Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Lausuntopyyntö kevyemmän tarkastuksen käyttöönottoa valmistelleen työryhmän mietinnöstä
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/6525/2019
Svarstiden gick ut: 4.11.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Työ- ja elinkeinoministeriö asetti työryhmän ajalle 1.3.2019 – 29.2.2020 valmistelemaan lakisääteistä tilintarkastusta kevyemmän tarkastuksen käyttöönottamisen edellyttämiä muutoksia tilintarkastuslainsäädäntöön. Työryhmän toimikautta jatkettiin päättymään 31.5.2020. Työryhmän mietintö sisältää hallituksen esityksen muotoon laaditun ja työryhmäkeskustelun pohjana olleen luonnoksen sääntelymalliksi.
Bakgrund
Muutoshankkeen taustalla on virkamiestyöryhmän muistio (16.1.2018) sekä työ- ja elinkeinoministeriön luonnos hallituksen esitykseksi (22.8.2018), joilla esitettiin tilintarkastusvelvollisuutta määrittävien rajojen korottamista niin, että kirjanpitolain mikroyritysmääritelmän täyttävät yhtiöt olisi vapautettu velvollisuudesta valita tilintarkastaja ja toimituttaa tilintarkastus. Lausuntopalautteen perusteella työ- ja elinkeinoministeriö luopui esityksen antamisesta eduskunnalle, ja asetti sen sijaan laajapohjaisen työryhmän edellä mainitulla toimeksiannolla.
Målsättningar
Uudistuksen tavoitteena on suhteuttaa ja selkeyttää sääntelyä, sekä antaa tilintarkastuskertomuksen loppukäyttäjille enemmän tietoa tavasta jolla varmennus on tehty. Suomessa on poikkeuksellisen matalat raja-arvot tilintarkastusvelvollisuudelle, mikä on osoittautunut haastavaksi kehityksessä, jossa tilintarkastuksen sisältö määräytyy maailmanlaajuisesti vahvasti kansainvälisten tilintarkastusstandardien (ISA-standardit) mukaan. Kansainväliset tilintarkastusstandardit on koettu raskaiksi pienyritysten tilintarkastuksissa.
Mietinnön mukaan kirjanpitolain mikroyritysmääritelmän[1] täyttävät yhtiöt (OY, KY, AY) ja osuuskunnat voisivat määrättyjen edellytysten nojalla päättää tilintarkastusta kevyemmän yleisluonteisen tarkastuksen toimittamisesta. Muutos ei vaikuttaisi velvollisuuteen valita tilintarkastaja[2], mutta loisi tilintarkastuksen rinnalle vaihtoehtoisen lakisääteisen varmennusmuodon. Yleisluonteinen tarkastus perustuisi kansainväliseen standardiin yleisluonteisesta tarkastuksesta (ISRE 2400) ja sisältäisi kansallisena lisävaatimuksena mm. määrättyjen verotietojen vastaavuuden tarkastamisen. Muutos olisi omiaan selkeyttämään, että tilintarkastukselta edellytetään aina varsin korkeaa eli kohtuullista varmuutta. Yleisluonteisen tarkastuksen tulisi vuorostaan antaa rajoitettu varmuus tilinpäätöksen oikeellisuudesta. Varmennuksen muoto kävisi ilmi tilintarkastajan tilinpäätösmerkinnästä ja lisäksi varmuuden taso tilinpäätökseen oheistetusta kertomuksesta.
--------------------------------------------
[1] Kirjanpitolain 1 luvun 4 b §: Tässä laissa tarkoitetaan mikroyrityksellä kirjanpitovelvollista, jolla sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella ylittyy enintään yksi seuraavista kolmesta raja-arvosta tilinpäätöspäivänä:
1) taseen loppusumma 350 000 euroa;
2) liikevaihto 700 000 euroa;
3) tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin 10 henkilöä.
[2] Tilintarkastuslain 2 luvun 2 § (2. mom.): Jollei muussa laissa toisin säädetä, tilintarkastaja voidaan jättää valitsematta yhteisössä, jossa sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella on täyttynyt enintään yksi seuraavista edellytyksistä:
1) taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa;
2) liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 200 000 euroa; tai
3) palveluksessa on keskimäärin yli kolme henkilöä.
Mietinnön mukaan kirjanpitolain mikroyritysmääritelmän[1] täyttävät yhtiöt (OY, KY, AY) ja osuuskunnat voisivat määrättyjen edellytysten nojalla päättää tilintarkastusta kevyemmän yleisluonteisen tarkastuksen toimittamisesta. Muutos ei vaikuttaisi velvollisuuteen valita tilintarkastaja[2], mutta loisi tilintarkastuksen rinnalle vaihtoehtoisen lakisääteisen varmennusmuodon. Yleisluonteinen tarkastus perustuisi kansainväliseen standardiin yleisluonteisesta tarkastuksesta (ISRE 2400) ja sisältäisi kansallisena lisävaatimuksena mm. määrättyjen verotietojen vastaavuuden tarkastamisen. Muutos olisi omiaan selkeyttämään, että tilintarkastukselta edellytetään aina varsin korkeaa eli kohtuullista varmuutta. Yleisluonteisen tarkastuksen tulisi vuorostaan antaa rajoitettu varmuus tilinpäätöksen oikeellisuudesta. Varmennuksen muoto kävisi ilmi tilintarkastajan tilinpäätösmerkinnästä ja lisäksi varmuuden taso tilinpäätökseen oheistetusta kertomuksesta.
--------------------------------------------
[1] Kirjanpitolain 1 luvun 4 b §: Tässä laissa tarkoitetaan mikroyrityksellä kirjanpitovelvollista, jolla sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella ylittyy enintään yksi seuraavista kolmesta raja-arvosta tilinpäätöspäivänä:
1) taseen loppusumma 350 000 euroa;
2) liikevaihto 700 000 euroa;
3) tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin 10 henkilöä.
[2] Tilintarkastuslain 2 luvun 2 § (2. mom.): Jollei muussa laissa toisin säädetä, tilintarkastaja voidaan jättää valitsematta yhteisössä, jossa sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella on täyttynyt enintään yksi seuraavista edellytyksistä:
1) taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa;
2) liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 200 000 euroa; tai
3) palveluksessa on keskimäärin yli kolme henkilöä.
Linkit
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162331 - Kevyemmän tarkastuksen käyttöönottoa valmistelleen työryhmän mietintö
Liitteet:
VN_6525_2019-TEM-5 Lausuntopyyntö kevyemmän tarkastuksen käyttöönottoa valmistelleen työryhmä 1029549_5_0.pdf - Lausuntopyyntö
RP_ändring av revisionslagen_huvudsakligt innehåll och paragrafer_utkast 10062020_sve.pdf - RP_ändring av revisionslagen_huvudsakligt innehåll och paragrafer_utkast
Tidtabell
Kirjalliset lausunnot työryhmän mietinnöstä pyydetään toimittamaan lausuntopalvelu.fi:n kautta viimeistään keskiviikkona 4.11.2020.
Svarsanvisningar för mottagare
Mahdollisen jatkovalmistelun kannalta olisi erityisen arvokasta saada kannanottoja:
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä
- mahdollisista tarpeellisista lisärajoitteista esitettyyn soveltamisalaan,
- mahdollisista tarpeellisista lisävaatimuksista koskien varmennuksen sisältöä, ja
- verotietojen vastaavuuden varmistamisen yksityiskohdista
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä
Valmistelijat
Lisätietoja asiassa antaa johtava asiantuntija Nadine Hellberg-Lindqvist, [email protected], puh. +358 29 504 7023.
Sändlista:
Ammattitilintarkastajat ry | ||
BDO Oy | ||
Deloitte Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Ernst & Young Oy | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnvera Oyj | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
KPMG Oy Ab | ||
Kuntatarkastajat ry | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Nasdaq Helsinki Oy | ||
Nexia Tilintarkastus Oy | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Osakesäästäjien keskusliitto ry | ||
Osuustoimintakeskus Pellervo ry | ||
Perheyritysten liitto ry | ||
Poliisihallitus | ||
PRH, Tilintarkastuslautakunta | ||
PRH, Tilintarkastusvalvonta | ||
PricewaterhouseCoopers Oy | ||
Revico Grant Thornton Oy | ||
Sisäiset tarkastajat ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen pääomasijoitusyhdistys ry | ||
Suomen Taloushallintoliitto ry | ||
Suomen tilintarkastajat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta | ||
Tuokko Tilintarkastus Oy | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto | ||
Verohallinto, harmaan talouden selvitysyksikkö | ||
Ympäristöministeriö |