Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Bedömningspromemoria om EU:s handel med utsläppsrätter för distribution av fossila bränslen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/23899/2023
Svarstiden gick ut: 8.1.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Arbets- och näringsministeriet sänder en bedömningspromemoria som granskar genomförandet av EU:s utsläppshandelsdirektiv på remiss. I den beskrivs kraven på den nya utsläppshandeln för distribution av fossila bränslen, bedöms konsekvenserna och presenteras de nationella genomförandealternativ som direktivet möjliggör.
Syftet med reformen av utsläppshandelsdirektivet är att svara på skärpningen av EU:s utsläppsminskningsmål. Kommissionen lade fram förslag om ändring av utsläppshandelsdirektivet som en del av EU:s 55 %-paket den 14 juli 2021.
Genom uppdateringen av direktivet inrättas ett nytt system för handel med utsläppsrätter för distribution av fossilt bränsle. Det kallas i direktivet system för handel med utsläppsrätter för byggnads- och vägtransportsektorerna samt ytterligare sektorer. De direktivändringar som gäller det nya systemet ska genomföras nationellt senast den 30 juni 2024.
Den nya utsläppshandeln för distributörer omfattar vägtrafik, separat uppvärmning av byggnader, byggande och det fossila bränslet inom industrin och energiproduktionen som inte omfattas av den nuvarande allmänna utsläppshandeln. Direktivets tillämpningsområde utvidgades i slutskedet av förhandlingarna från kommissionens förslag så att också industri som inte omfattas av den allmänna utsläppshandeln och byggande inkluderades.
Direktivets slutliga tillämpningsområde omfattar i Finland utifrån statistiken för 2021 utsläpp på cirka 14,7 miljoner ton CO2-ekvivalenter, dvs. 53,2 procent av de totala utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn.
Syftet med reformen av utsläppshandelsdirektivet är att svara på skärpningen av EU:s utsläppsminskningsmål. Kommissionen lade fram förslag om ändring av utsläppshandelsdirektivet som en del av EU:s 55 %-paket den 14 juli 2021.
Genom uppdateringen av direktivet inrättas ett nytt system för handel med utsläppsrätter för distribution av fossilt bränsle. Det kallas i direktivet system för handel med utsläppsrätter för byggnads- och vägtransportsektorerna samt ytterligare sektorer. De direktivändringar som gäller det nya systemet ska genomföras nationellt senast den 30 juni 2024.
Den nya utsläppshandeln för distributörer omfattar vägtrafik, separat uppvärmning av byggnader, byggande och det fossila bränslet inom industrin och energiproduktionen som inte omfattas av den nuvarande allmänna utsläppshandeln. Direktivets tillämpningsområde utvidgades i slutskedet av förhandlingarna från kommissionens förslag så att också industri som inte omfattas av den allmänna utsläppshandeln och byggande inkluderades.
Direktivets slutliga tillämpningsområde omfattar i Finland utifrån statistiken för 2021 utsläpp på cirka 14,7 miljoner ton CO2-ekvivalenter, dvs. 53,2 procent av de totala utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn.
Bakgrund
Handeln med utsläppsrätter för fossila bränslen är ett nytt separat system som inte är bundet till den nuvarande allmänna utsläppshandeln. Systemet liknar i huvudsak den allmänna utsläppshandeln, dvs. ett system som omfattar hela EU där den aktör som regleringen gäller är skyldig att skaffa ett antal utsläppsrätter som motsvarar deras utsläpp.
Också i detta system auktioneras utsläppsrätterna ut på EU-nivå och för dem fastställs ett gemensamt tak som årligen minskar mot det utsläppsminskningsmål som uppställts. De sektorer som omfattas av utsläppshandeln för distributörer förblir en del av ansvarsfördelningssektorn och omfattas av de nationella målen, dvs. den nya utsläppshandeln är till sin karaktär en EU-omfattande åtgärd för minskning av utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn och inte en egen självständig sektor för minskning av utsläppen. Utsläppshandeln för distributörerna bidrar också till att de nationella klimatmålen enligt klimatlagen (423/2022) uppnås inom ansvarsfördelningssektorn.
Genomförandet av utsläppshandelsdirektivet har beretts sedan hösten 2022. Arbetet inleddes med en bedömning av innehållet i direktivet, behovet av nationell reglering samt handlingsalternativ och deras konsekvenser. Den arbetsgrupp som inrättats för genomförandet av systemet för handel med utsläppsrätter för fossilt bränsle har haft till uppgift att kartlägga ovan nämnda frågor i form av en bedömningspromemoria. Tidsfristen för genomförandet av direktivet är den 31 december 2023 i fråga om den allmänna utsläppshandeln och den 30 juni 2024 i fråga om det nya systemet för handel med utsläppsrätter för distribution av bränsle.
