Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Praxis i fråga om forskningsorganisationers statsunderstöd och samfinansierade verksamhet
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/13779/2022
Svarstiden gick ut: 9.6.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Vid finansministeriet pågår ett projekt för att utveckla och digitalisera statsunderstödsverksamheten. Inom projektet finns en sektion för utveckling av forskningsorganisationernas statsunderstödda verksamhet och samfinansierade verksamhet (forskningssektionen). Forskningssektionen har som mål att förtydliga helheten av sådant statsunderstöd och sådan finansiering för samfinansierad verksamhet som beviljas forskningsorganisationer, dvs. yrkeshögskolor, universitet och statliga forskningsinstitut samt praxis i anslutning till finansieringen.
Forskningssektionen har gjort en utredning om utvecklingen av praxis. Finansministeriet begär utlåtanden om utredningen. Utlåtandena beaktas vid färdigställandet av utredningen. Utredningen publiceras i finansministeriets publikationsserie i juni 2023.
Forskningssektionen har gjort en utredning om utvecklingen av praxis. Finansministeriet begär utlåtanden om utredningen. Utlåtandena beaktas vid färdigställandet av utredningen. Utredningen publiceras i finansministeriets publikationsserie i juni 2023.
Bakgrund
Statsunderstödsverksamheten utvecklas och digitaliseras genom finansministeriets femåriga projekt. Målet för projektet är att öka statsunderstödsverksamhetens genomslagskraft, transparens, effektivitet och enhetlighet. Målen uppnås genom att statsunderstödsprocessen digitaliseras och genom att statsunderstödsverksamheten utvecklas enligt en gemensam verksamhetsmodell. För statsunderstödsverksamheten inrättas en nationell informationsresurs och i anslutning till den produceras digitala tjänster, som statsbidragsmyndigheterna stegvis tar i bruk.
Forskningssektionen har som mål att förtydliga helheten av sådant statsunderstöd och sådan finansiering för samfinansierad verksamhet som beviljas forskningsorganisationer samt praxis i anslutning till finansieringen. Forskningssektionen har till uppgift att
1) göra en kartläggning av helheten av forskningsorganisationernas understöd och samfinansierad verksamhet,
2) utreda vilka särskilda frågor som hänför sig till praxis för forskningsorganisationernas statsunderstöd och samfinansierade verksamhet och vilka särskilda frågor som måste beaktas vid beredningen av informationsresursen för statsunderstödsverksamheten,
3) delta i en smidig och användarorienterad utveckling av den nya verksamhetsmodellen för statsunderstödsverksamheten och de digitala tjänster som stöder den genom att ta fram förslag till lösningar särskilt i frågor som gäller forskningsorganisationernas understöd och samfinansierade verksamhet,
4) utreda vilka basuppgifter om forskningsorganisationerna som kan produceras automatiskt för behandlingen av statsunderstöd och samfinansierad verksamhet och hur statsbidragsmyndigheterna ska beakta dessa uppgifter i sin statsunderstödsverksamhet,
5) utreda möjligheterna att förenhetliga praxis i fråga om sådant statsunderstöd och sådan finansiering för samfinansierad verksamhet som olika statsbidragsmyndigheter beviljar forskningsorganisationer samt utarbeta ett förslag till förenhetligande.
Forskningssektionens mandatperiod började den 15 augusti 2022 och går ut den 15 juni 2023.
Forskningssektionen har som mål att förtydliga helheten av sådant statsunderstöd och sådan finansiering för samfinansierad verksamhet som beviljas forskningsorganisationer samt praxis i anslutning till finansieringen. Forskningssektionen har till uppgift att
1) göra en kartläggning av helheten av forskningsorganisationernas understöd och samfinansierad verksamhet,
2) utreda vilka särskilda frågor som hänför sig till praxis för forskningsorganisationernas statsunderstöd och samfinansierade verksamhet och vilka särskilda frågor som måste beaktas vid beredningen av informationsresursen för statsunderstödsverksamheten,
3) delta i en smidig och användarorienterad utveckling av den nya verksamhetsmodellen för statsunderstödsverksamheten och de digitala tjänster som stöder den genom att ta fram förslag till lösningar särskilt i frågor som gäller forskningsorganisationernas understöd och samfinansierade verksamhet,
4) utreda vilka basuppgifter om forskningsorganisationerna som kan produceras automatiskt för behandlingen av statsunderstöd och samfinansierad verksamhet och hur statsbidragsmyndigheterna ska beakta dessa uppgifter i sin statsunderstödsverksamhet,
5) utreda möjligheterna att förenhetliga praxis i fråga om sådant statsunderstöd och sådan finansiering för samfinansierad verksamhet som olika statsbidragsmyndigheter beviljar forskningsorganisationer samt utarbeta ett förslag till förenhetligande.
