamalla huomioon mahdollisuus käyttää sähköisiä pätevyyskirjoja STCW-yleissopimusta sovellettaessa, kuten on jo käytäntönä muiden yleissopimusten osalta.
Päätöslauselmalla MSC.541(107) ehdotetaan muutosta STCW-säännöstön A-osan kohtaan A-I/2. Muutoksella täsmennetään pätevyyskirjoja ja kelpoisuustodistuksia koskevien vähimmäistietojen vaatimukset yhteensopiviksi sähköistä pätevyyskirjaa käytettäessä.
Linkit
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan perjantaihin 19.4.2024 klo 16 mennessä.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön tai sähköpostitse liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected]. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa tarvittaessa hallitusneuvos Katja Viertävä sekä ylitarkastaja Väinö Pitkänen ([email protected]).
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
ABB | ||
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Aker Arctic Technology Inc | ||
Arctia Oy | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Business Finland | ||
Business Turku | ||
Cargotec | ||
Cargotec, MacGregor | ||
Centrum Balticum | ||
Dimecc | ||
Dimecc | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elomatic | ||
ESL Shipping | ||
FinFerries | ||
Finnish Maritime Cluster | ||
Finnlines | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Fintraffic VTS | ||
Gasum | ||
HaminaKotkan satama | ||
Helsingin Satama Oy | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Ilmatieteen laitos | ||
John Nurmisen Säätiö | ||
Keskuskauppakamari | ||
Langh Shipping | ||
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Meriaura | ||
Meriliitto | ||
Merimieseläkekassa | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Meriteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
NAPA | ||
Neste | ||
Norsepower | ||
Onnettomuustutkimuskeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Outokumpu | ||
Puolustusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Laivameklarit ry | ||
Suomen Laivapäällystöliitto ry | ||
Suomen Luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen Satamat ry | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Traficom | ||
Tulli | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WEGA | ||
Wetech | ||
Wista Finland ry | ||
VTT | ||
WWF Suomi | ||
Wärtsilä | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
merenkulku
IMO