Också i detta system auktioneras utsläppsrätterna ut på EU-nivå och för dem fastställs ett gemensamt tak som årligen minskar mot det utsläppsminskningsmål som uppställts. De sektorer som omfattas av utsläppshandeln för distributörer förblir en del av ansvarsfördelningssektorn och omfattas av de nationella målen, dvs. den nya utsläppshandeln är till sin karaktär en EU-omfattande åtgärd för minskning av utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn och inte en egen självständig sektor för minskning av utsläppen. Utsläppshandeln för distributörerna bidrar också till att de nationella klimatmålen enligt klimatlagen (423/2022) uppnås inom ansvarsfördelningssektorn.
Genomförandet av utsläppshandelsdirektivet har beretts sedan hösten 2022. Arbetet inleddes med en bedömning av innehållet i direktivet, behovet av nationell reglering samt handlingsalternativ och deras konsekvenser. Den arbetsgrupp som inrättats för genomförandet av systemet för handel med utsläppsrätter för fossilt bränsle har haft till uppgift att kartlägga ovan nämnda frågor i form av en bedömningspromemoria. Tidsfristen för genomförandet av direktivet är den 31 december 2023 i fråga om den allmänna utsläppshandeln och den 30 juni 2024 i fråga om det nya systemet för handel med utsläppsrätter för distribution av bränsle.
Målsättningar
I bedömningspromemorian om utsläppshandeln som gäller distribution av fossila bränslen beskrivs direktivets innehåll, det handlingsutrymme som direktivet möjliggör samt de nationella genomförandealternativen och deras konsekvenser. Remissvaren om bedömningspromemorian utnyttjas vid utarbetandet av den egentliga regeringspropositionen. Avsikten är att regeringens proposition ska överlämnas till riksdagen våren 2024.
Länkar:
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM074:00/2023 - Hankeikkuna
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtanden begärs senast den 8 januari 2024 kl. 16.15.
Svarsanvisningar för mottagare
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten.
Även aktörer som inte nämns särskilt i sändlistan kan lämna in sitt utlåtande.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar - > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Om det inte är möjligt att lämna ett utlåtande i tjänsten, kan utlåtandet också sändas per e-post till adressen [email protected]. Vi ber er nämna ärendenummer VN/30314/2022 i utlåtandet.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten.
Även aktörer som inte nämns särskilt i sändlistan kan lämna in sitt utlåtande.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar - > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Om det inte är möjligt att lämna ett utlåtande i tjänsten, kan utlåtandet också sändas per e-post till adressen [email protected]. Vi ber er nämna ärendenummer VN/30314/2022 i utlåtandet.
Beredare
erityisasiantuntija Valtteri Härmälä (tavoitettavissa ma-to 21.12.2023 asti)
Työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 414
[email protected]
erityisasiantuntija Eleonoora Eilittä (lainsäädännön valmistelu)
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 235
[email protected]
Työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 414
[email protected]
erityisasiantuntija Eleonoora Eilittä (lainsäädännön valmistelu)
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 235
[email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Akava | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Autoalan keskusliitto ry | ||
Autoliitto ry | ||
Autotuojat ja -teollisuus | ||
Bioenergia ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etanoliautoilijat ry | ||
Gasum | ||
HSL Helsingin seudun liikenne | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Ilmastopaneeli | ||
Kaasuautoilijat ry | ||
Kaupan keskusliitto KKL ry | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kirkkohallitus | ||
KL-Kuntahankinnat Oy | ||
Koneyrittäjät | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Logistiikkayritysten liitto ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
MTK | ||
MTK | ||
NEOT | ||
Neste | ||
Neste | ||
Oikeusministeriö | ||
Paikallisliikenneliitto | ||
Paikallisvoima | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
RAKLI ry | ||
Sahateollisuus | ||
SAK | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Sitra | ||
SOK | ||
ST1 | ||
ST1 | ||
STTK | ||
Suomalainen Energiaosuuskunta (SEO) | ||
Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Isännöintiliitto ry | ||
Suomen Kaasuyhdistys ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen lähienergialiitto ry | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen taksiliitto r.y. | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomen yrittäjät ry | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Sähköteknisen Kaupan Liitto ry | ||
Teboil | ||
Teboil | ||
Teboil | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Traficom | ||
Tukes/Finas-akreditointipalvelu | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
päästökauppa
utsläppshandeln