Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/20475/2021
Svarstiden gick ut: 7.6.2022
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi ympäristönsuojelulakiin (527/2014) uusi 44 b §, jossa säädettäisiin viranomaisen yhteydenpidosta valvontaviranomaisen ja hakijan kanssa sekä viranomaisen mahdollisuudesta järjestää yleisön kuulemistilaisuuksia. Vastaava sääntely sisältyy ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) 13 §:än, ja se siirrettäisiin lain tasolle ja pykälää myös tarkennettaisiin. Lisäksi lain 115 e §:n ilmoitusmenettelyä koskevaan säännökseen lisättäisiin viittaussäännös uuteen 44 b §:än. Lain voimaantultua ympäristönsuojeluasetuksen 13 § kumottaisiin.
Ympäristönsuojelulain 21 §:n 4 momenttiin lisättäisiin myös säännös, jolla tarkennettaisiin Suomen ympäristökeskuksen roolia ympäristövahingon vaaraa aiheuttaviin hylkyihin ja öljy- tai kemikaalivahingon yhteydessä likaantuneiden eläinten hoitamisen järjestämiseen liittyvissä kysymyksissä.
Tarkoitus on, että lakimuutokset tulevat voimaan 1.1.2023.
Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi ympäristönsuojelulakiin (527/2014) uusi 44 b §, jossa säädettäisiin viranomaisen yhteydenpidosta valvontaviranomaisen ja hakijan kanssa sekä viranomaisen mahdollisuudesta järjestää yleisön kuulemistilaisuuksia. Vastaava sääntely sisältyy ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) 13 §:än, ja se siirrettäisiin lain tasolle ja pykälää myös tarkennettaisiin. Lisäksi lain 115 e §:n ilmoitusmenettelyä koskevaan säännökseen lisättäisiin viittaussäännös uuteen 44 b §:än. Lain voimaantultua ympäristönsuojeluasetuksen 13 § kumottaisiin.
Ympäristönsuojelulain 21 §:n 4 momenttiin lisättäisiin myös säännös, jolla tarkennettaisiin Suomen ympäristökeskuksen roolia ympäristövahingon vaaraa aiheuttaviin hylkyihin ja öljy- tai kemikaalivahingon yhteydessä likaantuneiden eläinten hoitamisen järjestämiseen liittyvissä kysymyksissä.
Tarkoitus on, että lakimuutokset tulevat voimaan 1.1.2023.
Bakgrund
Ympäristöministeriössä on tehty pitkäjänteisesti työtä yhdessä aluehallintovirastojen ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kanssa hallinnonalan viranomaistoiminnan kehittämiseksi ja tiivistämiseksi. Yhteistyötä tehdään jo nykyään laajasti, mutta yhteistyötä on kuitenkin edelleen tarpeen tiivistää ja kehittää. Ehdotuksen taustalla on myös hallituksen 5.4.2022 pitämässä neuvottelussa julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2023–2026 tekemä kirjaus, jonka mukaan: ”Muutetaan ympäristönsuojelulakia aluehallintovirastojen ja ELY-keskusten välisen yhteydenpidon ja tiedonvaihdon tehostamiseksi tällä vaalikaudella.”
Öljy- ja aluskemikaalivahinkojen torjunta siirrettiin ympäristöministeriön hallinnonalalta kokonaisuudessaan sisäministeriön hallinnonalalle 1.1.2019. Muutoksen yhteydessä jäi avoimeksi, kenelle kuuluu vastuu ympäristövahingon vaaraa aiheuttaviin hylkyihin ja öljy- tai kemikaalivahingon yhteydessä likaantuneiden eläinten hoitamisen järjestämiseen liittyvissä tehtävissä, joista Suomen ympäristökeskus vastasi aikaisemmin.
