Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Utkast till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering (justering i efterhand, ändringar i klientavgifterna)
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/23860/2023
Svarstiden gick ut: 28.5.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om välfärdsområdenas finansiering.
I propositionen föreslås det i enlighet med regeringsprogrammet att välfärdsområdenas självrisk, som ökar stegvis från och med 2026, ska fogas till den justering i efterhand av finansieringen som görs på riksnivå. Målet är att göra finansieringsmodellen mer sporrande. Av den årliga ökning eller minskning av finansieringen som görs i form av en justering i efterhand beaktas 95 procent av den justering i efterhand av finansieringen för 2024 som görs 2026, 90 procent av justeringen för 2027, 80 procent av justeringen för 2028 och 70 procent av justeringarna från och med 2029. Hur självriskandelen påverkar välfärdsområdenas finansiering beror på kostnadsutvecklingen i regionerna. Om kostnadsökningen förblir hög, innebär självriskandelen en minskning av finansieringen i förhållande till den fullständiga justeringen i efterhand. Om regionerna dock genom sina egna anpassnings- och effektiviseringsåtgärder kan hålla kostnadsökningen måttlig, ökar självriskandelen finansieringen i förhållande till den fullständiga justeringen.
Dessutom ska tilläggsfinansiering som beviljats enskilda områden i fortsättningen inte beaktas vid justeringen i efterhand.
Enligt finansieringslagen beaktas ändringar i välfärdsområdenas uppgifter i finansieringen på förhand från och med att de träder i kraft. I lagen föreslås en komplettering av bestämmelserna om hur de ändringar i klientavgifterna som föreskrivs separat från uppgiftsändringarna ska beaktas i finansieringen. Det föreslås att de ändringar som gäller klientavgifternas nivå, grunder eller avgifter ska beaktas på förhand från och med det år då ändringen träder i kraft.
Dessutom ses bestämmelserna om de uppgifter som används vid beräkningen av riskkoefficienten för räddningsväsendet över.
Avsikten är att regeringspropositionen ska överlämnas i juni 2024. Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025, med undantag för de ändringar som gäller justering i efterhand och som ska tillämpas första gången 2026 på den justering som görs på basis av finansieringen för 2024.
I propositionen föreslås det i enlighet med regeringsprogrammet att välfärdsområdenas självrisk, som ökar stegvis från och med 2026, ska fogas till den justering i efterhand av finansieringen som görs på riksnivå. Målet är att göra finansieringsmodellen mer sporrande. Av den årliga ökning eller minskning av finansieringen som görs i form av en justering i efterhand beaktas 95 procent av den justering i efterhand av finansieringen för 2024 som görs 2026, 90 procent av justeringen för 2027, 80 procent av justeringen för 2028 och 70 procent av justeringarna från och med 2029. Hur självriskandelen påverkar välfärdsområdenas finansiering beror på kostnadsutvecklingen i regionerna. Om kostnadsökningen förblir hög, innebär självriskandelen en minskning av finansieringen i förhållande till den fullständiga justeringen i efterhand. Om regionerna dock genom sina egna anpassnings- och effektiviseringsåtgärder kan hålla kostnadsökningen måttlig, ökar självriskandelen finansieringen i förhållande till den fullständiga justeringen.
Dessutom ska tilläggsfinansiering som beviljats enskilda områden i fortsättningen inte beaktas vid justeringen i efterhand.
Enligt finansieringslagen beaktas ändringar i välfärdsområdenas uppgifter i finansieringen på förhand från och med att de träder i kraft. I lagen föreslås en komplettering av bestämmelserna om hur de ändringar i klientavgifterna som föreskrivs separat från uppgiftsändringarna ska beaktas i finansieringen. Det föreslås att de ändringar som gäller klientavgifternas nivå, grunder eller avgifter ska beaktas på förhand från och med det år då ändringen träder i kraft.
Dessutom ses bestämmelserna om de uppgifter som används vid beräkningen av riskkoefficienten för räddningsväsendet över.
Avsikten är att regeringspropositionen ska överlämnas i juni 2024. Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025, med undantag för de ändringar som gäller justering i efterhand och som ska tillämpas första gången 2026 på den justering som görs på basis av finansieringen för 2024.
Länkar:
https://vm.fi/-/esitys-hyvinvointialueiden-rahoituksen-jalkikateistarkistuksen-omavastuusta-ja-asiakasmaksumuutosten-huomioon-ottamisesta-lausunnoille - VM tiedote 24.4.2024.
https://vm.fi/documents/10623/0/Infotilaisuus+rahoituslain+muutosehdotuksista+26.4.2024.pdf/e8b1f6bb-0e45-34c7-c66b-2876f743ddaf/Infotilaisuus+rahoituslain+muutosehdotuksista+26.4.2024.pdf?t=1714118195264 - Infotilaisuuden 26.4.2024 diat
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande senast tisdagen den 28 maj 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Utlåtanden kan lämnas också av andra än de som nämns i sändlistan. OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten.
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Utlåtanden kan lämnas också av andra än de som nämns i sändlistan. OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten.
Beredare
Regeringsrådet Eeva Mäenpää, tfn 02955 30266, eeva.maenpa(at)gov.fi
Jenni Jaakkola, konsultativ tjänsteman, tfn 02955 30570, jenni.jaakkola(at)gov.fi
Roosa Valkama, finansexpert, tfn 02955 30560, roosa.valkama(at)gov.fi
Mer information om de tekniska frågorna i begäran om utlåtande ges av:
Författningsberedningssekreterare Aija Karlsson, tfn 02955 30324, aija.karlsson(at)gov.fi
Jenni Jaakkola, konsultativ tjänsteman, tfn 02955 30570, jenni.jaakkola(at)gov.fi
Roosa Valkama, finansexpert, tfn 02955 30560, roosa.valkama(at)gov.fi
Mer information om de tekniska frågorna i begäran om utlåtande ges av:
Författningsberedningssekreterare Aija Karlsson, tfn 02955 30324, aija.karlsson(at)gov.fi
Sändlista:
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Helsingin kaupunki | ||
HUS-yhtymä | ||
Hyvil Oy | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sisäministeriö | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tilastokeskus | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue |
Ämnesord
Hyvinvointialueiden rahoitus
Välfärdsområdenas finansiering