Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Koneasennuksen ja kunnossapidon ammattitutkinnon perusteiden luonnos / koneasennuksen ja kunnossapidon osaamisalat
Diarienummer för begäran om utlåtande: OPH-3732-2020
Svarstiden gick ut: 30.10.2020
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Opetushallitus pyytää lausuntoanne koneasennuksen ja kunnossapidon ammattitutkinnon perusteiden luonnoksen sivuista 1−26.
Bakgrund
Opetushallitus määrää tutkinnon perusteet kullekin tutkintorakenteessa olevalle ammatilliselle tutkinnolle. Valmistelutyö tehdään yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän, koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Koneasennuksen ja kunnossapidon ammattitutkinnon perusteet uudistettiin toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformin yhteydessä. Usean eri ammattitutkinnon sisältämä osaaminen yhdistettiin uudeksi laaja-alaiseksi koneasennuksen ja kunnossapidon ammattitutkinnoksi. Tutkinnon peruste on ollut voimassa 1.1.2019 alkaen: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/4556445/reformi/tiedot
Opetushallitus on saanut palautetta, että koneenasennukseen ja kunnossapitoasennukseen liittyvän osaamisen yhdistäminen on tuonut joitain haasteita koulutuksen järjestämisessä ja työelämän osaamistarpeisiin vastaamisessa. Erityisesti tämä palaute on koskenut kunnossapitoasennuksen osaamisalan pakollista tutkinnon osaa (Koneasennuksen ja kunnossapidon kokoonpano- ja huoltotyöt, 50 osp). Opetushallitus on käynyt vuoropuhelua palautteen antajien ja kone- ja tuotantotekniikan työelämätoimikunnan kanssa asiasta.
Opetushallituksen saaman palautteen perusteella nyt voimassa oleva kunnossapitoasennuksen osaamisala on jaettu luonnosversiossa kahteen eri osaamisalaan, jotta opiskelija voisi halutessaan erikoistua joko koneasennuksiin tai kunnossapitoasennuksiin. Uudessa ehdotuksessa opiskelijalla jäisi edelleen mahdollisuus suorittaa halutessaan kummatkin tutkinnon osat. Alla on luettelo nyt voimassa olevista tutkinnon osista, joihin on tehty luonnosversiossa muutoksia:
Tässä projektissa ei uudistettu koko tutkinnon perustetta. Tutkinnon perusteen luonnokseen tehtiin vain välttämättömimmät muutokset, jotta se vastaisi sisällöltään entistä paremmin alan tarpeisiin.
Luonnokseen uudistettiin voimassa olevan koneasennuksen ja kunnossapidon ammattitutkinnon kunnossapitoasennuksen osaamisala (luonnoksen sivut 1−26) siinä laajuudessa kuin nähtiin palautteiden perusteella tarpeelliseksi. Hissiasennuksen ja raideliikennekaluston kunnossapidon osaamisaloja ei uudistettu tässä yhteydessä. Mahdolliset palautteet kyseisiin osaamisaloihin voidaan kuitenkin hyödyntää tulevissa perusteiden kehittämisprojekteissa.
Opetushallitus on saanut palautetta, että koneenasennukseen ja kunnossapitoasennukseen liittyvän osaamisen yhdistäminen on tuonut joitain haasteita koulutuksen järjestämisessä ja työelämän osaamistarpeisiin vastaamisessa. Erityisesti tämä palaute on koskenut kunnossapitoasennuksen osaamisalan pakollista tutkinnon osaa (Koneasennuksen ja kunnossapidon kokoonpano- ja huoltotyöt, 50 osp). Opetushallitus on käynyt vuoropuhelua palautteen antajien ja kone- ja tuotantotekniikan työelämätoimikunnan kanssa asiasta.