Öljy- ja aluskemikaalivahinkojen torjunta siirrettiin ympäristöministeriön hallinnonalalta kokonaisuudessaan sisäministeriön hallinnonalalle 1.1.2019. Muutoksen yhteydessä jäi avoimeksi, kenelle kuuluu vastuu ympäristövahingon vaaraa aiheuttaviin hylkyihin ja öljy- tai kemikaalivahingon yhteydessä likaantuneiden eläinten hoitamisen järjestämiseen liittyvissä tehtävissä, joista Suomen ympäristökeskus vastasi aikaisemmin.
Målsättningar
Esityksen tavoitteena on edistää valtion ympäristölupa- ja valvontaviranomaisten välistä yhteistyötä ympäristölupa-asian käsittelyssä ja lupaharkinnan aikana, jotta eri vaiheissa tapahtuva viranomaisyhteistyö varmistettaisiin säännönmukaiseksi toimintatavaksi.
Esityksellä osoitetaan lainsäädännössä vastuuviranomainen ympäristövahingon vaaraa aiheuttavien hylkyjen seurannalle ja saneeraukselle sekä öljy- tai kemikaalivahingon seurauksena likaantuneiden eläinten hoitamisen järjestämiseen sen vuoksi, että toimivalta ja tehtävät olisivat selkeät lainsäädännössä.
Esityksellä osoitetaan lainsäädännössä vastuuviranomainen ympäristövahingon vaaraa aiheuttavien hylkyjen seurannalle ja saneeraukselle sekä öljy- tai kemikaalivahingon seurauksena likaantuneiden eläinten hoitamisen järjestämiseen sen vuoksi, että toimivalta ja tehtävät olisivat selkeät lainsäädännössä.
Linkit
https://ym.fi/hankesivu?tunnus=YM032:00/2021 - Linkki hankeikkunaan
https://valtioneuvosto.fi/kehysriihi-2023-2026 - Hallituksen neuvottelu julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2023−2026 − kehysriihi
Liitteet:
HE_yhteistyö_hylyt_13.5.2022.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi
Huvudsakliga innehåll och paragrafer_13.5.2022.pdf - Huvudsakliga innehåll och paragrafer
Tidtabell
Esitysluonnosta koskeva lausuntokierros alkaa 13.5.2022 ja päättyy 7.6.2022.Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 7.6.2022.
Lausuntoajan pituus johtuu siitä, että hallituksen esitys liittyy hallituksen julkisen talouden suunnitelmaan vuosille 2023-2026, ja tämä halituksen esitys on tarkoitus antaa kuluvan vaalikauden aikana.
Esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syyskuussa 2022.
Lausuntoajan pituus johtuu siitä, että hallituksen esitys liittyy hallituksen julkisen talouden suunnitelmaan vuosille 2023-2026, ja tämä halituksen esitys on tarkoitus antaa kuluvan vaalikauden aikana.
Esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syyskuussa 2022.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki lausuntopalvelun kautta annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon voi toimittaa myös osoitteeseen [email protected].
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki lausuntopalvelun kautta annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon voi toimittaa myös osoitteeseen [email protected].
Valmistelijat
Lisätietoja hallituksen esityksessä ehdotetuista muutoksista antaa:
Erityisasiantuntija Aino Pietarinen puh. +358 295 250 229 (viranomaisten yhteistyötä koskien) [email protected]
Erityisasiantuntija Minna Valtavaara puh. +358 295 250 170 (Suomen ympäristökeskuksen tehtäviä koskien) [email protected]
Erityisasiantuntija Aino Pietarinen puh. +358 295 250 229 (viranomaisten yhteistyötä koskien) [email protected]
Erityisasiantuntija Minna Valtavaara puh. +358 295 250 170 (Suomen ympäristökeskuksen tehtäviä koskien) [email protected]
Sändlista:
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
KEHA-keskus | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Merivoimien esikunta | ||
Metsähallitus | ||
Museovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Pelastuslaitoksen kumppanuusverkosto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Pääesikunta | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto |