Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle vaarallisten aineiden kuljetuksesta Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa annetuksi laiksi ja siihen liittyviksi laeiksi
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/2080/2021
Svarstiden gick ut: 31.5.2023
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Puolustusministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle vaarallisten aineiden kuljetuksesta Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa ja siihen liittyviksi laeiksi.
Laissa säädettäisiin Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa tapahtuvan vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä, ilma-aluksessa ja kappaletavaran kuljetuksessa Suomen vesialueilla ja Suomen vesialueiden ulkopuolella. Lain tarkoitus olisi ehkäistä ja torjua vahinkoa ja vaaraa, jota vaarallisten aineiden kuljetus Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa saattaa aiheuttaa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle. Laki sisältäisi säännökset eri kuljetusosapuolten vastuista sekä viranomaisten tehtävistä ja toimivaltuuksista. Laissa olisi myös säännökset esimerkiksi turvallisuusneuvonantajasta, pakkausten ja säiliöiden rakenteeseen liittyvistä vaatimuksista sekä vaarallisten aineiden kuljetukseen Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa liittyviin turvauhkiin varautumisesta ja turvatoimista.
Kyseessä olisi uusi laki. Sotilaalliseen toimintaan tai yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen liittyvän erityismateriaalin kuljetukset jäävät LVM:ssä valmistellun siviiliVAK-lain soveltamisalan ulkopuolelle. Näin on tehty kyseisen lain perustelujen mukaan, koska näissä tehtävissä vaarallisten aineiden kuljetusta ei ole sisällytetty EU:n lainsäädäntöön ja kansainvälisiin sopimusjärjestelmiin. Tämä johtuu kuljetettavan materiaalin erityispiirteistä. Soveltamisalan rajaus koskee myös tällaisia Suomessa tapahtuvia kansainvälisiä kuljetuksia. Näin on ollut tarpeen valmistella Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen VAK-kuljetuksiin oma erityislaki. SiviiliVAK-laki tulee voimaan 1.9.2023, mutta Puolustusvoimia koskeva nykyinen sääntely jää voimaan kahden vuoden siirtymäajaksi.
Puolustusvoimia pyydetään lisäksi esittämään tarkka arvio taloudellisista vaikutuksista ja vaikutuksista henkilöstöön.
Laissa säädettäisiin Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa tapahtuvan vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiellä, ilma-aluksessa ja kappaletavaran kuljetuksessa Suomen vesialueilla ja Suomen vesialueiden ulkopuolella. Lain tarkoitus olisi ehkäistä ja torjua vahinkoa ja vaaraa, jota vaarallisten aineiden kuljetus Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa saattaa aiheuttaa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle. Laki sisältäisi säännökset eri kuljetusosapuolten vastuista sekä viranomaisten tehtävistä ja toimivaltuuksista. Laissa olisi myös säännökset esimerkiksi turvallisuusneuvonantajasta, pakkausten ja säiliöiden rakenteeseen liittyvistä vaatimuksista sekä vaarallisten aineiden kuljetukseen Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa liittyviin turvauhkiin varautumisesta ja turvatoimista.
Kyseessä olisi uusi laki. Sotilaalliseen toimintaan tai yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen liittyvän erityismateriaalin kuljetukset jäävät LVM:ssä valmistellun siviiliVAK-lain soveltamisalan ulkopuolelle. Näin on tehty kyseisen lain perustelujen mukaan, koska näissä tehtävissä vaarallisten aineiden kuljetusta ei ole sisällytetty EU:n lainsäädäntöön ja kansainvälisiin sopimusjärjestelmiin. Tämä johtuu kuljetettavan materiaalin erityispiirteistä. Soveltamisalan rajaus koskee myös tällaisia Suomessa tapahtuvia kansainvälisiä kuljetuksia. Näin on ollut tarpeen valmistella Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen VAK-kuljetuksiin oma erityislaki. SiviiliVAK-laki tulee voimaan 1.9.2023, mutta Puolustusvoimia koskeva nykyinen sääntely jää voimaan kahden vuoden siirtymäajaksi.
Puolustusvoimia pyydetään lisäksi esittämään tarkka arvio taloudellisista vaikutuksista ja vaikutuksista henkilöstöön.
Bakgrund
Målsättningar
Esityksen tavoitteena on uudistaa vaarallisten aineiden kuljetusta Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa koskevat säännökset. Tavoitteena on myös saattaa sääntely vastaamaan kaikilta osin perustuslain vaatimuksia. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa.
Uusi siviilikuljetuksia koskeva VAK-laki on otettava huomioon Puolustusvoimia ja Rajavartiolaitosta koskevaa sääntelyä uudistettaessa. Lisäksi Suomen liittyminen Natoon ja sen vaikutukset yhteen toimivien ja harmonisoitujen Nato-standardien ja Nato-käytänteiden käyttöönottoon Suomessa on huomioitava. Puolustusvoimien vaarallisten aineiden kuljetusta koskeva lainsäädäntö edellyttää Puolustusvoimien toiminnan erityispiirteiden huomioimista. Tarkoituksena on taata Puolustusvoimien sujuva toiminta kaikissa olosuhteissa. Sama koskee Rajavartiolaitoksen toimintaa.
Uusi siviilikuljetuksia koskeva VAK-laki on otettava huomioon Puolustusvoimia ja Rajavartiolaitosta koskevaa sääntelyä uudistettaessa. Lisäksi Suomen liittyminen Natoon ja sen vaikutukset yhteen toimivien ja harmonisoitujen Nato-standardien ja Nato-käytänteiden käyttöönottoon Suomessa on huomioitava. Puolustusvoimien vaarallisten aineiden kuljetusta koskeva lainsäädäntö edellyttää Puolustusvoimien toiminnan erityispiirteiden huomioimista. Tarkoituksena on taata Puolustusvoimien sujuva toiminta kaikissa olosuhteissa. Sama koskee Rajavartiolaitoksen toimintaa.
Linkit
Liitteet:
PV_VAKL_HE_luonnos_pykalat_ps_sv).docx - HE_PV_VAKL_luonnos_sv
Tidtabell
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 19.5.2023. Ruotsinkielinen versio lisätään myöhemmin.
Päivitys; Lausuntoaikaa on pidennetty 31.5.2023 saakka.
Päivitys; Lausuntoaikaa on pidennetty 31.5.2023 saakka.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Myös muut kuin lausuntopyynnön vastaanottajat voivat antaa lausuntonsa hallituksen esitysluonnoksesta ja asetusluonnoksista.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi puolustusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/2080/2021.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausunnot ovat julkisia. Lausuntopalvelun kautta annetut lausunnot julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä. Lisäksi lausunnot julkaistaan hankeikkunassa.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi puolustusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/2080/2021.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausunnot ovat julkisia. Lausuntopalvelun kautta annetut lausunnot julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä. Lisäksi lausunnot julkaistaan hankeikkunassa.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa lainsäädäntöneuvos Jenni Herrala (puh. 029 514 0601, [email protected]), yli-insinööri Seija Miettinen-Bellevergue (puh. 029 514 0232, [email protected]) ja hallitussihteeri Satu Ylikorpi (puh. 029 5140 075, [email protected]).
Sändlista:
Aliupseeriliitto ry | ||
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry | ||
Autoliikenteen Työanantajaliitto ALT ry | ||
DB Schenker | ||
EcoPorts Finland Oy (Olkiluodon satama) | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, erikoiskuljetukset | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finavia Oyj | ||
Finncont Oy | ||
HaminaKotka Satama Oy | ||
Haminan kaupunki | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hangon satama Oy | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin kaupunki, pelastustoimi | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin Satama Oy | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Inkoo Shipping Oy Ab (Inkoon satama) | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Kemin Satama Oy | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Kokkolan Satama Oy | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kuljetuskeskusten Liitto ry (KKL) | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Lentotulli | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenneturva | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Liikenteen turvallisuuskouluttajat ry | ||
Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan Satama Oy | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanpuolustuksen teknisten toimihenkilöiden liitto MTTL ry | ||
Maanpuolustuskoulutusyhdistys ry | ||
Naantalin Satama Oy | ||
Neste Oyj | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) | ||
Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun Satama Oy | ||
Oy Kaskisten satama | ||
Pelastuslaitosten kumppanuusverkosto | ||
Pietarsaaren Satama Oy | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Porin Satama Oy | ||
Posti Oy | ||
Puolustus- ja Ilmailuteollisuus PIA ry | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Pääesikunta | ||
Päällystöliitto ry | ||
Rauma Terminal Services Oy | ||
Rauman satama Oy | ||
Reserviupseeriliitto ry | ||
Räjähdeyhdistys ry | ||
Saimaan satamat | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Ilmailuliitto ry | ||
Suomen Ilmailuopisto Oy | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Laivanpäällystöliitto ry | ||
Suomen lentäjäliitto ry | ||
Suomen liikennelentäjien liitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen Palopäällystöliitto ry | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK | ||
Suomen Rauhanturvaajaliitto ry | ||
Suomen Satamaliitto ry | ||
Suomen Satamaoperaattorit Oy | ||
Suomen Sopimuspalokuntien Liitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Swissport Finland Oy | ||
Syyttäjälaitos | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tornion satama | ||
Traficom | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun Satama Oy | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes | ||
Turvallisuuskomitean sihteeristö | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työturvallisuuskeskus ry | ||
Ulkoministeriö | ||
Upseeriliitto ry | ||
Uudenkaupungin Satama Oy | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan satama | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue, pelastustoimi | ||
Varusmiesliitto ry | ||
Vikingline Cargo | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
Puolustusvoimat
TURVALLISUUS
vaarallisten aineiden kuljetus
VAK
tilapäinen säilytys
Rajavartiolaitos