Opetushallituksen saaman palautteen perusteella nyt voimassa oleva kunnossapitoasennuksen osaamisala on jaettu luonnosversiossa kahteen eri osaamisalaan, jotta opiskelija voisi halutessaan erikoistua joko koneasennuksiin tai kunnossapitoasennuksiin. Uudessa ehdotuksessa opiskelijalla jäisi edelleen mahdollisuus suorittaa halutessaan kummatkin tutkinnon osat. Alla on luettelo nyt voimassa olevista tutkinnon osista, joihin on tehty luonnosversiossa muutoksia:
- Koneasennuksen ja kunnossapidon kokoonapano- ja huoltotyöt (tutkinnon osa on jaettu kahteen erilliseen tutkinnon osaan)
- Hydrauliikka- ja pneumatiikkajärjestelmätyöt (tutkinnon osa on jaettu kahteen erilliseen tutkinnon osaan)
- Koneasennuksen ja kunnossapidon pienoisjänniteasennukset (tutkinnon osa on yhdistetty Koneasennuksen ja kunnossapidon automaatiotyöt -tutkinnon osan kanssa)
- Koneasennuksen ja kunnossapidon automaatiotyöt (tutkinnon osa on yhdistetty Koneasennuksen ja kunnossapidon pienoisjänniteasennukset kanssa -tutkinnon osan kanssa)
Tässä projektissa ei uudistettu koko tutkinnon perustetta. Tutkinnon perusteen luonnokseen tehtiin vain välttämättömimmät muutokset, jotta se vastaisi sisällöltään entistä paremmin alan tarpeisiin.
Luonnokseen uudistettiin voimassa olevan koneasennuksen ja kunnossapidon ammattitutkinnon kunnossapitoasennuksen osaamisala (luonnoksen sivut 1−26) siinä laajuudessa kuin nähtiin palautteiden perusteella tarpeelliseksi. Hissiasennuksen ja raideliikennekaluston kunnossapidon osaamisaloja ei uudistettu tässä yhteydessä. Mahdolliset palautteet kyseisiin osaamisaloihin voidaan kuitenkin hyödyntää tulevissa perusteiden kehittämisprojekteissa.
Uuden koneasennuksen ja kunnossapidon ammattitutkinnon perusteen on tarkoitus tulla voimaan 1.5.2021
Liitteet:
Tidtabell
Lausunnot pyydetään lähettämään viimeistään 30.10.2020.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausuntoa pyydämme luonnoksen sivuista 1−26 seuraavista asioista:
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset.
Välitäthän tätä viestiä eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne.
- tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä
- tutkinnon muodostumisesta
- tutkinnon osien sisällöistä (ammattitaitovaatimukset ja ammattitaidon osoittamistavat).
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset.
Välitäthän tätä viestiä eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa yli-insinööri [email protected]
Sändlista:
AEL-Amiedu Oy | ||
Akava ry | ||
AMKE - Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Ammattiopisto Spesia Oy | ||
Axxell Utbildning Ab | ||
Careeria Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Energiateollisuus ry | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Savon Koulutus Oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hengitysliitto ry | ||
Hyria koulutus Oy | ||
Invalidisäätiö sr | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Järviseudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Kiipulasäätiö sr | ||
KONE Hissit Oy | ||
Kone- ja tuotantotekniikan työelämätoimikunta | ||
Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä OSAO | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Kouvolan kaupunki | ||
KSAK Oy | ||
Kuntaliitto | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä | ||
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Länsirannikon Koulutus Oy | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ | ||
OPH/Työelämätoimikunta | ||
Optima samkommun | ||
Palta | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Raahen Koulutuskuntayhtymä | ||
Raision Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Rastor-instituutti ry | ||
Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä | ||
Salon Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Savon Koulutuskuntayhtymä | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Sivistystyönantajat | ||
STTK ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Yrittäjäopisto Oy | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suupohjan Koulutuskuntayhtymä | ||
Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab | ||
Svenska Österbottens förbund för Utbildning och Kultur | ||
Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teollisuusliitto ry | ||
Turun Aikuiskoulutussäätiö sr | ||
Turun Ammattiopistosäätiö sr | ||
Turun kaupunki | ||
Työtehoseura ry, ruotsiksi Arbetseffektivitetsföreningen rf | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä | ||
Vantaan kaupunki | ||
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä |
Asiasanat
Ammatillinen koulutus
Tutkinnon perusteet