Forskningssektionens mandatperiod började den 15 augusti 2022 och går ut den 15 juni 2023.
Målsättningar
Syftet med begäran om utlåtande är att få expertrespons för utredningen både från statsbidragsmyndigheterna och från dem som ansöker om statsunderstöd och deras företrädare. Utvecklingsförslag som baserar sig på utredningen utnyttjas allmänt vid utvecklandet av statsunderstödsverksamheten. Dessutom beaktas de när statsunderstödsprocessen digitaliseras. Avsikten är att utvecklingsförslagen genomförs i praktiken också genom statsbidragsmyndigheternas utvecklings- och införandeprojekt som har inletts i början av 2022.
I utredningen beskrivs helheten av statsunderstöd och samfinansierad verksamhet samt särskilda frågor som gäller finansieringen. Den målbild som beskrivs i den nätverksbaserade verksamhetsmodellen för statsunderstödsverksamheten granskas i förhållande till nuläget hos statsbidragsmyndigheterna. I utredningen granskas också digitala tjänster och praxis i fråga om dem. Forskningssektionen kartlägger i sin utredning också informationsresurser och digitala tjänster i anslutning till uträttande av ärenden, datainsamling och rapportering.
Utlåtanden begärs i synnerhet om de särskilda frågor som forskningssektionen identifierat.
I utredningen beskrivs helheten av statsunderstöd och samfinansierad verksamhet samt särskilda frågor som gäller finansieringen. Den målbild som beskrivs i den nätverksbaserade verksamhetsmodellen för statsunderstödsverksamheten granskas i förhållande till nuläget hos statsbidragsmyndigheterna. I utredningen granskas också digitala tjänster och praxis i fråga om dem. Forskningssektionen kartlägger i sin utredning också informationsresurser och digitala tjänster i anslutning till uträttande av ärenden, datainsamling och rapportering.
Utlåtanden begärs i synnerhet om de särskilda frågor som forskningssektionen identifierat.
Länkar:
https://vm.fi/valtionavustustoiminnan-kehittaminen - Valtionavustustoiminnan kehittäminen (valtionavustushanke)
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM092:00/2022 - Valtionavustushankkeessa toimiva tutkimusjaosto
https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/muut-palvelut/valtionavustuspalvelut/ - Valtionavustustoiminnan tietovaranto ja siihen sisältyvät palvelut
Bilagor:
Tutkimusorganisaatioille myönnettävien valtionavustusten ja yhteisrahoitteisen toiminnan käytännöt.pdf - Tutkimusorganisaatioille myönnettävien valtionavustusten ja yhteisrahoitteisen toiminnan käytännöt (raporttiluonnos lausuntopyyntöä varten)
Tidtabell
Begäran om utlåtande publicerades måndagen den 8 maj 2023. Vi ber er lämna in ert utlåtande senast onsdagen den 7 juni 2023.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber er i första hand lämna in utlåtandena via tjänsten Utlåtande.fi genom att svara på denna begäran. För att lämna in ett utlåtande behöver man inte svara på varje fråga, utan de som lämnar utlåtande bedömer själv vilka frågor de vill fokusera på i utlåtandet. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten Utlåtande.fi. Närmare anvisningar finns i tjänsten Utlåtande.fi under Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Utlåtandet kan även lämnas in per e-post genom att sända det till finansministeriets registratorskontor ([email protected]). Utlåtanden i elektronisk form ska sändas i pdf-, Word- eller rtf-format. I utlåtanden som sänds per e-post ber vi er använda diarienummer VN/13779/2022 som referens.
Utlåtandet kan lämnas antingen av en organisation eller av en enskild person. Även andra än de som mottagit en begäran om utlåtande är välkomna att lämna utlåtande i ärendet, och begäran får fritt spridas vidare.
Utlåtandena är offentliga och publiceras utöver i utlåtandetjänsten också i statsrådets projektportal.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten Utlåtande.fi. Närmare anvisningar finns i tjänsten Utlåtande.fi under Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Utlåtandet kan även lämnas in per e-post genom att sända det till finansministeriets registratorskontor ([email protected]). Utlåtanden i elektronisk form ska sändas i pdf-, Word- eller rtf-format. I utlåtanden som sänds per e-post ber vi er använda diarienummer VN/13779/2022 som referens.
Utlåtandet kan lämnas antingen av en organisation eller av en enskild person. Även andra än de som mottagit en begäran om utlåtande är välkomna att lämna utlåtande i ärendet, och begäran får fritt spridas vidare.
Utlåtandena är offentliga och publiceras utöver i utlåtandetjänsten också i statsrådets projektportal.
Beredare
Mer information ges av
Ulla Suomela, specialsakkunnig
finansministeriet
tfn 0295 530 178
ulla.suomela(at)gov.fi
Sammansättningen av den forskningssektion som berett utredningen
Soili Vasikainen, vetenskapsråd, undervisnings- och kulturministeriet, ordförande för forskningssektionen
Mikko Peltonen, forskningsdirektör, jord- och skogsbruksministeriet, vice ordförande för forskningssektionen
Ulla Äänismaa, specialsakkunnig, miljöministeriet
Juho Jokinen, ekonomiplanerare, statsrådets kansli
Satu-Anniina Pakarinen, direktör, Finlands Akademi
Esa Panula-Ontto, Director for Funding, Innovationsfinansieringsverket Business Finland Ella Bingham, chef för forskningstjänster, Aalto-universitetet
Matti Honkala, ekonomidirektör, Lapplands universitet
Minna Sutela, HR- och ekonomidirektör, LAB-ammattikorkeakoulu
Anna Maria Nuutila, Vice President, Group Finance and Treasury, VTT Ab
Jutta Petäjä, ekonomidirektör, Naturresursinstitutet
Marita Virtanen, specialsakkunnig, finansministeriet
Mikko Lehtonen, specialsakkunnig, finansministeriet
Ulla Suomela, specialsakkunnig
finansministeriet
tfn 0295 530 178
ulla.suomela(at)gov.fi
Sammansättningen av den forskningssektion som berett utredningen
Soili Vasikainen, vetenskapsråd, undervisnings- och kulturministeriet, ordförande för forskningssektionen
Mikko Peltonen, forskningsdirektör, jord- och skogsbruksministeriet, vice ordförande för forskningssektionen
Ulla Äänismaa, specialsakkunnig, miljöministeriet
Juho Jokinen, ekonomiplanerare, statsrådets kansli
Satu-Anniina Pakarinen, direktör, Finlands Akademi
Esa Panula-Ontto, Director for Funding, Innovationsfinansieringsverket Business Finland Ella Bingham, chef för forskningstjänster, Aalto-universitetet
Matti Honkala, ekonomidirektör, Lapplands universitet
Minna Sutela, HR- och ekonomidirektör, LAB-ammattikorkeakoulu
Anna Maria Nuutila, Vice President, Group Finance and Treasury, VTT Ab
Jutta Petäjä, ekonomidirektör, Naturresursinstitutet
Marita Virtanen, specialsakkunnig, finansministeriet
Mikko Lehtonen, specialsakkunnig, finansministeriet
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Centria-ammattikorkeakoulu | ||
Certia | ||
Diakonia-ammattikorkeakoulu | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finn-ARMA-verkosto | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu | ||
Helsingin yliopisto | ||
Humanistinen ammattikorkeakoulu | ||
Hämeen ammattikorkeakoulu | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Högskolan på Åland | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylän ammattikorkeakoulu | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kajaanin ammattikorkeakoulu | ||
Karelia-ammattikorkeakoulu | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Kymenlaakson liitto | ||
LAB-ammattikorkeakoulu | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ammattikorkeakoulu | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT | ||
Laurea-ammattikorkeakoulu | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maanpuolustuskorkeakoulu | ||
Metropolia-ammattikorkeakoulu | ||
Museovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun ammattikorkeakoulu | ||
Oulun yliopisto | ||
Palosuojelurahasto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisiammattikorkeakoulu | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ammattikorkeakoulu | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Savonia-ammattikorkeakoulu | ||
Seinäjoen ammattikorkeakoulu | ||
Sisäasioiden EU-rahastot | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Svenska handelshögskolan | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Taideyliopisto | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tiedejatutkimus.fi | ||
Tilastokeskus (Tutkimus- ja kehittämistoiminta) | ||
Turun ammattikorkeakoulu | ||
Turun yliopisto | ||
Tutkimuslaitosten yhteenliittymä Tulanet | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työterveyslaitos | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulkopoliittinen instituutti | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Vaasan ammattikorkeakoulu | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Ympäristöministeriö | ||
Yrkeshögskolan Arcada | ||
Yrkeshögskolan Novia | ||
Åbo Akademi |
Ämnesord
korkeakoulu
valtionavustus, valtionavustuslaki
valtionavustukset
tutkimus- ja kehittämistoiminta
yhteisrahoitteinen toiminta
hallintopolitiikka